ligfietsers.nl
Hallo - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Algemeen (https://ligfietsers.nl/forum-1.html)
+--- Forum: Nieuw hier? (https://ligfietsers.nl/forum-2.html)
+--- Topic: Hallo (/thread-145.html)



Hallo - gideon - 14-May-2017

Ik heet Gideon, in 2003 al eens een ligfiets van Fortuyn geprobeerd (ligfietsbouwer uit Westmaas, en ik woon ernaast), maar als fiets voor erbij vond ik te prijzig. Pas in 2008, na al een paar jaar met rugklachten elke dag 40km woon-werk-woon verkeer, een Challenge Mistral gekocht. Geen rugpijn meer op de ligfiets (in 2014 geopereerd aan hernia, daarna ook weer zonder rugpijn op de rechtop-fiets). De mistral fietste heerlijk en best snel, maar niet snel genoeg. In 2009 bij CycleVision een Raptobike Lowracer geprobeerd......ik heb het met de Mistral nog uitgehouden tot 2011, en eindelijk een Raptobike Lowracer gehaald. Vanaf dat moment niet meer op de Mistral gefietst, daar heb ik datzelfde jaar een ander blij mee gemaakt. Sindsdien met mooi weer, met de Lowracer naar werk (dwars door Rotterdam) en tochtjes maken. In 2014 ook nog een Raptobike Midracer gekocht, met dikke comfortabele Big Appels, maar mijn favoriet is de snelle Lowracer een echte "gooi en smijt fiets" Cool . Inmiddels al 32.000km mee gereden. Op de Midracer fiets ik weinig, maar blijft ook een heerlijke snelle fiets, en gaat nooit weg.
Naast ligfietsen, gaat mijn interesse ook uit naar oude randonneurs- en mountainbikes en onderdelen uit die periode (en een vreemde tik van mij is het verzamelen van oude achter derailleurs Tongue ). In de wintermaanden en op regenachtige dagen fiets ik naar mijn werk op een stalen Giant Expedition uit 1990, en heb ik een aantal mountainbikes van voor 1989, die ik zoveel mogelijk weer origineel maak. Een (Giant super Sierra uit 1988, met de eerste Shimano 6-speed XT groep, op de banden, zadel en ketting na nog origineel) gaat altijd mee op vakantie.


RE: Hallo - Wim -de roetsende - 14-May-2017

Welkom op dit forum Gideon.

Je openingstekst biedt perspectief. Lekker lang.

Ik wens je veel lees- en vooral veel schrijfplezier.


RE: Hallo - BeruRoniki - 15-May-2017

Welkom hier. Behalve mijn liggers heb ik ook veel plezier van mijn mountainbike.


RE: Hallo - Roepers - 17-May-2017

Hallo Gideon, Welkom hier. Leuke combinatie: Vintage en ligfietsen. Ik weet voor vintage even geen goed Nederlands woord. "Ouderwets" is het niet echt.


RE: Hallo - Lopopodium - 17-May-2017

"Gedateerd" al wat beter? Ook een wat negatieve connotatie.
"Gouwe ouwe" dan?


RE: Hallo - Roepers - 17-May-2017

Dank voor het meedenken, Lopo! Ik geloof dat k het heb: Retro.


RE: Hallo - Lopopodium - 17-May-2017

Retro? Ja, dan kan je net zo goed vintage zeggen. Nu is het gebaseerd op het Latijn, en in het eerste geval op het Engels / Frans (en verderweg waarschijnlijk ook weer Latijn). Als ik even mag zeuren...


RE: Hallo - Roepers - 17-May-2017

Retro komt inderdaad ook uit het Engels en vandaar weer uit het Frans en daar heeft zijn wortels in het Latijn: Zie de etymologiebank.
Daar kun je ook lezen dat het woord pas na 2000 veelvuldig werd gebruikt in het Nederlands. Waar is dan de winst van zo'n zeer hedendaags leenwoord voor oude dingen.  Het enige dat ik kan bedenken is dat retro op zijn Nederlands wordt uitgesproken en vintage op zijn Engels.


RE: Hallo - BeruRoniki - 18-May-2017

spreek je vintage toch op zijn frans uit? Ook weer opgelost, zie ordinair, cadeau, bureau


RE: Hallo - gideon - 18-May-2017

Ik hou het op Retro, alhoewel retro betekend: iets van vandaag wat lijkt op vroeger.
...... er is een wereldwijd retrobike"clubje" (van bijna 46.000 fanaten, van oude fietsen) http://www.retrobike.co.uk/forum/index.php?sid=8da8f1e0a2ff501ad491b1336dfee843

mijn ligfietsen zijn eigenlijk ook al retro: 9-speed, V-brakes en geen vering :-)


RE: Hallo - Roepers - 19-May-2017

Ik zie dat de grens voor Retrobikes op 1998 ligt. Dan is mijn Record van 1996 ook retro, alleen zijn op het voorwiel na alle draaiende onderdelen wel vernieuwd en zelfs het frame, alles door de producent.

Vereniging De Oude Fiets legt de grens bij race- en sportfietsen uit de jaren zeventig (als ik het goed begrijp). Wellicht dat we het nog gaan beleven dat er bij de NVHPV ook een retro-afdeling komt. Hans Huijgen leek even de basis hiervoor te leggen met zijn Kali, maar verkocht hem in 2009.


RE: Hallo - Wim -de roetsende - 19-May-2017

Hans zijn Quest1 is ook al bijna retro :-)


RE: Hallo - gideon - 19-May-2017

Eigenlijk is elke (lig)fiets retro. Je hebt hem nu, en het heeft veel weg van vroeger