ligfietsers.nl
Als je bij tegenwind nu eens lekker onderuit ging liggen.. - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Algemeen (https://ligfietsers.nl/forum-1.html)
+--- Forum: Ligfiets nieuws en media (https://ligfietsers.nl/forum-33.html)
+--- Topic: Als je bij tegenwind nu eens lekker onderuit ging liggen.. (/thread-1299.html)

Pagina's: 1 2


Als je bij tegenwind nu eens lekker onderuit ging liggen.. - Bacchus - 04-Feb-2022

Maar het NK Tegenwindfietsen gaat juist daar niet over. Big Grin Toch denk ik wel dat sommigen hier de prestatie van de deelnemers wel kunnen waarderen.
Aanstaande zondag, 6 februari, vanaf 8:00 gaan ze weer. Het is wel al uitverkocht, dus deelnemen zit er niet meer in.

(Overigens niet ligfiets, dus misschien meer voor de Hangplek)


RE: Als je bij tegenwind nu eens lekker onderuit ging liggen.. - 365cycle - 04-Feb-2022

Wel leuk, misschien moet ik even gaan kijken (met de velomobiel Tongue )


RE: Als je bij tegenwind nu eens lekker onderuit ging liggen.. - Hoekie - 04-Feb-2022

Ze treffen het  Sick
Wind, waves & weather forecast Neeltje Jans/Oosterschelde - Windfinder

Edit: wordt eerder NK ZIJWINDfietsen of ze moeten gaan waterfietsen  Big Grin


RE: Als je bij tegenwind nu eens lekker onderuit ging liggen.. - PietV* - 04-Feb-2022

Wat is nog lekkerder dan met je kop in de wind te fietsen. Heb in 1998 mijn Alleweder in elkaar gezet. Heb nog nooit met de Alleweder woon/werk gereden. Heb nog 8 jaar, tot aan mijn prepensioen, woon/werk gereden over 25 km enkele reis afgewisseld op fiets en bromfiets en bij uitzondering gewandeld. Gewoon omdat het kon. Dus niet lui gaan liggen, maar echte romp stabiliteitstraining. Rij nog steeds zeer vaak op een gewone fiets. Erg comfortabel en zolang de motor nog sterk genoeg is. Tegen m'n 80 ste zal dat wat afnemen en wordt het vaker de ligfiets. Wink


RE: Als je bij tegenwind nu eens lekker onderuit ging liggen.. - Roepers - 04-Feb-2022

Vandaag was ik blij dat ik weer lag. Met windkracht 6 of 7 heb je echt veel voordeel ten opzichte van rechtop fietsers en recht op tegen de wind in is niet de hobby van veel mensen. Vandaar ook de opkomst van de elektrische fiets.

Groet,

Marco -Als de wind niet gaat liggen, ga ik wel liggen -Roepers


RE: Als je bij tegenwind nu eens lekker onderuit ging liggen.. - 365cycle - 04-Feb-2022

(04-Feb-2022, 09:44 PM)Roepers schreef: Als de wind niet gaat liggen, ga ik wel liggen
Goeie Big Grin 

Hier was het geen windkracht 6, maar 5. Vanochtend 41.7 gemiddeld, vanmiddag 39.5. En dan heb ik vanmiddag inderdaad ook minder hard getrapt, want vanochtend was ik behoorlijk aan het doorduwen en dat kan (of moet) niet 5 dagen per week 2x per dag. Maar wel heerlijk hoe betrouwbaar de reistijd is met zo'n ligger  Smile
Daardoor ook superstrak te timen. Ik ging weg met het idee 4 min. marge over te houden voor het wisselen van een eventuele platte band, en ik kwam exact 5 minuten voor de gewenste aankomsttijd aan op mijn bestemming. Voor een reis over 45 km hemelsbreed in de Randstad is dat echt  Heart Cool Big Grin


RE: Als je bij tegenwind nu eens lekker onderuit ging liggen.. - Fietsbennie - 06-Feb-2022

(04-Feb-2022, 02:28 PM)Bacchus schreef: Maar het NK Tegenwindfietsen gaat juist daar niet over. Big Grin Toch denk ik wel dat sommigen hier de prestatie van de deelnemers wel kunnen waarderen.
Aanstaande zondag, 6 februari, vanaf 8:00 gaan ze weer. Het is wel al uitverkocht, dus deelnemen zit er niet meer in.

(Overigens niet ligfiets, dus misschien meer voor de Hangplek)

Nog gezien? Gunst wat een mooie Beelden..
Voor mij wel op Fietsafstand maar toch ook wel wat ver...


RE: Als je bij tegenwind nu eens lekker onderuit ging liggen.. - Hoekie - 06-Feb-2022

(04-Feb-2022, 08:56 PM)PietV* schreef: Wat is nog lekkerder dan met je kop in de wind te fietsen.

Dat is naar mijn mening een stompzinnig oud Nederlands gevoel van sentiment. Omdat we moesten.
IK vind er niks aan.....rare jongens, die ouderwetse Nederlanders.


RE: Als je bij tegenwind nu eens lekker onderuit ging liggen.. - ThijsR - 06-Feb-2022

Mwoah ik vond het wel wat hebben hoor! De strijd tegen de elementen, het gevoel hebben dat je de natuur aankunt!

Tegenwoordig probeer ik er onderuit te komen :p


RE: Als je bij tegenwind nu eens lekker onderuit ging liggen.. - berth9999 - 06-Feb-2022

Hier rond Zaandam heb je een paar dijkjes die een meter of 5 boven de weilanden uitsteken. Heerlijk (en spannend) om daar met een flinke zuidwesten wind overheen te fietsen (meestal met de gewone fiets inclusief windvangende ortlieb's) en toch de fiets overeind te houden zonder voetjes aan de grond te krijgen. Het gaat soms zo hard dat ik mijn kop in de wind steek omdat ik bang ben dat anders mijn bril afwaait.  Wink 
Met de Quest en met de Alleweder kan ik me ritten herinneren waarbij ik stukken niet meer hoefde te trappen omdat de fiets vanzelf vooruit ging. 

Ik snap wel wat men hier sport aan vind. Smile


RE: Als je bij tegenwind nu eens lekker onderuit ging liggen.. - Bart Verbeek - 06-Feb-2022

(06-Feb-2022, 07:14 PM)Hoekie schreef: Dat is naar mijn mening een stompzinnig oud Nederlands gevoel van sentiment. Omdat we moesten.
IK vind er niks aan.....rare jongens, die ouderwetse Nederlanders.

Ik denk dat de ligfietsbouwer hier zijn inspiratie vandaan haalde.


RE: Als je bij tegenwind nu eens lekker onderuit ging liggen.. - Wim -de roetsende - 06-Feb-2022

(06-Feb-2022, 07:31 PM)ThijsR schreef: Mwoah ik vond het wel wat hebben hoor! De strijd tegen de elementen, het gevoel hebben dat je de natuur aankunt!

Tegenwoordig probeer ik er onderuit te komen :p

Raar genoeg vind ik dit met de Roeifiets niet eens echt heel erg.

Dan voelt tegenwind als een extra training. Het is dan ook echt mijn trainingsfiets.

Verder wil ik vaak gewoon zo snel mogelijk van a naar b. Of naar school of naar mijn moeder of naar vrienden of naar enz. enz. Deze ritten doe ik met de vm.

Met de Trike fiets ik ontspannen tochtjes en met de open ligger doe ik van alles en nog wat als het maar mooi weer is.


RE: Als je bij tegenwind nu eens lekker onderuit ging liggen.. - 365cycle - 06-Feb-2022

(06-Feb-2022, 07:31 PM)ThijsR schreef: Mwoah ik vond het wel wat hebben hoor! De strijd tegen de elementen, het gevoel hebben dat je de natuur aankunt!
(06-Feb-2022, 08:57 PM)Wim -de roetsende schreef: Verder wil ik vaak gewoon zo snel mogelijk van a naar b. Of naar school of naar mijn moeder of naar vrienden of naar enz. enz. Deze ritten doe ik met de vm.
Dit geeft 't denk ik mooi weer. Ik had best graag meegedaan aan een NK Tegenwindfietsen, superleuk. Gisteren ging ik met m'n uk op pad, we fietsen dan 30 km en zeker met die tegenwind waren we niet snel (ik rijd dan meestal op de Challenge Focus).
Maar meestal moet of wil ik gewoon ergens naar toe, en dan grijp ik toch ontzettend vaak naar de velomobiel; daarom overweeg ik overigens ook m'n M-Racer over een tijd toch maar weer te verkopen, kan er beter een DF XL ofzo bij staan in de schuur. Ja of een Milan 4.2 natuurlijk Big Grin 

Met die drukke agenda die ik heb, is fietsen leuk, maar velomobiel rijden een ontzettend milieuvriendelijke, gezonde, efficiënte én daarnaast ook nog leuke manier van reizen. 1+1=5  Cool


RE: Als je bij tegenwind nu eens lekker onderuit ging liggen.. - Bacchus - 08-Feb-2022

(06-Feb-2022, 06:05 PM)Fietsbennie schreef: Nog gezien? Gunst wat een mooie Beelden..
Voor mij wel op Fietsafstand maar toch ook wel wat ver...
Ja, inderdaad het NOS-verslag. Heerlijke reacties van die deelnemers ook.


RE: Als je bij tegenwind nu eens lekker onderuit ging liggen.. - Roepers - 08-Feb-2022

Dat amateuristische, dat is zo heerlijk. Veel sporten zijn overgeprofessionaliseerd. Dit heeft echt charme.

Groet,

Marco


RE: Als je bij tegenwind nu eens lekker onderuit ging liggen.. - Fietsbennie - 17-Feb-2022

Zullen enkelen het deze dagen ook nog proberen nk tegenwind fietsen of krijgen ze dan qua veiligheid dan de wind van voren?


RE: Als je bij tegenwind nu eens lekker onderuit ging liggen.. - Bacchus - 17-Feb-2022

Het NK zal dit jaar wel gedaan zijn maar niets houd je tegen om lekker te gaan trainen voor het volgende, natuurlijk. Wel even opletten met de richting: het is nu wat meer noord-west en de meeste van die dammen liggen eerder zuid-west. Vrijdag en zaterdag hebben wel aardig zuid-west-momenten.
Bij het NK hebben ze één keer af moeten gelasten vanwege te veel wind: de vrachtwagen die de fietsen terug bracht kon niet meer rijden.


RE: Als je bij tegenwind nu eens lekker onderuit ging liggen.. - 365cycle - 17-Feb-2022

(17-Feb-2022, 06:01 AM)Fietsbennie schreef: Zullen enkelen het deze dagen ook nog proberen nk tegenwind fietsen of krijgen ze dan qua veiligheid dan de wind van voren?
Ik twijfel nog Big Grin 
Windkracht 8 durf ik net aan met de Milan, windkracht 9 wordt me te gek. De weersverwachting tikt een beetje heen en weer tussen die twee waarden (maar in het ergste geval moet ik dan dus langer op kantoor blijven).
Twijfel nog wel of het nou verstandiger is om de racekap erop te laten of juist niet. Als ik er wat op heb zitten is het sowieso de battle mountain kap, daar waait het minder makkelijk onder.


RE: Als je bij tegenwind nu eens lekker onderuit ging liggen.. - ThijsR - 17-Feb-2022

Kap vastzetten met lijmklemmen oid! Ik ga het er morgen niet op wagen iig. Ja leuk voor de baas dat ik náár kantoor wel haal, maar ik wil ook graag weer heelhuids thuiskomen.
Het enige pluspunt ten opzichte van dinsdagmiddag is dat het, in theorie, wel droog is rond de spits.


RE: Als je bij tegenwind nu eens lekker onderuit ging liggen.. - 365cycle - 17-Feb-2022

(17-Feb-2022, 11:35 AM)ThijsR schreef: Kap vastzetten met lijmklemmen oid!
Als je een losse kap met klittenbandbevestiging hebt is dat idd nodig. De Milan-kap scharniert aan de voorkant en wordt gehaakt, met 4 elastieken. Werkt een stuk beter.

(17-Feb-2022, 11:35 AM)ThijsR schreef: Ik ga het er morgen niet op wagen iig. Ja leuk voor de baas dat ik náár kantoor wel haal, maar ik wil ook graag weer heelhuids thuiskomen.
Het enige pluspunt ten opzichte van dinsdagmiddag is dat het, in theorie, wel droog is rond de spits.
Kan als het écht te gek is de trein nog terug pakken. M'n fiets staat in het pand op kantoor.


RE: Als je bij tegenwind nu eens lekker onderuit ging liggen.. - Roepers - 17-Feb-2022

Vandaag toch nog mijn ronde gedaan. Dit keer op de Mini. Naar Harlingen was pittig. Tussen Harlingen en Franeker ging supersnel en van Franeker naar huis was weer pittig. Weinig andere fietsers gezien, maar ze waren er wel.

Groet,

Marco


RE: Als je bij tegenwind nu eens lekker onderuit ging liggen.. - 365cycle - 17-Feb-2022

(17-Feb-2022, 11:35 AM)ThijsR schreef: Ik ga het er morgen niet op wagen iig.
Ik doe met je mee. Zag zojuist een code oranje waarschuwing ivm windstoten, ga het lot niet onnodig tarten.


RE: Als je bij tegenwind nu eens lekker onderuit ging liggen.. - Willeke_IGKT - 17-Feb-2022

Ik heb vandaag mijn Flevo dakje maar van de Quest gehaald, gister had het klitteband het moeilijk.
Vandaag ook de pet afgedaan, ik kon hem nog net met het achterhoofd vastklemmen, tot twee keer toe.

Morgen zou ik voor de ergste wind weer thuis moeten zijn, toch het dakje maar thuis laten.

Ook heb ik vandaag in het fietsenhok geparkeerd, ipv buiten. Bijna geen fietsers onder de collega's, dus de ruimte was er.


RE: Als je bij tegenwind nu eens lekker onderuit ging liggen.. - 365cycle - 17-Feb-2022

(17-Feb-2022, 07:08 PM)Willeke_IGKT schreef: Vandaag ook de pet afgedaan, ik kon hem nog net met het achterhoofd vastklemmen, tot twee keer toe.
Met een touwtje aan de kapstok! Problem solved.
Bedank de André van de Rotte Rijders maar Big Grin


RE: Als je bij tegenwind nu eens lekker onderuit ging liggen.. - Bacchus - 17-Feb-2022

Vandaag vond ik het hier enorm meevallen. Natuurlijk is het hier ver van de kust en dus waait het niet zo hard. Ik was met wind tegen alsnog blij met de ligger in plaats van de bukker op pad te zijn.


RE: Als je bij tegenwind nu eens lekker onderuit ging liggen.. - PlantageBohémien - 17-Feb-2022

Vandaag met de fiets boodschappen gedaan, de trike is nog niet klaar, maar het gaat wel goed vooruit, dus met de fiets, ik had sinds zes weken niet meer gefietst, dus het werd tijd.
Vannacht hevige storm, dus het was met enig risico om vandaag te gaan, maar men moet het weer lezen, buienradar gecontroleerd, tegen 10 uur werd de lucht blauw, gelukkig de wind achter, mooi zonnetje, ik was in recordtijd bij de winkel, onderweg veel omgewaaide bomen, die al weggeruimd waren, veel brandweer en hulpdiensten met ladders op het dak die wat bij willen verdienen.
Toen weer terug met 40 kg boodschappen en bergop, de wind was minder en ook niet uit een eenduidige richting, daar is een fiets toch een voordeel, zijwind maakt niet zoveel uit.
Met een trike heb ik nog geen ervaring, maar naar mijn voorstelling moet het niet zoveel uitmaken, je hebt een laag zwaartepunt, en het gewicht is ook wat hoger.
Wat de weerberichten in de media betreft, daar kun je in de bergen niet veel mee, die berichten zijn veel te algemeen, en je moet plaatselijk ervaring hebben , hoe dan ook. ik was half twee weer thuis, om vijf uur was weer er een sneeuwbui , groet uit het Boheemse woud.