ligfietsers.nl
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html)
+--- Forum: Velomobielen (https://ligfietsers.nl/forum-8.html)
+--- Topic: Velomobiel, kleur en zichtbaarheid (/thread-1254.html)

Pagina's: 1 2 3 4


Velomobiel, kleur en zichtbaarheid - berth9999 - 28-Nov-2021

Momenteel ben ik aan het sparen voor een Milan GT. En voordat ik die ga bestellen is het wel handig als ik weet wat voor kleur die gaat worden. 

Waar ik een klein beetje mee zit is de vraag of ik voor wat ik mooi vind, of voor wat misschien voor andere weggebruikers goed zichtbaar is ga.

Mijn ervaring met mijn knallend blauwe Quest doet me vermoeden dat geen enkele kleur goed gezien word en ik dus net zo goed kan gaan voor een kleur die ik mooi vind.  Rolleyes

Is dat ook jullie ervaring, of worden de knalgele Quest'en altijd goed gezien?

(Ik ga sowiso (steun-) licht bovenop de muts zetten.)


RE: Velomobiel, kleur en zichtbaarheid - TvWijk - 29-Nov-2021

Mijn voorkeur gaat uit naar een kleur die niet wegvalt tegen de omgeving.
De woon werk route gaat vooral langs akjers, weilanden en bossen.

Mijn eerste vm was een verkeersblauwe Mango+ met witte reflectie stickers. (profielfoto)
Mijn huidige vm is een hemelsblauwe Strada met ook weer witte refkectie stickers.

Het reflecterend witte patroon op de zwarte wieldoekjes trekt als ik rij extra aandacht.


RE: Velomobiel, kleur en zichtbaarheid - 365cycle - 29-Nov-2021

Recent van achteren aangereden. Metallic rood met parelmoer wit. Laatste ritje met de gele Milan ook bijna een aanrijding (automobilist keek me aan maar verleende geen voorrang, landwegen in het open veld), terwijl ik in totaal net 10 km met dat ding afgelegd heb. 
Het maakt echt niet uit, hahaha Big Grin


RE: Velomobiel, kleur en zichtbaarheid - Wim -de roetsende - 29-Nov-2021

Ik rijd 4/5 maanden in het donker mijn woon-werk-verkeer. Dan is verlichting en reflectie essentieel. De kleur zien ze dan toch niet  Big Grin 

Bij allebei de spiegels heb ik een extra lamp. Bovenop de smurfenmuts zit een extra achterlicht en aan de linkerzijde heb ik nog een extra achterlicht. Zodat achteropkomend verkeer kan zien dat ik niet een gewone fiets ben, maar iets breder.

Mijn nieuwe SL wordt aan de onderzijde zwart en aan de bovenzijde wit. Ik zou nooit een volledig zwarte vm aanschaffen. Een combi dus. In de mist worden namelijk donkere kleuren beter gezien.

Ergens op het internet staat een onderzoek over kleuren van vm-en. Ik ga eens zoeken. Is door een ligfietser beschreven.

Blauw en rood zijn sowieso minder zichtbaar dan wit en geel.


RE: Velomobiel, kleur en zichtbaarheid - Fietsbennie - 29-Nov-2021

Wit heb je in de mist weer problemen mee. Daarom heb ik gele fietstassen dat valt op.


RE: Velomobiel, kleur en zichtbaarheid - Niels van der Wal - 29-Nov-2021

Kies de kleur die je mooi vindt.
Automobilisten zien vooral wat gevaar voor hen oplevert (cognitieve dissonantie is dit geloof ik). Hierom zijn enkele velomobielen geschilderd als luipaard; koe of haai.
Als je zoekt welke kleur het meest gevaar uitstraalt kom je bij signaalrood.

Misschien moet je een signaalrode bezooka op de zijkanten laten schilderen.


Niels, paf, van der Wal


RE: Velomobiel, kleur en zichtbaarheid - Frutsel - 29-Nov-2021

Misschien neon roze, maar dan nog heb je kans dat mensen gewoon een blinde vlek ontwikkelen: "Does not compute" betekent dat de hersenen de input maar negeren. Een velomobiel is iets wat dat op kan wekken. Tijdens het autorijden heeft een brein zoveel input te verwerken dat hij input die niet aan het normaalbeeld voldoet gewoon negeert. Dit ligt niet aan de autorijder, dit is een bekend neurologisch fenomeen.


RE: Velomobiel, kleur en zichtbaarheid - PietV* - 29-Nov-2021

Signaal kleuren in het verkeer zijn geel en oranje. RAL 1016 of RAL 1026 voor geel. Gaan met die banaan. En RAL 2009 voor oranje.
https://www.ralkleuren.com/ral-classic/geeltinten

Bij nacht is geel beter te zien als die kleur wordt beschenen. Wat bij dag en nacht altijd werkt is retroreflectie. Is wettelijk ook verplicht. 24 uur van de dag. Vóór wit, achter rood en amberkleurig opzij.

De kleur die je nooit moet nemen is donkergrijs. Bijvoorbeeld RAL 7026. Dat is een camouflagekleur op grijze fietspaden en asfalt. Met alle mogelijker gevolgen.


RE: Velomobiel, kleur en zichtbaarheid - berth9999 - 29-Nov-2021

Bedankt allemaal voor de antwoorden. Ik weet welke kleuren beter zullen opvallen, maar ben door de antwoorden in die richting niet overtuigd dat je daardoor minder risico loopt. Mijn ervaring is dat je met een opvallende kleur nog steeds overhoop gereden kan worden.

De Does not compute opmerking van Frutsel is wel mijn ervaring. Het mooist hierin was nog wel een fietser die op 2 meter afstand zo voor me af wil slaan en echt zichtbaar over me heen aan het kijken was. Ik schreeuwde HEEEE, en de man schrok zich een ongeluk.

Ik denk dat ik voor een blauw reflecterende  starsky and hutch pijl op de zijkant (van mijn waarschijnlijk toch donkergrijze velo) ga. Misschien ook wat "vreemds" met dezelfde reflectie stickers op de neus.

En ik blijf actief zichtbaar rijden. Dus niet tegen de berm, maar waar mogelijk meer naar het midden zodat ik niet wegval tegen de berm. Ik blijf in het donker slingerend kruispunten naderen (met het idee dat een heen en waar gaand lampje meer opvalt dan een lampje dat praktisch wegvalt tegen alle andere lampjes). Ik wil daglicht verlichting (relatief hoog) bovenop de fiets. En ik blijf iedere auto als potentieel gevaar zien. :-)


[Afbeelding: TULSA142481.jpg]


RE: Velomobiel, kleur en zichtbaarheid - Niels van der Wal - 29-Nov-2021

(29-Nov-2021, 11:49 AM)berth9999 schreef: Bedankt allemaal voor de antwoorden. Ik weet welke kleuren beter zullen opvallen, maar ben door de antwoorden in die richting niet overtuigd dat je daardoor minder risico loopt. Mijn ervaring is dat je met een opvallende kleur nog steeds overhoop gereden kan worden.


Goed dat je tot deze conclusie gekomen bent; signaalkleuren en vlaggetjes geven een gevoel van schijnzekerheid. Het voelt veilig, maar is het niet.
Je rijstijl is gericht op veiligheid. Onder motorrijders is de term: 'defensief rijden' zeer bekend. Dat is ook wat je als velomobilist moet doen. Het is eigenlijk het zelfde idee als waar open space op gebaseerd is: zo min mogelijk regels maar vertrouw er op dat mensen in het verkeer botsingen ongewenst vinden en daardoor alle soorten verkeer de noodzakelijke ruimte gunnen. Een sociale inslag dus. Op het water wordt dit al eeuwen gebruikt onder de term: goed zeemanschap.

Dit met de aanvulling dat je open space sporadisch toe moet passen en bij voorkeur gemotoriseerd verkeer en ongemotoriseerd verkeer niet moet mengen. Dit omdat de krachtsverhoudingen te ver uiteen lopen en gemotoriseerd verkeer hierdoor vaker het recht van de sterkste neemt.

Niels, open mind, van der Wal


RE: Velomobiel, kleur en zichtbaarheid - berth9999 - 29-Nov-2021

(29-Nov-2021, 12:37 PM)Niels van der Wal schreef: Onder motorrijders is de term: 'defensief rijden' zeer bekend. 

Leuk dat je dit noemt. Ik ben nog bijna iedere keer in het verkeer weer blij dat ik ooit motor rijles heb gehad. Ik heb daar vele malen beter leren kijken en inschatten en defensief leren rijden dan dat me ooit op auto rijles is geleerd. Je bent je eigen kreukelzone is me daar verteld. En dat geld voor een fiets eigenlijk ook.


RE: Velomobiel, kleur en zichtbaarheid - Niels van der Wal - 29-Nov-2021

(29-Nov-2021, 12:42 PM)berth9999 schreef:
(29-Nov-2021, 12:37 PM)Niels van der Wal schreef: Onder motorrijders is de term: 'defensief rijden' zeer bekend. 

Leuk dat je dit noemt. Ik ben nog bijna iedere keer in het verkeer weer blij dat ik ooit motor rijles heb gehad. Ik heb daar vele malen beter leren kijken en inschatten en defensief leren rijden dan dat me ooit op auto rijles is geleerd. Je bent je eigen kreukelzone is me daar verteld. En dat geld voor een fiets eigenlijk ook.

In een ligfiets is de kreukelzone ongeveer beenlengte....


Niels, uitgedeukt, van der Wal


RE: Velomobiel, kleur en zichtbaarheid - PietV* - 29-Nov-2021

(29-Nov-2021, 11:49 AM)berth9999 schreef: Bedankt allemaal voor de antwoorden. Ik weet welke kleuren beter zullen opvallen, maar ben door de antwoorden in die richting niet overtuigd dat je daardoor minder risico loopt. Mijn ervaring is dat je met een opvallende kleur nog steeds overhoop gereden kan worden.
Risico kun je nooit helemaal uitsluiten. Maar wel verkleinen. Dat doe met opvallende kleuren. Daarmee help je de medewerkgebruiker.
(29-Nov-2021, 11:49 AM)berth9999 schreef: Ik denk dat ik voor een blauw reflecterende  starsky and hutch pijl op de zijkant (van mijn waarschijnlijk toch donkergrijze velo) ga. Misschien ook wat "vreemds" met dezelfde reflectie stickers op de neus.
Geen opvallende kleuren voor overdag en dus risico verhogend.
(29-Nov-2021, 11:49 AM)berth9999 schreef: Ik blijf in het donker slingerend kruispunten naderen (met het idee dat een heen en waar gaand lampje meer opvalt dan een lampje dat praktisch wegvalt tegen alle andere lampjes).
Bestuurders die slingerend rijden moeten vaker blazen op het gebruik van alcohol. Wink
(29-Nov-2021, 12:37 PM)Niels van der Wal schreef: Goed dat je tot deze conclusie gekomen bent; signaalkleuren en vlaggetjes geven een gevoel van schijnzekerheid. Het voelt veilig, maar is het niet.
Ben ik absoluut niet met je eens. Kijk maar naar de kleuren van politieauto's en ambulances i.c.m. de kleding van politie motorrijders en ambulancepersoneel. Statistische vastgesteld.
Een vlaggetje op de helm zou misschien ook nog helpen, maar dat geeft bij hoge snelheden meer trillingen in de helm. Smile

Piet, die ruim vijftig jaar motor heeft gereden. Ook op de politiemotor.


RE: Velomobiel, kleur en zichtbaarheid - Niels van der Wal - 29-Nov-2021

Goed dat je tot deze conclusie gekomen bent; signaalkleuren en vlaggetjes geven een gevoel van schijnzekerheid. Het voelt veilig, maar is het niet.[/quote]

Ben ik absoluut niet met je eens. Kijk maar naar de kleuren van politieauto's en ambulances i.c.m. de kleding van politie motorrijders en ambulancepersoneel. Statistische vastgesteld.


De kleuren van een politieauto zijn wettelijk vastgelegd en mogen niet privé gebruikt worden.
Het signaal wat van de kleur uitgaat is, dat je bekeken kan worden, dat je beboet kan worden en dat je dus je gedrag moet aanpassen om niet op te vallen en boetes te vermijden.
Oftewel: Het geeft een signaal van onveiligheid en werkt hierdoor.

Hierdoor is het verkeersbeeld wat je hebt als je in een politievoertuig rijdt anders dan als je je in een privé voertuig verplaatst. Hierom worden er door de politie vaker 'onopvallende' voertuigen gebruikt.

Je ervaringen op een politiemotor zijn dus niet vergelijkbaar met ervaringen in een privé-voertuig. De statistiek kan dus niet overgenomen worden.

Niels, undercover, van der Wal


RE: Velomobiel, kleur en zichtbaarheid - berth9999 - 29-Nov-2021

(29-Nov-2021, 01:01 PM)PietV* schreef:
(29-Nov-2021, 11:49 AM)berth9999 schreef: Ik blijf in het donker slingerend kruispunten naderen (met het idee dat een heen en waar gaand lampje meer opvalt dan een lampje dat praktisch wegvalt tegen alle andere lampjes).
Bestuurders die slingerend rijden moeten vaker blazen op het gebruik van alcohol. Wink

Misschien moet ik dit beter uitleggen, want ik merk dat dit werkt.

Ik slinger vrij snel en kort. Zodat de koplamp pak m beet een centimeter of 10 a 20 snel heen en weer beweegt. Ik doe dit omdat fietsers in het donker ook mijzelf nauwelijks opvallen. Zeker in een drukke omgeving is een relatief zwak lampje in een achtergrond van vele lampjes bijna onzichtbaar is mijn ervaring. Maar een heen en weer bewegend lampje valt op (denk ik, en merk ik).


RE: Velomobiel, kleur en zichtbaarheid - Frutsel - 29-Nov-2021

Dat is ook de gedachtengang achter knipperende lampjes (verboden op een fiets btw). Aan de ene kant trekt het aandacht, maar aan de andere kant is het ook moeilijker inschatten waar het zich bevindt.

Ik denk overigens dat je geslinger eerder zorgt dat de achteropkomende auto's je als onberekenbaar inschatten, en dus extra oppassen Smile


RE: Velomobiel, kleur en zichtbaarheid - berth9999 - 29-Nov-2021

(29-Nov-2021, 02:22 PM)Frutsel schreef: Ik denk overigens dat je geslinger eerder zorgt dat de achteropkomende auto's je als onberekenbaar inschatten, en dus extra oppassen Smile

Dan is mijn doel alsnog bereikt.  Smile


RE: Velomobiel, kleur en zichtbaarheid - PietV* - 29-Nov-2021

(29-Nov-2021, 01:55 PM)Niels van der Wal schreef: De kleuren van een politieauto zijn wettelijk vastgelegd en mogen niet privé gebruikt worden.
Het signaal wat van de kleur uitgaat is, dat je bekeken kan worden, dat je beboet kan worden en dat je dus je gedrag moet aanpassen om niet op te vallen en boetes te vermijden.
Oftewel: Het geeft een signaal van onveiligheid en werkt hierdoor.

Hierdoor is het verkeersbeeld wat je hebt als je in een politievoertuig rijdt anders dan als je je in een privé voertuig verplaatst. Hierom worden er door de politie vaker 'onopvallende' voertuigen gebruikt.
Het verkeersbeeld verschild nauwelijks bij surveillance opvallend en onopvallend. Bijna alle weggebruikers merken het verschil pas op als je op korte afstand komt te rijden. Een signaal van onveiligheid heb ik nooit bemerkt. Wel eens kort daarna een duimpje omhoog als er een plurk of hork aan de kant werd gezet.

De kleur van de politieauto is niet wettelijk vastgelegd. Iedereen mag in een witte personenauto rijden. Alleen het politieloge is beschermd. Dat heeft niets te maken met onveiligheid. Heb in het verleden zeer vaak in onopvallende dienstauto's gesurveilleerd. Ook met zeer hoge snelheden. Ik ken de verschillen. Onopvallend rijden is nog meer rekening houden met. Het verkeersbeeld verschilt nauwelijks.
(29-Nov-2021, 01:55 PM)Niels van der Wal schreef: Je ervaringen op een politiemotor zijn dus niet vergelijkbaar met ervaringen in een privé-voertuig. De statistiek kan dus niet overgenomen worden.
De verschillen tussen een onopvallende dienstmotor en privé motor zijn wel vergelijkbaar. De signaalkleding maakt het verschil en werkt dus ongevalsrisico verkleinend.


RE: Velomobiel, kleur en zichtbaarheid - Bacchus - 29-Nov-2021

Van de ene kant vind ik dat iedereen op de weg een verantwoordelijkheid heeft zich goed zichtbaar te maken. Van de andere kant kan echt opvallen, met name als het "langer dan voor de veiligheid nodig is de aandacht trekken" wordt, ook negatief werken voor de veiligheid van andere weggebruikers die aandacht verdienen. Het is een delicate balans.


RE: Velomobiel, kleur en zichtbaarheid - Roepers - 29-Nov-2021

(29-Nov-2021, 01:55 PM)Niels van der Wal schreef: De kleuren van een politieauto zijn wettelijk vastgelegd en mogen niet privé gebruikt worden.
(29-Nov-2021, 03:13 PM)PietV* schreef: De kleur van de politieauto is niet wettelijk vastgelegd. Iedereen mag in een witte personenauto rijden. Alleen het politieloge is beschermd.

Er was toch in het verleden een probleem met de kleuren van een bepaalde Quest? Die leken te veel op die van een alarmvoertuig, staat mij bij. Was het het de Brandweerquest of een andere?

Groet,

Marco


RE: Velomobiel, kleur en zichtbaarheid - berth9999 - 29-Nov-2021

Een kleur is niet beschermd. De striping is wel beschermd van politievoertuigen. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/BZK-striping .

Ik vermoed dat het niet de afzonderlijke kleuren zijn, maar de combinatie van kleuren samen met de bekende striping waardoor politievoertuigen ons opvallen.


RE: Velomobiel, kleur en zichtbaarheid - PietV* - 29-Nov-2021

Klop helemaal. De striping is onderdeel van het logo. Ik rij dus alleen met de rode striping op mijn Alleweder. Signaal rood met blank aluminium valt dag en nacht op. Het rood is retro flecterend. Zonder overdrijven


RE: Velomobiel, kleur en zichtbaarheid - Jeroen S - 29-Nov-2021

Een opvallend kleurtje kan best helpen. Ik ben ook niet voor niks overgestapt van naturel Berkenhout beige, ( de kleur van dor gras in de berm) naar een opvallender kleurtje. Ral 1028, (Meloengeel) en een lichtblauwe kleur. Een opvallende kleur kan wat helpen.

Tegen de groep verkeersdeelnemers uit de categorie " ik had je niet gezien" Lees; ik was niet aan het opletten, ik had teveel andere prikkels aan m'n hoofd. Daar helpt niks tegen. Ook bijzondere voertuigen, zelfs met zwaailampen, vrachtwagens, trams wordt allemaal wel eens over het hoofd gezien.

Ik denk dan ook dat het een illusie is dat er een kleurtje of kleurcombinatie te vinden is die je voor alle ongevallen behoed. Ik rem liever een keertje te vaak, dan dat ik er 1 keer teveel op vertrouw dat ze me wel gezien hebben.

Zo net nog een bijna ongeval terwijl ik met 17 km/h ofzo over het fietspad aan het inhalen was. De eerste ging goed, die daarvoor keek om, keek me recht aan, en reed weer rechtdoor maar besloot 2 meter verder linksaf te slaan en te stoppen. Dit alles natuurlijk zonder hand uit te steken, terwijl ik er zo'n 3 meter achter zat. Dat was net voldoende afstand, maar zelfs bij plus 1 graad stonk het naar brandend rubber.

Zoek iets moois uit wat in het alledaagse verkeer goed opvalt, eventueel met wat extra reflectie en doe voorzichtig.


RE: Velomobiel, kleur en zichtbaarheid - Wim -de roetsende - 29-Nov-2021

(29-Nov-2021, 10:22 AM)Frutsel schreef: Misschien neon roze, maar dan nog heb je kans dat mensen gewoon een blinde vlek ontwikkelen: "Does not compute" betekent dat de hersenen de input maar negeren. Een velomobiel is iets wat dat op kan wekken. Tijdens het autorijden heeft een brein zoveel input te verwerken dat hij input die niet aan het normaalbeeld voldoet gewoon negeert. Dit ligt niet aan de autorijder, dit is een bekend neurologisch fenomeen.

Daarom fiets ik meestal op de plaats op de weg waar automobilisten een medeweggebruiker verwachten.

Dus daar waar ook motorrijders en andere automobilisten rijden.

(29-Nov-2021, 02:22 PM)Frutsel schreef: Ik denk overigens dat je geslinger eerder zorgt dat de achteropkomende auto's je als onberekenbaar inschatten, en dus extra oppassen Smile

Deze strategie pas ik ook regelmatig toe. Werkt zeer goed kan ik bevestigen.


RE: Velomobiel, kleur en zichtbaarheid - ThijsR - 29-Nov-2021

Ik heb hier ook over nagedacht, want ik wil ooit mijn fiets van een nieuw uiterlijk voorzien. Mijn idee: contrast. Quesjer en Quemo zijn perfecte voorbeelden


RE: Velomobiel, kleur en zichtbaarheid - Niels van der Wal - 29-Nov-2021

(29-Nov-2021, 04:21 PM)berth9999 schreef: Een kleur is niet beschermd. De striping is wel beschermd van politievoertuigen. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/BZK-striping .

Ik vermoed dat het niet de afzonderlijke kleuren zijn, maar de combinatie van kleuren samen met de bekende striping waardoor politievoertuigen ons opvallen.

Ik vermoed dat het de brandweerquest was die hier e.e.a. over schetste en inderdaad is het de vorm van de kleuring die aangebracht is bepalend. Er zijn auto's op de weg die de rode vorm zo veel mogelijk proberen te benaderen, om zo veiliger te rijden en/of om ruime baan te krijgen.

Niels, lichtsignaal, van der Wal