ligfietsers.nl
Hoe en wat met de Quatrevelo - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html)
+--- Forum: Velomobielen (https://ligfietsers.nl/forum-8.html)
+--- Topic: Hoe en wat met de Quatrevelo (/thread-1752.html)

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22


RE: Hoe en wat met de Quatrevelo - Hardloper - 09-Oct-2023

(09-Oct-2023, 04:04 PM)365cycle schreef:
(09-Oct-2023, 03:51 PM)Hardloper schreef: Onze auto heeft trouwens een glazen dak raam. Dus op het dak bevestigen zonder dak dragers lijkt me minder geschikt.
Ik had eerder een Peugeot 308SW met van die metalen strips langs de rand. Heb daar gewoon dakdragers bij besteld en zowel de Quest als de QV regelmatig op vervoerd - zo'n panoramadak is zelfs prettig omdat je dan kan zien dat je fiets nog steeds vastzit Big Grin  
Zoals op de foto van de Skoda zichtbaar is zijn er voor diverse auto's ook dakdragers te krijgen die je zonder strips vast kan zetten op de randen van het dak. Google & Marktplaats are your friends.

Jij bent een geboren verkoper  Tongue

(09-Oct-2023, 04:34 PM)qv-tester schreef:
(09-Oct-2023, 03:51 PM)Hardloper schreef: Ettienne ofzo is toch de eigenaar? Heb met hem gemaild. Maar uiteindelijk was ik toch maar naar Dronten gegaan voor proef te rijden. Ik wou toch liever naar de ontwerpers zelf toe gaan. Misschien dat voor nieuwe banden ofzo in de toekomst dat ik wel er naar toe ga, per Velomobiel is hij waarschijnlijk wel veel beter te doen.

Klopt, langs daar heb ik 'm uiteindelijk besteld, en geraak ik aan het meeste materiaal. Voor groot onderhoud ga ik wel naar Dronten, daar hebben ze alle onderdelen meteen bij de hand (bij het onderhoud van vorig jaar was er toch wel het een en ander aan te vervangen, maar dat was dan ook eigenlijk het eerste complete onderhoud na 100000 km Big Grin ). Bij Etienne heb je veel kans dat als je een minder courant onderdeel nodig hebt, je toch even zal moeten wachten tot hij het binnen heeft. Over zijn service kan ik in elk geval niet klagen.

Ik zal wel eens kijken ter zijne tijd hoe en wat.


RE: Hoe en wat met de Quatrevelo - Wim -de roetsende - 09-Oct-2023

Spanbanden over je vm wordt trouwens sterk afgeraden.

Sommige mensen ontdekten thuis dat ze onderweg toch iets lak waren kwijtgeraakt.

Door de beweging van de spanbanden schuurt de verf er soms af. Vooral bij de instapranden.

Het is ook niet nodig. Gewoon de wielen goed vastzetten. De vm zit daar meestal wel goed aan vast  Tongue


RE: Hoe en wat met de Quatrevelo - Hardloper - 09-Oct-2023

Bedankt voor je tip Wim.


RE: Hoe en wat met de Quatrevelo - Wim -de roetsende - 09-Oct-2023

(09-Oct-2023, 08:29 PM)Hardloper schreef: Bedankt voor je tip Wim.

Als ik maar niet de schuld krijg, als je spiksplinternieuwe vm van het karretje waait  Rolleyes


RE: Hoe en wat met de Quatrevelo - ZoefZoef - 09-Oct-2023

(09-Oct-2023, 07:48 PM)Wim -de roetsende schreef: Spanbanden over je vm wordt trouwens sterk afgeraden.

Sommige mensen ontdekten thuis dat ze onderweg toch iets lak waren kwijtgeraakt.

Door de beweging van de spanbanden schuurt de verf er soms af. Vooral bij de instapranden.

Het is ook niet nodig. Gewoon de wielen goed vastzetten. De vm zit daar meestal wel goed aan vast  Tongue

Je bent dan ook wel een beetje dom naar mijn idee als niet iets tussen de spanbanden en de velomobiel klemt. Gewoon een doekje of oude lap om beschadiging te voorkomen
 Zo'n spanbanden wil wel schuren.


RE: Hoe en wat met de Quatrevelo - GerDilven - 09-Oct-2023

Yes, eindelijk komen er QV's tweedehands te koop bij velomobiel.nl!
Eindelijk betaalbare gebruikte gave fietsen.
Leuk.

En hoe gaaf en betrouwbaar is het als je deze bij hen koopt, of bij een andere VM producent.
Beter dan particulier en nooit goed wetend of alles wel in orde is, of als je een deels "kat in de zak" hebt gekocht met de nodige gebreken, zodra je er daarna mee naar Dronten rijdt voor een customized update pakket.
Da's toch altijd een extra spannend proces.
Zeker als die bedragen boven de 5000 euro komen. 
Dat is toch altijd een fors spaarpotje.


RE: Hoe en wat met de Quatrevelo - Tom Fekkes - 09-Oct-2023

(09-Oct-2023, 10:16 PM)GerDilven schreef: Yes, eindelijk komen er QV's tweedehands te koop bij velomobiel.nl!
Eindelijk betaalbare gebruikte gave fietsen.
Leuk.

En hoe gaaf en betrouwbaar is het als je deze bij hen koopt, of bij een andere VM producent.
Beter dan particulier en nooit goed wetend of alles wel in orde is, of als je een deels "kat in de zak" hebt gekocht met de nodige gebreken, zodra je er daarna mee naar Dronten rijdt voor een customized update pakket.
Da's toch altijd een extra spannend proces.
Zeker als die bedragen boven de 5000 euro komen. 
Dat is toch altijd een fors spaarpotje.

Ben ik helemaal met je eens. Een nieuwe is voor mij onbetaalbaar. En betrouwbare adressen zijn altijd een aanrader!


RE: Hoe en wat met de Quatrevelo - 365cycle - 10-Oct-2023

(09-Oct-2023, 05:10 PM)Hardloper schreef: Jij bent een geboren verkoper  Tongue
Nee niet bepaald Big Grin

(09-Oct-2023, 07:48 PM)Wim -de roetsende schreef: Spanbanden over je vm wordt trouwens sterk afgeraden.

Sommige mensen ontdekten thuis dat ze onderweg toch iets lak waren kwijtgeraakt.

Door de beweging van de spanbanden schuurt de verf er soms af. Vooral bij de instapranden.
Dat is inderdaad een risico, maar met een goed bevestigde spanband valt dat wel mee.

(09-Oct-2023, 07:48 PM)Wim -de roetsende schreef: Het is ook niet nodig. Gewoon de wielen goed vastzetten. De vm zit daar meestal wel goed aan vast  Tongue
Om de velomobiel op z'n plek te houden is dat zeker voldoende. Een QV is alleen dusdanig zacht geveerd dat die gaat wiegen en trillen in de wind. Levert schrikreacties, staande houdingen en andere tijdrovende ellende op. Had ik geen zin meer in, dus extra spanbandje eroverheen.

(09-Oct-2023, 10:14 PM)ZoefZoef schreef: Je bent dan ook wel een beetje dom naar mijn idee als niet iets tussen de spanbanden en de velomobiel klemt. Gewoon een doekje of oude lap om beschadiging te voorkomen
Als het strak genoeg zit om het doekje op z'n plek te houden beweegt de spanband op zich ook niet. M'n QV had allerlei schades maar zeker niet dáár, en vermoed dat ie toch zeker wel zo'n 1500 km op auto's heeft doorgebracht.


RE: Hoe en wat met de Quatrevelo - Veloquest - 10-Oct-2023

(09-Oct-2023, 10:16 PM)GerDilven schreef: Yes, eindelijk komen er QV's tweedehands te koop bij velomobiel.nl!
Eindelijk betaalbare gebruikte gave fietsen.
Leuk.

En hoe gaaf en betrouwbaar is het als je deze bij hen koopt, of bij een andere VM producent.
Beter dan particulier en nooit goed wetend of alles wel in orde is, of als je een deels "kat in de zak" hebt gekocht met de nodige gebreken, zodra je er daarna mee naar Dronten rijdt voor een customized update pakket.
Da's toch altijd een extra spannend proces.
Zeker als die bedragen boven de 5000 euro komen. 
Dat is toch altijd een fors spaarpotje.

ik heb mijn Qv ook bij velomobiel.nl gekocht en heb wel een beetje geluk gehad dat een aantal mensen de fiets hadden afgewezen vanwege de krassen in de lak. En ik juist wel blij was met die krassen want daar was de prijs ook wel naar. en nu naar meer als 8000km mee gefietst te hebben ben ik nu bezig met het kleur veranderen van de lak. Alleen het is veel werk en ook doordat ik het misschien toch anders had moeten doen. Maar dan heb ik straks wel een Qv in de kleur die ik zelf wil. 

Maar inderdaad 2de hands Qv zijn er nog niet veel geweest. en het lijkt wel of mensen hun Qv minder snel weg doen al een 3 wiel velomobiel. Maarja zelf ben ik ook niet van plan mijn qv weg te doen.


RE: Hoe en wat met de Quatrevelo - Wim -de roetsende - 10-Oct-2023

Citaat:Maar inderdaad 2de hands Qv zijn er nog niet veel geweest. en het lijkt wel of mensen hun Qv minder snel weg doen al een 3 wiel velomobiel. Maarja zelf ben ik ook niet van plan mijn qv weg te doen.

Ik heb het volgens mij al eens eerder geschreven. 

Ik vermoed dat QV-rijders (net als Strada-rijders) niet de mensen zijn die voor de hoogste snelheid gaan.

Als er dan weer een nieuw model op de markt komt, die volgens iedereen (en in DF zijn geval vooral volgens hemzelf) de allerlichtste en allersnelste tot nu toe is, dan gaan mensen die voor licht en snel gaan waarschijnlijk sneller overstag om tot een aanschaf van deze vm over te gaan, dan een QV-rijder die gewoon heel tevreden en blij is met zijn/haar vm.

Ik volg een andere gedachtengang. Ik ben niet sterk en snel moe. Ik moet dus een vm hebben waarmee ik met zo weinig mogelijk inspanning zo ver mogelijk kom. Dus vooral een lichte en die zijn meestal ook snel.

Daarom kocht ik een XS. Achteraf bleek die toch net aan de kleine kant voor mij te zijn.
Dus kocht ik een (hele mooie tweedehandse) DF, maar na verloop van tijd merkte ik toch dat ik niet blij word van open wielkasten. De vm bolt dan gewoon minder goed.
Daarom heb ik nu een MilanSL. Als de Snoek-L er al was geweest, dan had ik die waarschijnlijk gekocht.


RE: Hoe en wat met de Quatrevelo - Hardloper - 10-Oct-2023

(09-Oct-2023, 10:16 PM)GerDilven schreef: En hoe gaaf en betrouwbaar is het als je deze bij hen koopt, of bij een andere VM producent.
Beter dan particulier en nooit goed wetend of alles wel in orde is, of als je een deels "kat in de zak" hebt gekocht met de nodige gebreken, zodra je er daarna mee naar Dronten rijdt voor een customized update pakket.
Da's toch altijd een extra spannend proces.
Zeker als die bedragen boven de 5000 euro komen. 
Dat is toch altijd een fors spaarpotje.
Mijn idee is dat Intercitybikes en Velomobiel.nl alle belang hebben dat ze goede producten weten te verkopen. Als zij onduidelijke VM's verkopen. Dan lijden zij imago schade. Als iemand alles weet over Strada / Quest, dan zal het wel hen zijn. Zij weten denk als geen ander wat het gaat kosten als er een mankementje is. De productie is ook niet dermate hoog dat zij onbeperkt nieuwe kunnen verkopen.

Maar zelf een Velomobiel samenstellen en dan ook een eigen gekozen afwijkende kleur (combinatie). Andere cassette, MD , grotere tandwiel voor zijn wel spannende dingen. En het is ook spannend wat gaat het nu precies kosten. Het is zeker een som met geld. Anderzijds is het wel zo dat het bedrag lager uitviel als gepland. En ik het geld hiervoor wel apart gezet.


RE: Hoe en wat met de Quatrevelo - GerDilven - 11-Oct-2023

(10-Oct-2023, 06:29 AM)Wim -de roetsende schreef:
Citaat:Maar inderdaad 2de hands Qv zijn er nog niet veel geweest. en het lijkt wel of mensen hun Qv minder snel weg doen al een 3 wiel velomobiel. Maarja zelf ben ik ook niet van plan mijn qv weg te doen.

Ik heb het volgens mij al eens eerder geschreven. 

Ik vermoed dat QV-rijders (net als Strada-rijders) niet de mensen zijn die voor de hoogste snelheid gaan.

Als er dan weer een nieuw model op de markt komt, die volgens iedereen (en in DF zijn geval vooral volgens hemzelf) de allerlichtste en allersnelste tot nu toe is, dan gaan mensen die voor licht en snel gaan waarschijnlijk sneller overstag om tot een aanschaf van deze vm over te gaan, dan een QV-rijder die gewoon heel tevreden en blij is met zijn/haar vm.

Ik volg een andere gedachtengang. Ik ben niet sterk en snel moe. Ik moet dus een vm hebben waarmee ik met zo weinig mogelijk inspanning zo ver mogelijk kom. Dus vooral een lichte en die zijn meestal ook snel.

Daarom kocht ik een XS. Achteraf bleek die toch net aan de kleine kant voor mij te zijn.
Dus kocht ik een (hele mooie tweedehandse) DF, maar na verloop van tijd merkte ik toch dat ik niet blij word van open wielkasten. De vm bolt dan gewoon minder goed.
Daarom heb ik nu een MilanSL. Als de Snoek-L er al was geweest, dan had ik die waarschijnlijk gekocht.

Achter deze gedachte schuil ik me ook erg graag.
Daarom denk ik dat de volgende VM keuze een lastige gaat worden.
Een comfortabele QV, of een snelle, maar compromisloze snoek-L?
Snelheid is toch ook wel een heel belangrijk punt, zeker met die dagelijkse 60km.
Wellicht dat een jaarlijkse proefrit in beiden me een beter beeld gaan geven.
Twee VM's is nou ook nog wat te gortig.


RE: Hoe en wat met de Quatrevelo - qv-tester - 11-Oct-2023

Wat de snelste velomobiel is, hangt ook van de route af. Ik heb als ik naar Hasselt rijd een vrij technisch traject met nogal wat draaien en keren in de 15 km die het dichtst bij Hasselt ligt, en dan is een stabiele QV niet eens zo traag denk ik. Vandaag had ik een gemiddelde snelheid van 40 km/h, dat is nu wel behoorlijk hoog, maar geeft toch aan dat zelfs een QV kan wedijveren met een snelle speed pedelec. Ik merk in elk geval in bochten dat ik meestal duidelijk sneller ben dan tweewielers en auto's.

De enige manier om te weten of ie je bevalt is er een poosje mee rijden. Ik geef toe dat de pure snelheid van een fiets zoals de Snoek ook wel aantrekt, maar voor mij persoonlijk is de praktische kant van de QV meer waard dan die enkele km/h die ik gemiddeld misschien meer kan halen met de Snoek. En hier 2 VM's gaan zetten, dat pakt me toch teveel plaats in Wink


RE: Hoe en wat met de Quatrevelo - 365cycle - 12-Oct-2023

(11-Oct-2023, 06:37 PM)GerDilven schreef: Een comfortabele QV, of een snelle, maar compromisloze snoek-L?
Snelheid is toch ook wel een heel belangrijk punt, zeker met die dagelijkse 60km.
Een QV is zeker comfortabel, maar een Snoek-L is zeker niet compromisloos. Sterker nog: over snel genomen drempels is een Snoek waarschijnlijk comfortabeler dan de QV, door het grotere achterwiel en de wat langere wielbasis (educated guess: 132cm).

(11-Oct-2023, 07:20 PM)qv-tester schreef: Wat de snelste velomobiel is, hangt ook van de route af. Ik heb als ik naar Hasselt rijd een vrij technisch traject met nogal wat draaien en keren in de 15 km die het dichtst bij Hasselt ligt, en dan is een stabiele QV niet eens zo traag denk ik. Vandaag had ik een gemiddelde snelheid van 40 km/h, dat is nu wel behoorlijk hoog, maar geeft toch aan dat zelfs een QV kan wedijveren met een snelle speed pedelec. Ik merk in elk geval in bochten dat ik meestal duidelijk sneller ben dan tweewielers en auto's.
De QV kiept niet zomaar om, maar ik heb met de mijne toch nog wel een aantal keer last gehad van smerig overstuur, met als gevolg dat ik iets minder gek durfde te doen in bochten met iets minder dan droog, stofvrij en superstrak asfalt. Ja, unpopular opinion, maar weet ook dat ik lang niet de enige ben die daar last van heeft gehad. Misschien ben ik wel één van die weinige malloten die zo hard de bocht om gaat, maarja... dat is het punt dan juist Tongue
Met de Milan GT en de Bülk "hoek" ik minstens net zo hard als ik destijds met de QV deed, juist omdat ze zo voorspelbaar zijn; beide fietsen "liften" bij mij eerst een voorwieltje maar zijn dan nog wel "onder controle", pas als je vanaf dat punt verder doorstuurt gaan ze echt kiepen.
De QV moet z'n snelheid in mijn ervaring vooral hebben van de enorm efficiënte aandrijving. Net als in de DF is in een QV iedere trap raak, en de "road presence" helpt ook behoorlijk als je dan weer eens de weg op gaat ipv het fietspad. De Bülk is ook stijf, maar je ligt daarin zoveel vlakker dat het toch minder vlot optrekt. En ondanks dat m'n 2e DF hier ook in de schuur staat zijn er een paar klimmetjes waar ik nog met geen enkele fiets zo snel naar boven ben gekomen als destijds met de (10 kilo zwaardere!) QV. 

Wat betreft die speed pedelecs: een flink fitte rijder in een QV kan snelle speed pedelecs (Strömer!) het flink lastig maken op het juiste traject, maar met de laatste generatie snelle tadpole velomobielen blijft zo'n SP echt nergens als je een beetje de ruimte hebt. Met 200 watt duurvermogen is 45 gemiddeld zeker niet onmogelijk, en dan hoeft er nog niet eens een kap op te liggen.


RE: Hoe en wat met de Quatrevelo - qv-tester - 12-Oct-2023

(12-Oct-2023, 04:36 PM)365cycle schreef: De QV kiept niet zomaar om, maar ik heb met de mijne toch nog wel een aantal keer last gehad van smerig overstuur, met als gevolg dat ik iets minder gek durfde te doen in bochten met iets minder dan droog, stofvrij en superstrak asfalt. Ja, unpopular opinion, maar weet ook dat ik lang niet de enige ben die daar last van heeft gehad. Misschien ben ik wel één van die weinige malloten die zo hard de bocht om gaat, maarja... dat is het punt dan juist Tongue

Dat overstuur probleem ken ik, dat was in het begin inderdaad een probleem bij de QV. Ik ben ook ooit door het achterste van de QV ingehaald, zonder omkiepen gelukkig. De oorzaak was veel te zwakke dempers. De huidige generatie (van 2019 of 2020) dempt véél beter waardoor het probleem met overstuur beduidend minder is. Enkel op zeer ongelijk liggende klinkers kan het achterwerk nog wel eens een zwiep geven, al voel ik het nu ook aankomen als dat al eens gebeurt. Op echt slechte weg kan het dus nog steeds, maar in het overgrote deel van de bochten gaat het prima. Bochten met vuil in zijn geen issue meer, dan is het meer opletten op verlies van grip. In vergelijking met de Mango vroeger ga ik duidelijk sneller (10-15%) door de bochten met meer marge naar mijn gevoel. Ik ben er ook eentje die de bochten graag vlot neemt als het kan, want dat rijdt toch net iets zuiniger Big Grin


RE: Hoe en wat met de Quatrevelo - ZoefZoef - 13-Oct-2023

(12-Oct-2023, 04:36 PM)365cycle schreef: [quote="GerDilven" pid='37828' dateline='1697042227']
Een comfortabele QV, of een snelle, maar compromisloze snoek-L?
Snelheid is toch ook wel een heel belangrijk punt, zeker met die dagelijkse 60km.
Een QV is zeker comfortabel, maar een Snoek-L is zeker niet compromisloos. Sterker nog: over snel genomen drempels is een Snoek waarschijnlijk comfortabeler dan de QV, door het grotere achterwiel en de wat langere wielbasis (educated guess: 132cm).

[quote]

Zag net de foto van de Snoek in Duitsland.  Ik vond 'm heel erg laag bij de grond. Kan bedrog zijn natuurlijk, maar ik vroeg me dus wel af of je daarmee niet continue drempels aan het schrapen bent?


RE: Hoe en wat met de Quatrevelo - Wim -de roetsende - 13-Oct-2023

Zegt ook iedereen over mijn MilanSL. Toch raak ik niets. Zelfs minder dan met de DF.


RE: Hoe en wat met de Quatrevelo - quattrovelootje - 13-Oct-2023

(11-Oct-2023, 06:37 PM)GerDilven schreef: Zag net de foto van de Snoek in Duitsland.  Ik vond 'm heel erg laag bij de grond. Kan bedrog zijn natuurlijk, maar ik vroeg me dus wel af of je daarmee niet continue drempels aan het schrapen bent?

Gisteren langsgeweest in Dronten en oa. itje gemaakt in de Snoek L. Die staat idd laag bij de grond (32mm CCU) en zou voor mijn woon/werk mogelijks toch problemen kunnen geven (flinke drempels). Bijkomend probleem van zo laag op de grond te zitten : na wissel met een QV kreeg de Snoek achteraan een lekke band. In de 2 fietsen lag maar 1 fietspomp en het bleek 'n hele klus te zijn om die op het ventiel te krijgen omdat er zo weinig ruimte is (en dan nog in de gietende regen, bah !). Het (achter)wiel komt maar nauwelijks onder de body uit, aan het ventiel kon je eiglijk alleen met een slangetje aan maar niet echt met de rechte pomp die in de vm lag ....


RE: Hoe en wat met de Quatrevelo - Frutsel - 13-Oct-2023

(13-Oct-2023, 12:21 AM)Wim -de roetsende schreef: Zegt ook iedereen over mijn MilanSL. Toch raak ik niets. Zelfs minder dan met de DF.

Het heeft vooral met de vorm van de neus te maken. Bij de wielen zelf kan je vlak aan de grond zitten, maar de neus komt eerst bij de drempel voordat je voorkant omhoog komt


RE: Hoe en wat met de Quatrevelo - 365cycle - 14-Oct-2023

(13-Oct-2023, 12:05 AM)ZoefZoef schreef: Zag net de foto van de Snoek in Duitsland.  Ik vond 'm heel erg laag bij de grond. Kan bedrog zijn natuurlijk, maar ik vroeg me dus wel af of je daarmee niet continue drempels aan het schrapen bent?
Staat die wel op de standaard hoogte? 
Ik stond ooit naast een Milan SL van een snelle Duitse rijder uit de buurt van Hamburg. De velg was bij de voorwielen amper zichtbaar, zo belachelijk laag dat ik me afvroeg of hij wel zonder schrapen over de strepen op de weg heen kon.


RE: Hoe en wat met de Quatrevelo - Hardloper - 14-Oct-2023

(14-Oct-2023, 12:50 AM)365cycle schreef:  zo belachelijk laag dat ik me afvroeg of hij wel zonder schrapen over de strepen op de weg heen kon.
Big Grin


RE: Hoe en wat met de Quatrevelo - Hardloper - 14-Oct-2023

Hoe complex is het om de spaken / wielen te vervangen van de QV?


RE: Hoe en wat met de Quatrevelo - qv-tester - 16-Oct-2023

(14-Oct-2023, 07:46 PM)Hardloper schreef: Hoe complex is het om de spaken / wielen te vervangen van de QV?

Bij mij heeft het meer dan 100000 km geduurd eer ik er moest vervangen, al lijken de voorwielen nu wel versleten te zijn. Spaken vervangen vooraan kan dikwijls (ligt er aan welke richting en kant net stuk ging) met wat creativiteit zonder het wiel eruit te halen (bij mij tot nu toe elke keer). Achteraan heb ik het nog nooit moeten doen, maar kan het goed zijn dat het ook zo is.

Het voorwiel eruit halen betekent de gehele veerpoot eruit halen. Niet moeilijk, maar kost wel wat tijd. Hoe dat moet staat op de site van velomobiel.nl. Achterwiel is in principe niet meer dan de centrale wielbout eruit draaien en het wiel los tikken (zelf nog nooit gedaan)


RE: Hoe en wat met de Quatrevelo - ZoefZoef - 16-Oct-2023

(14-Oct-2023, 12:50 AM)365cycle schreef:
(13-Oct-2023, 12:05 AM)ZoefZoef schreef: Zag net de foto van de Snoek in Duitsland.  Ik vond 'm heel erg laag bij de grond. Kan bedrog zijn natuurlijk, maar ik vroeg me dus wel af of je daarmee niet continue drempels aan het schrapen bent?
Staat die wel op de standaard hoogte? 
Ik stond ooit naast een Milan SL van een snelle Duitse rijder uit de buurt van Hamburg. De velg was bij de voorwielen amper zichtbaar, zo belachelijk laag dat ik me afvroeg of hij wel zonder schrapen over de strepen op de weg heen kon.


Jij bent meer thuis in de diverse velomobielen dan ik. Ik.zou het dus niet weten of ie verlaagd is, of dat zo laag gewoon standaard is.


RE: Hoe en wat met de Quatrevelo - 365cycle - 16-Oct-2023

(16-Oct-2023, 09:22 AM)qv-tester schreef: Het voorwiel eruit halen betekent de gehele veerpoot eruit halen. Niet moeilijk, maar kost wel wat tijd. Hoe dat moet staat op de site van velomobiel.nl. Achterwiel is in principe niet meer dan de centrale wielbout eruit draaien en het wiel los tikken (zelf nog nooit gedaan)
Moet de veerpoot er echt helemaal uit? Of kan je 'm een beetje laten zakken en 'm er dan langs wurmen (evt. met een zachte band)?

(16-Oct-2023, 10:07 AM)ZoefZoef schreef: Jij bent meer thuis in de diverse velomobielen dan ik. Ik.zou het dus niet weten of ie verlaagd is, of dat zo laag gewoon standaard is.
De Snoek staat standaard al wel laag. Eigenlijk is dat heel logisch, maar ik heb al vaker gemerkt dat het wel een beetje moeilijk uit te leggen is.
Die velomobiel is om Eva heen ontworpen, en Eva is een stuk kleiner dan Allert of Theo (als ik het goed begrepen heb heeft Theo model gestaan voor de Snoek L). 

Je kan dat ook omdraaien: In verhouding tot Eva is de hele wereld een klein stukje groter. Als je terugdenkt aan je kindertijd, of in straten of gebouwen komt waar je sinds je kindertijd niet meer geweest bent, beleef je dat ook echt: Alles voelt ineens veel kleiner dan het deed in je herinnering.

De Snoek is dus smaller, korter, lager dan de Snoek L en veel andere velomobielen, en om de wegligging goed te houden zal de bodemvrijheid dus mee moeten schalen. Daar kan je nog een klein beetje bij optellen omdat een snellere fiets bij voorkeur ook sneller door de bocht gaat; als je 60 kan, maar voor iedere bocht moet afremmen tot 20, is het gevoelsmatig zeker geen snelle fiets omdat je zoveel tijd kwijt bent aan accelereren. Ik merk dus ook met de Bülk dat ik ontspannen rijd, maar zolang ik overzicht heb heel hard door de bocht ga. 
Vanuit het perspectief van de Snoek zijn stoepranden, drempels, richels en alle andere ellende die we tegenkomen dus gewoon groter dan voor de Snoek L of andere fietsen.

Wel heeft de Snoek in verhouding dus heel erg grote wielen, want die zijn niet meegekrompen  Big Grin


RE: Hoe en wat met de Quatrevelo - qv-tester - 16-Oct-2023

(16-Oct-2023, 10:15 AM)365cycle schreef: Moet de veerpoot er echt helemaal uit? Of kan je 'm een beetje laten zakken en 'm er dan langs wurmen (evt. met een zachte band)?

Ik denk niet dat je binnen de wielkast het wiel hoog genoeg kan opheffen om het volledig van de as te schuiven. Wil je het wiel apart, dan zal de veerpoot eruit gehaald moeten worden. Remkabel moet niet per sé los gemaakt worden.