ligfietsers.nl
Fietsenhok in tuin - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Algemeen (https://ligfietsers.nl/forum-1.html)
+--- Forum: Hangplek (https://ligfietsers.nl/forum-13.html)
+--- Topic: Fietsenhok in tuin (/thread-1255.html)



Fietsenhok in tuin - Bart Verbeek - 01-Dec-2021

Een ligfiets is mooi laag. Dat betekent dat je er een fietsenhok voor kunt maken zonder bouwvergunning.  Zijn er mensen die zoiets hebben? Bijvoorbeeld van een standaard tuinhuisje?


RE: Fietsenhok in tuin - Lopopodium - 01-Dec-2021

Ik zie geregeld een fietsenhok in de voortuin die deels ingegraven is. Daaroverheen gewoon wat platen (eventueel nog rustende op opstaande kleine muren), en klaar is de fietser. Is het ook laag. Je moet alleen nog wel een anderhalve meter ruimte opofferen voor de inrit naar beneden.


RE: Fietsenhok in tuin - 365cycle - 01-Dec-2021

Nu niet meer. Had bij m'n vorige huis wel een bangkirai schuurtje van 3.50m bij 1.00m gemaakt, die staat nu bij een andere Milan-eigenaar klaar om opgebouwd te worden:

[Afbeelding: schuurtje.png]
Geen volledige foto maar het idee is duidelijk, lijkt me.
Ik had de deur aan de lange kant, zoals je ziet; dat was daardoor dus ook een deur van zo'n 2 meter, die aan drie zware scharnieren hing. Fiets erin zetten ging daardoor wel prima, ook met een Quest of QuattroVelo. De Milan SL en GT pasten er samen in als het dak eraf was, je kon alleen de draai niet maken Big Grin


RE: Fietsenhok in tuin - Theo Mol - 02-Dec-2021

(01-Dec-2021, 02:48 PM)Bart Verbeek schreef: Een ligfiets is mooi laag. Dat betekent dat je er een fietsenhok voor kunt maken zonder bouwvergunning.  Zijn er mensen die zoiets hebben? Bijvoorbeeld van een standaard tuinhuisje?
Een beetje anders: ik had zoiets in de garage, de bovenkant was een groot werkblad, heerlijk.

Terug naar het onderwerp. In de Vogelvrije Fietser van een paar maanden geleden staat een artikel over fietsenhokken in de voortuin. Ik heb het nummer niet meer maar op het web staat nog iets: https://www.fietsersbond.nl/ons-werk/mobiliteit/fietsparkeren/is-een-vergunning-nodig-voor-een-fietsenschuur/


RE: Fietsenhok in tuin - Jeroen S - 28-Dec-2021

Ik heb bij een verandering van het minstens 20 jaar oude stoepje in de voortuin ook een fietsenhok gemaakt. In eerste instantie was de planning het vergunningsvrij te doen naast de boom, die er stond. Bij het stoepje aanleggen en uitgraven van de rest van de tuin bij de boom, werd duidelijk dat er een stuk boomwortel erg in de weg zat. Omdat de boom ook al ziek was is die eruit gegaan en staat er nu een niet vergunningsvrije schuur. Overigens naast een Garage/schuur van 3x6 meter. Iedereen hier in de wijk heeft een schuurtje, carport of garage in de voortuin. Afhankelijk van het type huis. Veel mensen hebben daar een niet vergunningsvrij schuurtje bij gebouwd, waarop de afgelopen 30 jaar nooit gehandhaafd is.

Ik heb gewoon Douglas hout gebruikt was op dat moment in de aanbieding bij de Praxis , en het is redelijk goed niet exotisch hout voor buiten. Gewoon simpele palen, met zweeds rabat. Dat valt net als schrootjes over elkaar. Onderaan beginnen, iets van de grond af. Belangrijk is om even uit te vinden wat de effectieve maat is, omdat je per rabatdeel een stukje mist, vanwege de overlap. Ik heb een kier bij de dakbalkjes, dat zou je netjes kunnen dichtmaken, maar dan heb je geen ventilatie meer.  

Paaltjes 9x9 op de hoeken met een paalvoetje van de Toolstation, de rest van het frame ook van zulke palen gemaakt. Ik heb er een metalen dakje op gelegd, de dakhoek een beetje schuin, 15 graden ongeveer.
Het dakje komt van de Hornbach. Gewoon metalen platen, die je met speciale schroeven met een waterdichte afdichting vastschroefd.

Dat met die dakhoek vraagt even wat precies werken, netjes meten en door rekenen voor de andere kant. Daar heb ik dan weer plat de dakbalken op geschroefd, die dus ook weer automatisch onder dezelfde hoek liggen. Je hebt best wel een stevige dakconstructie nodig, het moet ook 15 cm sneeuw aankunnen, voor het geval dat.

Ik heb als lengte 3 meter genomen, dat is lang zat, en het scheelt een boel zaagwerk. Bij het dakje dan even opletten want dat wil je mogelijk net iets langer.

Een beetje ventilatie is een goed plan, het kan buiten best wel vochtig zijn. Bij dikke mist of op zo'n grijze vochtige winterdag is het best nat buiten, ook als het niet regent.


RE: Fietsenhok in tuin - GertBr - 28-Dec-2021

Ik denk dat ik niet de enige ben die op een foto wacht om het resultaat te kunnen bewonderen  Smile


RE: Fietsenhok in tuin - Jeroen S - 31-Dec-2021

Hoi Gert, Daarvoor moet ik nog de cursus doen. Ik heb geen online fotoarchief.


RE: Fietsenhok in tuin - Bart Verbeek - 05-Jan-2022

Een schuurtje timmeren is op dit moment fysiek nog wat te hoog gegrepen. Maar een camera installeren die mijn nog aan te schaffen velomobiel in de toekomst in de gaten kan gaan houden gaat misschien nog wel lukken. Vandaag een camera besteld.


RE: Fietsenhok in tuin - Willeke_IGKT - 05-Jan-2022

(31-Dec-2021, 10:48 PM)Jeroen S schreef: Hoi Gert, Daarvoor moet ik nog de cursus doen. Ik heb geen online fotoarchief.

Je hoeft geen eigen online archief te hebben, er zijn veel sites waar je foto's op internet can gooien. 
Ik gebruik Imgur, een Engelstalige site. Hier staat een verklaring in het Nederlands, voor het geval je dat prettig vind.

Er zijn ook andere sites, ik denk dat dit forum meestal een andere aanraad, misschien kan iemand die weet er even instappen.

De sites geven allemaal een link die je als tekst in de post kan zetten. Somige laten ook toe dat de foto meteen hier te zien is.
Ook daarvan hoop ik dat anderen meer uitleg kunnen geven. (Ik zet zelf links, maar ik heb dan ook de beschikking over een stukje internet om dingen neer te zetten.)


RE: Fietsenhok in tuin - emgaron - 06-Jan-2022

Ik heb in het voorjaar van 2020 eindelijk een hok voor mijn VM helemaal zelf gebouwd. Eisen waren: VM moet er in passen, er moet nog wat opbergruimte voor b.v. de parasol zijn en er komt een groen dak op. Verder moest de ingang "op de hoek" liggen omdat daarvoor nog meer opslag komt, dus moet ik met de VM er schuin in kunnen. Met het resultaat ben ik erg tevreden - foto's zijn in het Duitse Velomobilforum te zien:
https://www.velomobilforum.de/forum/index.php?threads/bananenkiste.63048/


RE: Fietsenhok in tuin - 365cycle - 06-Jan-2022

(05-Jan-2022, 03:16 AM)Bart Verbeek schreef: Een schuurtje timmeren is op dit moment fysiek nog wat te hoog gegrepen. Maar een camera installeren die mijn nog aan te schaffen velomobiel in de toekomst in de gaten kan gaan houden gaat misschien nog wel lukken. Vandaag een camera besteld.
Als je daadwerkelijk tot aanschaf overgaat, gooi het dan nog eens in het forum. Een hok moet mijns inziens niet de beperkende factor zijn, en je hebt tegenslag genoeg gehad.
Mits er nog wat andere timmeraars te enthousiasmeren zijn fiets ik gerust een keer langs met de accutollen achterin. Met een goed ontwerp en een groepje van 4 zit zo'n hok in een middagje in elkaar.


RE: Fietsenhok in tuin - Bart Verbeek - 06-Jan-2022

(06-Jan-2022, 03:24 AM)365cycle schreef: Als je daadwerkelijk tot aanschaf overgaat, gooi het dan nog eens in het forum. Een hok moet mijns inziens niet de beperkende factor zijn, en je hebt tegenslag genoeg gehad.

Dat is een heel vriendelijk aanbod. Ik hoop en verwacht het niet nodig te hebben. Vroeger draaide ik mijn hand niet om voor zo'n schuurtje. Maar ik weet nog niet wat ik straks weer ga kunnen. Het speelt pas als de geldboot langs komt, en dat is bij mij traditioneel pas in mei. Ik heb dus nog even tijd om te revalideren. Ik zal het echter in mijn achterhoofd houden.


RE: Fietsenhok in tuin - de Boer - 06-Jan-2022

Ik wil ook wel helpen hoor.!

Groeten Henk


RE: Fietsenhok in tuin - Roepers - 06-Jan-2022

(05-Jan-2022, 10:04 PM)Willeke_IGKT schreef:
(31-Dec-2021, 10:48 PM)Jeroen S schreef: Hoi Gert, Daarvoor moet ik nog de cursus doen. Ik heb geen online fotoarchief.

Je hoeft geen eigen online archief te hebben, er zijn veel sites waar je foto's op internet can gooien. 
Ik gebruik Imgur, een Engelstalige site. Hier staat een verklaring in het Nederlands, voor het geval je dat prettig vind.

Er zijn ook andere sites, ik denk dat dit forum meestal een andere aanraad, misschien kan iemand die weet er even instappen.

De sites geven allemaal een link die je als tekst in de post kan zetten. Somige laten ook toe dat de foto meteen hier te zien is.
Ook daarvan hoop ik dat anderen meer uitleg kunnen geven. (Ik zet zelf links, maar ik heb dan ook de beschikking over een stukje internet om dingen neer te zetten.)

De andere veelgebruikte mogelijkheid om een foto te uploaden hier op het forum is postimages.org

Het wijst zich eigenlijk vanzelf en de site geeft ook nog de juistce BBcode om te plakken hier in het forum.
Een cursus is niet nodig.

Groet,

Marco


RE: Fietsenhok in tuin - Wim -de roetsende - 06-Jan-2022

(06-Jan-2022, 12:58 AM)emgaron schreef: Ik heb in het voorjaar van 2020 eindelijk een hok voor mijn VM helemaal zelf gebouwd. Eisen waren: VM moet er in passen, er moet nog wat opbergruimte voor b.v. de parasol zijn en er komt een groen dak op. Verder moest de ingang "op de hoek" liggen omdat daarvoor nog meer opslag komt, dus moet ik met de VM er schuin in kunnen. Met het resultaat ben ik erg tevreden - foto's zijn in het Duitse Velomobilforum te zien:
https://www.velomobilforum.de/forum/index.php?threads/bananenkiste.63048/

Wow, dit hok ziet er echt heel professioneel uit. Erg netjes en knap gemaakt.

Heb je er ook al echt een groen dak op liggen?


RE: Fietsenhok in tuin - Bart Verbeek - 06-Jan-2022

(06-Jan-2022, 12:58 AM)emgaron schreef: Ik heb in het voorjaar van 2020 eindelijk een hok voor mijn VM helemaal zelf gebouwd. 

Ziet er gaaf uit!


RE: Fietsenhok in tuin - GertBr - 06-Jan-2022

Dat is een pracht oplossing!!


RE: Fietsenhok in tuin - emgaron - 06-Jan-2022

(06-Jan-2022, 10:52 AM)Wim -de roetsende schreef:
(06-Jan-2022, 12:58 AM)emgaron schreef: Ik heb in het voorjaar van 2020 eindelijk een hok voor mijn VM helemaal zelf gebouwd. Eisen waren: VM moet er in passen, er moet nog wat opbergruimte voor b.v. de parasol zijn en er komt een groen dak op. Verder moest de ingang "op de hoek" liggen omdat daarvoor nog meer opslag komt, dus moet ik met de VM er schuin in kunnen. Met het resultaat ben ik erg tevreden - foto's zijn in het Duitse Velomobilforum te zien:
https://www.velomobilforum.de/forum/index.php?threads/bananenkiste.63048/

Wow, dit hok ziet er echt heel professioneel uit. Erg netjes en knap gemaakt.
Dank je wel! Gelukkig kun je op de foto's al die kleine fouten niet zien... Big Grin

(06-Jan-2022, 10:52 AM)Wim -de roetsende schreef: Heb je er ook al echt een groen dak op liggen?
Ik zie net dat ik - zoals bijna elk jaar in januari - nog problemen met de jaren heb - ik heb dat hok in het voorjaar 2021 gebouwd, niet 2020... Wink  ...en nee, het sedum ligt er nog niet op. In het begin kwam het er niet van (wij zijn nog een heel stuk doorgegaan met het opknappen van de tuin vorig jaar) en uiteindelijk hebben we het naar 2022 uitgesteld omdat we ook nog een nieuwe overkapping in de tuin willen plaatsen, eveneens met groendak, en dan kunnen we het sedum allemaal in een keer kopen. Van onze gemeente kunnen we misschien ook nog wat subsidie daarvoor krijgen, maar dat werkt het best als het één aankoop is. Dus volgens planning ergens dit voorjaar. Wat er wel al gebeurd is: er staat inmiddels een regenton achter het hok - de eerste van minimaal drie die we uiteindelijk willen hebben.


RE: Fietsenhok in tuin - Bacchus - 07-Jan-2022

(06-Jan-2022, 02:13 PM)emgaron schreef: Dank je wel! Gelukkig kun je op de foto's al die kleine fouten niet zien... Big Grin


"Het is niet slecht. Want het is jouw project."
- Actuele slogan van een grote bouwmarkt. Smile


RE: Fietsenhok in tuin - ThijsR - 07-Jan-2022

Mooi hok emgaron! Daar past de mijne ook precies in Big Grin

Het idee van opslag er bovenop vind ik wel echt superslim! Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb, terwijl ik dat in mijn schuurtje ook doe  Rolleyes


RE: Fietsenhok in tuin - 365cycle - 07-Jan-2022

Supermooi hokkie inderdaad! Die hoogte, dat heb ik destijds juist bewust niet gedaan (i.v.m. vrij uitzicht en de bouwvergunningsplicht), maar als ik het weer moet doen kom ik hier even terug om wat constructie-ideeën van je af te kijken  Wink


RE: Fietsenhok in tuin - emgaron - 07-Jan-2022

(07-Jan-2022, 09:53 AM)ThijsR schreef: Mooi hok emgaron! Daar past de mijne ook precies in Big Grin

Klopt, maar qua afmetingen had ik toendertijd rekening gehouden met de afmetingen van een Quest. Dus de Strada past er ook prima in. Ook in de hoogte komt het goed uit - versatile-dakje of kap kan ik gewoon laten zitten.


(07-Jan-2022, 09:53 AM)ThijsR schreef: Het idee van opslag er bovenop vind ik wel echt superslim! Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb, terwijl ik dat in mijn schuurtje ook doe  Rolleyes

(07-Jan-2022, 10:09 AM)365cycle schreef: Supermooi hokkie inderdaad! Die hoogte, dat heb ik destijds juist bewust niet gedaan (i.v.m. vrij uitzicht en de bouwvergunningsplicht), maar als ik het weer moet doen kom ik hier even terug om wat constructie-ideeën van je af te kijken  Wink

Over de hoogte hebben we eerst nog wat gepiekerd - het eerste idee was om het hok achter het lage gedeelte van de schutting te plaatsen, maar na wat meer nadenken was dat a) te krap (het lage gedeelte pakte iets lager uit toen we de schutting in 2020 lieten vervangen dan gedacht) en b) moeilijker om in te komen. Achter het hoge gedeelte van de schutting valt het hok op z'n huidige plek echter nauwelijks op, dat had ik erger verwacht. Sterker nog, daardoor krijgt de tuin achter het huis juist wat minder inkijk - uiteindelijk mooi meegenomen. Neem daarbij mee dat we voor parasol en droogmolen nog geen goede opslag hadden - et voila. Herfst 2021 heb ik trouwens achter het lage gedeelte van de schutting inderdaad nog een houtopslag en een lage "tuinkast" getimmerd, in dezelfde stijl (maar zonder groendak - te weinig hoogte), dus eindelijk heeft zo'n beetje alles een plek. Smile