ligfietsers.nl
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tandems ) in de trein. - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html)
+--- Forum: Open tweewielers (https://ligfietsers.nl/forum-5.html)
+--- Topic: Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tandems ) in de trein. (/thread-2221.html)

Pagina's: 1 2 3 4 5


RE: Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tandems ) in de trein. - Josligfiets - 06-Jun-2024

https://www.ns.nl/reisinformatie/fiets-in-de-trein.html

Heel erg jammer dit.


RE: Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tandems ) in de trein. - Veloquest - 06-Jun-2024

Nou dat word voortaan een dokters verklaring meenemen als ik met de tandem in de trein wil. Aangezien het nu alleen nog mag voor mensen met een beperking.


RE: Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tandems ) in de trein. - Bacchus - 06-Jun-2024

Er staat toch niet dat het een door een arts vastgestelde beperking moet zijn? Misschien heb jij wel last van je rug of heb je een evenwichtsstoornis of..


RE: Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tandems ) in de trein. - Josligfiets - 06-Jun-2024

(06-Jun-2024, 08:01 AM)Bacchus schreef: Er staat toch niet dat het een door een arts vastgestelde beperking moet zijn? Misschien heb jij wel last van je rug of heb je een evenwichtsstoornis of..

Ze verwijzen naar weer andere voorwaarden --> zie de link in de tekst op de site van de NS.
En daarin staat weer:
Artikel 3. Fiets als hulpmiddel, vouwfiets en internationaal fietsticket
3.1 Fiets als hulpmiddel
Reizigers die een (aangepaste) fiets als hulpmiddel gebruiken vanwege
een beperking mogen deze fiets gratis meenemen, ook tijdens de spits,
indien de fiets als hulpmiddel voldoet aan het bepaalde in artikel 5.6
van de Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en
Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS).

En als je dan die Algemene voorwaarden aanklikt dan wordt via artikel 5.4 naar artikel 5.6 verwezen en dan kom je erachter welke beperkingen dat er zijn en hoe je dat moet aantonen.


RE: Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tandems ) in de trein. - Thijs OO - 06-Jun-2024

Officieel moet nu ook al de bagage van de fiets af, daar heb ik ook niemand over gehoord.
Zijn vast ook regels voor de maximale hoeveelheid en afmetingen van bagage per reiziger.
Meeste conducteurs zijn welwillend is mijn ervaring maar zal ook best van de drukte afhangen.

Maar fijn dat het nog mocht.

[Afbeelding: IMG-9327.jpg]

[Afbeelding: IMG-9429.jpg]

[Afbeelding: IMG-9432.jpg]


RE: Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tandems ) in de trein. - Roepers - 06-Jun-2024

Ik ben diep teleurgesteld in NS

Kunnen we geen lobby beginnen voor een netwerk van fietstreinen waarin fietsen van allerlei soort gratis  meemogen? Openbaar aan te besteden. De vervoerders moeten met een plan komen voor deze concessie voor welke treinen ze willen laten treinen en dat komt er een gewogen oordeel. Ook niet-fietsers mogen gewoon mee. NS treinen die deze fietstreinen in de weg zitten worden geschrapt.

[Afbeelding: Fiets-en-ligfiets-in-trein.jpg]
Groet,

Marco


RE: Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tandems ) in de trein. - melle z - 06-Jun-2024

(06-Jun-2024, 08:34 AM)Thijs OO schreef: Officieel moet nu ook al de bagage van de fiets af, daar heb ik ook niemand over gehoord.
Dat was altijd al zo.


RE: Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tandems ) in de trein. - Veloquest - 06-Jun-2024

(06-Jun-2024, 08:23 AM)Josligfiets schreef:
(06-Jun-2024, 08:01 AM)Bacchus schreef: Er staat toch niet dat het een door een arts vastgestelde beperking moet zijn? Misschien heb jij wel last van je rug of heb je een evenwichtsstoornis of..

Ze verwijzen naar weer andere voorwaarden --> zie de link in de tekst op de site van de NS.
En daarin staat weer:
Artikel 3. Fiets als hulpmiddel, vouwfiets en internationaal fietsticket
3.1 Fiets als hulpmiddel
Reizigers die een (aangepaste) fiets als hulpmiddel gebruiken vanwege
een beperking mogen deze fiets gratis meenemen, ook tijdens de spits,
indien de fiets als hulpmiddel voldoet aan het bepaalde in artikel 5.6
van de Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en
Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS).

En als je dan die Algemene voorwaarden aanklikt dan wordt via artikel 5.4 naar artikel 5.6 verwezen en dan kom je erachter welke beperkingen dat er zijn en hoe je dat moet aantonen.

ik zie dat je een gehandicapten kaart moet kunnen tonen. en die heb ik niet. En een driewiel fiets mag niet breder zijn als 70 cm dus alle Van raam fietsen mogen dus niet mee in de trein. Dus het lijkt erop dat ze echt hebben uitgezocht hoe breed een driewieler is. Aangezien bijna alle driewielers tussen de 71 en 80 cm liggen.


RE: Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tandems ) in de trein. - Thijs OO - 06-Jun-2024

(06-Jun-2024, 09:08 AM)melle z schreef: Dat was altijd al zo.

Klopt, vandaar mijn ‘nu’, maar nog nooit last mee gehad, ook niet met andere modellen fietsen.


RE: Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tandems ) in de trein. - melle z - 06-Jun-2024

Dat je er nog nooit last mee hebt gehad wil niet zeggen dat je bagage eerder wel op de fiets mocht blijven.


RE: Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tandems ) in de trein. - datakneder - 06-Jun-2024

(06-Jun-2024, 08:23 AM)Josligfiets schreef: ...
Artikel 3. Fiets als hulpmiddel, vouwfiets en internationaal fietsticket

3.1 Fiets als hulpmiddel
...


Daar maken zij, of jij, een grote fout. Ze beginnen die tekst namelijk met:

Onder fiets wordt verstaan reguliere fietsen, elektrische fietsen, racefietsen, mountainbikes en gedemonteerde fietsen.

Daarmee geeft het document dus aan dat als zij het woord fiets gebruiken dit nooit een ligfiets kan zijn en als jij het hebt over een ligfiets dit nooit hoeft te voldoen aan de regels voor een fiets.

Dus 3.1 is irrelevant voor een ligfiets. Ik denk dat zij denken dat 3.1 wel relevant is, maar dat is de slordigheid van de opstellers van de tekst.

In het document staat slechts:

Tandems, driewiel fietsen en ligfietsen zijn alleen toegestaan als deze worden gebruikt als hulpmiddel door reizigers met een beperking.

En dat is het enige dat gaat over ligfietsen. En dan nogwel in incorrect nederlands, want het moet "driewielfietsen" zijn zonder een spatie. En ik heb ook nog mijn bedenkingen over de meervoudsvorm reizigers in combinatie met de enkelvoudsvorm hulpmiddel.

Dus ook de beperking dat er maar één fiets meegenomen mag worden per reiziger is niet van toepassing op ligfietsen. En ook de beperking dat ze op een daarvoor herkenbare plek moeten staan.


RE: Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tandems ) in de trein. - Josligfiets - 06-Jun-2024

(06-Jun-2024, 09:48 AM)datakneder schreef:
(06-Jun-2024, 08:23 AM)Josligfiets schreef: ...
Artikel 3. Fiets als hulpmiddel, vouwfiets en internationaal fietsticket

3.1 Fiets als hulpmiddel
...


Daar maken zij, of jij, een grote fout. Ze beginnen die tekst namelijk met:

Onder fiets wordt verstaan reguliere fietsen, elektrische fietsen, racefietsen, mountainbikes en gedemonteerde fietsen.

Daarmee geeft het document dus aan dat als zij het woord fiets gebruiken dit nooit een ligfiets kan zijn en als jij het hebt over een ligfiets dit nooit hoeft te voldoen aan de regels voor een fiets.

Dus 3.1 is irrelevant voor een ligfiets. Ik denk dat zij denken dat 3.1 wel relevant is, maar dat is de slordigheid van de opstellers van de tekst.

In het document staat slechts:

Tandems, driewiel fietsen en ligfietsen zijn alleen toegestaan als deze worden gebruikt als hulpmiddel door reizigers met een beperking.

En dat is het enige dat gaat over ligfietsen. En dan nogwel in incorrect nederlands, want het moet "driewielfietsen" zijn zonder een spatie. En ik heb ook nog mijn bedenkingen over de meervoudsvorm reizigers in combinatie met de enkelvoudsvorm hulpmiddel.

Dus ook de beperking dat er maar één fiets meegenomen mag worden per reiziger is niet van toepassing op ligfietsen. En ook de beperking dat ze op een daarvoor herkenbare plek moeten staan.


Vooropgesteld: ik heb de voorwaarden niet opgesteld. Dus of het dan mijn fout is......

Zij geven inderdaad aan wat in hun voorwaarden als fiets gedefinieerd wordt, namelijk: reguliere fietsen, elektrische fietsen, racefietsen, mountainbikes en gedemonteerde fietsen
(voor mij begint mijn ligfiets trouwens steeds meer mijn reguliere fiets te worden --> ik zie een opening Big Grin ). Hierdoor hoeven ze niet deze vetgedrukte tekst telkens in de tekst op te nemen. En volgens deze definitie is een tandem of ligfiets geen fiets (voor de duidelijkheid: dit is dus niet mijn definitie). En ook de vouwfiets valt hier niet onder. Daar is weer een eigen paragraaf voor gemaakt.

Vervolgens geven ze voor een andere categorie voor met menskracht voortbewogen voertuigen aan, wat daaronder valt: Tandems, driewiel fietsen en ligfietsen

Lijkt mij helder.


RE: Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tandems ) in de trein. - De tovenaar - 06-Jun-2024

Aangezien ik niet lig maar zit op mijn Wizard denk ik dat mijn fiets gewoon onder de reguliere fietsen valt.
Of de NS er ook zo over denkt zal de tijd leren Dodgy En misschien ook maar een mindervaliden-sticker meenemen.
https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-een-beperking/hulpmiddelen-of-hulphond-mee-in-de-trein.html
[Afbeelding: 55px-MUTCD_D9-6.svg.png]


RE: Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tandems ) in de trein. - datakneder - 06-Jun-2024

(06-Jun-2024, 10:03 AM)Josligfiets schreef: Lijkt mij helder.


Even voor de duidelijkheid. Ik heb zelf ook een hele andere definitie van fiets dan de NS. Verder denk ik vooral dat degenen die dit document hebben opgesteld een fout maken. De enige fout die ik jou zou kunnen aanrekeken is dat je refereert aan 3.1, waar dat een irrelevant artikel is aangaande een ligfiets.

Helder is het in alle gevallen niet omdat ze beginnen met een definitie waarbij ze in de omschrijving weer het te definiëren woord gebruiken: Fiets = reguliere fiets....


RE: Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tandems ) in de trein. - Willeke_IGKT - 06-Jun-2024

Ik lijd aan zadelpijn, mijn ligfiets is de oplossing.

Misschien even een dokter vinden die daar een verklaring voor wil schrijven.


RE: Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tandems ) in de trein. - Bart Verbeek - 06-Jun-2024

Bij mijn weten is een ligfiets niet speciaal juridisch gedefinieerd. En dus is een ligfiets een reguliere fiets.


RE: Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tandems ) in de trein. - datakneder - 06-Jun-2024

(06-Jun-2024, 10:25 AM)Bart Verbeek schreef: Bij mijn weten is een ligfiets niet speciaal juridisch gedefinieerd. En dus is een ligfiets een reguliere fiets.

Helaas is fiets in Nederland ook niet juridisch gedefiniëerd. Laat staan reguliere fiets. Sad


RE: Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tandems ) in de trein. - Dharm2004 - 06-Jun-2024

Beste mensen, we moeten massaal de NS boycotten en gewoon met onze ligfietsen de afstanden afleggen, kop d'r veur ;-)
Volgens mij moet NS werken om de illegale treingasten te laten betalen!!!!, maar helaas .


RE: Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tandems ) in de trein. - Hardloper - 06-Jun-2024

Ik gebruik sowieso eigenlijk nooit meer de trein.


RE: Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tandems ) in de trein. - Bart Verbeek - 06-Jun-2024

(06-Jun-2024, 12:45 PM)Hardloper schreef: Ik gebruik sowieso eigenlijk nooit meer de trein.

De trein gebruik ik wel een aantal keer per jaar. Maar voor een ligfiets is het niet uitnodigend. Als de lift het niet doet kom ik niet van het perron af, terwijl ik vooraf niet kan weten of de lift in de plaats waar ik moet zijn het doet. Vroeger was ik sterk genoeg om dat altijd op te kunnen lossen, nu lukt dat niet meer.

Ik heb al wel een vouwfietsje gekocht om ergens neer te zetten bij een station in een plaats waar ik vaak moet zijn.


RE: Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tandems ) in de trein. - Frutsel - 06-Jun-2024

Ik heb juist een velomobiel aangeschaft om niet meer met het openbaar vervoer te hoeven reizen.
De NS doet er alles aan om zo onvriendelijk mogelijk te zijn voor de mensen die afhankelijk zijn van treinvervoer, en dit pas weer mooi in de strategie.


RE: Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tandems ) in de trein. - Hardloper - 06-Jun-2024

(06-Jun-2024, 01:11 PM)Frutsel schreef: Ik heb juist een velomobiel aangeschaft om niet meer met het openbaar vervoer te hoeven reizen.

Dit was ook een van mijn redenen.


RE: Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tandems ) in de trein. - PieterTrapt - 06-Jun-2024

(06-Jun-2024, 03:42 AM)ZoefZoef schreef: De petitie heeft weinig zin gehad, conform verwachting.
Nog los van de faal-NS is dit het trieste lot van alle petities in Nederland. Ik ken geen enkel voorbeeld van een petitie die effect had. Als ik te somber ben: vrolijk me dan aub. op met een voorbeeld van een petitie die wél tot iets heeft geleid!

Het is een onzinnig onderscheid. Het enige wat zin kán hebben zijn limieten aan het formaat of het gewicht van bagage. Zoals met de (hand)bagage in een vliegtuig: maximaal 55x40x25 cm en maximaal 10 kilo zwaar. Voor fietsen zou je een vergelijkbaar systeem kunnen invoeren. Dus maximale afmetingen en gewicht.


RE: Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tandems ) in de trein. - Roepers - 06-Jun-2024

Helemaal eens met Pieter.

Maar ja die bureaucraten in de Inktpot lijken zich niet van de realiteit bewust te zijn dat NS nog steeds minder reizigerskilometers heeft dan voor de Coronacrisis.

Groet,

Marco


RE: Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tandems ) in de trein. - Willeke_IGKT - 06-Jun-2024

Ik zag laatst een vouw fatbike in de trein, gevouwen dus in principe gratis.
Maar het blijft een lomp ding en ver boven de acceptabele maat voor een vouwfiets.


RE: Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tandems ) in de trein. - melle z - 06-Jun-2024

(06-Jun-2024, 04:56 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik zag laatst een vouw fatbike in de trein, gevouwen dus in principe gratis.

Maar het blijft een lomp ding en ver boven de acceptabele maat voor een vouwfiets.
Nee, in principe niet gratis, want bovenmaats, en een conducteur kan er dus tegen optreden, net als tegen ligfietsen.

Ik snap de NS wel, ik zou mijn dienstverlening ook stroomlijnen als de politiek van mij verwachtte dat ik een nutsvoorziening uitbaat alsof ik een commercieel bedrijf was.