ligfietsers.nl
NVHPV en human+e powered - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Algemeen (https://ligfietsers.nl/forum-1.html)
+--- Forum: Hangplek (https://ligfietsers.nl/forum-13.html)
+--- Topic: NVHPV en human+e powered (/thread-1648.html)

Pagina's: 1 2


NVHPV en human+e powered - Hoekie - 30-Dec-2022

Als vervolg uit https://ligfietsers.nl/thread-1647-post-28302.html

Maar even de knuppel in het hoenderhok:
Zouden ligfietsers, met alleen een ligfiets met e-assist (human+e powered), eigenlijk wel lid kunnen zijn van een human powered ligfiets verening?
E.e.a. lijkt me van belang bij promotie en de te bereiken doelgroep(en)


RE: NVHPV en human+e powered - melle z - 30-Dec-2022

Van mij mag iedereen lid worden, hoe meer zielen hoe meer vreugd, maar als het op een gegeven moment een de facto vereniging voor elektrisch ondersteund fietsen wordt denk ik dat ik mijn lidmaatschap niet verleng (overigens zonder enige wrok, verenigingen veranderen en als ik me er niet meer thuis voel vertrek ik weer).


RE: NVHPV en human+e powered - Roepers - 30-Dec-2022

NVHPV is wat mij betreft een ligfietsvereniging. De naam is verkeerd gekozen of, anders gezien, verklaarbaar uit de tijd van ontstaan maar niet meer relevant.

Groet,

Marco


RE: NVHPV en human+e powered - Hoekie - 31-Dec-2022

(30-Dec-2022, 11:13 PM)melle z schreef: Van mij mag iedereen lid worden, hoe meer zielen hoe meer vreugd, maar als het op een gegeven moment een de facto vereniging voor elektrisch ondersteund fietsen wordt..

Die vraag is nu al te beantwoorden: dat zal NIET gebeuren.


RE: NVHPV en human+e powered - melle z - 31-Dec-2022

Ik heb persoonlijk meer met, zeg, door spierkracht aangedreven vliegtuigen, dan met elektrisch ondersteunde ligfietsen, maar dat is wellicht precies de crux van deze discussie? De types ligfietsen waar ik het meest in geïnteresseerd ben zul je sowieso niet snel met trapondersteuning vinden.


RE: NVHPV en human+e powered - 365cycle - 31-Dec-2022

Ik zie het probleem niet zolang het ondersteuning blijft. De naam is inderdaad wat onhandig, want in principe zouden alle “gewone” fietsers zich ook aan kunnen melden. Ik zie de NVHPV als een vereniging voor alles behalve het gewone. Maar ik zou het niet raar vinden als we zelfs een hoekje voor Speed pedelecs inrichten.

Voor mij is m’n velomobiel een ontzettend fijn stuk gereedschap, waarmee ik snel en vrijwel emissieloos van A naar B kan. De groep mensen die daarmee geholpen wordt zie ik graag groter worden. Maar als het hier niet kan, dan heb ik er nog een mooi domein voor vrij Big Grin

Just to be clear: ik ga niet weg. Dan maar een extra platform Wink


RE: NVHPV en human+e powered - Niels van der Wal - 31-Dec-2022

HP in NVHPV staat voor Human powered. Een speedpedelec haalt de snelheid niet uit menskracht en heeft dus geen plek onder deze titel.
Ondersteuning kan, maar elektrische kracht toelaten is een glijdende schaal van mensaangedreven kracht af. De kern van toelaten is wat mij betreft sociaal: Meedoen in de groep fietsers. Niet iedereen is fit genoeg, fysiek of neurologisch in staat om zonder ondersteuning grotere afstanden te fietsen.

Niels, social powered, van der Wal


RE: NVHPV en human+e powered - gideon - 31-Dec-2022

Het gebruik van een Speed pedalec kost best wat menselijke inspanning: gesjouw met een zware fiets, accu. Verplichte stop onderweg om de accu op te laden, en om je zelf warm te lopen in de winter. Regelmatig naar de fietsenwinkel voor verplicht onderhoud, software update. Als je hem ergens parkeert, regelmatig naar de fiets lopen om te controleren of die er nog staat :-)


RE: NVHPV en human+e powered - Willeke_IGKT - 31-Dec-2022

(31-Dec-2022, 11:28 AM)gideon schreef: Het gebruik van een Speed pedalec kost best wat menselijke inspanning: gesjouw met een zware fiets, accu. Verplichte stop onderweg om de accu op te laden, en om je zelf warm te lopen in de winter. Regelmatig naar de fietsenwinkel voor verplicht onderhoud, software update. Als je hem ergens parkeert, regelmatig naar de fiets lopen om te controleren of die er nog staat :-)

Als we dat accepteren is mijn broer die naar zijn werk loopt ook menselijke inspanning. Helemaal de weg oversteken naar het busje waarmee hij zijn werk doet.

Nee, die fietsen die 45 km/u gaan met een heleboel ondersteuning vanuit een accu gaan mij te ver.
Ondersteuning tot 25 km/u best, zolang de fiets zelf op de site of binnen de vereniging past, maar alle ondersteuning boven die wettelijke grens vraag ik me af of we die wel moeten ondersteunen als site en vereniging.

En ik zie ondersteuning tot 25 km/u vooral voor mensen die niet zonder kunnen, dus niet voor de meeste schoolgaande tieners, de meeste gezonde jong volwassenen en best wel veel vijftigplussers.  
Geen voluit verbod (maar een minimum leeftijd van 16 met mogenlijke uitzonderingen voor kinderen en tieners met een handicap lijkt mij op zijn plaats.)

Misschien is een e-bike op zijn plek als de school 10 km open polder weg is, maar voorgaande generaties konden die scholen ook bereiken zonder motor op de fiets.


RE: NVHPV en human+e powered - melle z - 31-Dec-2022

(31-Dec-2022, 12:42 PM)Willeke_IGKT schreef: voorgaande generaties konden die scholen ook bereiken zonder motor op de fiets.
Ik vermoed dat als zij e-bikes gehad hadden, ze ze ook gebruikt zouden hebben. Vorige generaties konden ook zonder mobiele telefoons, koffiezetapparaten en centrale verwarming. Sterker nog, er zijn generaties geweest die zonder scholen konden.

Ik denk dat elke discussie over wat wel en niet 'mag' binnen een club tot mislukken gedoemd is. Ik ben ooit lid geweest van een Saabclub waar leden elkaar de tent uitvochten over de vraag of eigenaren van moderne Saabs wel 'echte Saabliefhebbers' waren en of die wel lid zouden mogen worden. Met mensen die niet in alle modellen oude Saabs geïnteresseerd waren, vonden dat BMW ook mooie auto's gemaakt heeft, of in Saabs reden die er niet zo uitzagen als in de foldertjes, was klaarblijkelijk ook iets mis. Hopeloos... In plaats van anderen de maat nemen lijkt mij een discussie over wat je als club wilt bereiken een stuk productiever.


RE: NVHPV en human+e powered - Bart Verbeek - 31-Dec-2022

Ik zie de tegenstelling niet. Ondersteuning vergroot mijn mogelijkheden. Mijn comfort wordt groter. Mijn actieradius wordt groter. Wat ik kan PLUS wat mijn accu's kunnen. Dat is een aanvulling en geen tegenstelling. Ik zou mij zeker aanmelden bij een forum speciaal voor e-trikes. Maar zo'n forum is er niet. Dus blijf ik maar hier, waar ik klaarblijkelijk niet erg welkom ben. Gelukkig ben ik verexcuseerd door mijn lichamelijke problemen. Zodra ik sterker ben, dan ga ik mijn Quest rijden, waardoor ik er weer bij hoor. Maar gezien de langzame vooruitgang, zou het zo maar kunnen dat ik daar ook ondersteuning in laat bouwen.


RE: NVHPV en human+e powered - Wim -de roetsende - 31-Dec-2022

De grootste groep ligfietsers wordt langzaamaan gewoon oud.

Deze discussie wordt gewoon ingehaald door de tijd.

Steeds meer oudere ligfietsers zullen met ondersteuning gaan rijden. Is ook niets mis mee.
Voor wie Elly en Jules kent, dat waren echte diehards HPV-rijders. Nu rijden ze met een E-Trike én dat mogen zij ook op hun leeftijd. Toch zal iedereen hen zien als echte ligfietsers.

Natuurlijk hoor je gewoon bij onze club met een E-Trike. Niet zo dogmatisch zijn dus.


RE: NVHPV en human+e powered - Hoekie - 31-Dec-2022

Iedereen bedankt voor zijn/haar reactie zo ver.

Nog maar eens de 'Over' vande Nederlandse Ligfietsvereniging NVHPV
De Ligfietsvereniging NVHPV is opgericht in 1984 en stelt zich ten doel het bevorderen van het gebruik en de ontwikkeling van voer-, vaar- en vliegtuigen die worden aangedreven door de menselijke spierkracht. Tegenwoordig komt het er in de praktijk op neer dat de vereniging zich vooral inzet voor het ligfietsen.

In de beginjaren waren vereniging en leden veel bezig met ontwikkeling van vooral de ligfiets. De ligfiets is zeker nog niet uitontwikkeld, er wordt nog steeds gewerkt aan nieuw mogelijkheden, vormen en technieken. Bij wedstrijden en toeren echter hebben de commercieel verkrijgbare fietsen de zelfgebouwde en zelfontwikkelde fietsen grotendeels verdrongen. En daar waar de ligfietser met gemak grotere afstanden overbrugde dan traditionele fietsers, kiest men tegenwoordig massaal voor de elektrisch ondersteunde fiets.

Om het optimistisch te zeggen: de ligfiets en ligfietser worden steeds exclusiever. Om het wat pessimistischer te stellen: het voortbestaan van de ligfiets is geen vanzelfsprekendheid meer.

Ik zou zeggen: verander de naam van de vereniging in 'Nederlandse Vereniging van Ligfietsers'. Dat is het feitelijk al jaren. Voor ligfietsers (fietsen doe je met met pedalen) in al haar vormen. Het wordt tijd dat er duidelijkheid komt, zodat ook ligfietsers met een e-assisted ligfiets zich welkom gaan voelen.


RE: NVHPV en human+e powered - Willeke_IGKT - 31-Dec-2022

De naam is al officieel veranderd, en is nu de Nederlandse Ligfietsvereniging NVHPV.
Ja, NVHPV is nog steeds deel van de naam en wordt op de site nog steeds af en toe los gebruikt, maar het is meer een verbinding met zusterverenigingen in het buitenland.

Ligfietsers zijn nu eenmaal het grootste deel can het ledenbestand maar de vereniging zou graag een active human powered andere vervoersmiddelen afdeling willen hebben. We hadden het daarover in een van de laatste twee jaarvergaderingen.


RE: NVHPV en human+e powered - ZoefZoef - 31-Dec-2022

(31-Dec-2022, 02:01 PM)Wim -de roetsende schreef: De grootste groep ligfietsers wordt langzaamaan gewoon oud.

Deze discussie wordt gewoon ingehaald door de tijd.

Steeds meer oudere ligfietsers zullen met ondersteuning gaan rijden. Is ook niets mis mee.
Voor wie Elly en Jules kent, dat waren echte diehards HPV-rijders. Nu rijden ze met een E-Trike én dat mogen zij ook op hun leeftijd. Toch zal iedereen hen zien als echte ligfietsers.

Natuurlijk hoor je gewoon bij onze club met een E-Trike. Niet zo dogmatisch zijn dus.
Ik heb mijn M5 titanium van hun overgenomen en op dat moment reden ze nog rond in een quattrovelo en een versatile geloof ik.

Als je dat als stel op leeftijd in je achtertuin hebt staan en daar nog steeds mee op uit trekt voor flinke ritten  mag je je met recht een echge ligfietser noemen. Ook na de overstap op een e-trike. Sowieso zie ik ook de trike als ligfiets.


RE: NVHPV en human+e powered - Jan van Ochten - 31-Dec-2022

(31-Dec-2022, 03:22 AM)365cycle schreef: Maar ik zou het niet raar vinden als we zelfs een hoekje voor Speed pedelecs inrichten.

Zolang het SP-ligfietsen zijn vind ik het wel passend. SP- VELOMOBIEL zie ik als een interessante tussenoplossing tussen auto’s en fietsen.


RE: NVHPV en human+e powered - 365cycle - 31-Dec-2022

Een goed ontworpen snel accelererende Speed pedelec velomobiel is ook een ideaal vervoermiddel. Zou er best graag één bij willen hebben voor bepaalde routes in drukke weken. Maar actieradius 150 km is dan wel een minimum, 2x55 km op een dag komt bij mij best vaak voor en ik kan niet bij alle klanten laden.


RE: NVHPV en human+e powered - Frutsel - 31-Dec-2022

Ik zat me af te vragen of je met een Whike ook welkom bent?
Met een e-bike of SP lever je nog steeds zelf kracht, alleen krijg jer er een boost bij. Op het moment dat het rijdt zonder dat je hoeft te trappen zou je niet meer onder 'human powered' vallen. (Dat lijkt me vaker te gebeuren met een Whike overigens Smile)

De vereniging is er niet bij gebaat om zo veel mogelijk mensen uit te sluiten omdat ze niet voldoen aan een puristisch beeld. (Zie ook 'No true Scotsman')
Wat andere 'human powered vehicles' aangaat: De roeiers en kanoërs hebben hun eigen fora, maar die voelen voor zover ik weet niet de brandende neiging om zich af te zetten tegen gemotoriseerde vaartuigen. (Hoewel een kano met fluistermotor natuurlijk minder goed is dan een zeilkano Big Grin)


RE: NVHPV en human+e powered - Willeke_IGKT - 31-Dec-2022

Als ik binnen de vereniging vertel dat ik een Whike heb krijg ik altijd positive reacties, maar ik moet toegeven dat ik er nog nooit echt me gezeild heb.


RE: NVHPV en human+e powered - Hoekie - 31-Dec-2022

(31-Dec-2022, 04:30 PM)365cycle schreef: Maar actieradius 150 km is dan wel een minimum, 2x55 km op een dag komt bij mij best vaak voor en ik kan niet bij alle klanten laden.

We gaan offtopic, maarreh met de snelheid van een SP, max 45, ben ik (55+ er) met een 15Ah accu in de winter en 10 Ah accu in de zomer over Zeeuwse doorgaande wegen, al eens > 200 km ver gekomen. Een velomobiel is dan geniaal met human power als ook met human+e power.



(31-Dec-2022, 05:55 PM)Frutsel schreef: Ik zat me af te vragen of je met een Whike ook welkom bent?

Is het een ligfiets? Dan zeg ik JA.


RE: NVHPV en human+e powered - melle z - 31-Dec-2022

Ik moest even googlen what een Whike is, ik zie er wel eens een als ik in Groningen ben, maar ik wist niet dat die dingen zo heten. Beetje ongelukkige naam, hier in Engeland is een 'whike' straattaal voor een sneu persoon/ poseur/ aansteller.


RE: NVHPV en human+e powered - Jeroen S - 03-Jan-2023

De kids van mij fietsen ook nog zonder E de 10 km naar school. Ik red het ook nog wel jaren zonder E denk ik.
En die ouder van dat klasgenootje van 35 kilo, die een 15 kg rugzak mee torst op dat kleine lijfie en een E bike krijgt, ach ik kan het ook nog wel begrijpen.

Voor mij is het motto dat een 25 km/h e bike toch echt langzamer is dan ik met mijn ligfiets, ik zit met de VM aan ongeveer 28 gemiddeld. Ook op ritten waarbij ik een stukje Reichswald of wat dorpskernen mee pak ofzo. Met de ligfiets was het ongeveer 25 km/h. Met de VM ben ik wel sneller op de snelle stukken maar ook veel langzamer op de langzame stukken dan met de ligfiets.

Voorlopig lukt dat allemaal nog. En als ik erg goede zin heb en alles mee zit kan ik ook nog wel een speedpedelec irriteren op het Snelfietspad richting Arnhem. Met de Oliebollentocht in de zomer stond er ook zo'n speedpedelekker met z'n dikkebanden kijk es hoe stoer vakantie fiets. Actieradius per dag? 65 km want daarna moest ie heel erg lang bijladen. Leve de vooruitgang.

Hoewel fietsen soms best zwaar kan zijn smaakt het ook heel erg lekker als het dan toch lukt, die lange afstand, die steile klim met een veels te zware velomobiel. Dan kan ik trots zijn, want ik heb het wel effe helemaal zelf gedaan, goed hé. Zo'n gevoel heb ik op de bedrijfs E bike nou nooit.

Van mij mag de E best. Ik ben echter ook wel voor zuinig met de beperkte energie die er op de wereld is, omgaan. Iets heel erg niet efficiënt bouwen, en er dan een dikke motor op zetten zodat je er dan toch nog mee vooruitkomt, en na vijf jaar is ie afgeschreven want de accu is naar de kloten en dat model hebben we helaas niet meer, is niet mijn ding.


RE: NVHPV en human+e powered - 365cycle - 03-Jan-2023

(03-Jan-2023, 12:07 AM)Jeroen S schreef: Van mij mag de E best. Ik ben echter ook wel voor zuinig met de beperkte energie die er op de wereld is, omgaan. Iets heel erg niet efficiënt bouwen, en er dan een dikke motor op zetten zodat je er dan toch nog mee vooruitkomt, en na vijf jaar is ie afgeschreven want de accu is naar de kloten en dat model hebben we helaas niet meer, is niet mijn ding.
Dit is echt precíes wat ik er nou van vind. E toevoegen aan een velomobiel die tot 45 km/h ondersteund mag worden vind ik logisch; dat brengt bij de meeste mensen de gemiddelde snelheid heel ver omhoog, omdat op de weg rijden dan ineens een optie is en in veel gevallen zelfs veiliger dan een voor een velomobiel normale snelheid rijden op het (brom-)fietspad. 

E toevoegen aan een fiets... oudjaarsavond reed ik met m'n vriendinnetje achterop op de transportfiets naar een feestje. We hadden wind tegen, en m'n jas moest uit om zonder zweet het tempo zo te houden dat we niet om zouden vallen. Gelukkig was het maar een klein stukje, anders was ik alsnog knetterbezweet geweest. Zij zelf op een legale normale E-bike zou langzamer zijn geweest, zoveel vermogen moest ik op sommige stukken neerleggen. We zeiden nog tegen elkaar: we hadden beter met de velomobielen kunnen gaan, dat had veel minder moeite gekost.


RE: NVHPV en human+e powered - Bart Verbeek - 03-Jan-2023

Zonder E zou ik gedwongen zijn weer een auto te kopen.

Toch is er iets vreemds aan de hand, hetgeen ik me realiseer door dit draadje. Als ik alleen goedkoop vervoer nodig had, dan zou ik iets uitzoeken dat volledig elektrisch is, zonder meetrappen, en waar je regenvrij in kan zitten. Dat zou ik dan puur als vervoer zien.

Maar ik wil dat niet. Het vervoer is wel belangrijk, maar niet het hoofddoel. Het zelf trappen (zo voelt het), is belangrijk. Belangrijker nog dan het vervoer, dat ook moet gebeuren. Maar waarom is het belangrijk? Ik zou het niet kunnen zeggen. 

Ik ben lid van een Facebookgroep van Speed pedelecsbezitters. Die zien de fiets puur als vervoer. Daar voel ik me duidelijk niet thuis. Het gaat dus kennelijk niet om het trappen, maar om de houding tegenover vervoer. 

De sfeer in e-bikegroep is daarentegen zeer gemoedelijk. Daar is het vervoer secundair.


RE: NVHPV en human+e powered - 365cycle - 03-Jan-2023

(03-Jan-2023, 02:28 AM)Bart Verbeek schreef: Toch is er iets vreemds aan de hand, hetgeen ik me realiseer door dit draadje. Als ik alleen goedkoop vervoer nodig had, dan zou ik iets uitzoeken dat volledig elektrisch is, zonder meetrappen, en waar je regenvrij in kan zitten. Dat zou ik dan puur als vervoer zien.
Je kan je met de fiets nog een rondje sportschool uitsparen als je ook nog meetrapt. Daarnaast is het een stuk minder koud Wink


RE: NVHPV en human+e powered - Bart Verbeek - 03-Jan-2023

(03-Jan-2023, 02:42 AM)365cycle schreef: Je kan je met de fiets nog een rondje sportschool uitsparen als je ook nog meetrapt. Daarnaast is het een stuk minder koud Wink

Ik hoop dat liefde tot bewegen ooit weer bezit neemt van mijn lichaam. Maar het herstel gaat veel langzamer dan ik gedacht had. Maar als ik dan al die lui op een scootmobiel zie, dan besef ik dat ik een juiste keuze gemaakt heb. Het is niet alleen een fysieke kwestie, het is ook een mentale instelling.

Na een jaar fietsen zijn mijn knieën weer zover hersteld dat ik volledig pijnvrij ben. Dat biedt hoop. Soms krijg ik het inderdaad zelfs een beetje warm tijdens het fietsen. Dat is nog niet eerder gebeurd. Ook niet voor mijn ziekte. Er zit dus progressie in, zij het zeer langzaam.

Mijn voorspelling is dat op enig moment de grote massa senioren de voordelen van de e-trike gaat ontdekken boven (of naast) de e-bike. Nou is timing altijd mijn grote probleem geweest, dus of dat dit jaar gaat gebeuren of over dertig jaar dat weet ik niet.

Op enig moment gaan de e-trikers zich ook verenigen op internet.  De vraag in dit draadje is dan ook terecht. Wil je dat binnen de vereniging of binnen het forum of niet.

Ik heb altijd iets met ligfietsen gehad, dus ik voel mij meer ligfietser dan e-rider. Maar dat zal voor die groep misschien niet gelden. Eindeloos filosoferen over snelle banden die makkelijk plat gaan zal er niet bij zijn. Alle designfouten zullen opgevangen worden door de ondersteuning een tandje hoger te zetten. De gesprekken zullen veranderen.

Zelf heb ik in een opwelling een Quest gekocht omdat ik tijdens de proefrit dacht "verrek, ik kan met dezelfde inspanning hetzelfde, maar dan zonder ondersteuning."

Dat is natuurlijk de ultieme vrijheid. Maar ach, met drie accu's kom je ook een eind.