ligfietsers.nl
Vering Velomobiel - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html)
+--- Forum: Velomobielen (https://ligfietsers.nl/forum-8.html)
+--- Topic: Vering Velomobiel (/thread-1751.html)



Vering Velomobiel - datakneder - 17-Apr-2023

Misschien is het een open deur, omdat ik het antwoord vermoed, maar ik denk dat ik een probleem heb met mijn vering. De ruimte tussen de bovenkant van de band en wielkast was na aankoop niet erg groot. Ik heb de ophanging opgehoogd en toen was het probleem opgelost. Tot dit weekend toen ik de fiets niet op snelheid kreeg. Ook nu bleek weer dat belast (100 kg) de ruimte tussen de band en wielkast weer klein in mijn ogen. Dus ik heb de ophanging gedemonteerd en de vering uit elkaar gehaald. Leve de instructievideo's van Jan! Shy 

Ik heb dit nog nooit eerder gedaan en dacht al wel dat het er anders uit zou zien dan een nieuwe set.

Nu mijn vraag: Zijn deze elastomeren totaal op?


[Afbeelding: Foto0155.jpg]


RE: Vering Velomobiel - emgaron - 17-Apr-2023

(17-Apr-2023, 01:20 PM)datakneder schreef: Misschien is het een open deur, omdat ik het antwoord vermoed, maar ik denk dat ik een probleem heb met mijn vering. De ruimte tussen de bovenkant van de band en wielkast was na aankoop niet erg groot. Ik heb de ophanging opgehoogd en toen was het probleem opgelost. Tot dit weekend toen ik de fiets niet op snelheid kreeg. Ook nu bleek weer dat belast (100 kg) de ruimte tussen de band en wielkast weer klein in mijn ogen. Dus ik heb de ophanging gedemonteerd en de vering uit elkaar gehaald. Leve de instructievideo's van Jan! Shy 

Ik heb dit nog nooit eerder gedaan en dacht al wel dat het er anders uit zou zien dan een nieuwe set.

Nu mijn vraag: Zijn deze elastomeren totaal op?


[Afbeelding: Foto0155.jpg]

Wat er in de foto op de stang te zien is zijn niet de verende elementen, maar de dempende elementen (schuimringen). Onder deze stang hoort in de buis nog iets verends te zitten - standaard is dat een (al dan niet dubbele) stalen veer, maar sommigen vervangen dat voor elastomeren. Om echt te zien hoe het ervoor staat moet je de "echte" vering dus nog uit de buis zien te krijgen.


RE: Vering Velomobiel - datakneder - 17-Apr-2023

(17-Apr-2023, 02:24 PM)emgaron schreef: Wat er in de foto op de stang te zien is zijn niet de verende elementen, maar de dempende elementen (schuimringen). Onder deze stang hoort in de buis nog iets verends te zitten - standaard is dat een (al dan niet dubbele) stalen veer, maar sommigen vervangen dat voor elastomeren. Om echt te zien hoe het ervoor staat moet je de "echte" vering dus nog uit de buis zien te krijgen.


Dank je voor het antwoord. Er zit gewoon een veer in waar ik niets raars aan kan zien. Wat ik zie is dat die dempende dingen behoorlijk gescheurd zijn en volgens mij niet meer werken. Dan wordt nu mijn vraag of de fiets lager op de weg ligt als deze dempende ringen niet meer goed zijn? Oftewel als ik deze dempende elementen vervang komt er dan meer ruimte tussen het voorwiel en de wielkast?


RE: Vering Velomobiel - emgaron - 17-Apr-2023

(17-Apr-2023, 02:51 PM)datakneder schreef: Dank je voor het antwoord. Er zit gewoon een veer in waar ik niets raars aan kan zien. Wat ik zie is dat die dempende dingen behoorlijk gescheurd zijn en volgens mij niet meer werken. Dan wordt nu mijn vraag of de fiets lager op de weg ligt als deze dempende ringen niet meer goed zijn? Oftewel als ik deze dempende elementen vervang komt er dan meer ruimte tussen het voorwiel en de wielkast?


Nee, op de hoogte hebben de schuimringen geen invloed. Die wordt voornamelijk door de veer bepaald - vandaar kan het interessant zijn als je ook even een foto van de veer maakt. Er zijn namelijk verschillende lengtes en stijfheden van veren zoals je b.v. bij velomobiel.nl kunt zien: https://www.velomobiel.nl/onderdelen/ (iets naar beneden scrollen) - rode, stijve veren en blauwe, zachtere (of een combinatie ervan). Misschien is jouw VM ooit verlaagd (= kortere veren) en past dat niet goed bij jouw gewicht. Of je hebt zachte veren (blauw), die dan ook niet goed bij je gewicht passen. In die hoek zou ik gaan zoeken.


RE: Vering Velomobiel - datakneder - 17-Apr-2023

(17-Apr-2023, 04:00 PM)emgaron schreef: Nee, op de hoogte hebben de schuimringen geen invloed. Die wordt voornamelijk door de veer bepaald - vandaar kan het interessant zijn als je ook even een foto van de veer maakt. Er zijn namelijk verschillende lengtes en stijfheden van veren zoals je b.v. bij velomobiel.nl kunt zien: https://www.velomobiel.nl/onderdelen/ (iets naar beneden scrollen) - rode, stijve veren en blauwe, zachtere (of een combinatie ervan). Misschien is jouw VM ooit verlaagd (= kortere veren) en past dat niet goed bij jouw gewicht. Of je hebt zachte veren (blauw), die dan ook niet goed bij je gewicht passen. In die hoek zou ik gaan zoeken.

Top. Met die link kan ik nu ook rode van blauwe onderscheiden. De veer die ik even eruit had was totaal zwart, maar ik heb niet naar de vorm gekeken. Ik heb de fiets nu nodig, dus de vering is weer gemonteerd. Maar ik ga deze week nog wel eens precies kijken. Het zou mij niet verbazen als er blauwe vering in zit.


RE: Vering Velomobiel - Jeroen S - 17-Apr-2023

Kijk ook even hoe lang de veer is, het kan ook zijn dat er twee in zitten, een blauwe en een rode. De lengte moet ergens tussen de 78 en 115mm liggen, afhankelijk van welke Velomobiel je hebt. Quest is 115 of 100 in verlaagd. Milan en DF zit geloof ik op 89mm. 80mm kan ook nog wel, als ie erg laag ligt. Oude Milan, zonder achtervering. Het zou me niet verbazen als er onderin de veerpoot nog wat restjes van een kapotte veer liggen. Vastgeplakt in het vet, mogelijk.

Die schuimdingetjes bovenaan werken alleen als de boel uitveert, dus naar beneden toe beweegt. Ze voorkomen dan een harde klap. Het schuimdingetje om dat witte kunststof is je wrijvingsdemper.

Een paar van die bovenste elastomeer dingetjes kosten niet zo heel veel. Afhankelijk van je gewicht en voorkeur voor rijgedrag kun je een kleur kiezen. Ik weeg ongeveer 88 kilo, mijn velomobiel ongeveer 35. Ik heb een rode en blauwe veer, en hij helt duidelijk in de bocht, veert redelijk zacht. Er zijn ook mensen van 80 kg met een 25 kg fiets, die met alleen rood rond rijden. Dat zal duidelijk harder veren. Die hebben dan vaak een wat hoger tempo en een sportiever rijgedrag.

De veren kosten bij Velomobiel.nl geen wereld bedrag, met een paar tientjes ben je een heel eind vermoedelijk.


RE: Vering Velomobiel - datakneder - 17-Apr-2023

(17-Apr-2023, 07:09 PM)Jeroen S schreef: Kijk ook even hoe lang de veer is, het kan ook zijn dat er twee in zitten, een blauwe en een rode. De lengte moet ergens tussen de 78 en 115mm liggen, afhankelijk van welke Velomobiel je hebt. Quest is 115 of 100 in verlaagd. Milan en DF zit geloof ik op 89mm. 80mm kan ook nog wel, als ie erg laag ligt. Oude Milan, zonder achtervering. Het zou me niet verbazen als er onderin de veerpoot nog wat restjes van een kapotte veer liggen. Vastgeplakt in het vet, mogelijk.

Die schuimdingetjes bovenaan werken alleen als de boel uitveert, dus naar beneden toe beweegt. Ze voorkomen dan een harde klap. Het schuimdingetje om dat witte kunststof is je wrijvingsdemper.

Een paar van die bovenste elastomeer dingetjes kosten niet zo heel veel. Afhankelijk van je gewicht en voorkeur voor rijgedrag kun je een kleur kiezen. Ik weeg ongeveer 88 kilo, mijn velomobiel ongeveer 35. Ik heb een rode en blauwe veer, en hij helt duidelijk in de bocht, veert redelijk zacht. Er zijn ook mensen van 80 kg met een 25 kg fiets, die met alleen rood rond rijden. Dat zal duidelijk harder veren. Die hebben dan vaak een wat hoger tempo en een sportiever rijgedrag. 

De veren kosten bij Velomobiel.nl geen wereld bedrag, met een paar tientjes ben je een heel eind vermoedelijk.

Ik zal zeker ook kijken naar het aantal verne en de lengte. Mezelf kennende wil ik rode veren. In al mijn ligfietsen met vering tot nu to heb ik die er uit gesloopt. Gezien de prijs van een totale VM zullen die veren zeker niet de kosten zijn. Daar had ik al rekening mee gehouden.


RE: Vering Velomobiel - twilwel - 18-Apr-2023

(17-Apr-2023, 01:20 PM)datakneder schreef: Nu mijn vraag: Zijn deze elastomeren totaal op?


[Afbeelding: Foto0155.jpg]

Alleen de onderste wrijvingsdemper is een kritisch onderdeel en het kan zeker niet jouw probleem veroorzaken. De drie elastomeren erboven zorgen er enkel voor dat de vering naar beneden zakt wanneer je een wieltje licht in de bocht of wanneer je even vrij van de weg komt bij een heftige drempel. Bij terug op de weg belanden van dat wiel kan dat nogal een klap geven op je vering, een piekbelasting. Dus ze moeten er wel zijn, maar zolang ze niet helemaal kapot zijn is er niks aan de hand. Als je geen snelheidsmonster bent en sowieso nooit een wieltje licht, kun je de staat van deze elastomeren zelfs negeren.

Als je een Mango hebt, die hebben een poosje veerpoten uit Taiwan gehad. De veerpoten zelf waren prima, maar de gebruikte veren niet. Deze hadden niet de rode en blauwe kleuren die we gewend zijn in onze velomobielen maar waren ongeverfd. Deze veren werden na enige tijd (afhankelijk van rijder gewicht) steeds korter, ze gingen in elkaar en uiteindelijk ging de band aanlopen en kon zelfs de wielkast doorschuren. Vervangen door de gekleurde veren en het zou weer goed moeten zijn. Dik in het vet zetten die veren, pomp ze maar helemaal vol of strijk ze met een kwast flink in.


RE: Vering Velomobiel - Hardloper - 18-Apr-2023

Wat voor invloed heeft de stijfheid van de veren op het rijgedrag? Wanneer neem je stijve en wanneer juist zachterre veren?


RE: Vering Velomobiel - twilwel - 18-Apr-2023

Er is enorm verschil in rijgedrag:
Zachte veren geven zeer veel comfort, maar bij een driewieler doen ze de carrosserie nogal overhellen in bochten, zodat je deze wat voorzichtiger moet nemen. Bij een lage cadans en veel kracht op de pedalen gaat de carroserie op en neer deinen. Je verliest dan vermogen aan je vering. Bij drempels veren zachtere veren dieper in en heb je, snel rijdend, meer kans op hard contact van de onderbody (voethobbels) met de drempel.

Harde veren zijn minder comfortabel, op slecht wegdek kan er zelfs wat gedribbel ontstaan en dat kan betekenen dat je wat langzamer moet rijden. Vooral een stijve achtervering is funest voor dribbelgedrag, dus harde veren voor en een zachte achter is vaak een goede combi.

Als je licht van gewicht bent neem je de zachte veren, ben je wat zwaarder dan neem je beter de harde.
Hou je van snel rijden over drempels en een sportief rijgedrag in bochten: neem de harde (tenzij je zeer licht bent).

Heb je een lage velomobiel met diepe voethobbels, dan neem je in de meeste gevallen beter harde veren voor. Achter kan zacht zijn, luchtvering is helemaal aangenaam, maar vergt meer onderhoud.


RE: Vering Velomobiel - datakneder - 18-Apr-2023

Heb nu de andere kant er uit en de veer is op twee plekken gebroken. Volgens mij was de veer in de andere kant niet gebroken.


[Afbeelding: Foto0157.jpg]

Het blijkt nog een oude veer te zijn zonder kleurcode. Dus binnenkort even naar Dronten om nieuwe veren en dempers te halen. Shy


RE: Vering Velomobiel - 365cycle - 18-Apr-2023

(18-Apr-2023, 02:20 PM)datakneder schreef: Het blijkt nog een oude veer te zijn zonder kleurcode. Dus binnenkort even naar Dronten om nieuwe veren en dempers te halen. Shy 
FYI: ze zijn ook prima bereid om dingen op te sturen. Zeker als je een adres in NL hebt/kan gebruiken is dat rap.


RE: Vering Velomobiel - datakneder - 18-Apr-2023

(18-Apr-2023, 02:45 PM)365cycle schreef:
(18-Apr-2023, 02:20 PM)datakneder schreef: Het blijkt nog een oude veer te zijn zonder kleurcode. Dus binnenkort even naar Dronten om nieuwe veren en dempers te halen. Shy 
FYI: ze zijn ook prima bereid om dingen op te sturen. Zeker als je een adres in NL hebt/kan gebruiken is dat rap.

Dat zei Ymte ook al. Ik denk zelfs dat Duitsland ook niet echt een probleem is. Maar ik moet trainen, trainen en trainen...


RE: Vering Velomobiel - Quesjer - 23-Apr-2023

(17-Apr-2023, 02:51 PM)datakneder schreef:
(17-Apr-2023, 02:24 PM)emgaron schreef: Die drie dingen zijn de zgn. "Stopperschuimpjes" en voorkomen alleen dat het wiel omlaag zakt als hij in de lucht hangt. Er komt dus al rijdend geen druk op. Bij somife oudere fietsen kun je te maken hebben  met "taiwanese veren". Dat isxeen ooit gebruukte veer die inklinkt en zelfs kan breken bij langer gebruik. Klop de veer uit de veerpoot om te inspecteren welke veer ee in zit, heb je een luchtspuit,,dan kun je blazen op het kleine gaatje onderin. De veer/het veerstel moet 115 mm. Lang zijn, of 90 mm. In het geval van een verlaagde Quest/Strada/XS. Een taiwanese veer is van rondstasl en metaalkleur, de "goede" veren zijn rood (stug) of blauw (zacht) . Bij twijfel: vraag na bij Velomobiel.nl. als je de boel toch al los hebt: check de glijbus (die nylon bus bovenin, die met twee schroefjes vast zit in de veerpoot) de staat van de stofhoes, en reinig de remmen, en smeer de rem-as-hevel. 

Wat er in de foto op de stang te zien is zijn niet de verende elementen, maar de dempende elementen (schuimringen). Onder deze stang hoort in de buis nog iets verends te zitten - standaard is dat een (al dan niet dubbele) stalen veer, maar sommigen vervangen dat voor elastomeren. Om echt te zien hoe het ervoor staat moet je de "echte" vering dus nog uit de buis zien te krijgen.


Dank je voor het antwoord. Er zit gewoon een veer in waar ik niets raars aan kan zien. Wat ik zie is dat die dempende dingen behoorlijk gescheurd zijn en volgens mij niet meer werken. Dan wordt nu mijn vraag of de fiets lager op de weg ligt als deze dempende ringen niet meer goed zijn? Oftewel als ik deze dempende elementen vervang komt er dan meer ruimte tussen het voorwiel en de wielkast?

Nog even uitleg: van bovenaf hoor je aan te treffen: een smalke en een normale moer, een stalen kleine ring, een kkeine rubber schijfring, de carbon body, een dikje rubber schijfring, de stofhoes (krimpkous) en erin of erop een grote stalen ring, de glijbus (nylonkleurig, tegenwoordig gelig) drie stopperschuimpjes, enndan onderaan het demper-element van nylon met daaromheen het demperschuimpje. (Dit zit met een inbusbout net spelungvrij en gelijmd in de binnenveerpoot geschroefd. Die kan soms losraken, maar hier lijkt ie op zijn plek te zitten. Het demperschuim hoort weerstand te geven tegen op-en-neer bewegen. Kun je vergroten door eronder wat pvc-tape te doen. Dit demperschuim kan verteren na jarenlang gebruik.

Nog even uitleg: van bovenaf hoor je aan te treffen: een smalke en een normale moer, een stalen kleine ring, een kkeine rubber schijfring, de carbon body, een dikje rubber schijfring, de stofhoes (krimpkous) en erin of erop een grote stalen ring, de glijbus (nylonkleurig, tegenwoordig gelig) drie stopperschuimpjes, enndan onderaan het demper-element van nylon met daaromheen het demperschuimpje. (Dit zit met een inbusbout net spelungvrij en gelijmd in de binnenveerpoot geschroefd. Die kan soms losraken, maar hier lijkt ie op zijn plek te zitten. Het demperschuim hoort weerstand te geven tegen op-en-neer bewegen. Kun je vergroten door eronder wat pvc-tape te doen. Dit demperschuim kan verteren na jarenlang gebruik.

Ik zie dat je het antwoord al had. En inderdaad die "Taiwanese" veren die zijn gebroken. Ze kunnen ook inklinken, maar ook dan vervangen!


RE: Vering Velomobiel - datakneder - 23-Apr-2023

(23-Apr-2023, 04:57 PM)Quesjer schreef:
Ik zie dat je het antwoord al had. En inderdaad die "Taiwanese" veren die zijn gebroken. Ze kunnen ook inklinken, maar ook dan vervangen!


Bedankt voor de uitleg. Er zitten nu rode veren op en hij rijdt nu echt lekker.