Mijn M5 M-racer - Afdrukversie +- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl) +-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html) +--- Forum: Showcase (https://ligfietsers.nl/forum-38.html) +--- Topic: Mijn M5 M-racer (/thread-1710.html) |
Mijn M5 M-racer - Bob Hagendijk - 18-Mar-2023 Hier istie dan, mijn M5 M-racer. Op 26 januari heb ik het eerste ritje gemaakt en inmiddels ben ik 360 km verder. Wat meerdere mensen zeggen klopt, de kettinglijn langs het voorwiel went. Vooral als je jezelf aanwent om de ketting op het buitenste voorblad te laten. Krappe langzame bochten zijn nog steeds niet te doen, maar als je je eigen helft van het fietspad volledig gebruikt voor een haakse bocht is 95% van de bochten haalbaar. In het begin had ik er last van dat als ik stuurde het stuur ging wiebelen. Dit had ik ook met nieuwe wielen en banden. Hoe meer km's ik maak en in bochten durf te hangen, hoe minder dat wordt. Een fiets is ook niet gemaakt om rechtop door een bocht te gaan, en deze zal er erg gevoelig voor zijn denk ik. Wat is deze fiets snel. Waar mijn gemiddeldes eerst rond de 26/27 km/u lagen is dat nu 30. Laatst had ik wind mee en had ik gemiddeld 32,4. Zonder wind mee heb ik kruissnelheden van 36/37. Laatst maakte ik me druk over een speedpedelec die me inhaalde en hield ik die een minuut bij met 43 km/u. En ik ben echt geen topsporter. Inmiddels heb ik wat aanpassingen gedaan tov toen ik de fiets kocht.
De handvaten zijn te klein. Als mijn duim op de gripshift zit steekt mijn pink buiten het stuur. Hierdoor soms het gevoel alsof ik alleen met duim en wijsvinger het stuur vastheb. Voelt niet zeker met bochten nemen en is met handschoenen nog erger. De achteruitkijkspiegel zit op de handrem gelijmd. Hierdoor zie ik pas achteropkomend verkeer als ze me gaan inhalen. Ik zie ze liever eerder aankomen, maar daar zit nu mijn schouder voor. Ik denk eraan om de spiegel aan het uiteinde van de remhendel te schroeven zodat ik net om mijn schouder heen kan kijken. Of een andere spiegel. RE: Mijn M5 M-racer - Wim -de roetsende - 19-Mar-2023 Citaat:De handvaten zijn te klein. Als mijn duim op de gripshift zit steekt mijn pink buiten het stuur. Hierdoor soms het gevoel alsof ik alleen met duim en wijsvinger het stuur vastheb. Voelt niet zeker met bochten nemen en is met handschoenen nog erger. Ik rijd altijd met mijn hand voor het grootste gedeelte op de gripshift. Ik schakel dan eigenlijk met mijn middel-, ringvinger en pink. Het is toch wel een hele mooie fiets RE: Mijn M5 M-racer - Fietsbennie - 19-Mar-2023 Mooie fiets Bob, ben wel jaloers op zo'n mooie fiets. Vind je niet gevaarlijk om zo hard te gaan? Of rij je binnen bebouwing minder snel? RE: Mijn M5 M-racer - melle z - 19-Mar-2023 Mooie fiets! Smaken verschillen, ik hou juist van smalle stuurtjes met korte handvatten. RE: Mijn M5 M-racer - 365cycle - 19-Mar-2023 (19-Mar-2023, 12:00 PM)Fietsbennie schreef: Vind je niet gevaarlijk om zo hard te gaan?Och, zolang hij geen 50 rijdt... RE: Mijn M5 M-racer - Tom Fekkes - 19-Mar-2023 (18-Mar-2023, 09:42 PM)Bob Hagendijk schreef: Hier istie dan, mijn M5 M-racer. Op 26 januari heb ik het eerste ritje gemaakt en inmiddels ben ik 360 km verder. Wat meerdere mensen zeggen klopt, de kettinglijn langs het voorwiel went. Vooral als je jezelf aanwent om de ketting op het buitenste voorblad te laten. Krappe langzame bochten zijn nog steeds niet te doen, maar als je je eigen helft van het fietspad volledig gebruikt voor een haakse bocht is 95% van de bochten haalbaar.Het zijn en blijven mooie fietsen. Ik reed in het verleden ook met hele smalle handvatten, maar ik was er redelijk snel aan gewend. Maar ik heb ook geen grote handen. Mijn shifter zat in het midden van het stuur, tussen de handvatten. Dus geen grip shift. Dat werkte perfect. RE: Mijn M5 M-racer - gideon - 19-Mar-2023 Snelle en mooie ligger Bob, inderdaad rekening houden met bochten (met name naar rechts), maarja je kan niet alles hebben. Maar supersnel is die wel. Ik heb een ingekort Zéfal Spin spiegeltje aan de remhendel (ideetje van Bram) op mijn M-racer, en die geeft prima zicht. RE: Mijn M5 M-racer - 365cycle - 19-Mar-2023 (19-Mar-2023, 07:07 PM)gideon schreef: Snelle en mooie ligger Bob, inderdaad rekening houden met bochten (met name naar rechts), maarja je kan niet alles hebben. Maar supersnel is die wel. Dat zijn die kleine rechte, toch? Die heb ik nog over. RE: Mijn M5 M-racer - gideon - 19-Mar-2023 Ja klein rechthoekig RE: Mijn M5 M-racer - Bacchus - 19-Mar-2023 (18-Mar-2023, 09:42 PM)Bob Hagendijk schreef: Kan nog weleens minder zijn. Zeker met droog weer ben ik op de bukfiets eerder beperkt door de geometrie dan de grip van de remblokken op het wiel. Die geometrie is op de ligfiets gunstiger. Citaat: De handvaten zijn te klein. Als mijn duim op de gripshift zit steekt mijn pink buiten het stuur. Hierdoor soms het gevoel alsof ik alleen met duim en wijsvinger het stuur vastheb. Voelt niet zeker met bochten nemen en is met handschoenen nog erger. Herkenbaar, ook met mijn toch niet grote handen (mt 7,5). Ik heb dan ook vaak de wijsvinger en duim op het schakelhuis. De niet-dominante hand ligt trouwens vaker in mijn schoot dan op mijn stuur. RE: Mijn M5 M-racer - 365cycle - 20-Mar-2023 (19-Mar-2023, 11:03 PM)gideon schreef: Ja klein rechthoekigThanks! @ Bob als je zo'n spiegeltje wil, DM me ff in welke regio je zit. Kijk ik ff of (en zo ja wanneer) ik eens in de buurt ben. RE: Mijn M5 M-racer - Bob Hagendijk - 22-Mar-2023 (19-Mar-2023, 12:00 PM)Fietsbennie schreef: Mooie fiets Bob, ben wel jaloers op zo'n mooie fiets.90% van mijn route gaat over een B-weg of over een fietssnelweg. Bij die eerste is er geen probleem, bij de laatste haal ik iemand op volle snelheid in, maar alleen zonder tegenliggers en dan aan de linkerkant van het fietspad. Bij tegenliggers wacht ik, of ga ik er op een lage snelheid tussendoor als de tegenligger me heeft gezien. Bij kleine kinderen, groepen schooljeugd en honden altijd voldoende ruimte houden of snelheid aanpassen. Bij rotondes pas ik de snelheid aan zodat ik kan stoppen als de auto's dat niet doen, tot ik zeker weet dat ze stoppen. Binnen de bebouwde kom is het altijd belangrijk om je aan te passen aan de situatie. Dat is afhankelijk van je eigen zichtbaarheid, drukte, voorspelbaarheid van de situatie etc. Nooit rechts naast een auto blijven hangen en wat meer afstand tot geparkeerde auto s houden ivm openslaande deuren. Snelheid vind ik dan minder belangrijk dan veiligheid. (20-Mar-2023, 01:45 AM)365cycle schreef:(19-Mar-2023, 11:03 PM)gideon schreef: Ja klein rechthoekigThanks! Ik zal je een berichtje sturen, bedankt! |