ligfietsers.nl
Banden, banden en nog eens banden - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html)
+--- Forum: Velomobielen (https://ligfietsers.nl/forum-8.html)
+--- Topic: Banden, banden en nog eens banden (/thread-126.html)

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32


RE: Banden, banden en nog eens banden - 365cycle - 21-Nov-2023

Ik heb ook een setje 42-406 en heb die even onder m'n DF gehad. Rijdt prima, had niet het gevoel dat het sneller of langzamer is.
Enige jammere is dat ik zo ongeveer moet steken om rechtsaf te gaan op rotondes.

Ok da's overdreven, maar gezien er verder niet echt grote voordelen zijn (eigenlijk alleen iets minder oncomfortabel) rijd ik door op 32-406.


RE: Banden, banden en nog eens banden - Hoekie - 21-Nov-2023

Inderdaad, de 42-406 is alleen iets comfortabeler (op slecht wegdek)


RE: Banden, banden en nog eens banden - Jeroen S - 21-Nov-2023

Ik vind de 32er best een fijn bandje. Als je hem niet op 7 bar zet maar 6 dan vind ik hem ook nog wel redelijk comfortabel. Heb op de rechtopfiets een 42-622 gehad. Dat wordt dan toch wel een beetje een zware band.

De 32ers in 20 inch zijn al niet echt licht in vergelijk met de one's de 42er's zijn waarschijnlijk nog een stukje zwaarder. 300 voor de smalle en 360 voor de dikkere, dus het gewicht van een binnenbandje ongeveer.

Op veel fietsen zal alleen de smalle passen, op de mijne gaat breder/hoger dan 32mm niet. Anders gaat het aanlopen.


RE: Banden, banden en nog eens banden - Piet K - 23-Nov-2023

Banden blijft lastig... Op mijn Quest had ik de Go-cycles, heerlijke band, snel, voordelig en comfortabel. Weinig lekke banden.. Nu overgegaan op een A9. Een heerlijke fiets, alleen alles groter dan een 42 past voor niet. Toen ik de fiets kocht zaten er 28 mm banden op. Deze vind ik niet fijn. Oneffenheden werden hard doorgegeven. Misschien ook doordat de fiets iets harder was afgesteld. Als proef hierna een setje al gebruikte greenspeed scorchers er op gezet. Hiermee werd het een beter rijdende fiets. Alleen zijn de euro per km aan de hoge kant voor woon werk verkeer. Op basis van de ervaringen van anderen overgegaan op een 42 mm variant van de CCU. Hier kon ik geen vrienden meer worden ook na een inloopperiode kreeg ik hier niet de gewenste snelheid in. Verder gezoxcht op het internet en nu beland bij de maxxis detonator in de 38 mm variant. Band bevalt goed, maand mee gereden, snelheid is goed, geen lekke banden (behalve bij de LEL) naar niet bij het woonwerk in de oktober maand.

Groet,

Piet


RE: Banden, banden en nog eens banden - Lopopodium - 24-Nov-2023

In het Vrijdagbericht op ligfiets.net (https://ligfiets.net/news/6477) werd een band "dankzij NASA-technologie" geïntroduceerd (https://www.deingenieur.nl/artikel/nooit-meer-een-lekke-band-dankzij-nasa-technologie).

Op zich een interessant idee / concept. Een band zonder lucht, maar meer een soort geweven structuur zoals bij een ventisit-kussen, en dan gemaakt van nitinol en polyurethanium.

In het artikel(tje) werd gesteld dat de banden te zwaar zouden zijn om interessant te zijn voor racefietsers en ligfietsers (maar wel voor ander type fietsen). De uitleg hierover ontbreekt helaas. Ik weet niet hoe zwaar die banden daadwerkelijk zijn. Maar met een stalen Nazca ligfiets van 15 kilo (exclusief meegenomen water en gereedschap en reserveband om onder andere een lekke band tijdens een toertocht op te kunnen vangen) denk ik niet dat gewicht van banden mijn grootste obstakel zou zijn. Een lage rolweerstand klinkt in ieder geval wel positief! En als ze nou ook net zo lang meegaan als mijn Schwalbe Marathon, ben ik helemaal blij.

Iemand een idee hoe zwaar die fietsbanden zouden zijn?


RE: Banden, banden en nog eens banden - melle z - 25-Nov-2023

Ik zie in mijn glazen bol dat deze niet-pneumatische band net zo'n succes wordt als z'n vele voorgangers.


RE: Banden, banden en nog eens banden - Freek1970 - 25-Nov-2023

Melle,

Mee eens! Voor en na de uitvinding van de luchtband die nú volgens mij zijn 125 jarige jubileum viert (en 125 jaar geleden op de wielen van de eerste toerfietsen en auto’s werd gelegd) is er van alles bedacht maar niks rijdt zo comfortabel als de luchtband.

Freek


RE: Banden, banden en nog eens banden - Wim -de roetsende - 26-Nov-2023

Ik vond de 'lage rolweerstand-opmerking' wel opvallend. 

We gaan het zien/horen. Of juist nooit meer iets, want zo gaat dat meestal met dit soort producten.


RE: Banden, banden en nog eens banden - TimSch - 30-Nov-2023

Met het koude weer vandaag viel het me echt op hoeveel trager de CCUs dan worden. Het leek wel of ik door stroop reed  Sad

Dus nu bedacht ik me dat ik in plaats van een setje reserve CCUs ook wel een setje snellere banden bij lagere temperaturen kon scoren. Maar welke? Toch aan de GoCycles? Of zijn er andere opties?


RE: Banden, banden en nog eens banden - LigfietsWilsum - 30-Nov-2023

(30-Nov-2023, 09:44 PM)TimSch schreef: Met het koude weer vandaag viel het me echt op hoeveel trager de CCUs dan worden. Het leek wel of ik door stroop reed  Sad

Dus nu bedacht ik me dat ik in plaats van een setje reserve CCUs ook wel een setje snellere banden bij lagere temperaturen kon scoren. Maar welke? Toch aan de GoCycles? Of zijn er andere opties?


Ik heb 3 uur geleden weer GoCycles er op gelegd. De CCU's werden afgelopen twee weken steeds trager.


RE: Banden, banden en nog eens banden - Frutsel - 01-Dec-2023

Gelukkig was het gisteravond ook enorm mistig op mijn route, dus ik kan de schuld aan de mist geven Smile
Maar inderdaad de CCU's zijn vergeleken met boven de 10 graden ENORM traag.


RE: Banden, banden en nog eens banden - TimSch - 01-Dec-2023

Die mist had ik er ook bij inderdaad. Het was zwoegen soms  Big Grin 

Trouwens ook last gehad van het irritante fenomeen dat de mist op de buitenkant van het vizier bevroor zodat de ruitenwisser het niet weg kreeg maar uitsmeerde met geen zicht als gevolg. Paar keer moeten stoppen, kap eraf en de buitenkant ijsvrij maken...


RE: Banden, banden en nog eens banden - Frutsel - 01-Dec-2023

(01-Dec-2023, 09:55 AM)TimSch schreef: Die mist had ik er ook bij inderdaad. Het was zwoegen soms  Big Grin 

Trouwens ook last gehad van het irritante fenomeen dat de mist op de buitenkant van het vizier bevroor zodat de ruitenwisser het niet weg kreeg maar uitsmeerde met geen zicht als gevolg. Paar keer moeten stoppen, kap eraf en de buitenkant ijsvrij maken...

Ik had alleen last van mist op mijn bril. Daar bevroor het niet, maar ik heb geen ruitenwissers, dus dat was om de zoveel seconden met mijn vinger poetsen Sad


RE: Banden, banden en nog eens banden - Wim -de roetsende - 01-Dec-2023

(01-Dec-2023, 09:27 AM)Frutsel schreef: Maar inderdaad de CCU's zijn vergeleken met boven de 10 graden ENORM traag.

Maar ze zijn blijkbaar in de kou toch nog sneller dan de CCS.


RE: Banden, banden en nog eens banden - JanBurp - 01-Dec-2023

Ik heb voor in mijn Quest de CCU 42, daarvoor een tijdje met de 32 variant gereden. Stuuruitslag is iets minder, maar levert in de prakijk geen extra problemen op. Ik vind de bredere band wél fijner rijden. Zeker op, bijvoorbeeld, klinkerwegen is dat merkbaar. Op dat soort oppervlakken zijn ze sneller (door het comfort) voor mijn gevoel. In de bochten ervaar ik meer grip waardoor ik met meer vertrouwen (sneller) een bocht door ga. Op lekker asfalt maakt het minder uit.

Heb nog geen extreem verschil gemerkt door de lagere temperaturen, maar dat kan er ook aan liggen dat ik wat minder dagen heb gefietst de afgelopen twee weken.


RE: Banden, banden en nog eens banden - TimSch - 01-Dec-2023

De GoCycles zijn inmiddels besteld. Dan maar wat wijdere bochten ;-)


RE: Banden, banden en nog eens banden - Hoekie - 01-Dec-2023

Ik dacht op een gegeven moment dat ik een lekke band had, bij de lage temperatuur + slecht wegdek + dicht mist.
Maar na een paar 100 meter verder voelde het toch weer niet als een lekke band.
Ik heb het idee dat ik zelfs merk dat het vlotter rolt een tijdje na ik uit de garage ben rijden.
De hele nieuwe Pro One SuperRace zou een oplossing zijn, 'snel' bij kou en toch lekbestendig, maar daar lees ik van dat ie (b)lijkt ook weer lastig van de velg te krijgen te zijn.
Een CCU krijg ik bijna met de hand van de velg.

En ja mistig. Heb 2x een 'noodstop' moeten maken om niet een afslag te missen. Niet eerder zo meegemaakt. CCU blijven lekker grip houden. Vooral fijn op het deel dat ik landbouw wegen met scherpe rand naar greppels heb.

Foto van mijn licht spuwende QV. En toch zag ik regelmatig geen kl*te. Met het licht op 'ver' stand had ik net zo goed thuis kunnen blijven.

[Afbeelding: 20231130-070108.jpg]


RE: Banden, banden en nog eens banden - Martin van Mourik - 01-Dec-2023

(01-Dec-2023, 11:57 AM)JanBurp schreef: Ik vind de bredere band wél fijner rijden. Zeker op, bijvoorbeeld, klinkerwegen is dat merkbaar.

Ik had na de overstap van CCU 32-406 naar 42-406 op mijn open ligger ook het gevoel dat ik duidelijk minder sterk afgeremd werd door slecht wegdek.


RE: Banden, banden en nog eens banden - Wim -de roetsende - 01-Dec-2023

(01-Dec-2023, 12:47 PM)Martin van Mourik schreef:
(01-Dec-2023, 11:57 AM)JanBurp schreef: Ik vind de bredere band wél fijner rijden. Zeker op, bijvoorbeeld, klinkerwegen is dat merkbaar.

Ik had na de overstap van CCU 32-406 naar 42-406 op mijn open ligger ook het gevoel dat ik duidelijk minder sterk afgeremd werd door slecht wegdek.

Dat is inderdaad bijna altijd zo met bredere banden met minder druk.


RE: Banden, banden en nog eens banden - GertBr - 01-Dec-2023

Klik op dit Instagram filmpje voor een alternatieve manier van banden plakken als noodmaatregel…


RE: Banden, banden en nog eens banden - Hoekie - 01-Dec-2023

Top! Je hebt niet eens een pomp nodig Big Grin


RE: Banden, banden en nog eens banden - Keeshond - 02-Dec-2023

Ik heb met grote belangstelling dit topic gevolgd en wil nu die vredestein f-lite eens proberen.
Maar waar kan ik die kopen?
Ik zoek me rot op internet maar kan ze niet vinden.


RE: Banden, banden en nog eens banden - LigfietsWilsum - 02-Dec-2023

(02-Dec-2023, 08:23 AM)Keeshond schreef: Ik heb met grote belangstelling dit topic gevolgd en wil nu die vredestein f-lite eens proberen.
Maar waar kan ik die kopen?
Ik zoek me rot op internet maar kan ze niet vinden.

Tegenwoordig heet de F-lite GoCycle en is hier te bestellen.
https://www.velomobielonderdelen.nl/product/2094677/gocycle-vouwband

En bestel er meteen de juiste binnenbanden bij. Ook een paar reserve.

Maar alleen 20''


RE: Banden, banden en nog eens banden - Wim -de roetsende - 02-Dec-2023

En dan ook nog alleen in de 406-maat.

De 451 is een andere 20"-maat.


RE: Banden, banden en nog eens banden - Keeshond - 02-Dec-2023

ok bedankt, en ik wil ze voor de trike hebben dus 406 is goed.


RE: Banden, banden en nog eens banden - Wim -de roetsende - 02-Dec-2023

(02-Dec-2023, 01:25 PM)Keeshond schreef: ok bedankt, en ik wil ze voor de trike hebben dus 406 is goed.

Die is dus niet 3x26". Dat dacht ik namelijk.