![]() |
|
Milan 4.2 - Afdrukversie +- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl) +-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html) +--- Forum: Velomobielen (https://ligfietsers.nl/forum-8.html) +--- Topic: Milan 4.2 (/thread-3729.html) |
RE: Milan 4.2 - Arend-Jan - 12-Jun-2026 En weer een stap verder ![]() ![]() 4 ribben in de lengterichting op de bodem gemaakt RE: Milan 4.2 - Boyd Maduro - 12-Jun-2026 Mooi smal, ondervloer rechtop gezet en daaroverheen gelamineerd? Wat ik me dan regelmatig afvraag is hoe je bepaald hoeveel lagen/hoe dik je wil lamineren RE: Milan 4.2 - Arend-Jan - 12-Jun-2026 Dit is met ordinair piepschuim gedaan, van 1cm dik. Ondervloer was ik eerst van plan, maar leek me te dun, geeft te weinig zijwaarts stabiliteit, leek me althans. Hoeveel lagen; tsja.. dat gaat bij mij nu alleen maar op ervaring... RE: Milan 4.2 - Arend-Jan - 12-Jun-2026 Volgende echt grote ding is dat de mast/boom/trapashouderkokerframedeelunit in de fiets moet.... Dus ik heb die nu iig maar alvast een glasvezel jasje aan gedaan. Direct carbon op aluminium lamineren is niet slim, dat komt mettertijd los door galvanische corrosie. Een laagje glasvezel gaat dat tegen. Ik heb een foto'tje geprobeerd te maken.. maar glasvezel weefsel wordt behoorlijk mooi transparant als het nat is van de epoxy. Dus veel zie je niet (en dan zit er op deze foto ook al scheurweefsel overheen)
RE: Milan 4.2 - Jeroen S - 13-Jun-2026 Je hebt ze wel heel mooi strak glad gekregen, die dunne ribben. De alu boom die ik uit mijn Milan heb gehaald was recht aan de onderzijde, waar die van jou schuin is. RE: Milan 4.2 - Arend-Jan - 13-Jun-2026 Deze was ook haaks, totdat ik hem schuin afzaagde
RE: Milan 4.2 - Arend-Jan - 14-Jun-2026 Voorframe zit in de fiets! ![]() ![]() ![]() Heb bewust nog niet veel carbon gelamineerd... ...ik wil (na uitharden) eerst met het crankstel erin opnieuw checken dat ik echt wel blij ben met deze hoogte, voordat ik verder ga. RE: Milan 4.2 - gideon - 14-Jun-2026 Vandaag heb ik Milan 4.2 van buiten en van binnen mogen bekijken, ongelofelijk wat Arend-Jan aan het ontwerpen, berekenen en bouwen is. RE: Milan 4.2 - Arend-Jan - 14-Jun-2026 Zo, en na een paar uur relaxen in de middag heb ik me net toch nog weer flink wat uurtjes ingezet om het ding meer op een fiets te laten lijken. De 'light' carbon fixatie van de trapas was na het avondeten al genoeg uitgehard om heel voorzichtig plaats te nemen en te testen of ik de juiste hoogte gekozen had voor het crankstel. ![]() Ja! ![]() Dus nog wat stukken schuim zitten shapen ![]() ![]() En daar heb ik net ook nog een flinke lading carbon overheen gedrapeerd. Ben nu best een klein beetje erg moe, maar gelukkig kan ik morgen op kantoor bijkomen ![]() Linkje naar het andere forum RE: Milan 4.2 - Jeroen S - 15-Jun-2026 Ziet er goed uit. Ik vrees wel dat het schuim rechts voor de brug op de plek zit waar je straks je kettingrol wilt. RE: Milan 4.2 - Arend-Jan - 15-Jun-2026 (15-Jun-2026, 07:42 AM)Jeroen S schreef: Ziet er goed uit. Ik vrees wel dat het schuim rechts voor de brug op de plek zit waar je straks je kettingrol wilt. Heb ik gezien, komt goed RE: Milan 4.2 - Arend-Jan - 17-Jun-2026 23 tands (100mm) kettingrol past hier ![]() En dan ziet het er zo uit, met het crankstel maximaal naar voren: ![]() Heb dus net nog wat van mijn laatste lamineerwerk weggezaagd en geschuurd zodat het crankstel nóg verder naar voren kan Want ik zit (en dat verraste mij) dan nog steeds (nét) niet tegen het servicedeksel aan Nu iets bedenken en maken voor de montage van die kettingrol, want alleen op de bodem vastschroeven is geen goed idee, die is echt onvoldoende stijf. Dus er moet een rib op de bodem komen en/of een diagonale verbinding richting de brug/mast. RE: Milan 4.2 - 365cycle - 17-Jun-2026 (17-Jun-2026, 10:13 AM)Arend-Jan schreef: Nu iets bedenken en maken voor de montage van die kettingrol, want alleen op de bodem vastschroeven is geen goed idee, die is echt onvoldoende stijf. Dus er moet een rib op de bodem komen en/of een diagonale verbinding richting de brug/mast.U'tje naar de brug? RE: Milan 4.2 - Arend-Jan - 17-Jun-2026 ![]() Meer plaatjes bij de buren RE: Milan 4.2 - Jeroen S - 18-Jun-2026 Het zit al weer vast, vermoed ik. Maar komt je hiel er goed langs? Ik denk het wel omdat jij een stukje verder naar voren zit als ik. Bij mij is het wel krap, zal ongeveer een centimeter zijn. RE: Milan 4.2 - Arend-Jan - 18-Jun-2026 Mijn hiel? Volgens mij zit er echt een zee aan ruimte tussen mijn hiel en dat ding. Zo veel dat ik er echt nog geen seconde aan gedacht had dat dat krap zou kúnnen zijn. Klopt, het zit alweer vast https://www.velomobilforum.de/forum/index.php?threads/my-carbon-milan-4-2-build.79836/post-1897929 RE: Milan 4.2 - Arend-Jan - 18-Jun-2026 (18-Jun-2026, 07:43 AM)Jeroen S schreef: Maar komt je hiel er goed langs? Het is bij mij minimaal 10 cm ![]() Zojuist 4 lengtes aan ketting besteld. KMC Z1eHX en dan de smalle variant. Ik ben voor de variatie dus wederom verschrikkelijk koppig bezig, want dit is een heavy-duty singlespeed ketting, die echt niet bedoeld is voor dubbele kettingbladen voor... Er is best een risico dat deze dus voor geen meter gaat willen schakelen RE: Milan 4.2 - 365cycle - 18-Jun-2026 Ik begrijp dat je mij wil laten testrijden RE: Milan 4.2 - Arend-Jan - 18-Jun-2026 Haha Nou, ik dacht: die gaat echt lekker lang mee. Maar, ik heb me nu net al bedacht... Want ze zijn niet alleen heavy-duty, ze zijn ook gewoon heavy. Aangezien er ~3,5 lengtes in die fiets zullen gaan is het verschil met een X9 ketting ongeveer 350 gram. En dat vind ik stiekem toch wel veel. Ik ben geen QuadZilla, ik heb maar een paar keer in mijn leven een fietsketting weten te slopen, maar denk dat dat dan vooral eraan lag dat hij niet goed geponst was bijvoorbeeld. Dus een normale 9-speed ketting moet eigenlijk ook wel goed zat zijn voor mij. RE: Milan 4.2 - Bob Hagendijk - 18-Jun-2026 Je kan ook een kettingpons en reserveveschakel in de fiets meenemen. Waarschijnlijk hetzelfde gewicht, maar dan niet in bewegend materiaal. Is wel fijn om te hebben als je ver van huis bent en je blijkt een slecht geponste ketting te hebben. RE: Milan 4.2 - Jeroen S - 19-Jun-2026 Of gewoon zo'n quicklink en het bijpassende tangetje. Als er iets misging was het bij mij ook meestal het gevolg van een klein foutje bij het ponsen. Sinds ik voornamelijk quicklinks gebruik heb ik er eigenlijk geen last meer van. RE: Milan 4.2 - melle z - 19-Jun-2026 Niet alle quicklinks zijn herbruikbaar, dus zorg dat je een herbruikbaar type gebruikt of vervang ze elke keer na losmaken. Het leek mij altijd onzin en/ want het is bij mij jaren goed gegaan, tot ik er een keer binnen een week twee aan gort trapte. RE: Milan 4.2 - Arend-Jan - 19-Jun-2026 9-speed is bij mij altijd wel goed gegaan nog, lijkt echt degelijker dan 11+ spul Heb standaard quicklinks bij me RE: Milan 4.2 - Bob Hagendijk - 20-Jun-2026 (19-Jun-2026, 07:36 AM)Jeroen S schreef: Of gewoon zo'n quicklink en het bijpassende tangetje. Als er iets misging was het bij mij ook meestal het gevolg van een klein foutje bij het ponsen. Sinds ik voornamelijk quicklinks gebruik heb ik er eigenlijk geen last meer van. Als je onderweg een kapotte schakel krijgt moet je toch een kettingpons hebben om de beschadigde schakel te verwijderen? Dat lukt niet met een quick link tang. RE: Milan 4.2 - melle z - 20-Jun-2026 (19-Jun-2026, 04:43 PM)Arend-Jan schreef: 9-speed is bij mij altijd wel goed gegaan nog, lijkt echt degelijker dan 11+ spulCorrectie op mijn vorige post na een duik in mijn archief: de sluitschakel die ik kapot getrapt heb was een 9sp SRAM PowerLink, die zouden volgens SRAM eindeloos herbuikbaar moeten zijn. De andere gebroken ketting was een 9sp Shimano CN-HG92, maar daar was het bij nader inzien geen sluitschakel die brak. Over het algemeen ben ik het met je eens dat 9sp super degelijk en betrouwbaar is, de meerderheid van mijn derailleurfietsen is om die reden 9sp. Ik gebruik altijd SRAM kettingen, niet omdat ik geloof dat dat de beste kettingen zijn, maar omdat ik veel fietsen heb en het makkelijk is als er overal hetzelfde op ligt. Als ik een 'nieuwe' fiets koop waar nog een goede ketting op ligt rijd ik die uiteraard eerst op. Sorry, we zijn inmiddels weer lekker off-topic.
RE: Milan 4.2 - Arend-Jan - 20-Jun-2026 On-topic dan maar! ![]() Voorste kettingrolhouderplaten voelen heel degelijk (na weghalen van de kettingrol, en pogingen ze iets te bewegen). Geprinte kleine op-zijn-plek-houdertjes ook weggehaald, en daardoor kon ik nu de laatste stukjes ook lamineren. En ik heb een hele reeks gekke beugeltjes geprint. Het duurde een paar iteraties voordat ik tevreden was. ![]() De meest linker is met enige handigheid achter de hoofdsteun van de passagier over de wielkast te manouvreren, en vormt dan het montagepunt voor de 2 poten van de achtervering. De meest linker is de nieuwste/beste, en daar zitten 2 (CNC gefreesde) aluminium blokjes op gelijmd, die weer in glasvezel gewikkeld zijn (daarom het plastic, het moet nog uitharden). |