ligfietsers.nl
Tuna nieuws - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html)
+--- Forum: Velomobielen (https://ligfietsers.nl/forum-8.html)
+--- Topic: Tuna nieuws (/thread-1634.html)

Pagina's: 1 2


Tuna nieuws - Piet K - 16-Dec-2022

Nieuws over de Tuna

https://www.intercitybike.nl/nieuws/70-hier-is-de-tuna


RE: Tuna nieuws - Bacchus - 16-Dec-2022

Dat klinkt alsof er goed over nagedacht is. Ik ben benieuwd of de ervaringen net zo goed zijn als de ideeën.


RE: Tuna nieuws - Wim -de roetsende - 16-Dec-2022

Ik meen dat de Tuna op basis van de XL is gebouwd.

Als dat zo is, dan zal deze vm voor mij waarschijnlijk te groot aanvoelen.

De gewone DF paste namelijk prima.


RE: Tuna nieuws - de Boer - 16-Dec-2022

Prachtige fiets! Toch bijzonder knap als je zoiets kan maken.

Groeten Henk


RE: Tuna nieuws - Wim -de roetsende - 16-Dec-2022

Ik vind die wielkappen in een andere kleur erg mooi.


RE: Tuna nieuws - ZoefZoef - 16-Dec-2022

(16-Dec-2022, 05:19 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik vind die wielkappen in een andere kleur erg mooi.

Ik vind dat juist weer lelijk. Nouja, met die kleuren vins ik het ronduit lelijk.


RE: Tuna nieuws - Lopopodium - 16-Dec-2022

Ziet er uit als een leuk speeltje, en fijn dat het ook toegankelijker is voor mannen met een normale lengte van bijna twee meter, in plaats van altijd alles maar geschikt te maken voor kleintjes. Maar is 10000 euro tegenwoordig de gangbare nieuwprijs voor een velomobiel? Ik dacht altijd een euro of 6000.


RE: Tuna nieuws - Wim -de roetsende - 16-Dec-2022

€6000,- is uit de begintijd van de Quest in 2000.

Toen waren ze om precies te zijn 12.500 gulden. Ongeveer €5.700,- dus.

De Mango was toen 10.000 gulden. Dat was dus €4.500,-



Heel lang zijn de prijzen nauwelijks verhoogd.

Pas de laatste drie jaar gaat het hard.


RE: Tuna nieuws - Roepers - 16-Dec-2022

(16-Dec-2022, 05:15 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik meen dat de Tuna op basis van de XL is gebouwd.

Als dat zo is, dan zal deze vm voor mij waarschijnlijk te groot aanvoelen.

De gewone DF paste namelijk prima.

ICB schreef: 
Citaat:En we hebben nog aan tal van andere zaken gedacht zoals een gemakkelijk en over groot bereik verstelbare stoel (hierdoor kan de Tuna in een maat geleverd worden voor mensen van ca 160 tot 200 cm lang).

Groet,

Marco


RE: Tuna nieuws - Wim -de roetsende - 16-Dec-2022

(16-Dec-2022, 09:40 PM)Roepers schreef:
(16-Dec-2022, 05:15 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik meen dat de Tuna op basis van de XL is gebouwd.

Als dat zo is, dan zal deze vm voor mij waarschijnlijk te groot aanvoelen.

De gewone DF paste namelijk prima.

ICB schreef: 
Citaat:En we hebben nog aan tal van andere zaken gedacht zoals een gemakkelijk en over groot bereik verstelbare stoel (hierdoor kan de Tuna in een maat geleverd worden voor mensen van ca 160 tot 200 cm lang).

Groet,

Marco


Dat had ik uiteraard wel gelezen.

De DFxl vind ik echter te groot aanvoelen. Ik pas er uiteraard in met mijn 1.76m.


RE: Tuna nieuws - GerDilven - 17-Dec-2022

Persoonlijk spreekt dit model mij totaal niet aan.
Speling rondom de koplamp met allerlei kieren ziet er niet hoogwaardig uit.
Dat gat aan n de voorkant wat minder aerodynamisch is en lelijk smoelt,
Alle luiken maakt de fiets tot een lapjeskat.

Anno 2023 zou je verwachten dat er een strakke fiets wordt ontworpen, dit oogt voor mij als een stagair die zijn eerste fiets ontwerpt op basis van de huidige markt en reeds actuele productiemethodes.

Weinig vooruitstrevende ontwikkelingen.
Wat dat betreft vind ik dat flevobike een aantal decennia geleden veel innovatiever waren.
Persoonlijk spreken mij de ontwikkelingen bij velomobiel.nl meer aan.
Ieder zo zijn eigen smaak en voorkeuren uiteraard.


RE: Tuna nieuws - Wim -de roetsende - 17-Dec-2022

(17-Dec-2022, 08:58 AM)GerDilven schreef: Persoonlijk spreekt dit model mij totaal niet aan.
Speling rondom de koplamp met allerlei kieren ziet er niet hoogwaardig uit.
Dat gat aan n de voorkant wat minder aerodynamisch is en lelijk smoelt,
Alle luiken maakt de fiets tot een lapjeskat.

Anno 2023 zou je verwachten dat er een strakke fiets wordt ontworpen, dit oogt voor mij als een stagair die zijn eerste fiets ontwerpt op basis van de huidige markt en reeds actuele productiemethodes.

Weinig vooruitstrevende ontwikkelingen.
Wat dat betreft vind ik dat flevobike een aantal decennia geleden veel innovatiever waren.
Persoonlijk spreken mij de ontwikkelingen bij velomobiel.nl meer aan.
Ieder zo zijn eigen smaak en  voorkeuren uiteraard.

Dit is een duidelijke mening. Dus een reactie  Wink 


Speling rondom de koplamp is voor de koeling van de koplamp. Is bij de Milan ook zo.
Bij de DF zit de koplamp in de luchtinlaat. Voordeel: geen extra gat. Nadeel: lamp zit erg laag.

Wat ik niet helemaal begrijp is dat het 'gat'/de luchtinlaat (waar de bel zit) geen gat lijkt te zijn.
Het oogt volledig groen. Ik neem toch aan dat dit gewoon de luchtinlaat is/wordt net zoals bij de DF.


De 'luiken' kun je uiteraard in de kleur van de body laten spuiten. 

Heel vreemd, maar bij de Milan kun je trouwens het derailleur-luikje alleen in zichtcarbon krijgen. Terwijl bij alle andere modellen dat ding in alle kleuren gespoten kan worden en bij de oudere Milans kon dat ook al. Dat vind ik nou echt raar.


Alle nieuwe vm-en bouwen inderdaad voort op de formule van de vorige. Misschien minder innovatief, maar wel succesvol. 
Toch heeft deze vm wel duidelijke vernieuwingen. De 16" voorwielen in combinatie met de wielkappen.
Geschikt voor rijders van 1.60 tot 2.00m. 
Ik zou eigenlijk niet weten bij welke dat dit ook kan. De praktijk moet uiteraard nog aantonen of dat ook echt kan. Ik zou namelijk met mijn 1.76m gewoon in een Snoek moeten passen. Nou, dat is duidelijk niet het geval.

Dat dit geen strakke fiets zou zijn, daar ben ik het echt niet mee eens. Ik heb de eerste in het echt gezien en dit is gewoon een hele strakke vm. Om de ontwerper als een stagiair weg te zetten vind ik dan ook niet heel netjes.


Dat het model je niet aanspreekt is natuurlijk prima. Zoveel hoofden zoveel zinnen.


RE: Tuna nieuws - Roepers - 17-Dec-2022

Blij met deze reactie van Wim. De velomobielmarkt is een kleine nichemarkt en dat maakt de producenten (nou ja, de ontwikkelaars van de modellen, productielocatie is Velomobileworld in Roemenië) in mijn ogen wat kwetsbaar. Het zijn kleine bedrijven en ze zijn bijzonder toegewijd aan het concept Velomobiel.
Dat niche-element maakt dat we ook wel met takt mogen opereren als we publiceren op internet, want ik dat negatieve framing van een producent en een product ook negatief kan uitpakken voor de producenten. Die draag wel een warm hart toe al heb ik zelf geen velomobiel.

Ik dacht dat Velomobileworld was (mede?) opgezet door Allard (Velomobiel.nl en Ymte (ICB). Hebben ze nog steeds belangen of staat inmiddels helemaal op eigen voeten?

Groet,

Marco


RE: Tuna nieuws - Wim -de roetsende - 17-Dec-2022

(17-Dec-2022, 11:28 AM)Roepers schreef: Ik dacht dat Velomobileworld was (mede?) opgezet door Allard (Velomobiel.nl en Ymte (ICB). Hebben ze nog steeds belangen of staat inmiddels helemaal op eigen voeten?

Groet,

Marco

Theo, Allert en Ymte zijn ooit samen begonnen. Ik ben even de eerste naam kwijt van hun bedrijf.
Daarna werd de naam velomobiel.nl.

Jaren later kwam Jan Wijnen erbij.
Uiteindelijk is hij naar Roemenië gegaan. Jan is een zeer christelijk mens en wilde daar het goede doen.

De naam van het bedrijf dat Jan in Roemenië begon was toen: velomobiel.ro 
De 4 mannen waren samen eigenaar. 

Daniël Fenn, die was toen in dienst van velomobiel.nl, heeft geholpen met het bouwen?/inrichten van die fabriek.


Allert en Daniël samen was trouwens niet echt een succesformule. Daarna ging Ymte uit velomobiel.nl en startte ICB met Daniël als ontwerper.

Ymte, Allert, Theo en Jan waren toen nog wel samen de eigenaar van velomobiel.ro.

Wanneer Jan Wijnen dat onderdeel van het bedrijf (de fabriek in Roemenië) heeft overgenomen, weet ik eigenlijk niet meer precies. Dat is vast wel ergens terug te vinden. De naam werd toen: velomobileworld.com

Volgens mij is het zo gegaan. Uiteraard zijn verbeteringen en aanvullingen welkom.


RE: Tuna nieuws - Piet K - 17-Dec-2022

De Tuna ziet er in het live mooi uit. Zelf vind ik de achterkant strakker afgesneden dan de DF. De lijnen zijn mooi vloeiend zonder bulten. Dat de fiets gemakkelijker is te onderhouden is een mooie plus. Wat lijn betreft vindt ik het een mooie interpretatie van een Quest 3.0. Veel wat een Quest heeft maar dan beter. Van het voorjaar ga ik zeker er en keer in proefrijden.


RE: Tuna nieuws - TheoZw - 17-Dec-2022

Aanvulling (ICB had/heb ik hierin, nog, niet meegenomen) op Velomobile World van Wim: https://ligfiets.net/brands/145


RE: Tuna nieuws - Frutsel - 17-Dec-2022

Alle kappen in een andere kleur dan de carrosserie maken IMO een lappendeken van de fiets, wat afdoet aan de lijnen. Dit geldt in het bijzonder voor die roze (wel een mooie kleur overigens!). Aan de andere kant zie je zo wel erg goed waar de luiken zitten, wat handig is voor promo-doeleinden.

De Tuna oogt kleiner dan een DF XL van buiten, maar van binnen is hij erg ruim. Of die ruimte ook nuttig is durf ik niet te zeggen: Ik kom geen ruimte te kort in mijn DF XL.

Ik ben in ieder geval zeer gecharmeerd van het model, dus tzt maar eens een grote proefrit in maken.


RE: Tuna nieuws - Roepers - 17-Dec-2022

(17-Dec-2022, 01:46 PM)TheoZw schreef: Aanvulling (ICB had/heb ik hierin, nog, niet meegenomen) op Velomobile World van Wim: https://ligfiets.net/brands/145

Maar daar horen toch ook bij te staan de Quatrevelo, de Snoek, de Quest (die volgens mij nog in productie is) en de Df?  

Groet,

Marco


RE: Tuna nieuws - ZoefZoef - 17-Dec-2022

De quest is gewoon nog in productie en te bestellen. De quatrevelo en de snoek lopen als een trein, maar de quest.. Vraag me af waarom. Is ie inmiddels te achterhaald?


RE: Tuna nieuws - Wim -de roetsende - 17-Dec-2022

(17-Dec-2022, 04:47 PM)Roepers schreef:
(17-Dec-2022, 01:46 PM)TheoZw schreef: Aanvulling (ICB had/heb ik hierin, nog, niet meegenomen) op Velomobile World van Wim: https://ligfiets.net/brands/145

Maar daar horen toch ook bij te staan de Quatrevelo, de Snoek, de Quest (die volgens mij nog in productie is) en de Df?  

Groet,

Marco

Nee hoor, want die zijn van ICB of van velomobiel.nl.

De vm-en die daar staan worden door velomobileworld geproduceerd en ze hebben daar ook de licentie of hoe zoiets ook mag heten van.

Daniël Fenn heeft het origineel geleverd voor de M9 en de A9, maar velomobileworld heeft de mallen gemaakt.
Dat is bij bijvoorbeeld de Snoek niet het geval. Daarvan hebben Eva en Allert de mallen gemaakt.


RE: Tuna nieuws - Roepers - 17-Dec-2022

Ah! Nu begrijp ik het.


RE: Tuna nieuws - vdbeemd - 17-Dec-2022

(17-Dec-2022, 11:14 AM)Wim -de roetsende schreef: Dat dit geen strakke fiets zou zijn, daar ben ik het echt niet mee eens. Ik heb de eerste in het echt gezien en dit is gewoon een hele strakke vm. Om de ontwerper als een stagiair weg te zetten vind ik dan ook niet heel netjes.


Dat het model je niet aanspreekt is natuurlijk prima. Zoveel hoofden zoveel zinnen.

Hoi Wim, ik wil toch even reageren op wat je schrijft over het wegzetten als stagiair. Dit is misschien wat te kort door de bocht, immers hij schreef dat het voor hem oogde als...

Dat vind ik niet echt wegzetten als, maar meer een uiting van teleurstelling in overigens zeer bekwame mensen. En als ik eerlijk ben, kan ik sommige zaken die GerDilven schrijft wel goed begrijpen.

Dit berichtje is zeker geen kritiek, van deze materie weet je veel meer dan anderen waaronder mijzelf. Maar ik vond het wat hard geschreven. Ik zou daar zelf niet goed tegen hebben gekund, vandaar


RE: Tuna nieuws - Wim -de roetsende - 17-Dec-2022

Ik heb bewust gekozen voor de woorden "niet heel netjes".

Ik hoopte dat daardoor duidelijk was dat ik er niet zwaar aan til, maar dat ik er toch iets over wilde zeggen.

Het was zeker niet 'hard' bedoeld. Mocht dit zo zijn overgekomen, dan spijt mij dat.


RE: Tuna nieuws - Jan van Ochten - 17-Dec-2022

Ik vind hem wel mooi, maar de nieuwe Quest zie ik er niet in. Die kleine voorwielen intrigeren mij wel. Als het werkt is dat wel heel slim.
Dat lappendeken effect wordt trouwens nog extra versterkt door de witte (reflector?) stickers. Kappen zou ik gewoon in dezelfde kleur willen denk ik.


RE: Tuna nieuws - Hoekie - 17-Dec-2022

Meer plaatjes https://www.velomobilforum.de/forum/index.php?threads/neue-version-des-df-xl.65819/page-7#post-1515858


RE: Tuna nieuws - 365cycle - 18-Dec-2022

Ik vind het een mooi fietsje hoor. Over een tijd misschien m’n DF toch maar een keer inruilen.