ligfietsers.nl
Ervaringen met de Bülk - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html)
+--- Forum: Velomobielen (https://ligfietsers.nl/forum-8.html)
+--- Topic: Ervaringen met de Bülk (/thread-1567.html)

Pagina's: 1 2 3 4 5


Ervaringen met de Bülk - 365cycle - 10-Oct-2022

Als je veel reist voor je werk, dan heb je soms een nieuwe auto van de zaak nodig. Een regel waarop ik geen uitzondering ben, want hoewel m'n oude fiets het nog perfect deed wil je vervangen ver voordat dat niet meer zo is. En dan komt de keuze! Ontzettend leuk, maar ook zo moeilijk. Er is zoveel fraais op de markt. De shortlist:
  • Bülk. Nieuw, nóg sneller, als het goed is op de juiste plaatsen ruimer dan de Milan GT, maar wat korter/compacter, en met meer verbeteringen (maar mijns inziens niet qua uiterlijk - ik vind het een beetje een Maltesertje, met z'n korte lijf en stompe snuit Shy );
  • Milan GT Mk7. Diens voorganger was m'n fijnste velomobiel, een aantal van de minpunten zijn eruit gehaald. Ik vind de Milan (met name de SL) eigenlijk ook mooier dan de Bülk. Never change a winning team?
  • Snoek L/XL. Behalve heel mooi is het één en al snelheid. Meer snelheid betekent voor mij meer actieradius. Zou even wachten op de nieuwe Snoek de moeite zijn?
  • "Tuna" XL. Een DF met dichte voorwielen zou een aantal van de nadelen van de DF weleens weg kunnen halen. Zouden die kleine voorwieltjes echt een minpunt zijn?
De Snoek viel als eerste af: Hoewel erg snel op vlakke, rechte wegen, hoorde ik veel mensen over de zeer beperkte bodemvrijheid. Het lijkt voor mij teveel een racemobiel. Daarnaast kan je wat er echt nog niet is, gewoon nog niet kopen. Misschien leuk voor al ik eens een zakcentje over heb Tongue 
De "Tuna" sneuvelde als tweede: pescotarisme is blijkbaar toch niet helemaal mijn ding. Zonder gekheid: Ik heb een DF XL tot m'n beschikking, en daarmee ook diens specifieke goede en slechte eigenschappen. Een vergelijkbare fiets met wat detailverschillen kopen leek me geen 1+1=3.
De keus voor een nieuwe "GT" was al bijna gemaakt, maar ik twijfelde toch dusdanig sterk over de Bülk dat ik maar een testritje ben gaan maken in Ottersberg. Hoewel het een niet volledig koolstofvezel preproductiefiets betrof, scheen er een mooi plaatje door: Zelfs in "badkuipmodus" (volledig zonder de klep) bijzonder snel, meer dan ruim genoeg voor mijn forse lijf, eigenlijk gewoon heel overtuigend.
Na nog even twijfelen, DF rijden en overleggen de knoop dan toch maar doorgehakt, en zo kwam het dat ik afgelopen vrijdag de alleereerste Bülk van Nederland in ontvangst nam Big Grin 
Inmiddels staat er 350 km op de teller (sorry lieve toehoordertjes, niet meer - had ik wel gewild, maar het was een druk weekend Tongue ), en dus is het tijd voor een eerste indruk. 
Ik heb even wat punten uit m'n ervaringen met de DF gekopiëerd, zodat er direct te vergelijken valt:

(Positieve) eigenschappen
  • In de Milan reed ik vaak wel een paar honderd meter met m'n handen los, om een fles te wisselen of iets anders niet nuttigs te doen. In een DF kan dat niet, maar de Bülk lijkt op z'n grote broer: De besturing reageert goed, beter dan in de Milan GT, maar hij blijft ook bij stevige wind heel rustig sturen.  

  • De Bülk is zoals ik 'm standaard geleverd kreeg uitzonderlijk comfortabel, maar heeft wel last van "body roll" in bochten. Ondanks dat zijn de voorwielen heel nauwkeurig te plaatsen, al is de DF 'm mijns inziens nog wel de baas. Misschien valt dat met stuggere voorveren nog te verbeteren. Over bochtsnelheden kan ik nog niet alles zeggen, ik moet 'm nog een beetje leren kennen. Hoeken wil ie op zich wel, de achterkant "duwt" daarbij iets meer dan in de Milan GT. 

  • De Bülk is RIGIDE. Hij heeft dezelfde setup als de Milan SL, met de verbinding naar boven in de boom, maar de boom is dikker uitgevoerd waardoor ik verwacht dat de Bülk toch nog net wat meer stijfheid in de pap te brokkelen heeft. Dit wil niet zeggen dat de Bülk ook sneller optrekt dan een DF: Hoewel de (aluminium) boom in mijn DF meer tordeert dan de boom in de Bülk, is de positie daarin beter geschikt voor een krachtsexplosie. De Bülk doet wat ik ook gewend was van de Milan GT, maar dan wat beter: Als je écht flink op de trappers gaat staan, dan gaat ie ook af, maar flink pieken kost wat meer moeite dan met een rechtere zit. Volgens mij komt het verschil nu dus vooral door de houding.

  • Over snelheid kan ik nog niet alles zeggen, maar dankzij de ferme wind tegen van afgelopen vrijdag durf ik wel te beweren dat de Bülk het qua stroomlijn van de GT en de DF wint; de snelheid ging er toen ik uit de luwte in een recht-in-je-bek-situatie stuurde een stuk minder uit dan waar ik op geanticipeerd had. Zeilen doet de Bülk minder goed dan m'n GT deed; vandaag had ik wind waar ik met de GT heel blij mee was geweest, maar ik merkte daar minder van dan verwacht.

  • De stoel van de Bülk is beter dan die van de Milan GT, maar hij zit niet zo lekker als die van de DF. De houding zorgt echter wel voor een interessante situatie: ik leg het verderop uit, maar heb met de Bülk voornamelijk met een hele lage cadans gereden. Vreemd genoeg gaat me dat in de Bülk veel makkelijker af dan in de Milan GT en zéker makkelijker dan in de DF. Is de doorbloeding dankzij de verbeterde lendesteun, de opener heuphouding en de kortere cranks misschien beter? Ik weet het niet, maar normaal gesproken lopen mijn benen bij 250W @ 75-80 rpm heel snel vol. In de Bülk doe ik het probleemloos, en ik ben dus heel benieuwd hoe 100-105 rpm straks gaat zijn als de kinderziektes eruit zijn.

  • Comfort hadden we al gehad, dus we gaan even naar grip. Onze SL heeft zachte elastomeren, de DF heeft harde. De Milan GT had de standaard veersetup van de DF (met een glijdemper achter); de Bülk heeft echter de optionele luchtveer met hydraulische demping. Hoewel het onderhoudsgevoeliger is, is dit een aanrader! Ik reed vrijdag in het donker een brug af, zat even niet helemaal op te letten en knalde met dik 55 km/h een stuk weg op dat bezaaid was met dikke moddervlokken van de lokale asociale aanhang van BBB. Van schrik gingen m'n gedachten al via m'n nieuwe fiets binnen 200 km crashen in de sloot naar "hoe krijg ik de snelheid eruit?!", maar met wat licht kreunende geluiden uit de achterwielophanging werd het achterwiel strak op de grond gehouden en de fiets gaf niet eens de indruk dat de grip ook maar even weg was geweest. Indrukwekkend. 
  • Ik heb inmiddels stevige wind mee en heel stevige wind tegen gehad, en omdat je nooit in een rechte lijn rijdt ook stevige wind op beide zijkanten. Ik had het o.a. door de korte overhang achter anders verwacht, maar de Bülk blijft heel rustig als het waait. Zo rustig dat ik eigenlijk niet weet of de Milan GT het beter of slechter deed.

  • De zoons van m'n vriendin hebben een proefritje in de Bülk gemaakt, en één van de twee probeerde op de weg te keren Tongue . Volgens hem heeft de Bülk "een draaicirkel van 80 meter". In werkelijkheid is het iets minder, en hij doet het beter dan de Milan SL op 28mm, maar de GT wint op dit gebied wel en de DF met z'n open wielen zéker.
  • Met bovenstaand verhaal komt een ander voordeel van de Bülk voorbij: de verstelbare stoel! De stoel kan aan de voorkant in zes stappen verplaatst worden, aan de boven-/achterzijde kan je variëren met het aantal klittenbandschuimpjes dat je ertussen stopt. Gevolg is dat het geen enkel probleem was om m'n "stiefkids" een rondje te laten rijden, ondanks dat ze 10~15cm korter zijn dan ik. Dit maakt het veel eenvoudiger om de Bülk écht in te zetten als "tweede auto" binnen een gezin. 

  • De Bülk lijkt op het gebied van sleutelen sterk op een Milan, al heeft Peter (van ICB) wel de indruk dat er iets meer met de reparateur in gedachten ontworpen is dan bij z'n grote broer. Hij heeft natuurlijk een neuskap en een grote derailleurkap, de electronica is slimmer weggewerkt maar daardoor ook wat moeilijker bereikbaar, de luchtgaten in de achterkant zijn onder andere wel weer handig.

  • De neus van de Bülk is helaas al ontgroend. Bij stevige drempels komen de voetenbulten hardhandig in aanraking met de grond. Puntje voor de Milan GT, ik vermoed dat de DF ongeveer evenveel ruimte heeft.
  • Nu we het toch over die neus hebben: De ventilatie is in een Bülk een stuk beter op orde dan in een Milan of DF. Er komt een behoorlijke stroom lucht uit de opening bovenin de boom; erg prettig, want zeker met een kap erop wordt het vochtig genoeg in een velomobiel.

  • Het instapgat van de Bülk is kleiner, maar de ruimte is met name op schouderhoogte echt enorm. Wie niet in een Milan GT past kan de Bülk zeker eens proberen. Met betrekking tot lengte spant het erom tussen de Bülk en de Milan GT, en dat is knap, want de Bülk is veel kleiner! In badkuipmodus hebben m'n knieën iets meer ruimte naar de rand (5~10mm). Er is wel minder ruimte voor dikke bovenbenen dan in de Milan GT; mijn quadricepsen zijn best stevig, maar m'n bouw is nog redelijk compact, dus past het prima. De SL heeft aan de bovenkant ongeveer evenveel ruimte, aan de onderkant is het echter flink smaller. Als ik m'n been strek in een SL zit ik klem tussen de tillerbesturing en de wielkast - trappen in een SL gaat voor mij dus gepaard met een beetje gekke links-/rechtsbeweging van de tiller. Bij de Bülk is dit ongeveer gelijk tussen boven en beneden. Het zal volledig van je lichaamsverhoudingen afhangen welke fiets je beter past, dus als je de 2.00m aantikt, kan ik de DF XL, de Bülk en de Milan GT aanraden om eens te passen. Met die lengte zal je wel vrij vlak moeten liggen, anders kom je tegen de instaprand aan en dat kan pijnlijk zijn.

  • De vlakke positie in de Bülk: Ik ben eraan gewend, maar het overzicht houden is iets minder makkelijk dan in een DF.
Wat kan er beter?

Mogelijk merk je na dit verhaal dat ik wel blij ben met m'n besluit, maar dat het enthousiasme er nog niet echt bij me vanaf spat. Dat is niet voor niets, want wie mooi wil zijn zal pijn lijden: Ik heb willens en wetens gekozen voor de eerste fiets van een bepaald model in Nederland, ook met de gedachte dat ik een reservefiets heb staan. Helaas zijn er dus wat zaken die nog niet helemaal goed gaan:
  • Gewicht: mijn Bülk is gewogen en zou rond de 26,5 kg moeten zitten. Ik vind het geen probleem, maar er zijn mensen die duizenden euro's extra over hebben voor een 2 kg lichtere fiets. Het zou mij overigens niet verbazen als dit gewicht de komende tijd verder gaat zakken; Dit is een van de eerste producten van de eerste serie van een nieuw model, men zal mogelijk nog een beetje moeten leren waar de sterke en zwakke punten zitten.
  • De afwerking is eigenlijk verrassend goed, maar stickers plakken was blijkbaar moeilijk:
[Afbeelding: signal-2022-10-10-102744-002.jpg]

[Afbeelding: signal-2022-10-10-102744-003.jpg]

Snelheid

Op de ritten (meer lange rechte stukken dan stadswerk) die ik tot nu toe gedaan heb was de Milan GT echt sneller, met de DF spant het erom. Na de proefrit had ik daar zéker niet op gerekend, en ik baal er behoorlijk van. Dusdanig dat ik niet denk dat ik aan LEL ga deelnemen. Op basis van eerder behaalde resultaten ligt het niet aan het ontwerp op zich, maar zijn er een paar vermoedelijke oorzaken;

  • de Bülk had eigenlijk geleverd moeten worden met de "Racehood with motoradvisor high protuberances". In plaats daarvan heb ik de "ying yang hood" geleverd gekregen. Nu vind ik de Ying Yang Twins wel cool (als ze tenminste geremixed worden door Carl Craig, want die teksten zijn niet heel inspirerend), maar de Ying Yang hood is niet m'n ding. De "halve" kap van de GT vind ik fijner, en als het echt fris is rijd ik met een dak. Even goed was ik er de afgelopen 2 ritten wel blij mee, want het wordt al aardig wat frisser.
  • Die ying yang hood zou niet zo'n probleem zijn als ik m'n knieën er goed onder kwijt zou kunnen; dit zou volgens Velomobil.net geen enkel probleem zijn mits ik de hoge kniebulten zou bestellen. Hier is nu onduidelijkheid over: Jan van Velomobile World gaf bij Ymte aan dat m'n huidige kap (die ik dus niet besteld had) voorzien is van hoge bulten, maar ze zijn voor mij duidelijk niet hoog genoeg. Zeker bij wat hogere cadans stoot ik m'n knieën dus, en dat dan 28413x in m'n rit van afgelopen vrijdag. Er zitten nu schuimpjes tussen om wat ruimte te maken, maar met een serieuze cadans rijden gaat niet, tenzij ik de kap een beetje optil. Als Jan het bij het verkeerde eind heeft, wordt dit dus vanzelf opgelost (en bestel ik misschien toch die ying yang hood, want in de praktijk valt ie me mee). Als dit wél de hoge bulten zijn is de Bülk standaard NIET geschikt voor echt lange mensen. Je kan dan vanaf heel binnnenkort een kap met bulten voor lange mensen die zo ver mogelijk naar voren willen zitten bestellen bij ondergetekende, want ik ga deze week beginnen aan wat in ieder geval een tijdelijke oplossing moet zijn.
  • De uitlijning van de voorwielophanging is in ieder geval niet schandalig slecht, maar of die zo optimaal is als bij m'n andere fietsen durf ik niet te zeggen. Ga ik nog nakijken.
  • Aan de voorzijde staat de Bülk op Schwalbe One in 28-406; aan de achterkant zit er een Continental Contact (zonder "Speed", en "Urban" is ie ook al niet) in 28-622 onder. Volgens mij een band die uitblinkt in lekbestendigheid, maar zeker niet in snelheid. Om de voorzijde een klein beetje hoger te krijgen ga ik binnenkort over op de Conti Contact Urban in 32-406; achter komt er een GP5000 onder. Of dat m'n 32-622 wordt, of toch een 30- of zelfs 28-622 is even afhankelijk van het volgende punt;
  • Zoals bekend ben ik behoorlijk van het explosief vermogen, ik weet niet of er al andere Bülk-rijders zijn die daar "last van hebben", maar mijn Bülk vindt het in ieder geval niet leuk. De neus voelt onder fors koppel heel stijf aan, maar de achterband schuurt bij hard optrekken behoorlijk in de wielkast. Ik heb het dan over plotseling accelereren met ~1100W bij 80 rpm (even uit de dikke duim: een kleine 150 Nm?), maar bij een hoger toerental treedt het zelfs eerder op, waardoor ik niet voluit door durfde te beuken (ruim 1300W bij 140-150 rpm, dus minder dan 100 Nm). Ik hoorde al wel dat één van de preproductiemodellen een fout in de achterbrug had, maar dit zou bij de uiteindelijke producten opgelost zijn.
Voor de duidelijkheid: Ik heb over bovenstaande punten nog geen contact gezocht met de dealer, wilde eerst een "ongekleurd" beeld geven. 
Om iets meer in detail te kunnen zeggen heb ik een paar stukjes zo vlak mogelijke weg zonder acceleratie/remmen om te vergelijken:
  • gemiddeld 47 km/h (max 48.3) over 0.9 km op korrelig wegdek (geen regen, en 16 graden celsius), bij 4 bft. wind schuin in de rug: 236W gemiddeld, 261W maximaal
  • gemiddeld 47.4 km/h (max 48.4) over 0.4 km op glad maar nat wegdek (lichte regen, 16 graden celsius), bij 3 bft. rugwind: 239W gemiddeld, 255W maximaal
  • gemiddeld 48.4 km/h (max 49.1) over 0.5 km op glad, droog wegdek (17 graden celsius), bij 5 bft. tegenwind: 302W gemiddeld, 320W maximaal
Met de proefrij-Bülk, zonder de kap (badkuipmodus), en rondom op Schwalbe One:
  • gemiddeld 62.4 km/h (max 62.6) over 0.6 km op glad wegdek (droog, 25 graden celsius) bij 3 bft. wind schuin in de rug: 310W gemiddeld, 329W maximaal
Of de kalibratie van de powermeter in de proefrij-Bülk op orde was weet ik niet; het was hetzelfde merk als dat ik gebruik. Echter zou een foute afstelling/kalibratie vermoedelijk eerder voor een te hoog weergegeven vermogen zorgen, en het verschil tussen 300 en 450W voel ik echt wel. De kalibratie van mijn eigen powermeters heb ik vandaag opnieuw gedaan, daarnaast heb ik met 2 verschillende meters gereden. Het verschil tussen beide meters is verwaarloosbaar; <3%, waarbij de Favero (waar bovenstaande data vandaan komt) bij duurvermogens iets meer lijkt te meten maar bij hogere vermogens wat aan de conservatieve kant zit, en de Garmin onderin iets minder watts laat zien, maar boven de 1000W ineens heel enthousiast wordt. Dat terwijl ze ook nog eens een verschillend been meten; met meting aan beide zijden zit ik meestal op 51/49 of 50/50, ik trap behoorlijk gelijk. 

De data vertelt mij in ieder geval drie dingen:
  • Er zit meer in mijn Bülk dan er op dit moment uit komt;
  • Aan de stroomlijn ligt het niet, het verschil in vermogen tussen 3 bft. wind mee en 5 bft. wind tegen is ontzagwekkend klein.
  • Over een tijdje ben ik er net zo blij mee, als met m'n Milan destijds.
Wordt vervolgd!  Cool


RE: Ervaringen met de Bülk - Wim -de roetsende - 11-Oct-2022

Wow, dit is al een heel verhaal geworden.

Ik ben benieuwd hoe en of jullie het later echt goed met elkaar kunnen gaan vinden.

Eén vraag over deze zin: 
Citaat:De afwerking is eigenlijk verrassend goed, maar stickers plakken was blijkbaar moeilijk:

Ik zie niet het probleem. Wat is er mis gegaan?

Links en rechts hetzelfde doen is blijkbaar wel moeilijk.
Mijn spiegels zitten niet gelijk. Op de vorige vm-en ook niet.

En ik zag laatst een nieuwe DF en daar zaten de achterlampjes ongelijk. Dat was echt niet mooi.


RE: Ervaringen met de Bülk - berth9999 - 11-Oct-2022

Leuk! Bagage ruimte? Ik had het idee dat mijn laptop rugzak met broodtrommel en reserve kleding niet zou passen naast het achterwiel . Ook vermoed ik dat bagage vakken voorin veel smaller gaan zijn dan in mijn GT.


RE: Ervaringen met de Bülk - 365cycle - 11-Oct-2022

(11-Oct-2022, 06:30 AM)Wim -de roetsende schreef: Wow, dit is al een heel verhaal geworden.

Ik ben benieuwd hoe en of jullie het later echt goed met elkaar kunnen gaan vinden.
Dat zal vast wel hoor. De proefrijfiets was in principe minder van opbouw, maar reed heel goed. Dat gaat met deze ook lukken. En ik heb veel geleerd van de SL opknappen, kan zelf ook nog wel wat aanpassen indien nodig.

(11-Oct-2022, 06:30 AM)Wim -de roetsende schreef: Eén vraag over deze zin: 
Citaat:De afwerking is eigenlijk verrassend goed, maar stickers plakken was blijkbaar moeilijk:

Ik zie niet het probleem. Wat is er mis gegaan?
Alles zit dus netjes en kraakvrij in elkaar en ik heb nog nergens plekken ontdekt die niet helemaal mooi gelamineerd zijn, maar de "BÜLK DESIGN" sticker aan de linkerkant zit echt op de bovenrand van het zwarte blokje. Ik moet toch nog wat sticker toevoegen (bedrijfsreclame), denk er dus over om die sticker + het laatste blokje weg te halen en de lijn een stukje door te trekken.

Hij fiets er niet minder om, maar het lukt me niet om het gewoon te negeren.

(11-Oct-2022, 06:30 AM)Wim -de roetsende schreef: Links en rechts hetzelfde doen is blijkbaar wel moeilijk.
Mijn spiegels zitten niet gelijk. Op de vorige vm-en ook niet.

En ik zag laatst een nieuwe DF en daar zaten de achterlampjes ongelijk. Dat was echt niet mooi.
Dat soort dingen zijn echt zonde. Ik heb zelf zo ook weleens zitten prutsen, maarja, ik ben geen prof...

(11-Oct-2022, 08:24 AM)berth9999 schreef: Leuk! Bagage ruimte? Ik had het idee dat mijn laptop rugzak met broodtrommel en reserve kleding niet zou passen naast het achterwiel . Ook vermoed ik dat bagage vakken voorin veel smaller gaan zijn dan in mijn GT.
Goed punt, heb ik inderdaad niets over gezegd! De bagageruimte is inderdaad krapper dan in de GT, maar ruimer dan in de SL. Onderop ligt een fietspomp. Mijn laptop heb ik altijd in een dunne, waterdichte sleeve-achtige tas. Die schuif ik zo ver mogelijk naar achteren; dat paste in de Milan GT, in de DF, en nu ook weer in de Bülk. Of het met het extra scherm in dezelfde sleeve in de Bülk nog lukt durf ik nog niet te zeggen, kom ik op terug.
Daarvoor heb ik altijd een tas met kleding, handdoek, wat klein spul (deodorant, oplader laptop, muis, bril, brillendoek etc.) en eventuele andere spullen die ik mee moet nemen. M'n schoenen liggen altijd rechts onder de stoel in een plastic tas, samen met drinken; links staat een velomobieltasje met bandjes, accu's, bandenlichters en andere fietsspullen. Blijf er aan de linkerkant nog een stuk over waar spullen kunnen liggen. M'n jack-in-a-bag zit in de muts, samen met een reserve-buba voor voor.
Bagagevakken voorin heb ik niet. Met mijn schoenmaat lukt het me dan bijna niet meer om uit te klikken (hak naar buiten draaien) en dat vind ik irritant.


RE: Ervaringen met de Bülk - berth9999 - 11-Oct-2022

(11-Oct-2022, 09:18 AM)365cycle schreef: bagage ...

Ik moet nog 10 minuten lopen van parkeerkelder naar werkplek en haal onderweg koffie. 1 tas op de rug is dus wel zo handig voor mij. ;-) 

Citaat:Bagagevakken voorin heb ik niet. Met mijn schoenmaat lukt het me dan bijna niet meer om uit te klikken (hak naar buiten draaien) en dat vind ik irritant.

Volgens mij zitten mijn voeten (een bescheiden maat 44)  nog voor de vakken. In ieder geval als ik het pedaal zo ver mogelijk naar voren trap.


RE: Ervaringen met de Bülk - 365cycle - 11-Oct-2022

(11-Oct-2022, 10:47 AM)berth9999 schreef: Ik moet nog 10 minuten lopen van parkeerkelder naar werkplek en haal onderweg koffie. 1 tas op de rug is dus wel zo handig voor mij. ;-) 
Ik draag al m'n tassen rechts, sleutels enzo links. Als je netjes inpakt zal je met één rugzak overigens ook vast een eind komen hoor. 


(11-Oct-2022, 10:47 AM)berth9999 schreef: Volgens mij zitten mijn voeten (een bescheiden maat 44)  nog voor de vakken. In ieder geval als ik het pedaal zo ver mogelijk naar voren trap.

Hier 50 - voor in de neus kan ik sowieso niet uitklikken Big Grin 

Overigens vandaag even met Ymte gebeld. Achterwiel moet met afstellen op te lossen zijn (zit te dicht bij de rechterkant), sporing van voorwielen wordt nog gecontroleerd, en de kniebulten van m'n huidige klep zijn inderdaad de lage kniebulten. Gelukkig! Big Grin


RE: Ervaringen met de Bülk - Frutsel - 11-Oct-2022

(11-Oct-2022, 11:37 AM)365cycle schreef:
(11-Oct-2022, 10:47 AM)berth9999 schreef: Ik moet nog 10 minuten lopen van parkeerkelder naar werkplek en haal onderweg koffie. 1 tas op de rug is dus wel zo handig voor mij. ;-) 
Ik draag al m'n tassen rechts, sleutels enzo links. Als je netjes inpakt zal je met één rugzak overigens ook vast een eind komen hoor. 


(11-Oct-2022, 10:47 AM)berth9999 schreef: Volgens mij zitten mijn voeten (een bescheiden maat 44)  nog voor de vakken. In ieder geval als ik het pedaal zo ver mogelijk naar voren trap.

Hier 50 - voor in de neus kan ik sowieso niet uitklikken Big Grin 

Overigens vandaag even met Ymte gebeld. Achterwiel moet met afstellen op te lossen zijn (zit te dicht bij de rechterkant), sporing van voorwielen wordt nog gecontroleerd, en de kniebulten van m'n huidige klep zijn inderdaad de lage kniebulten. Gelukkig! Big Grin

Zo uitzonderlijk ben je niet gebouwd (op die schuiten van voeten dan Tongue ), dus als dat de hoge bulten waren geweest was het wel een designblunder geweest...


RE: Ervaringen met de Bülk - mvdriel - 11-Oct-2022

@365cycle Dank voor je uitgebreide en goede verslag!

(10-Oct-2022, 11:50 PM)365cycle schreef: Volgens hem heeft de Bülk "een draaicirkel van 80 meter". In werkelijkheid is het iets minder, en hij doet het beter dan de Milan SL op 28mm, maar de GT wint op dit gebied wel en de DF met z'n open wielen zéker.

Dat is wel een domper (voor mij). Ymte had het over een draaicirkel gelijk aan de DF met dezelfde banden.
Zou daar nog iets aan te stellen zijn? Of zit de band zowel binnen als buiten tegen de wielkast?


RE: Ervaringen met de Bülk - Wim -de roetsende - 11-Oct-2022

(11-Oct-2022, 06:33 PM)mvdriel schreef: @365cycle Dank voor je uitgebreide en goede verslag!

(10-Oct-2022, 11:50 PM)365cycle schreef: Volgens hem heeft de Bülk "een draaicirkel van 80 meter". In werkelijkheid is het iets minder, en hij doet het beter dan de Milan SL op 28mm, maar de GT wint op dit gebied wel en de DF met z'n open wielen zéker.

Dat is wel een domper (voor mij). Ymte had het over een draaicirkel gelijk aan de DF met dezelfde banden.
Zou daar nog iets aan te stellen zijn? Of zit de band zowel binnen als buiten tegen de wielkast?

Meningen zijn toch vaak verdeeld  Big Grin 

De SL met 28mm vind ik dezelfde draaicirkel hebben als de DF met 28mm.
Ik heb één scherpe S-bocht en daardoor kan ik ze goed vergelijken.

Ik rijd nu met 32mm en nu is de draaicirkel van de SL groter dan van de DF.

-
Citaat:Het instapgat van de Bülk is kleiner, maar de ruimte is met name op schouderhoogte echt enorm. Wie niet in een Milan GT past kan de Bülk zeker eens proberen.

Bedoel je ook dat als je op de stoel ligt dat er dan op schouderhoogte veel ruimte is?

Zou je anders eens kunnen meten hoe breed de Bülk op schouderhoogte is?

De SL is op mijn schouderhoogte 48cm breed.
Ik meen ergens 60cm te hebben gelezen. Dat lijkt mij extreem breed.


RE: Ervaringen met de Bülk - berth9999 - 11-Oct-2022

(10-Oct-2022, 11:50 PM)365cycle schreef:
  • De stoel van de Bülk is beter dan die van de Milan GT, 

Ik heb gelezen dat die stoel direct in de Milan's zou passen. Zou jij dat, mocht je een keer naast een Milan parkeren, eens willen proberen?


RE: Ervaringen met de Bülk - Wim -de roetsende - 12-Oct-2022

(11-Oct-2022, 10:21 PM)berth9999 schreef:
(10-Oct-2022, 11:50 PM)365cycle schreef:
  • De stoel van de Bülk is beter dan die van de Milan GT, 

Ik heb gelezen dat die stoel direct in de Milan's zou passen. Zou jij dat, mocht je een keer naast een Milan parkeren, eens willen proberen?

Dat zou ik ook graag willen weten.

Op het Duitse forum zijn ze (vooral eentje) ook lyrisch over die stoel.


RE: Ervaringen met de Bülk - 365cycle - 12-Oct-2022

(11-Oct-2022, 06:33 PM)mvdriel schreef: Dat is wel een domper (voor mij). Ymte had het over een draaicirkel gelijk aan de DF met dezelfde banden.
Zou daar nog iets aan te stellen zijn? Of zit de band zowel binnen als buiten tegen de wielkast?
Hm, dat lijkt mij eigenlijk sterk. Ik weet niet waar hij precies aanloopt en hoeveel daar nog van weg gaat slijten in de komende maanden Tongue
In de DF kan ik het wiel ver buiten de wielkast draaien. Nu is mijn DF wel aangepast (er kan 42-406 onder), maar volgens mij is de spoorbreedte (en dus de ruimte aan de binnenkant) daarbij niet veranderd.

(11-Oct-2022, 07:17 PM)Wim -de roetsende schreef: Meningen zijn toch vaak verdeeld  Big Grin 

De SL met 28mm vind ik dezelfde draaicirkel hebben als de DF met 28mm.
Ik heb één scherpe S-bocht en daardoor kan ik ze goed vergelijken.
Wat je vindt moet je naar de politie brengen, en meten is weten Tongue
Het zou me echt verbazen als de DF niet scherper kan sturen dan de SL. Als ik de SL, DF en Bülk een keer bij elkaar heb zal ik eens maximaal insturen en een rondje draaien. Het kan overigens zo zijn dat dat pas met de oliebollentocht lukt.

(11-Oct-2022, 07:17 PM)Wim -de roetsende schreef: Bedoel je ook dat als je op de stoel ligt dat er dan op schouderhoogte veel ruimte is?

Zou je anders eens kunnen meten hoe breed de Bülk op schouderhoogte is?

De SL is op mijn schouderhoogte 48cm breed.
Ik meen ergens 60cm te hebben gelezen. Dat lijkt mij extreem breed.
Dat kan ik binnenkort zeker eens doen. Schouderhoogte is wel voor iedereen verschillend, maar in de Bülk heb ik meer ruimte dan in de Milan GT. Ik vermoed dat als je ze recht van boven fotografeert al snel duidelijk wordt waarom.

(11-Oct-2022, 10:21 PM)berth9999 schreef: Ik heb gelezen dat die stoel direct in de Milan's zou passen. Zou jij dat, mocht je een keer naast een Milan parkeren, eens willen proberen?
Jazeker! Hij staat minimaal 1x per 2 weken naast een SL Smile Komt goed!


RE: Ervaringen met de Bülk - Bacchus - 12-Oct-2022

(10-Oct-2022, 11:50 PM)365cycle schreef: [*]Zoals bekend ben ik behoorlijk van het explosief vermogen, ik weet niet of er al andere Bülk-rijders zijn die daar "last van hebben", maar mijn Bülk vindt het in ieder geval niet leuk. De neus voelt onder fors koppel heel stijf aan, maar de achterband schuurt bij hard optrekken behoorlijk in de wielkast. Ik heb het dan over plotseling accelereren met ~1100W bij 80 rpm (even uit de dikke duim: een kleine 150 Nm?), maar bij een hoger toerental treedt het zelfs eerder op, waardoor ik niet voluit door durfde te beuken (ruim 1300W bij 140-150 rpm, dus minder dan 100 Nm). Ik hoorde al wel dat één van de preproductiemodellen een fout in de achterbrug had, maar dit zou bij de uiteindelijke producten opgelost zijn.
Even de natuurkundige benadering: Is het niet de kracht van de ketting op de achteras, of misschien dus het koppel op het aangrijpingspunt op de cassette, dat je wiel uit het midden trekt? Als je vergelijkbare combinaties op je binnen- en buitenblad hebt kun je dat vergelijken, bv 34-16 tov 50-23, die eerste heeft een groter koppel (grotere kracht in de ketting en grotere arm tov midden van het wiel) dan de andere.


RE: Ervaringen met de Bülk - 365cycle - 12-Oct-2022

(12-Oct-2022, 09:32 AM)Bacchus schreef: Even de natuurkundige benadering: Is het niet de kracht van de ketting op de achteras, of misschien dus het koppel op het aangrijpingspunt op de cassette, dat je wiel uit het midden trekt? Als je vergelijkbare combinaties op je binnen- en buitenblad hebt kun je dat vergelijken, bv 34-16 tov 50-23, die eerste heeft een groter koppel (grotere kracht in de ketting en grotere arm tov midden van het wiel) dan de andere.
Die telt ongetwijfeld mee, maar het zou me niet verbazen als het alle keren dat ik het geprobeerd heb in dezelfde versnelling gebeurde; sowieso één keer na inhalen van een klein tractortje op de Zeelandbrug (op het fietspad dus, ze zijn er aan het werk), één keer bij het weer optrekken vanaf de sluis, en één keer na het optrekken vanaf de rotonde. Als ik voluit wil optrekken zit ik vrij snel op het tweede of derde tandwiel in de cassette, maar dan haal ik door tot 170 rpm ofzo, en dan schakelen om te zorgen dat ik boven de 130/140 blijf. Boven de 170 zakt het koppel in, onder de 130 kan ik niet genoeg koppel leveren om te voorkomen dat het vermogen inzakt.


RE: Ervaringen met de Bülk - mvdriel - 12-Oct-2022

(12-Oct-2022, 09:13 AM)365cycle schreef:
(11-Oct-2022, 06:33 PM)mvdriel schreef: Dat is wel een domper (voor mij). Ymte had het over een draaicirkel gelijk aan de DF met dezelfde banden.
Zou daar nog iets aan te stellen zijn? Of zit de band zowel binnen als buiten tegen de wielkast?

Hm, dat lijkt mij eigenlijk sterk. Ik weet niet waar hij precies aanloopt en hoeveel daar nog van weg gaat slijten in de komende maanden Tongue
In de DF kan ik het wiel ver buiten de wielkast draaien. Nu is mijn DF wel aangepast (er kan 42-406 onder), maar volgens mij is de spoorbreedte (en dus de ruimte aan de binnenkant) daarbij niet veranderd.

Misschien kan Ymte hier meteen even naar kijken als je toch in Dronten bent. Wink

(12-Oct-2022, 09:13 AM)365cycle schreef:
(11-Oct-2022, 07:17 PM)Wim -de roetsende schreef: De SL met 28mm vind ik dezelfde draaicirkel hebben als de DF met 28mm.
Ik heb één scherpe S-bocht en daardoor kan ik ze goed vergelijken.
Het zou me echt verbazen als de DF niet scherper kan sturen dan de SL. Als ik de SL, DF en Bülk een keer bij elkaar heb zal ik eens maximaal insturen en een rondje draaien. Het kan overigens zo zijn dat dat pas met de oliebollentocht lukt.

Volgens mij is er wel een flink verschil in draaicirkel tussen een oudere en een nieuwere DF door de andere wielkasten. Wellicht dat dat hier een rol speelt.


RE: Ervaringen met de Bülk - 365cycle - 12-Oct-2022

(12-Oct-2022, 11:47 AM)mvdriel schreef: Misschien kan Ymte hier meteen even naar kijken als je toch in Dronten bent. Wink
Hoeveel velomobielen op een aanhanger zou ik kunnen trekken?  Big Grin



(12-Oct-2022, 11:47 AM)mvdriel schreef: Volgens mij is er wel een flink verschil in draaicirkel tussen een oudere en een nieuwere DF door de andere wielkasten. Wellicht dat dat hier een rol speelt.

En dan is de mijne ook nog eens niet standaard. In het voordeel van welke zou dat verschil zijn?
Zo ver uit elkaar zitten Wims DF en die van mij niet eens qua leeftijd: de mijne is van juni 2015, die van Wim was van december 2016.


RE: Ervaringen met de Bülk - mvdriel - 12-Oct-2022

(12-Oct-2022, 02:05 PM)365cycle schreef:
(12-Oct-2022, 11:47 AM)mvdriel schreef: Misschien kan Ymte hier meteen even naar kijken als je toch in Dronten bent. Wink
Hoeveel velomobielen op een aanhanger zou ik kunnen trekken?  Big Grin

Ik bedoelde eigenlijk om naar je Bülk te laten kijken. Waarom jouw Bülk een grotere draaicirkel heeft dan een DF. Big Grin 

(12-Oct-2022, 02:05 PM)365cycle schreef:
(12-Oct-2022, 11:47 AM)mvdriel schreef: Volgens mij is er wel een flink verschil in draaicirkel tussen een oudere en een nieuwere DF door de andere wielkasten. Wellicht dat dat hier een rol speelt.

En dan is de mijne ook nog eens niet standaard. In het voordeel van welke zou dat verschil zijn?
Zo ver uit elkaar zitten Wims DF en die van mij niet eens qua leeftijd: de mijne is van juni 2015, die van Wim was van december 2016.

De nieuwere versies (vanaf ergens in het voorjaar van 2020) hebben grotere wielkasten voor bredere banden en/of een kleinere draaicirkel. Mogelijk heeft jouw oudere toch een kleine draaicirkel door de aanpassing om bredere banden mogelijk te maken.


RE: Ervaringen met de Bülk - 365cycle - 12-Oct-2022

(12-Oct-2022, 02:24 PM)mvdriel schreef: Ik bedoelde eigenlijk om naar je Bülk te laten kijken. Waarom jouw Bülk een grotere draaicirkel heeft dan een DF. Big Grin 
Haha, we gaan sowieso de uitlijning checken. Op zich zou het kunnen dat ie met mij erin wat verder inveert, en er daardoor minder ruimte is.
En het is inderdaad wel ook de bedoeling om een keer met de DF langs ICB te gaan, want hij doet wat raars waarvan ik niet precies weet wat de oorzaak is.
En ik wilde nog even wat laten nakijken aan de SL... dan toch maar met een treintje van drie op pad? Tongue  

(12-Oct-2022, 02:24 PM)mvdriel schreef: De nieuwere versies (vanaf ergens in het voorjaar van 2020) hebben grotere wielkasten voor bredere banden en/of een kleinere draaicirkel. Mogelijk heeft jouw oudere toch een kleine draaicirkel door de aanpassing om bredere banden mogelijk te maken.

Met m'n huidige DF haal ik op 32mm banden inderdaad wel een superkrap bochtje dat ik met de vorige op 28mm ook maar nét haalde. Zou kunnen dat het door de aanpassing komt, maar het kan ook gewoon aan afstelling van de ophanging liggen.


RE: Ervaringen met de Bülk - ZoefZoef - 12-Oct-2022

Geel met wit. Mooie kleurencombi Wink


RE: Ervaringen met de Bülk - mvdriel - 12-Oct-2022

(12-Oct-2022, 02:50 PM)365cycle schreef: Haha, we gaan sowieso de uitlijning checken. Op zich zou het kunnen dat ie met mij erin wat verder inveert, en er daardoor minder ruimte is.
En het is inderdaad wel ook de bedoeling om een keer met de DF langs ICB te gaan, want hij doet wat raars waarvan ik niet precies weet wat de oorzaak is.
En ik wilde nog even wat laten nakijken aan de SL... dan toch maar met een treintje van drie op pad? Tongue  

Geef maar een seintje als je een extra rijder voor je transport naar Dronten kan gebruiken. Al kan ik je zelfs met een aanhanger waarschijnlijk niet bijhouden. Wink


RE: Ervaringen met de Bülk - PietV* - 12-Oct-2022

(12-Oct-2022, 09:32 AM)Bacchus schreef: Even de natuurkundige benadering: Is het niet de kracht van de ketting op de achteras, of misschien dus het koppel op het aangrijpingspunt op de cassette, dat je wiel uit het midden trekt? Als je vergelijkbare combinaties op je binnen- en buitenblad hebt kun je dat vergelijken, bv 34-16 tov 50-23, die eerste heeft een groter koppel (grotere kracht in de ketting en grotere arm tov midden van het wiel) dan de andere.
Dat de achterbrug van het velomobiel scheef wordt getrokken heeft inderdaad te maken met de trekkracht op de ketting en het aangrijpingspunt op de cassette.
(12-Oct-2022, 10:49 AM)365cycle schreef: Die telt ongetwijfeld mee, maar het zou me niet verbazen als het alle keren dat ik het geprobeerd heb in dezelfde versnelling gebeurde; sowieso één keer na inhalen van een klein tractortje op de Zeelandbrug (op het fietspad dus, ze zijn er aan het werk), één keer bij het weer optrekken vanaf de sluis, en één keer na het optrekken vanaf de rotonde. Als ik voluit wil optrekken zit ik vrij snel op het tweede of derde tandwiel in de cassette, maar dan haal ik door tot 170 rpm ofzo, en dan schakelen om te zorgen dat ik boven de 130/140 blijf. Boven de 170 zakt het koppel in, onder de 130 kan ik niet genoeg koppel leveren om te voorkomen dat het vermogen inzakt.
Op een kleiner kettingwiel (voorblad) neem bij een gelijkblijvend koppel op de pedalen de trekkracht op de ketting toe.
Bij de betere amateurfietsers en professionals ligt het maximum koppel op de pedalen tussen de 90 en 110 rpm. Dat het (trap)vermogen boven die 110 rpm nog toeneemt heeft de maken met een hogere cadans die het vermogen harder laat stijgen dan de afname van het koppel op de pedalen.
De inwendige verliezen nemen bij een hoge trapfrequentie sterk toe. Daarmee gaat kostbare energie verloren. Vergelijk het maar met een zuigermotor die hoog in de toeren draait. Het verbruik stijgt onevenredig met het hogere toerental.


RE: Ervaringen met de Bülk - 365cycle - 13-Oct-2022

(12-Oct-2022, 05:59 PM)mvdriel schreef: Geef maar een seintje als je een extra rijder voor je transport naar Dronten kan gebruiken. Al kan ik je zelfs met een aanhanger waarschijnlijk niet bijhouden. Wink
Dat zal denk ik wel goed komen hoor Big Grin

(12-Oct-2022, 10:41 PM)PietV* schreef: Op een kleiner kettingwiel (voorblad) neem bij een gelijkblijvend koppel op de pedalen de trekkracht op de ketting toe.
Ik heb voor alleen een 60T. Wat ik bedoelde is dat ik in de eerste versnellingen niet te ver doorhaal, want dan neemt het toerental zo snel toe dat het lastig wordt om op tijd te schakelen.

*zip* ik negeer IWAB gewoon even.


RE: Ervaringen met de Bülk - Willeke_IGKT - 13-Oct-2022

Wim, als je iemand negeert vertel het dan niet hier, nergens voor nodig en onnodig irritant.

Piet, reageer er alsjeblieft ook niet op.


RE: Ervaringen met de Bülk - 365cycle - 13-Oct-2022

Vanochtend m'n Ventisit vergeten. Die stoel is echt behoorlijk goed, nergens last van en tot nu toe kon ik dat alleen met de DF.
Daardoor had ik ook meer ruimte, m'n cadans ging dus lekker omhoog. Big Grin


RE: Ervaringen met de Bülk - 365cycle - 13-Oct-2022

Op de terugweg van m'n werk liep de Bülk ineens lekkerder dan tot nu toe. Reed met minder vermogen dan vanochtend (nog niet zo weinig als ik wil), tegen de wind in (ipv tegen vanochtend), en toch 42,2 km/h gemiddeld. Moet de boel inlopen ofzo? Vreemd. Ga nog even een bezoekje aan Dronten in m'n week passen.


RE: Ervaringen met de Bülk - 365cycle - 19-Oct-2022

Gisteren en vandaag redelijk wat kilometers gemaakt; eerst naar van Klanteren, daarna op de terugweg de Bülk afgeleverd in Dronten. Ik had 'm vlak voor m'n vertrek nog even op Conti Contact Urbans gezet aan de voorkant, dat scheelt aanzienlijk! Past ook prima, al wordt de draaicirkel natuurlijk iets groter. Veel meer gaat er echt niet onder, ik denk dat een Schwalbe G-One (feitelijk 37/38mm breed bij 406mm velgmaat) al letterlijk niet meer rond kan draaien in de wielkast, en als dat al lukt kan je niet sturen.

Als je naar m'n gemiddeld vermogen kijkt lijkt het verschil klein, maar het was mistig en dan loopt een nieuwe route alles behalve soepel. Een aantal stukken was sneller dan 40 rijden echt niet verantwoord, zelfs met dat tempo moest ik vaak flink afremmen voor kruisingen (gelukkig staan ze eigenlijk bijna allemaal goed in de navigatie). Waar het kon lag m'n kruissnelheid flink hoger, en met een veel redelijker vermogen dan eerder. De Schwalbe One 2022 is blijkbaar toch echt een traag bandje geworden.

Peter gaat aan de voorkant toch wat stevigere veren voor me monteren, en hij zorgt dat het achterwiel niet meer aanloopt (zelfs niet met de 32-622 die ik eronder wil hebben).

Als laatste; ik weet niet of ik het nou nog gedeeld had, maar ik rijd inmiddels zonder Ventisit. Ook bij >300 km in twee dagen geen centje pijn. De stoel is echt behoorlijk goed.