ligfietsers.nl
licht in het donker - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html)
+--- Forum: Accessoires & Onderdelen (https://ligfietsers.nl/forum-10.html)
+--- Topic: licht in het donker (/thread-1614.html)



licht in het donker - Piet K - 28-Nov-2022

Vraagje,
Op mijn Quest zit een standaard Lumotec Cyo IQ van 80 lux. In het donker naast een provinciale weg zie ik het dan wat minder. 

Loont het om over te gaan op onderstaande lamp?

https://www.rosebikes.nl/b-m-lumotec-iq-x-e-150-lux-e-bike-koplamp-2658822

Groet 

Piet -Q817-Kaagman


RE: licht in het donker - Fietsbennie - 28-Nov-2022

Hallo Piet,

ik ben jaren fan van Fenix.
Gaat lang mee qua batterij, niet echt duur en er zitten 4 standen op,
1 klein licht (waar ik meer dan genoeg aan heb)
2 iets meer licht
3 groot licht
4 standje lasogen.

Er zijn er meer hier op het forum die ermee rijden.


RE: licht in het donker - Frutsel - 28-Nov-2022

Ik heb sinds kort ook een IQ-X lamp in mijn DF, en het scheelt behoorlijk. Helaas in het donker met regen zie ik nog steeds de straat/berm niet als ik langs de provinciale weg rij (met 'tegenliggers' daar), maar dat ligt meer aan de regen, want als het droog is zie ik wel genoeg Smile)


RE: licht in het donker - 365cycle - 28-Nov-2022

(28-Nov-2022, 11:06 AM)Piet K schreef: Op mijn Quest zit een standaard Lumotec Cyo IQ van 80 lux. In het donker naast een provinciale weg zie ik het dan wat minder. 

Loont het om over te gaan op onderstaande lamp?

https://www.rosebikes.nl/b-m-lumotec-iq-x-e-150-lux-e-bike-koplamp-2658822
Kort antwoord: Ja. De IQ-XE is zuinig, heel krachtig, en heeft een fijn lichtbeeld. Vond 'm zelfs beter dan de duurdere IQ-XM, zeker in een velomobiel.

Bochten verlicht ie echter niet zo fraai. de "next step" na een IQ-XE is mijns inziens de Lupine SL-AX (want lichtsensor, breder licht en echt groot licht), maar dan ga je van honderd euro naar een aantal honderd euro, dus da's nog wel een stap.


RE: licht in het donker - Hoekie - 28-Nov-2022

Of het loont is moeilijk te zeggen. Wil je meer licht recht voor je ? Meer licht in de berm?

Een IQ-X 150 is in ieder geval een hele verbetering recht voor je.
Helaas ook met duidelijk meer stroomverbruik. Bijstellen van de stand I is zeer aan te bevelen. In die stand is de accuduur prima en geeft ie als nog veel licht.


RE: licht in het donker - 365cycle - 28-Nov-2022

(28-Nov-2022, 03:49 PM)Hoekie schreef: Of het loont is moeilijk te zeggen. Wil je meer licht recht voor je ? Meer licht in de berm?

Een IQ-X 150 is in ieder geval een hele verbetering recht voor je.
Helaas ook met duidelijk meer stroomverbruik. Bijstellen van de stand I is zeer aan te bevelen. In die stand is de accuduur prima en geeft ie als nog veel licht.
Vermoedelijk heb jij een stand I, omdat je een QV hebt. Standaard heeft de IQ-XE geen "gedimde" stand. Als je er twee in hebt zitten gaat het dan idd vrij hard.
Het stroomverbruik in de DF (met een enkele koplamp) vond ik meevallen.

De Cyo Premium lijkt door de jaren heen zuiniger geworden te zijn; vroeger zopen die flink voor de hoeveelheid licht die ze gaven (heb me ooit laten vertellen dat dat door een niet zo slim ontworpen spanningsregelaar komt), maar het lijkt nu beter te zijn. Overigens is er uit de Cyo Premium ook nog flink wat meer te halen dan er standaard uit komt, zie hier voor meer info


RE: licht in het donker - Hoekie - 28-Nov-2022

(28-Nov-2022, 04:07 PM)365cycle schreef: Vermoedelijk heb jij een stand I, omdat je een QV hebt.
Iedere velomobiel van velomobiel.nl heeft stand I en II zover ik weet. Had mijn Strada uit 2016 destijds al.
Na aanschaf in 2018, is upgraden naar een IQ-X 150 zo'n beetje het eerste wat ik gedaan heb. Het is een heel duidelijk verschil met een Cyo 80 Premium. 

Stand I kan je, door draaien van de schroef op de printplaat, bijstellen.
Bij vervangen koplamp naar een IQ-X 150 is dat een logische actie. Want zonder stand I aan te passen/draaien neemt een IQ-X 150 meer stroom dan nodig.
Een kwestie van naar links draaien tot de lamp uitgaat en dan iets naar rechts zodat de lamp net weer gaat branden en dan nog een klein beetje naar rechts om temperatuur schommelingen op te vangen. Ook dan is er al behoorlijk veel licht.

Voor nat door regen, donker, zonder belijning onder bomen moet ik de geschikte koplamp nog vinden. Wellicht de SL AX. Daar ga ik december/januari mee spelen.
Zoals 365cycle al zei: dat is een andere prijscategorie dan een IQ-X 150.

Nog afgezien van dat een SL AX niet in een Cyo 80 koplamp gat past, zou een SL-F wel moeten passen. Wellicht nog een optie naast de IQ-X 150.

Wat mij betreft is een IQ-X 150 het minimale wat een velomobiel aan verlichting zou moeten hebben.


RE: licht in het donker - 365cycle - 28-Nov-2022

(28-Nov-2022, 04:58 PM)Hoekie schreef: Iedere velomobiel van velomobiel.nl heeft stand I en II zover ik weet. Had mijn Strada uit 2016 destijds al.
Bij m'n Quest uit 2009 heb ik dat printje van hun zelf ingebouwd, maar die was al door diverse handen gegaan.

(28-Nov-2022, 04:58 PM)Hoekie schreef: Stand I kan je, door draaien van de schroef op de printplaat, bijstellen.
Bij vervangen koplamp naar een IQ-X 150 is dat een logische actie. Want zonder stand I aan te passen/draaien neemt een IQ-X 150 meer stroom dan nodig.
Een kwestie van naar links draaien tot de lamp uitgaat en dan iets naar rechts zodat de lamp net weer gaat branden en dan nog een klein beetje naar rechts om temperatuur schommelingen op te vangen. Ook dan is er al behoorlijk veel licht.
Ja, hoe werkt dat printje eigenlijk, beperkt dat ding de stroomdoorvoer? >> Spanning verlagen zou eigenlijk niet moeten werken met een IQ-XE, ivm de interne spanningsregelaar.

(28-Nov-2022, 04:58 PM)Hoekie schreef: Voor nat door regen, donker, zonder belijning onder bomen moet ik de geschikte koplamp nog vinden. Wellicht de SL AX. Daar ga ik december/januari mee spelen.
Houd er even rekening mee dat die géén spanningsregelaar heeft, en dus een input van 7.2V moet hebben. Bij mij krijgt ie 7.5V en dat gaat blijkbaar prima, maar zou goed kunnen dat ie van 9 ofzo al stuk gaat.

(28-Nov-2022, 04:58 PM)Hoekie schreef: Zoals 365cycle al zei: dat is een andere prijscategorie dan een IQ-X 150.
Nog afgezien van dat een SL AX niet in een Cyo 80 koplamp gat past.
Een SL-F zou wel moeten passen.
Klopt. Voor de SL-AX moet het gat breder zijn en houd je boven en onder wat over. Op zich goed, want zeker op de groot licht stand (33W) heeft ie rijwind (koeling) nodig.


RE: licht in het donker - Bacchus - 28-Nov-2022

(28-Nov-2022, 05:09 PM)365cycle schreef: Ja, hoe werkt dat printje eigenlijk, beperkt dat ding de stroomdoorvoer? >> Spanning verlagen zou eigenlijk niet moeten werken met een IQ-XE, ivm de interne spanningsregelaar.
Zonder het exacte ding te kennen: De goede manier om LED's te regelen is door de stroom te controleren, inefficient en ouderwets door een regelbare weerstand ervoor te zetten, tegenwoordig met een regel-IC waarvan ik niet weet wat voor schakeling erin zit. Sommigen regelen ook wel door pulsbreedtemodulatie. (Eng: PWM) Maar daar houd mijn electronicakennis een beetje op.


RE: licht in het donker - Hoekie - 28-Nov-2022

(28-Nov-2022, 05:09 PM)365cycle schreef: Ja, hoe werkt dat printje eigenlijk, beperkt dat ding de stroomdoorvoer? >> Spanning verlagen zou eigenlijk niet moeten werken met een IQ-XE, ivm de interne spanningsregelaar.

Gezien de warmte van het koelplaatje op de printplaat (draden er bij vandaan houden), gaat het met een regelbare weerstand.

365cycle schreef:Houd er even rekening mee dat die géén spanningsregelaar heeft, en dus een input van 7.2V moet hebben. Bij mij krijgt ie 7.5V en dat gaat blijkbaar prima, maar zou goed kunnen dat ie van 9 ofzo al stuk gaat.

Van wat ik gelezen heb, kan je er zo een 12 of 14.4 volt accu op aansluiten. Van o.a. Velomobile-Nord.de.


RE: licht in het donker - 365cycle - 29-Nov-2022

(28-Nov-2022, 11:44 PM)Hoekie schreef: Van wat ik gelezen heb, kan je er zo een 12 of 14.4 volt accu op aansluiten. Van o.a. Velomobile-Nord.de.
Daar zou ik niet klakkeloos vanuit gaan, juist op het Duitse forum zijn er ook wel een paar stuk gegaan met 14.4V.
Echter begrijp ik dat er 2 typen Lupine SL AX zijn, weet niet of de ene ouder is dan de andere of dat ze naast elkaar geleverd worden.

Het is de moeite om even te onderzoeken welke spanning de boel kan hebben voor je 'm aansluit, want een afgewezen garantiegeval met zo'n dure lamp is geen feest Big Grin


RE: licht in het donker - Hoekie - 04-Dec-2022

(29-Nov-2022, 12:34 AM)365cycle schreef:
(28-Nov-2022, 11:44 PM)Hoekie schreef: Van wat ik gelezen heb, kan je er zo een 12 of 14.4 volt accu op aansluiten. Van o.a. Velomobile-Nord.de.
Daar zou ik niet klakkeloos vanuit gaan, juist op het Duitse forum zijn er ook wel een paar stuk gegaan met 14.4V.
Echter begrijp ik dat er 2 typen Lupine SL AX zijn, weet niet of de ene ouder is dan de andere of dat ze naast elkaar geleverd worden.

Het is de moeite om even te onderzoeken welke spanning de boel kan hebben voor je 'm aansluit, want een afgewezen garantiegeval met zo'n dure lamp is geen feest Big Grin

https://www.velomobilforum.de/forum/index.php?threads/milan-erfahrungsberichte.58892/page-92#post-1342708
läuft die Elektrik jetzt auf 12V. Die Lupine kommt damit sehr gut klar. Helge hatte vorher bei Lupine nachgefragt und die Antwort bekommen, dass 12V sogar ein Ticken besser sei. Als Akku nutze ich jetzt einen XT Power MP-32000, der auch 12V kann.