ligfietsers.nl
Hoe snel en/of praktisch is die fiets? - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html)
+--- Forum: Open tweewielers (https://ligfietsers.nl/forum-5.html)
+--- Topic: Hoe snel en/of praktisch is die fiets? (/thread-1689.html)

Pagina's: 1 2


Hoe snel en/of praktisch is die fiets? - Willeke_IGKT - 18-Feb-2023

(18-Feb-2023, 03:37 PM)Bart Verbeek schreef:
Misschien is het handig een staatje aan te leggen, van wat zijn de snelle racers, wat zijn de meer praktische forenzenfietsen en welke fiets is geschikt voor in de stad?


Ik denk dat dit draadje beter in staat is om per bericht een of een aantal fietsen te belichten, waarna iemand er een mooi staatje van kan maken.


Laat mij beginnen:

De Flevo knik-kantel.
Leuk maar niet erg snel en niet er praktisch.

[Afbeelding: DSC06547.JPG]


RE: Hoe snel en/of praktisch is die fiets? - =oNNo= - 18-Feb-2023

ohw, dat vind ik een hele fijne juist.
Misschien relatief niet zo snel (hoewel ik racefietsers er meestal wel mee kon bijhouden) maar je kunt wEL met de handjes los fietsen. Op de trike heb ik onderweg gewoon gitaar gespeeld Big Grin


RE: Hoe snel en/of praktisch is die fiets? - Willeke_IGKT - 18-Feb-2023

(18-Feb-2023, 06:43 PM)=oNNo= schreef: ohw, dat vind ik een hele fijne juist.
Misschien relatief niet zo snel (hoewel ik racefietsers er meestal wel mee kon bijhouden) maar je kunt wEL met de handjes los fietsen. Op de trike heb ik onderweg gewoon gitaar gespeeld Big Grin

Het is een fijn fietsje en met handen los rijden is mogenlijk voor de meeste mensen, maar hij is niet erg praktisch. Weinig bagage ruimte, niet handig in de stad en geen race fiets voor de lange afstanden. Zeker mijn fiets was erg beperkt in bagage, met alleen een platte bagage drager waar geen aanhaak tassen aan konden.


RE: Hoe snel en/of praktisch is die fiets? - Bart Verbeek - 18-Feb-2023

Even testen of ik een soort tabel kan maken


    FUN        |       URBAN          |       Forens       |     Racen

Flevobike      |                      |                    |  M5 racer
                                                           |  Optima Baron

(18-Feb-2023, 06:43 PM)=oNNo= schreef: ohw, dat vind ik een hele fijne juist.
Misschien relatief niet zo snel (hoewel ik racefietsers er meestal wel mee kon bijhouden) maar je kunt wEL met de handjes los fietsen. Op de trike heb ik onderweg gewoon gitaar gespeeld Big Grin

Dat moet frustrerend zijn. Dan rijdt je daar jezelf uit de naad als racefietser en dan fiets jij er al gitaarspelend achteraan.


RE: Hoe snel en/of praktisch is die fiets? - Wim -de roetsende - 18-Feb-2023

Fujin SL1 vind ik toch wel een racer.

Is uiteraard ook geschikt als vakantiefiets en om mee te forenzen.

Vakantiefiets? Kijk hier: https://www.fietsersafstappen.nl/over-reizen-op-de-fiets/mijn-fiets-en-detail/



De CruzBike T50 is voor mij echt een Funbike. Ik vind het een erg leuke fiets om mee te rijden. Het is echter ook zeker een stadsfiets. Er zijn vast anderen die ermee kunnen forenzen.


RE: Hoe snel en/of praktisch is die fiets? - Bart Verbeek - 18-Feb-2023

Update

[Afbeelding: ligfietstabel.png]


RE: Hoe snel en/of praktisch is die fiets? - Frutsel - 18-Feb-2023

Challenge focus (bovenstuur) vond ik een lekker stadsfiets, en de M5 Street legal 28/20 (onderstuur) ook (hoewel die ook meer richting forens gaat wat mij betreft). De M5 Blue glide (bovenstuur) vond ik een beetje een hobbelpaard, maar is wel lekker wendbaar.
HP Velotechnik Streetmachine (onderstuur) is een lekkere toerfiets.. Niet supersnel, wel comfortabel


RE: Hoe snel en/of praktisch is die fiets? - Wim -de roetsende - 18-Feb-2023

Een selectie van de fietsen die ik heb gehad, zonder de Trikes:

Batavus Relaxx Stad
Burley Canto Stad
Challenge Distance Forens
Challenge Seiran Forens
Challenge Taifun Forens
Flevobike Amigo Stad
Flevobike Oké-Ja Fun
Fuenda Stad en Forens
Linear 2.0 Fun
M5 ShockProof 559 Forens
Optima Hopper Fun en Stad
Rans' Stratus XP Forens
Rans' Tailwind Stad en Forens


THYS 209 Carbon Rowingbike Fun en Stad en Forens en Race  Cool


RE: Hoe snel en/of praktisch is die fiets? - melle z - 18-Feb-2023

Wat mij betreft zit je op de ideale stadsfiets rechtop.


RE: Hoe snel en/of praktisch is die fiets? - Bart Verbeek - 19-Feb-2023

Wat hebben we nog aan racers?

[Afbeelding: ligfietstabel.png]


RE: Hoe snel en/of praktisch is die fiets? - Wim -de roetsende - 19-Feb-2023

Racers

M5 CHR
M5 Midracer
M5 Lowracer


RE: Hoe snel en/of praktisch is die fiets? - 365cycle - 19-Feb-2023

Kunnen de Raptobikes ook in categorie racer? Ken ze niet goed genoeg maar ze zien er vrij rap uit.

Sowieso zijn de categorieën lastig in te delen. M’n challenge focus met onderstuur is echt een comfortabel stads apparaat, maar ik kan er ook ongehoord hard mee rijden.


RE: Hoe snel en/of praktisch is die fiets? - melle z - 19-Feb-2023

(19-Feb-2023, 07:05 PM)365cycle schreef: Kunnen de Raptobikes ook in categorie racer? Ken ze niet goed genoeg maar ze zien er vrij rap uit.
Ik ben wel benieuwd naar die dingen, nooit van dichtbij gezien. Als ik in de markt zou zijn voor een voorwielaandrijver zou ik in eerste instantie naar een Toxy ZR kijken, maar die zit in een compleet andere prijscategorie (ik zou wel onmiddellijk het 'superman' stuur vervangen door iets smallers).

[Afbeelding: toxy_liegerad_ud.zr_2006_l.3.jpg]


RE: Hoe snel en/of praktisch is die fiets? - Wim -de roetsende - 19-Feb-2023

(19-Feb-2023, 07:12 PM)melle z schreef: Ik ben wel benieuwd naar die dingen, nooit van dichtbij gezien. Als ik in de markt zou zijn voor een voorwielaandrijver zou ik in eerste instantie naar een Toxy ZR kijken, maar die zit in een compleet andere prijscategorie.

[Afbeelding: toxy_liegerad_ud.zr_2006_l.3.jpg]

RaptoBike Lowracer is snel. Midracer niet echt. 

@365cycle: Met de juiste fietser is iedere fiets een racer  Tongue

Die Toxy vind ik ook echt zo'n ongelooflijk mooi ding. Maar oh oh oh, wat kosten ze veel Eurootjes.


RE: Hoe snel en/of praktisch is die fiets? - Fietsbennie - 19-Feb-2023

Na grote steden als Rotterdam, Köln en Almelo te hebben doorkruist durf ik wel te zeggen dat de streetlegal geen stadsfiets is. Zo lang je kunt vasthouden aan de palen bij de stoplichten red ik me wel. Opstarten vind ik minder met dit ding.


RE: Hoe snel en/of praktisch is die fiets? - Willeke_IGKT - 19-Feb-2023

Misschien moeten fietsen (soms) in twee categorieën geplaats worden.

De meeste fietsen zijn niet eenkennig en de meeste fietser zullen dezelfde fiets gebruiken voor meer dan een reden. Niet iedereen heeft een stal vol tweewielers.


RE: Hoe snel en/of praktisch is die fiets? - melle z - 19-Feb-2023

(19-Feb-2023, 08:55 PM)Willeke_IGKT schreef: Misschien moeten fietsen (soms) in twee categorieën geplaats worden.
Niet lullig bedoeld, maar je opmerking illustreert mooi het beperkte nut van het in hokjes proberen te stoppen van ligfietsmodellen.



Ik zag een keer een Baron op Marktplaats met achter een Schwalbe Marathon stadfietsband met driedubbele antileklaag en voor een stevige vouwfietsband, twee grote spiegels, het zitje maximaal rechtop en een bagagedrager met een paar flinke canvas fietstassen. Geschikt om voor de fun als forens op door de stad te racen?


RE: Hoe snel en/of praktisch is die fiets? - =oNNo= - 19-Feb-2023

grappig; tordeert die ketting dan tijdens het sturen?
[Afbeelding: toxy_liegerad_ud.zr_2006_l.3.jpg]


RE: Hoe snel en/of praktisch is die fiets? - 365cycle - 19-Feb-2023

(19-Feb-2023, 07:33 PM)Fietsbennie schreef: Na grote steden als Rotterdam, Köln en Almelo te hebben doorkruist durf ik wel te zeggen dat de streetlegal geen stadsfiets is. Zo lang je kunt vasthouden aan de palen bij de stoplichten red ik me wel. Opstarten vind ik minder met dit ding.
Ook dat verschilt weer per persoon, en welke fiets je precies hebt.
Op een 28/20 kon ik echt met gemak bij de grond. Op de 28/26 die ik had was het iets complexer, maar ik kon er prima mee rijden. De truc was wel om bij stoplichten te remmen, waardoor ik dan uit de stoel "gekatapulteerd" werd, en die beweging stopte ik dan door m'n voeten op de grond te zetten. Daarna kon ik dan wel wegrijden met één voet op de grond.
Op de M-Racer ging die truc weer niet omdat het stuur dan in de weg zit; ik moest mezelf omhoog schuiven op de stoel om stil te kunnen staan.
Met nóg langere benen zou dat weer makkelijk kunnen.


RE: Hoe snel en/of praktisch is die fiets? - Frutsel - 19-Feb-2023

(19-Feb-2023, 07:33 PM)Fietsbennie schreef: Na grote steden als Rotterdam, Köln en Almelo te hebben doorkruist durf ik wel te zeggen dat de streetlegal geen stadsfiets is. Zo lang je kunt vasthouden aan de palen bij de stoplichten red ik me wel. Opstarten vind ik minder met dit ding.

Grappig; ik kan juist uitstekend uit de voeten met de Street legal in Rotterdam. Nu kan ik met de 28/20 ook met een voet aan de grond komen bij een stoplicht, dus dat scheelt misschien een hoop. Paaltjes zijn wel makkelijker inderdaad, maar dat geldt voor elke ligfiets, behalve de Baron, waar ik gewoon een hand aan de grond zet.


RE: Hoe snel en/of praktisch is die fiets? - Bart Verbeek - 19-Feb-2023

Hebben we nu de belangrijkste?
[Afbeelding: ligfietstabel.png]


RE: Hoe snel en/of praktisch is die fiets? - Frutsel - 19-Feb-2023

(19-Feb-2023, 07:17 PM)Wim -de roetsende schreef: RaptoBike Lowracer is snel. Midracer niet echt. 

@365cycle: Met de juiste fietser is iedere fiets een racer  Tongue

Die Toxy vind ik ook echt zo'n ongelooflijk mooi ding. Maar oh oh oh, wat kosten ze veel Eurootjes.

Ik heb een Rapto midracer (met 28" wielen) gehad, en dat was echt wel een snel ding. Het enige nadeel was dat er geen bredere band dan 23 achter en 25 voor in paste. Dat is leuk op strak asfalt, maar op klinkerweggetjes is dat niet leuk rijden. Was wel leuk om een rondje langs de Rotte te doen, en groepen racefietsers in strakke pakjes achteloos in te halen met sandalen en een afgeknipte spijkerbroek Big Grin

De lowracer moet ik nog voorzien van andere banden en een langere ketting, dus daar kan ik nu nog niets over zeggen.


RE: Hoe snel en/of praktisch is die fiets? - 365cycle - 19-Feb-2023

(19-Feb-2023, 11:00 PM)Frutsel schreef: groepen racefietsers in strakke pakjes achteloos in te halen met sandalen en een afgeknipte spijkerbroek Big Grin 
Tongue 

Is die Toxy trouwens echt zo snel? Het kleine achterwiel en de zithoek geven me niet dat gevoel nl.


RE: Hoe snel en/of praktisch is die fiets? - gideon - 20-Feb-2023

Een RaptoBike lowracer is zeker snel, en ondanks de voorwielaandrijfconstructie kan ik er erg korte bochtjes mee maken. Ook met deze rij ik gemakkelijk door de stad. En door het 20” (aangedreven) voorwiel accelereert deze supersnel   Big Grin


RE: Hoe snel en/of praktisch is die fiets? - Wim -de roetsende - 20-Feb-2023

Fujin SL2 is ook een Racer. Nog lichter, nog sneller.
-
-

(19-Feb-2023, 11:06 PM)365cycle schreef:
(19-Feb-2023, 11:00 PM)Frutsel schreef: groepen racefietsers in strakke pakjes achteloos in te halen met sandalen en een afgeknipte spijkerbroek Big Grin 
Tongue 

Is die Toxy trouwens echt zo snel? Het kleine achterwiel en de zithoek geven me niet dat gevoel nl.

Die Duitsers zaten vaak behoorlijk rechtop.

Hoe heet die fiets nou met die enorme stroomlijn waar ze altijd mee reden op CV? @Niels weet dit wel.

Daarop zaten ze ook behoorlijk rechtop heel hard te racen.


RE: Hoe snel en/of praktisch is die fiets? - melle z - 20-Feb-2023

Bedoel je de RazzFazz Wim? De Zwitserse Birks zijn ook redelijk rechtop.