ligfietsers.nl
Challe Hurricane Project - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html)
+--- Forum: Zelfbouwers (https://ligfietsers.nl/forum-9.html)
+--- Topic: Challe Hurricane Project (/thread-1076.html)



Challe Hurricane Project - Jeffrey Leeflang - 13-May-2021

Daar gaan we dan!

Zoals ik al in mijn voorstelrondje had vermeld: dit is het topic inzake het opbouwen, vernieuwen van een Challenge Hurricane. 

Plan: complete demontage, onderdelen repareren en/of vervangen, poeder coating verwijderen, zelf lakken dmv spuitbussen.

Tot zover het plan....de uitvoering is uiteraard een heel ander iets. Ik ben gedurende de rit eerst op zoek gegaan naar informatie en of er nog wel onderdelen zijn om een dergelijk fietsje op te bouwen. In eerste instantie wilde ik hem rijklaar maken en verder niets. Als je dan de onderdelen bij elkaar gaat zoeken dan wordt het een complete uitdaging. Veel moet gedemonteerd worden dus je frame wordt steeds kaler....en als je die kleur tóch al niet zo mooi vind, dan wordt de drang om die kleur te veranderen steeds groter. 

En dus ben ik nu zover dat de Hurri nu volledig uit elkaar ligt. Geïnspireerd door een aantal YouTube video's durf ik het wel aan om het frame zelf te spuiten en te lakken. 
Ik heb nul komma nul technische achtergrond, maar dat had ik ook niet toen ik Flipperkasten ging restaureren.....inmiddels staan 15 volledig opgeknapte kasten in het Dutch Pinball Museum in Rotterdam. Wat ik maar wil zeggen: als je het nooit probeert, weet je ook nooit of het je was gelukt.  Angel

Maar ik begin bij het begin, namelijk de onderdelen vd Hurricane vinden of de alternatieven. Beginnend met de voorvork vering, ik zag al wat vragen daarover en alhoewel ik toch de boel had geïnstalleerd weet ik dus niet of het werkt.....ik heb immers besloten om alles weer uit elkaar te halen Tongue

Dit zijn een paar afbeeldingen van de Hurri toen ik hem kocht en dan nog een foto van hoe die er nu bij "ligt". Big Grin


Ik kan vanuit Google Drive (nog) niet een link naar een specifieke foto tonen, je krijgt dus de de hele foto map te zien: Hurricane Project

Edit: toch gelukt Smile

Voor:

12 Mei 2021


RE: Challe Hurricane Project - Cyberjakkes - 13-May-2021

(13-May-2021, 11:05 AM)Jeffrey Leeflang schreef: Daar gaan we dan!

Zoals ik al in mijn voorstelrondje had vermeld: dit is het topic inzake het opbouwen, vernieuwen van een Challenge Hurricane. 

Plan: complete demontage, onderdelen repareren en/of vervangen, poeder coating verwijderen, zelf lakken dmv spuitbussen.

Tot zover het plan....de uitvoering is uiteraard een heel ander iets. Ik ben gedurende de rit eerst op zoek gegaan naar informatie en of er nog wel onderdelen zijn om een dergelijk fietsje op te bouwen. In eerste instantie wilde ik hem rijklaar maken en verder niets. Als je dan de onderdelen bij elkaar gaat zoeken dan wordt het een complete uitdaging. Veel moet gedemonteerd worden dus je frame wordt steeds kaler....en als je die kleur tóch al niet zo mooi vind, dan wordt de drang om die kleur te veranderen steeds groter. 

Hi Jeffrey,

Welkom en leuk project ben je gestart, mocht je nog onderdelen nodig hebben, ik heb een challange Hurricane in de schuur staan die weg mag. Had ik gekocht als hobby project en of dit model ligfiets me bevalt....blijkbaar voel ik me beter thuis op mijn trike.

Jacques


RE: Challe Hurricane Project - Jeffrey Leeflang - 13-May-2021

Jacques, dat is mooi! Voorlopig moet het wel lukken....mits er onderdelen opzitten die een upgrade voor de mijne zou kunnen zijn...


RE: Challe Hurricane Project - ErikvanD - 13-May-2021

Succes! Een fiets helemaal opknappen is leuk en dankbaar werk. En het is maar een fiets, dus ook niet heel erg ingewikkeld.


RE: Challe Hurricane Project - Jeroen S - 13-May-2021

Hoi Jeffrey, Welkom hier.

De voorvering van de Hurry is een tamelijk uniek ding, alleen door Challenge zelf toegepast. Ik zou ook voorzichtig eens rondkijken naar een ongeveerd vorkje. belangrijk daarvoor is om te weten of het lager 1 inch, ongeveer 25mm, of 1 1/8 inch, ongeveer 28 mm is. Ik kan zo niet zien of het vorkje ook ongeveerd te gebruiken is, misschien wel. Priegelen met kleine onderdeeltjes ben je mogelijk wel gewend, dat scheelt vast.

Vast een tip. bij fietsversnellingen zijn onderdelen die uitwisselbaar lijken dit niet altijd. Zo zijn 10 speed cassettes smaller dan 9 speed, past 10 speed shimano mtb niet op 10 speed road enzovoorts. Gezien de kleine wieltjes van de hurri komen moderne mtb aandrijvingen met grote monster cassettes zo laag dat je derrailleur achter bijna de grond raakt. Da's niet fijn. Ook voor de montage van schijfremmen en andere zaken zijn er meerdere standaards, dus lang niet alles past.

Mijn ervaringen met zelf spuiten van frame's zijn niet zo positief. Het is heel erg veel werk om alles eraf te krijgen, vooral in hoekjes en knikjes enzo. Uiteindelijk is 1 spuitbus wel wat krap, dus je hebt al snel 2x primer, 2x lak, 2x blanke lak. En dan blijft het nog erg kwetsbaar, in vergelijking met wat de pro levert. Even afbakken in een oven lukt thuis niet. Als je ook nog kosten voor schuurmateriaal e.d. mee rekent scheelt het niet heel erg veel met uitbesteden. Voor die 50-100 euro besparing ben je dan wel heel wat uurtjes zoet.

Het is al even terug dat ik een frame heb laten coaten, destijds bij Rainbow in Aalten.

Groeten, Jeroen


RE: Challe Hurricane Project - Jeffrey Leeflang - 24-May-2022

Even een schopje op dit oude topic:

Inmiddels zit de Hurri nog steeds niet in elkaar vanwege andere zaken het afgelopen jaar: opleiding begonnen, modelbouw weer verder uitgebreid, bas gitaar leren...enfin; ik zag er gewoon tegenop om de laatste verfrestjes van het frame te halen want het was een pokkenwerk. Verfafbijt tegenwoordig is heel wat anders dan dat spul van jaren geleden....eigenlijk doet het maar vrij weinig en blijf je over met een scalpel om de kleine restjes uit de hoekjes en gaatjes te prutsen. Dus Jeroen had gelijk....heel veel werk en qua kosten had ik het beter uit kunnen besteden..

Echter; ik wilde gewoon eens wat ingewikkelds doen en daarom heb ik het tóch doorgezet. Uiteindelijk is alles gelukt en stond de boel in de 2K epoxy primer...en zoals gezegd zijn door andere zaken de frame delen in de hoek beland en moest ik bedenken hoe ik dat allemaal ga spuiten. Ik zag er wel tegenop eerlijk gezegd want ik heb het nog complexer gemaakt: eerst een glanzende zwarte basecoat en daarna de Kustom Kanz chromatische verf erop. De Peacock in dit geval. Een kleur die 5 schakeringen heeft en veranderd in het licht qua standpunt. Helaas kun je die verf hier niet kopen en moest ik dat in de UK bestellen. 2x black, 2x chroma en 2x 2K clearcoat.

M.a.w; het gaat gebeuren mede ligfietsers!
Wens me succes en hopelijk kan ik jullie verblijden straks met foto's van een sprankelend frame en de verdere opbouw ervan. Fingers crossed Smile

Linkje van deze verfsoort:https://www.youtube.com/watch?v=QAdWWLQasfA


RE: Challe Hurricane Project - Jeroen S - 26-May-2022

Succes, je kunt je altijd hier even melden als het opbouwen wat tegenzit.


RE: Challe Hurricane Project - Bob Hagendijk - 27-May-2022

Ik ben benieuwd hoe het eruit komt te zien!


RE: Challe Hurricane Project - Jeffrey Leeflang - 31-May-2022

(27-May-2022, 06:51 AM)Bob Hagendijk schreef: Ik ben benieuwd hoe het eruit komt te zien!

Ja ik ook!
Moet wel eerlijk bekennen dat ik er best een beetje tegenop zie; ik heb nou niet echt de ruimte om even ongedwongen met spuitbussen aan de slag te gaan. Het beste is buiten, maar dan het liefst tegen de 18 graden en nét na een regenbui.....geen stof in de lucht en weinig insecten. Lijkt er op dat morgen wel eens een goede dag kan zijn.

Voorlopig staan alle frame onderdelen in de grijze primer, dan ontvetten, dan black gloss en dan de effectkleur. Spannend!


RE: Challe Hurricane Project - Jeffrey Leeflang - 16-Sep-2023

Het duurt dan wel ruim een dik jaar, maar de zwarte basecoat zit erop. Ik zal de foto's wel op de FB pagina zetten en bij mijn eigen FB account.

https://www.facebook.com/jeffrey.leeflang/