ligfietsers.nl
Obt 2022 - (de 26ste editie) - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Toeren, tochten en agenda (https://ligfietsers.nl/forum-15.html)
+--- Forum: Ligfiets video's (https://ligfietsers.nl/forum-16.html)
+--- Topic: Obt 2022 - (de 26ste editie) (/thread-1649.html)

Pagina's: 1 2


Obt 2022 - (de 26ste editie) - JustJules - 31-Dec-2022

Hey!

Hier is hij dan. Een zo goed als complete registratie van de oliebollentocht in Utrecht.


En hier de kortere versie:


Het was slecht weer, maar toch wel gezellig! Ook weer een paar bekenden tegen gekomen en dat vond ik ook leuk!

Alvast een goed uiteinde gewenst en een gelukkig en nog beter 2023 gewenst! Tot dan!


P.s. als je op Youtube deze video bekijkt, kun je onder de video al bepaalde hoogtepunten / momenten aanklikken. Die heb ik namelijk alvast aangemaakt.


RE: Obt 2022 - (de 26ste editie) - Willeke_IGKT - 31-Dec-2022

Heeft iemand al gehoord (of geteld) hoeveel fietsen er uiteindelijk mee reden?

Ik heb getallen gehoord van 60 (de rest had afgezegd) tot 124 (plus wat niet aangemeld maar min een paar afmeldingen.) En ik zie me nog niet de langs fiets video van 365 cycle tellen. (Ik weet dat hij de eerste rijders had, daar ik aan het begin reed, nummer 2 of 3.)


RE: Obt 2022 - (de 26ste editie) - JustJules - 31-Dec-2022

(31-Dec-2022, 06:41 PM)Willeke_IGKT schreef: Heeft iemand al gehoord (of geteld) hoeveel fietsen er uiteindelijk mee reden?

Ik heb getallen gehoord van 60 (de rest had afgezegd) tot 124 (plus wat niet aangemeld maar min een paar afmeldingen.) En ik zie me nog niet de langs fiets video van 365 cycle tellen. (Ik weet dat hij de eerste rijders had, daar ik aan het begin reed, nummer 2 of 3.)

Als je deze zou tellen heb je ze volgens mij allemaal. Ik schat rond de 100.
https://ibb.co/h7tVB4z


RE: Obt 2022 - (de 26ste editie) - 365cycle - 31-Dec-2022

Meer dan 100. In mijn “drive-by” video zie je er 99 en ik mis er nog een paar (mezelf ook Big Grin )


RE: Obt 2022 - (de 26ste editie) - Wim -de roetsende - 31-Dec-2022

In 2016 in Dronten waren het er 209.

Is tot nu toe een record volgens mij.


RE: Obt 2022 - (de 26ste editie) - JustJules - 31-Dec-2022

Ah ik heb je video en kanaal gevonden: https://youtu.be/BFX8Gr6z_Uk
Ik heb het nageteld. Er rijden er inderdaad 99 voorbij. Met jou 100.

Ik heb me ook effe op je kanaal geabonneerd Smile

Trouwens, is die bülk van je nieuw? Je had eerst een andere toch? Wel vet ding!


RE: Obt 2022 - (de 26ste editie) - Willeke_IGKT - 01-Jan-2023

(31-Dec-2022, 07:07 PM)JustJules schreef: Als je deze zou tellen heb je ze volgens mij allemaal. Ik schat rond de 100.
https://ibb.co/h7tVB4z

Ik heb ze geteld en kom tot 106.
Nu weet ik niet zeker of de laatste twee of drie die aankwamen er al bij staan en ik weet ook niet of ik echt alle en alleen maar fietsen heb geteld. Dus net over de 100.


RE: Obt 2022 - (de 26ste editie) - JustJules - 03-Jan-2023

(31-Dec-2022, 07:08 PM)365cycle schreef: Meer dan 100. In mijn “drive-by” video zie je er 99 en ik mis er nog een paar (mezelf ook Big Grin )

Trouwens, even iets anders. Hoe kon jij mij met 50 km/h ofzo inhalen op de landingsbaan hahaha? Ik zie het nu pas bewust terug in de video: https://youtu.be/W__810MaaZM?t=6474
Momenteel heb ik ook best wel een slechte conditie, maar ik haalde daar in de video rond de 32 km/h. Heb jij e-assist? Wat gebeurde daar Big Grin
Ik had het daar een beetje moeilijk om überhaupt op de baan te blijven hahahaha.


RE: Obt 2022 - (de 26ste editie) - Willeke_IGKT - 03-Jan-2023

365cycle heeft erg veel explosieve kracht in zijn eigen benen, E-assist is hem te traag.
:-)


RE: Obt 2022 - (de 26ste editie) - 365cycle - 03-Jan-2023

(03-Jan-2023, 12:27 AM)JustJules schreef: Trouwens, even iets anders. Hoe kon jij mij met 50 km/h ofzo inhalen op de landingsbaan hahaha? Ik zie het nu pas bewust terug in de video: https://youtu.be/W__810MaaZM?t=6474
Momenteel heb ik ook best wel een slechte conditie, maar ik haalde daar in de video rond de 32 km/h. Heb jij e-assist? Wat gebeurde daar Big Grin
Ik had het daar een beetje moeilijk om überhaupt op de baan te blijven hahahaha.
Hahaha Big Grin Nee, de enige motor in mijn velomobiel ben ik zelf Smile  Het was wel even een heerlijk stukje knallen!

Alles viel echter even perfect samen op dat stukje:
  • M'n piek op de "heenweg" was 54,5 km/h, en ik vermoed dat dat ongeveer was op het moment dat ik jou inhaalde, want op het moment dat ik Maarten Sijbrandij voorbij reed was m'n snelheid alweer een klein beetje aan het terug lopen;
  • Ik heb geen auto meer en fiets dus wel echt veel. Daag mezelf ook wel regelmatig uit, dus ben behoorlijk sterk geworden. Dit was nog lang geen "volgas"; Ik had op de terugweg naar de lunch dieper willen gaan, maar moest die dag zo'n 170 km totaal rijden en had nog wat meer ritten gepland in de daarop volgende dagen. Echter;
  • De Bülk is echt ontworpen om heel efficiënt te zijn. Klein en kort, er is gewoon minder fiets om wind mee te vangen. Jouw QV is veel meer een compromis, veel meer stabiliteit en comfort. Juist als het tempo hoger wordt gaat dat echt tellen;
  • De Bülk heeft om die reden van bovenaf gezien echt die druppelvorm waar velomobielen zo bekend om staan. Ik heb het hier al eens vaker gehad over het zeileffect, en dat is precies wat je hier ziet gebeuren. Toen ik er reed had ik eigenlijk verwacht op de terugweg véél harder te gaan, maar dat gebeurde niet. Als ik dan hier naar de wolken kijk zie ik één van de redenen dat het juist op de heenweg best soepel ging; de wind drukt perfect schuin in de zijkant, ongeveer een hoek van 40 graden ten opzichte van de middelijn van de fiets. Die wind wordt door je fiets minder van richting veranderd dan wanneer je in tegengestelde richting rijdt, maar die wind glijdt er wél aan de achterkant vanaf en "stuwt" als het ware naar voren. Soms heb je met een "druppelvorm" velomobiel zo'n situatie waarin je eigenlijk niet precies weet of je nou wind tegen hebt, maar waarin ie wel gewoon lekkerder loopt dan verwacht. Dat was hier dus zo  Cool
Helaas was eerder die dag de accu van m'n vermogensmeter leeg, anders had ik iets meer kunnen zeggen over de hoeveelheid energie die er hier in moest om dit tempo te rijden. Ik heb dus alleen snelheids-/locatieinfo:

[Afbeelding: vliegveld.png]

Nog een klein puntje wat betreft dat "zeil-effect" en/of het minder last hebben van ongunstige wind; kijk eens naar de andere fietsen. De DF's en Strada's gaan daar ook niet zo hard (want open wielkasten en daar waait het in). De Questjes gaan als een bezetene  Wink Die donker-/lichtblauwe bijvoorbeeld, volgens mij is dat een hele oude Quest. 

(03-Jan-2023, 12:59 AM)Willeke_IGKT schreef: E-assist is hem te traag.
:-)
Hahaha, die houden we erin Big Grin


RE: Obt 2022 - (de 26ste editie) - Willeke_IGKT - 03-Jan-2023

De donker/lichtblauwe Quest is de #1, met een behoorlijk onervaren Quest rijder.
De fiets was van Hans, wordt normaal door zijn zoon gebruikt maar de laatste rit van De Waterlandse Liggers reed Hans broer Gertjan erin. Dit was zijn tweede rit.

Hier is een Link naar de blog van Hans.


RE: Obt 2022 - (de 26ste editie) - ZoefZoef - 03-Jan-2023

Ik vind zo'n oliebollentocht vooral een handig iets om te bepalen welke kleur je je velomobiel wilt als je dr een wilt bestellen. En welke kleuren absoluut niet Wink Het is een bont gezelschap zo en een betere kleurconfigurator kun je je niet wensen.


RE: Obt 2022 - (de 26ste editie) - Frutsel - 03-Jan-2023

Ik reed vlak voor HT Life Style (Hasan (met 1 's' dus)) de landingsbaan op dus ik kon mezelf zien op zijn video, en ik verbaasde me over hoe snel ik accelereerde.
Goed, we mochten eindelijk 'los' na een behoorlijke tijd heel erg rustig rijden, maar toch.

Ik ben wel redelijk snel weer rustiger gaan rijden, want er zat nog een klim aan te komen, en een rit naar huis, maar boven de 50 was goed te halen. Maar ook de DF is een stuk vlotter dan een QV denk ik...


RE: Obt 2022 - (de 26ste editie) - 365cycle - 03-Jan-2023

(03-Jan-2023, 10:58 AM)Frutsel schreef: Ik reed vlak voor HT Life Style (Hassan) de landingsbaan op dus ik kon mezelf zien op zijn video, en ik verbaasde me over hoe snel ik accelereerde.
Goed, we mochten eindelijk 'los' na een behoorlijke tijd heel erg rustig rijden, maar toch.
volgens mij ben jij ook aardig sterk aan het worden, en als er iets is waar een DF goed op reageert is het een poging tot versnellen :-) 

(03-Jan-2023, 10:58 AM)Frutsel schreef: Ik ben wel redelijk snel weer rustiger gaan rijden, want er zat nog een klim aan te komen, en een rit naar huis, maar boven de 50 was goed te halen. Maar ook de DF is een stuk vlotter dan een QV denk ik...
Erg afhankelijk van de omstandigheden. Zeker de oude DF'jes hebben standaard weinig ruimte voor brede banden, waar 40-44mm onder een QV geen probleem is. 50mm (GoCycle) lukt achter ook nog wel, voor heb je dan denk ik de omtrek van de maan nodig om te kunnen keren.
Wind schuin tegen op grofkorrelig wegdek zou voor een DF zonder hosen (dus met open wielen) dan nog weleens ongunstiger kunnen zijn dan voor een QV. Maar hoewel het wegdek van de landingsbaan zeker niet in topstaat was voelde het niet traag aan.


RE: Obt 2022 - (de 26ste editie) - Frutsel - 03-Jan-2023

(03-Jan-2023, 11:39 AM)365cycle schreef:
(03-Jan-2023, 10:58 AM)Frutsel schreef: Ik reed vlak voor HT Life Style (Hassan) de landingsbaan op dus ik kon mezelf zien op zijn video, en ik verbaasde me over hoe snel ik accelereerde.
Goed, we mochten eindelijk 'los' na een behoorlijke tijd heel erg rustig rijden, maar toch.
volgens mij ben jij ook aardig sterk aan het worden, en als er iets is waar een DF goed op reageert is het een poging tot versnellen :-) 

(03-Jan-2023, 10:58 AM)Frutsel schreef: Ik ben wel redelijk snel weer rustiger gaan rijden, want er zat nog een klim aan te komen, en een rit naar huis, maar boven de 50 was goed te halen. Maar ook de DF is een stuk vlotter dan een QV denk ik...
Erg afhankelijk van de omstandigheden. Zeker de oude DF'jes hebben standaard weinig ruimte voor brede banden, waar 40-44mm onder een QV geen probleem is. 50mm (GoCycle) lukt achter ook nog wel, voor heb je dan denk ik de omtrek van de maan nodig om te kunnen keren.
Wind schuin tegen op grofkorrelig wegdek zou voor een DF zonder hosen (dus met open wielen) dan nog weleens ongunstiger kunnen zijn dan voor een QV. Maar hoewel het wegdek van de landingsbaan zeker niet in topstaat was voelde het niet traag aan.

Klopt, meer dan 32 moet ik voor niet proberen. De 35 van de Marathon+ zorgt voor een grotere draaicirkel en schuren in de wielkast bij zo'n beetje elke hobbel. (Nu is die 35mm van een Marathon+ eerder 37 trouwens)

Ik was bang erg geremd te worden door het staande water, maar dat viel gelukkig mee. Wind schuin van voren vind ik meestal wel lekker rijden Smile


RE: Obt 2022 - (de 26ste editie) - Willeke_IGKT - 03-Jan-2023

Tijdens de OBT merkte ik weinig van de wind maar terug langs het Amsterdam Rijnkanaal viel het me op, wind schuin tegen maar het liep als een trein.


RE: Obt 2022 - (de 26ste editie) - 365cycle - 03-Jan-2023

(31-Dec-2022, 06:03 PM)JustJules schreef: Hey!
Ik had je video dus onder werktijd "gekeken" (dus af en toe even een blik op de TV). Ondertussen wel even een nummer ge-Shazamd dat voorbij kwam, toevallig ook nog eens toen ik in beeld was Smile 

Het was dus van TrackTribe. Ik had er nog nooit van gehoord, en het is blijkbaar rechtenvrije muziek voor YouTube, maar het is ook gewoon best lekker tijdens het werken Big Grin Dus thanks voor de tip!


RE: Obt 2022 - (de 26ste editie) - JustJules - 04-Jan-2023

(03-Jan-2023, 01:06 AM)365cycle schreef:
(03-Jan-2023, 12:27 AM)JustJules schreef: Trouwens, even iets anders. Hoe kon jij mij met 50 km/h ofzo inhalen op de landingsbaan hahaha? Ik zie het nu pas bewust terug in de video: https://youtu.be/W__810MaaZM?t=6474
Momenteel heb ik ook best wel een slechte conditie, maar ik haalde daar in de video rond de 32 km/h. Heb jij e-assist? Wat gebeurde daar Big Grin
Ik had het daar een beetje moeilijk om überhaupt op de baan te blijven hahahaha.
Hahaha Big Grin Nee, de enige motor in mijn velomobiel ben ik zelf Smile  Het was wel even een heerlijk stukje knallen!

Alles viel echter even perfect samen op dat stukje:
  • M'n piek op de "heenweg" was 54,5 km/h, en ik vermoed dat dat ongeveer was op het moment dat ik jou inhaalde, want op het moment dat ik Maarten Sijbrandij voorbij reed was m'n snelheid alweer een klein beetje aan het terug lopen;
  • Ik heb geen auto meer en fiets dus wel echt veel. Daag mezelf ook wel regelmatig uit, dus ben behoorlijk sterk geworden. Dit was nog lang geen "volgas"; Ik had op de terugweg naar de lunch dieper willen gaan, maar moest die dag zo'n 170 km totaal rijden en had nog wat meer ritten gepland in de daarop volgende dagen. Echter;
  • De Bülk is echt ontworpen om heel efficiënt te zijn. Klein en kort, er is gewoon minder fiets om wind mee te vangen. Jouw QV is veel meer een compromis, veel meer stabiliteit en comfort. Juist als het tempo hoger wordt gaat dat echt tellen;
  • De Bülk heeft om die reden van bovenaf gezien echt die druppelvorm waar velomobielen zo bekend om staan. Ik heb het hier al eens vaker gehad over het zeileffect, en dat is precies wat je hier ziet gebeuren. Toen ik er reed had ik eigenlijk verwacht op de terugweg véél harder te gaan, maar dat gebeurde niet. Als ik dan hier naar de wolken kijk zie ik één van de redenen dat het juist op de heenweg best soepel ging; de wind drukt perfect schuin in de zijkant, ongeveer een hoek van 40 graden ten opzichte van de middelijn van de fiets. Die wind wordt door je fiets minder van richting veranderd dan wanneer je in tegengestelde richting rijdt, maar die wind glijdt er wél aan de achterkant vanaf en "stuwt" als het ware naar voren. Soms heb je met een "druppelvorm" velomobiel zo'n situatie waarin je eigenlijk niet precies weet of je nou wind tegen hebt, maar waarin ie wel gewoon lekkerder loopt dan verwacht. Dat was hier dus zo  Cool
Helaas was eerder die dag de accu van m'n vermogensmeter leeg, anders had ik iets meer kunnen zeggen over de hoeveelheid energie die er hier in moest om dit tempo te rijden. Ik heb dus alleen snelheids-/locatieinfo:

[Afbeelding: vliegveld.png]

Nog een klein puntje wat betreft dat "zeil-effect" en/of het minder last hebben van ongunstige wind; kijk eens naar de andere fietsen. De DF's en Strada's gaan daar ook niet zo hard (want open wielkasten en daar waait het in). De Questjes gaan als een bezetene  Wink Die donker-/lichtblauwe bijvoorbeeld, volgens mij is dat een hele oude Quest. 

(03-Jan-2023, 12:59 AM)Willeke_IGKT schreef: E-assist is hem te traag.
:-)
Hahaha, die houden we erin Big Grin


Smile Nice to know. Een snelheid boven de 50 hou ik maar een minuutje max vol. En zeker niet met dat soort winden als wat we die dag hadden. In deze video heb ik een uur lang op 80 procent van mn kunnen gereden. En dan zit ik ergens tussen de 32 en 45 km/h in mn quatrovelo. Op dat moment was mn conditie niet heel best. Ongeveer onder het gemiddelde. Ik weet niet meer precies wat mn Vo 2 Max was op dat moment. En tijdens deze OBT was mn conditie slecht haha.

Grappig dat jij op de terug weg op de landingsbaan ook de wind beter mee dacht te hebben. Ik dacht precies hetzelfde Smile. Maar helaas. 

Die wheel covers, daar heb ik mijn bedenkingen over. Mn fietsmaatje die mee was (wit blauwe quest met een brandweerlogo voorop, Chris) heeft er ook een op zn achter wiel en die schoot los tijdens deze tocht. En een iemand uit de fietsgroep waar ik geregeld mee rijd had er 2 op zijn QV, en die lieten in 1 tocht 2 keer los toen hij door putdeksels reed Smile. Misschien is het toeval dat ik ze nu vaker heb zien losgaan.

(03-Jan-2023, 01:56 AM)ZoefZoef schreef: Ik vind zo'n oliebollentocht vooral een handig iets om te bepalen welke kleur je je velomobiel wilt als je dr een wilt bestellen. En welke kleuren absoluut niet Wink Het is een bont gezelschap zo en een betere kleurconfigurator kun je je niet wensen.

Ik vind die kleurtjes ook wel allemaal tof!

(03-Jan-2023, 06:06 PM)365cycle schreef:
(31-Dec-2022, 06:03 PM)JustJules schreef: Hey!
Ik had je video dus onder werktijd "gekeken" (dus af en toe even een blik op de TV). Ondertussen wel even een nummer ge-Shazamd dat voorbij kwam, toevallig ook nog eens toen ik in beeld was Smile 

Het was dus van TrackTribe. Ik had er nog nooit van gehoord, en het is blijkbaar rechtenvrije muziek voor YouTube, maar het is ook gewoon best lekker tijdens het werken Big Grin Dus thanks voor de tip!

Cool. Ik gebruik standaard rechtevrije muziek om zo gezeik te voorkomen met auteursrecht. Jammer genoeg zijn die gratis rechte vrije muziekjes niet "je van het", maar goed genoeg. Ik kan het ook niet verwachten want het is gratis en ze steken er behoorlijk wat werk in wat ik echt wel respecteer.


RE: Obt 2022 - (de 26ste editie) - 365cycle - 04-Jan-2023

(04-Jan-2023, 12:16 AM)JustJules schreef: Die wheel covers, daar heb ik mijn bedenkingen over. Mn fietsmaatje die mee was (wit blauwe quest met een brandweerlogo voorop, Chris) heeft er ook een op zn achter wiel en die schoot los tijdens deze tocht. En een iemand uit de fietsgroep waar ik geregeld mee rijd had er 2 op zijn QV, en die lieten in 1 tocht 2 keer los toen hij door putdeksels reed Smile. Misschien is het toeval dat ik ze nu vaker heb zien losgaan.
Bij mij gaan ze nooit los, maar onder een QV heeft het weinig zin. Het heeft vooral aerodynamisch nut als de fiets zelf je wielen niet bedekt (dus bij de DF, Strada, etc.). Onder een QV is het vooral extra massa.


RE: Obt 2022 - (de 26ste editie) - Hoekie - 04-Jan-2023




RE: Obt 2022 - (de 26ste editie) - Frutsel - 04-Jan-2023

Ik ben blij met mijn blauwe wielcovers. Dat maakt mijn DF makkelijk herkenbaar Smile
Het zijn dunne carbon/glasvezel schijven die op mijn velg geplakt zitten. Die komen niet zomaar los (maar het is me wel gelukt afgelopen jaar. Met fikse tegenwind en 45+ km/h terwijl ik tussen de auto's reed. Tegen de tijd dat ik kon keren en ging zoeken was 'ie nergens meer te vinden. Waarschijnlijk de Amstel ingewaaid Sad

Zonder kappen hoor je de wind goed in je spaken, dus het scheelt echt wel met zijwind. Maar inderdaad, vooral met open wielen.


RE: Obt 2022 - (de 26ste editie) - Bacchus - 04-Jan-2023

Maakt ICB niet ook deksels om over de hele wielkast van de DF te plakken? Ik kan mij herinneren dat ik in een video van velo-ads zoiets heb gezien. Zal ook weinig positief uitpakken voor de wendbaarheid van de fiets, lijkt me.


RE: Obt 2022 - (de 26ste editie) - 365cycle - 04-Jan-2023

(04-Jan-2023, 12:58 PM)Bacchus schreef: Maakt ICB niet ook deksels om over de hele wielkast van de DF te plakken? Ik kan mij herinneren dat ik in een video van velo-ads zoiets heb gezien. Zal ook weinig positief uitpakken voor de wendbaarheid van de fiets, lijkt me.
Klopt, dat heet "hosen" en een Evo K, Alpha 7 of DF wordt daar flink sneller van. Maar inderdaad, het komt de wendbaarheid zeker niet ten goede.
Daarnaast heb je dan ook andere wielen nodig; de hosen liggen echt tegen de body aan, je hebt dus wielen nodig die verder naar binnen gespaakt zijn zodat de huidige "draairuimte" in de wielkast ongeveer door de helft gedeeld wordt. 

Hier zie je ze op het recordvoertuig van Nici Walde: 




RE: Obt 2022 - (de 26ste editie) - Wim -de roetsende - 04-Jan-2023

Citaat:Daarnaast heb je dan ook andere wielen nodig; de hosen liggen echt tegen de body aan, je hebt dus wielen nodig die verder naar binnen gespaakt zijn zodat de huidige "draairuimte" in de wielkast ongeveer door de helft gedeeld wordt.

Kijk, dat vind ik nou zo leuk aan dit forum.

Ik leer iedere keer weer nieuwe dingen.

Dat die wielen anders gespaakt moeten worden heb ik echt nog nooit ergens gelezen of gehoord.
Nou ken ik ook niemand die met 'hosen' rijd, dat zal ook meespelen.


RE: Obt 2022 - (de 26ste editie) - Jan van Ochten - 04-Jan-2023

(04-Jan-2023, 12:58 PM)Bacchus schreef: Maakt ICB niet ook deksels om over de hele wielkast van de DF te plakken? Ik kan mij herinneren dat ik in een video van velo-ads zoiets heb gezien. Zal ook weinig positief uitpakken voor de wendbaarheid van de fiets, lijkt me.

Staat een setje op marktplaats op dit moment.


RE: Obt 2022 - (de 26ste editie) - 365cycle - 04-Jan-2023

Inclusief de velgen, nice Smile