ligfietsers.nl
aanhang karretje voor ice trike - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html)
+--- Forum: Trikes en Quads (https://ligfietsers.nl/forum-7.html)
+--- Topic: aanhang karretje voor ice trike (/thread-1452.html)



aanhang karretje voor ice trike - maimoto - 04-Jul-2022

Dag ,
Sinds december afgelopen jaar, na een langdurig aanvraag traject bij de WMO, mag ik me de gelukkige eigenaar noemen van een ice adventure HD. Het heeft me een flinke tijd gekost om me de fiets helemaal eigen te maken en inmiddels ben ik volledig íntune' met mijn fiets. Tot nu toe rijd ik vooral bekende routes van en naar plekken en of mensen die ik ken. Nu ik helemaal gewend ben aan het fietsen op mijn Ice en ik inmiddels ook wat beter kan omgaan met mijn schade en het nieuwe leven dat dat met zich meebrengt, begin ik uit te kijken naar ritten/tochten buiten mijn comfortzone. Ik wil deze zomer gebruik maken om uit te zoeken hoe ver ik kan fietsen en of ik ook ermee op vakantie kan gaan. Allereerst in en om mijn eigen omgeving. misschien volgend jaar verder het land en of buitenland in. Mijn vraag is het volgende : Weet iemand op dit forum ook wat een goede aanhangkar is voor de ice trike of is het slimmer om met tassen op de bagagedrager spullen mee te nemen ?
Ik heb zo een romantisch idee bij een aanhangwagentje. tentje erin, gasstelletje. Een mini mini huisje achter mijn vliegdekschip, Lijkt me zo leuk !
Hoop dat er mensen zijn die me verder kunnen helpen en of tips kunnen geven.
Alvast dank en groet. Maimoto


RE: aanhang karretje voor ice trike - 365cycle - 04-Jul-2022

Leuk dat het gelukt is Maimoto! Mooi merk, dat ICE. 

Ik houd het even bondig (daar ben ik niet altijd even goed in - zie hier mijn topic over mijn velomobiel-aanhanger).

Je kan een aanhanger hetzelfde beschouwen als bij een auto: Het kost behoorlijk wat extra vermogen om 'm te verplaatsen. Dit heeft drie oorzaken:
  • Met een aanhanger verplaats je sowieso 10 kg extra. De wat simpelere karretjes zitten vaak dichter in de buurt van de 13-15 kg. Zowel met accelereren als wanneer de weg ook maar een klein beetje omhoog loopt voel je dat dus.
  • Met een aanhanger heb je ineens vijf wielen op de grond in plaats van drie (tenzij je een dubbelasser uitzoekt - ik weet niet hoeveel je mee wil nemen Big Grin ); afhankelijk van het totaalgewicht zorgt dat dus voor een behoorlijk beetje tot een behoorlijke boel extra rolweerstand.
  • Ik weet niet hoe sterk je conditie (en/of motor?) is, maar als het tempo oploopt heb je met een aanhanger ook flink extra luchtweerstand.
Dan is er nog het gekke fenomeen dat wanneer je bagageruimte hébt, die meestal ook wel ergens mee opgevuld wordt, wat bovenstaande geen goed doet.

Resumé: Als het in tassen kan zou ik daar al snel voor kiezen. Tenzij dat aanhangertje flink bijdraagt aan jouw vakantiegevoel; dan zou ik er gewoon eens een paar achter je trike knopen om te kijken hoe het rijdt. Ik vond het rijden met mijn aanhanger namelijk erg leuk; zal het niet altijd doen, maar ik weet nu al dat ik 'm weleens mee ga nemen wanneer het eigenlijk niet écht nodig is.


RE: aanhang karretje voor ice trike - maimoto - 05-Jul-2022

Hoi Willeke,

Dank voor je antwoord. Ik kan me wel voorstellen dat de belasting op de fiets flink veel groter word, het is vooralsnog ook het romantische idee dat me aantrekt. Daarom ook de vraag, want belangrijker is inderdaad het functionele. Ik ben zowiezo nog nooit op een fietsvakantie geweest en helemaal nieuw hierin, dus heb nog wel het een en ander uit te zoeken hoe je dat aanpakt. nogmaals, dank voor je reaktie en fijne dag vandaag.
Groet,
Maimoto

 
(04-Jul-2022, 11:59 PM)365cycle schreef: Leuk dat het gelukt is Maimoto! Mooi merk, dat ICE. 

Ik houd het even bondig (daar ben ik niet altijd even goed in - zie hier mijn topic over mijn velomobiel-aanhanger).

Je kan een aanhanger hetzelfde beschouwen als bij een auto: Het kost behoorlijk wat extra vermogen om 'm te verplaatsen. Dit heeft drie oorzaken:
  • Met een aanhanger verplaats je sowieso 10 kg extra. De wat simpelere karretjes zitten vaak dichter in de buurt van de 13-15 kg. Zowel met accelereren als wanneer de weg ook maar een klein beetje omhoog loopt voel je dat dus.
  • Met een aanhanger heb je ineens vijf wielen op de grond in plaats van drie (tenzij je een dubbelasser uitzoekt - ik weet niet hoeveel je mee wil nemen Big Grin ); afhankelijk van het totaalgewicht zorgt dat dus voor een behoorlijk beetje tot een behoorlijke boel extra rolweerstand.
  • Ik weet niet hoe sterk je conditie (en/of motor?) is, maar als het tempo oploopt heb je met een aanhanger ook flink extra luchtweerstand.
Dan is er nog het gekke fenomeen dat wanneer je bagageruimte hébt, die meestal ook wel ergens mee opgevuld wordt, wat bovenstaande geen goed doet.

Resumé: Als het in tassen kan zou ik daar al snel voor kiezen. Tenzij dat aanhangertje flink bijdraagt aan jouw vakantiegevoel; dan zou ik er gewoon eens een paar achter je trike knopen om te kijken hoe het rijdt. Ik vond het rijden met mijn aanhanger namelijk erg leuk; zal het niet altijd doen, maar ik weet nu al dat ik 'm weleens mee ga nemen wanneer het eigenlijk niet écht nodig is.



RE: aanhang karretje voor ice trike - Frutsel - 05-Jul-2022

Als je op fietsvakantie wilt, is het een goed idee om lichtgewicht (en klein opvouwbaar) materiaal te hebben/aan te schaffen.
Ik ben niet bekend met de ICE Adventure, en weet dus ook niet hoeveel tassen je eraan kwijt kan. Ik kan je wel vertellen dat je slaapzak en slaapmatje de meeste ruimte in gaan nemen Smile

Je hebt ook 1-wielige aanhangkarren, maar ook daar heb ik geen ervaring mee. Het scheelt in ieder geval een extra wiel aan drag Smile


RE: aanhang karretje voor ice trike - Roepers - 05-Jul-2022

Ik vond hier een video van een ICE-trike met een Burley trailer:

Volgens mij is het de Nomad. Deze is nog steeds leverbaar.

Ik heb wel geen trike (gehad), maar met mijn tweewielligfietsen wel op fietsvakantie geweest met mijn kinderen in de fietskar -Burley Solo en Burley d'Lite (hier een link naar de d'Lite van tegenwoordig die er heel anders uitziet)- en Hase Trets aanhangfiets. 

Het hoeft niet te gaan om acceleratie en een acceptabele gemiddelde snelheid. Gewoon relaxed. Grammen jagen is overbodig. De fiets is een pakezel en het is een leuk om met een combinatie op weg te zijn. De dagelijks afstand wordt overzichtelijk gehouden. Dat is ook een fietsvakantieconcept.  


Groet,

Marco


RE: aanhang karretje voor ice trike - Willeke_IGKT - 05-Jul-2022

(05-Jul-2022, 08:58 AM)maimoto schreef: Hoi Willeke,

Dank voor je antwoord. Ik kan me wel voorstellen dat de belasting op de fiets flink veel groter word, het is vooralsnog ook het romantische idee dat me aantrekt. Daarom ook de vraag, want belangrijker is inderdaad het functionele. Ik ben zowiezo nog nooit op een fietsvakantie geweest en helemaal nieuw hierin, dus heb nog wel het een en ander uit te zoeken hoe je dat aanpakt. nogmaals, dank voor je reaktie en fijne dag vandaag.
Groet,
Maimoto

 
(04-Jul-2022, 11:59 PM)365cycle schreef: Leuk dat het gelukt is Maimoto! Mooi merk, dat ICE. 

Niet mijn antwoord maar ik ben het er wel mee eens.


RE: aanhang karretje voor ice trike - 365cycle - 05-Jul-2022

(05-Jul-2022, 12:18 PM)Willeke_IGKT schreef: Niet mijn antwoord maar ik ben het er wel mee eens.
Dank je, 365Cycle!  Tongue


RE: aanhang karretje voor ice trike - maimoto - 05-Jul-2022

(05-Jul-2022, 02:40 PM)365cycle schreef:
(05-Jul-2022, 12:18 PM)Willeke_IGKT schreef: Niet mijn antwoord maar ik ben het er wel mee eens.
Dank je, 365Cycle!  Tongue

Ooh jee, excuses voor de verwarring.
Ik heb niet zo goed in de gaten hoe ik naar degene die een bericht heeft geschreven antwoord..Is voor mij niet duidelijk op dit forum hoe dat te doen.excuses en dank dat je dit bericht naar Willeke door hebt gestuurd.
groet,maimoto

(05-Jul-2022, 12:08 PM)Roepers schreef: Ik vond hier een video van een ICE-trike met een Burley trailer:

Volgens mij is het de Nomad. Deze is nog steeds leverbaar.

Ik heb wel geen trike (gehad), maar met mijn tweewielligfietsen wel op fietsvakantie geweest met mijn kinderen in de fietskar -Burley Solo en Burley d'Lite (hier een link naar de d'Lite van tegenwoordig die er heel anders uitziet)- en Hase Trets aanhangfiets. 

Het hoeft niet te gaan om acceleratie en een acceptabele gemiddelde snelheid. Gewoon relaxed. Grammen jagen is overbodig. De fiets is een pakezel en het is een leuk om met een combinatie op weg te zijn. De dagelijks afstand wordt overzichtelijk gehouden. Dat is ook een fietsvakantieconcept.  


Groet,

Marco
 Dag Marco,

dank voor je antwoord. Wat een leuk filmpje .Ik ben helemaal overstag , Ik wil een burley......
op marktplaats staat er eentje te koop, welliswaar van half Maart .Ik hoop dat ie er nog is en dat ik het kan uitproberen.
dank en groet,
Maimoto


RE: aanhang karretje voor ice trike - 365cycle - 05-Jul-2022

(05-Jul-2022, 02:52 PM)maimoto schreef: Ooh jee, excuses voor de verwarring.
Ik heb niet zo goed in de gaten hoe ik naar degene die een bericht heeft geschreven antwoord..Is voor mij niet duidelijk op dit forum hoe dat te doen.excuses en dank dat je dit bericht naar Willeke door hebt gestuurd.
groet,maimoto
hoi Maimoto, 
even voor de duidelijkheid #1: Geen enkel probleem. Ik vind het dan alleen wel leuk om er een grapje van te maken Big Grin 
even voor de duidelijkheid #2: Weet niet in hoeverre je bekend bent met het principe van een forum, maar iedereen kan elkaars berichten hier in deze onderwerpen dus lezen. Als je iemand direct iets wil sturen kan dat door onder de naam op "PB" te klikken; als iemand jou zo'n bericht stuurt, dan staat die rechtsboven bij de Persoonlijke Berichten.


RE: aanhang karretje voor ice trike - maimoto - 05-Jul-2022

(05-Jul-2022, 08:08 PM)365cycle schreef:
(05-Jul-2022, 02:52 PM)maimoto schreef: Ooh jee, excuses voor de verwarring.
Ik heb niet zo goed in de gaten hoe ik naar degene die een bericht heeft geschreven antwoord..Is voor mij niet duidelijk op dit forum hoe dat te doen.excuses en dank dat je dit bericht naar Willeke door hebt gestuurd.
groet,maimoto
hoi Maimoto, 
even voor de duidelijkheid #1: Geen enkel probleem. Ik vind het dan alleen wel leuk om er een grapje van te maken Big Grin 
even voor de duidelijkheid #2: Weet niet in hoeverre je bekend bent met het principe van een forum, maar iedereen kan elkaars berichten hier in deze onderwerpen dus lezen. Als je iemand direct iets wil sturen kan dat door onder de naam op "PB" te klikken; als iemand jou zo'n bericht stuurt, dan staat die rechtsboven bij de Persoonlijke Berichten.

grapjes zijn leuk .Ik ben gewoon reuze  onhandig met berichten plaatsen en/of reageren op de juiste persoon.
Maar ook dat heeft kwaliteiten !!,... onhandigheid.
dank voor je uitleg. deze reactie komt geloof ik wel aan bij de juiste ?
groet, maimoto


RE: aanhang karretje voor ice trike - Willeke_IGKT - 05-Jul-2022

(05-Jul-2022, 09:22 PM)maimoto schreef: Maar ook dat heeft kwaliteiten !!,... onhandigheid.
dank voor je uitleg. deze reactie komt geloof ik wel aan bij de juiste ?
groet, maimoto

Ik ben erg voor onhandigheid, dat maakt dat je expirimenteerd en daar leer je heel veel van.

Als je op iemand hier wil reageren en iedereen mag het zien klik je op 'antwoord' onder het bericht, dan krijg je een quote van de eerdere post waar je jouw nieuwe reactie bij plaatst. 
Je kunt, zoals ik hier, ook alles wat je niet nodig vindt eruit halen.

Als je niet wilt dat iedereen meeleest is een PB de methode. 

Veel van ons lezen alle nieuwe berichten, anderen selecteren op topic of pikken er berichten uit die intersant lijken.


RE: aanhang karretje voor ice trike - Bacchus - 06-Jul-2022

Je stelde al dat vooral ook het romantisch idee van een aanhangertje je aanspreekt. In dat geval, zeker als je een mooie prijs voor die marktplaats-aanbieding kan afspreken: gewoon doen.

Nu vanuit praktisch oogpunt, mijn ervaring is overigens uitsluitend met tweewielers:
Je hebt de bagageruimte van een aanhanger niet nodig op de fiets. Met +/- 60 l aan bagage moet je normaal gesproken uitkomen. "Minder is meer" geldt echt. Minder bagage/wielen/gewicht/luchtweerstand/rolweerstand/lengte/breedte geeft meer plezier/actieradius/snelheid/comfort/tijd. En hoe langer je op pad gaat hoe sterker je dat voelt.


RE: aanhang karretje voor ice trike - maimoto - 07-Jul-2022

Hoi Bacchus,

Dank voor je bericht.
Inmiddels ben ik erachter dat het karretje dat ik op marktplaats zag niet geschikt is om aan mijn ice trike te bevestigen. Het koppelstuk had een te klein gat voor de diameter van het aansluitpunt op mijn trike. het ging om een 12 jaar oude radical design 1.

Verderzoeken,maar !
Of misschien een keer naar Gasselternijveen fietsen en bij de mensen van radical design gaan kijken wat ze hebben. Ik had contact met hun en ze hebben ervaring met de ice trike. Het schijnt dat het zitkussen ook door hen voor ice trike gefabriceerd wordt.
Enfin ,ik hou me aanbevolen voor tips.
Hartelijk dank
groet,Maimoto


RE: aanhang karretje voor ice trike - Roepers - 07-Jul-2022

Ik ben ook bij Radical Design geweest voor ligfietstassen. Zie hier het verslag. Het was erg leuk en ik ben geslaagd. Met deze lay out wil ik binnenkort op ligfietsvakantie.

Groet,

Marco


RE: aanhang karretje voor ice trike - maimoto - 07-Jul-2022

Dag Marco,

Leuk verslag en leuke foto's van noorpolderzijl.
 Ik ga daar regelmatig naar toe voor een broodje garnaal.
 Heb zelfs 3 jaar geleden in een locatievoorstelling gespeeld aan de dijk in het kleinste haventje noordpolderzijl.
Groningen is prachtig.
Fijn dat je geslaagd bent . Een nieuwe radical design fietskar is wel een dure aangelegenheid . De eigenaar vertelde me dat je een kar ook bij hun kunt huren. Mogelijk dat ik dat eerst ga doen.
Fijne fiets vakantie
groet,Maimoto


RE: aanhang karretje voor ice trike - Joostp - 14-Oct-2022

(07-Jul-2022, 04:38 PM)maimoto schreef: Dag Marco,

Leuk verslag en leuke foto's van noorpolderzijl.
 Ik ga daar regelmatig naar toe voor een broodje garnaal.
 Heb zelfs 3 jaar geleden in een locatievoorstelling gespeeld aan de dijk in het kleinste haventje noordpolderzijl.
Groningen is prachtig.
Fijn dat je geslaagd bent . Een nieuwe radical design fietskar is wel een dure aangelegenheid . De eigenaar vertelde me dat je een kar ook bij hun kunt huren. Mogelijk dat ik dat eerst ga doen.
Fijne fiets vakantie
groet,Maimoto

Ha Maimoto, intussen heb ik ervaring met een Burley aanhanger aan m’n Ice Adventure. Burley vanwege de makkelijke verkrijgbaarheid van koppeling adapters. Ik weet niet of je nog tips nodig hebt, maar ik zou kunnen helpen met de juiste koppeling voor je Ice. Dat is afhankelijk van welk versnellingssysteem je hebt. Burley heeft ook een éénwiel aanhanger. Die zou ik kiezen voor bagage. Scheelt weer een wiel/weerstand… Mocht je overigens een 20” achterwiel hebben, dan verwacht ik vastlopers op verkeersdrempels. Met een 26” wiel gaat dat goed.


RE: aanhang karretje voor ice trike - PietV* - 14-Oct-2022

(14-Oct-2022, 08:19 PM)Joostp schreef: Ha Maimoto, intussen heb ik ervaring met een Burley aanhanger aan m’n Ice Adventure. Burley vanwege de makkelijke verkrijgbaarheid van koppeling adapters. Ik weet niet of je nog tips nodig hebt, maar ik zou kunnen helpen met de juiste koppeling voor je Ice. Dat is afhankelijk van welk versnellingssysteem je hebt. Burley heeft ook een éénwiel aanhanger. Die zou ik kiezen voor bagage. Scheelt weer een wiel/weerstand… Mocht je overigens een 20” achterwiel hebben, dan verwacht ik vastlopers op verkeersdrempels. Met een 26” wiel gaat dat goed.
Achter een ICE Adventure HD lijkt een éénwielige trailer (aanhangwagen) ongeschikt. De éénwielige trailers zijn gemaakt om achter een tweewielige fiets te worden voortbewogen. Kunnen beide voertuigen verkanten (overhellen) in de bochten.
Als een van die voertuigen niet kan overhellen gaat de éénwielige trailer nadrukkelijk hellen in strak genomen bochten.
Of een éénwielige trailer lichter rolt dan een tweewielige is de vraag. Hangt van verschillende factoren af. Vaak rolt een tweewielige net zo licht, omdat de massa over twee wielen wordt verdeeld, slijten de banden minder en is het geheel veel stabieler achter een trike.


RE: aanhang karretje voor ice trike - 365cycle - 15-Oct-2022

(14-Oct-2022, 11:38 PM)PietV* schreef: Vaak rolt een tweewielige net zo licht, omdat de massa over twee wielen wordt verdeeld, slijten de banden minder en is het geheel veel stabieler achter een trike.
Klopt. Enige wat minder is is de stroomlijn.


RE: aanhang karretje voor ice trike - maimoto - 15-Oct-2022

(14-Oct-2022, 11:38 PM)PietV* schreef:
(14-Oct-2022, 08:19 PM)Joostp schreef: Ha Maimoto, intussen heb ik ervaring met een Burley aanhanger aan m’n Ice Adventure. Burley vanwege de makkelijke verkrijgbaarheid van koppeling adapters. Ik weet niet of je nog tips nodig hebt, maar ik zou kunnen helpen met de juiste koppeling voor je Ice. Dat is afhankelijk van welk versnellingssysteem je hebt. Burley heeft ook een éénwiel aanhanger. Die zou ik kiezen voor bagage. Scheelt weer een wiel/weerstand… Mocht je overigens een 20” achterwiel hebben, dan verwacht ik vastlopers op verkeersdrempels. Met een 26” wiel gaat dat goed.
Achter een ICE Adventure HD lijkt een éénwielige trailer (aanhangwagen) ongeschikt. De éénwielige trailers zijn gemaakt om achter een tweewielige fiets te worden voortbewogen. Kunnen beide voertuigen verkanten (overhellen) in de bochten.
Als een van die voertuigen niet kan overhellen gaat de éénwielige trailer nadrukkelijk hellen in strak genomen bochten.
Of een éénwielige trailer lichter rolt dan een tweewielige is de vraag. Hangt van verschillende factoren af. Vaak rolt een tweewielige net zo licht, omdat de massa over twee wielen wordt verdeeld, slijten de banden minder en is het geheel veel stabieler achter een trike.

Dank voor je bericht.
ik laat het voor deze winter even los.
volgend jaar zal ik me er weer mee bezig houden.
groet,maimoto