Voorstellen / QV / Zakelijk wwv - Afdrukversie +- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl) +-- Forum: Algemeen (https://ligfietsers.nl/forum-1.html) +--- Forum: Nieuw hier? (https://ligfietsers.nl/forum-2.html) +--- Topic: Voorstellen / QV / Zakelijk wwv (/thread-1883.html) Pagina's:
1
2
|
Voorstellen / QV / Zakelijk wwv - brainsalad - 18-Jul-2023 Hallo allemaal, Mijn naam is Hidde, zelfstandig ondernemer (zonder auto, wel OV en fiets) bij Cad Studio Delta en ben lid geworden van ligfietsers.nl om meer informatie te verkrijgen over aanschaf van een Quatrevelo (QV) met bedrijfslogo voor zakelijk (of prive?) woon-werkverkeer in Friesland. Een QV is nogal een investering, maar een dal-vrij van de NS ook :-) Verder fiets ik minstens eens per jaar een lange afstand op mijn Koga en mag ik graag zeilen. Iemand die mij op weg kan helpen met belastingtechnische voordelen bij een aanschaf van een Velo? Denk aan versnelde afschrijving / MIA / KIA / KM vergoeding. Velo prive of zakelijk? Dat soort dingen.. Hartelijke groet, Hidde RE: Voorstellen / QV / Zakelijk wwv - Hardloper - 18-Jul-2023 Welkom op het forum Hidde. Ik denk dat oa 365cycle hier heel goed mee verder kan helpen . Technische vragen , bekijk mijn topic maar eens over hoe en wat. Reken op 9 a 10 maanden levertijd. Heb je al eens proef gereden met een Velomobiel en eventueel een Quatrevelo? Voor mij is het toevallige een heel spannende periode, aangezien ze in Roemenië al volop bezig zijn met mijn Quatrevelo te fabriceren. Privé verwacht ik geen interessante belastingvoordelen buiten dat je geen motor rijtuigen belasting betaald en geen accijnzen op brandstof. RE: Voorstellen / QV / Zakelijk wwv - Niels van der Wal - 18-Jul-2023 (18-Jul-2023, 11:39 AM)brainsalad schreef: Hallo allemaal, Zakelijk: Ik ben zzp-er geweest en had mijn velomobiel zakelijk gekocht. De BTW kun je terugvragen, je kan de aanschafprijs aftrekken van de belastbare winst (scheelt belasting) en hij viel onder mijn zakelijke verzekering. Er is geen reden om deze fiets alleen zakelijk te mogen gebruiken, hij is dus ook privé. Ook alle kosten die samenhangen met het bedrijfslogo zijn belastingtechnisch te declareren. En afschrijving? Ik ben jaren terug gestopt als zzp-er. Geen vragen gehad over de fiets(en) die ik op de zaak had staan. Genoeg financiële argumenten om een velomobiel zakelijk aan te schaffen. Niels, €, van der Wal RE: Voorstellen / QV / Zakelijk wwv - Hardloper - 18-Jul-2023 Ik heb trouwens nog een tip Hidde. Als je nu al vrij zeker weet dat je een nieuwe wilt en dit model. Geef te kennen aan Theo van Velomobiel.NL. Dan kom je sneller aan de beurt. Ik heb ook voor het proefrijden al op de lijst laten zetten. De details spreken over welke cassette, tandwiel voor, welke band, kleur(en), welke kap (alien kap is aan te raden) of beide etc. Dat komt later wel, dit is iets voor de eerste maanden van 2024. RE: Voorstellen / QV / Zakelijk wwv - brainsalad - 18-Jul-2023 (18-Jul-2023, 12:13 PM)Niels van der Wal schreef:(18-Jul-2023, 11:39 AM)brainsalad schreef: Hallo allemaal, Bedankt voor de tips. Heb jij nog iets met een MIA/KIA gedaan? ZZP Nederland - ZZP en zakelijke fiets of e-bike; de (belasting)voordelen RE: Voorstellen / QV / Zakelijk wwv - Niels van der Wal - 18-Jul-2023 l [/quote] Bedankt voor de tips. Heb jij nog iets met een MIA/KIA gedaan? ZZP Nederland - ZZP en zakelijke fiets of e-bike; de (belasting)voordelen [/quote] Geen idee of je die kan eten. wat zijn het? Niels, ?, van der Wal RE: Voorstellen / QV / Zakelijk wwv - Fietsbennie - 18-Jul-2023 Misschien kun je het via Lease plan doen? RE: Voorstellen / QV / Zakelijk wwv - Bacchus - 18-Jul-2023 (18-Jul-2023, 12:49 PM)brainsalad schreef: Bedankt voor de tips. Heb jij nog iets met een MIA/KIA gedaan? Missing in Action / Killed in Action? Je gaat je velomobiel legergroen spuiten, een kanon monteren en naar Oekraïne rijden? RE: Voorstellen / QV / Zakelijk wwv - brainsalad - 18-Jul-2023 (18-Jul-2023, 01:13 PM)Niels van der Wal schreef: l Bedankt voor de tips. Heb jij nog iets met een MIA/KIA gedaan? ZZP Nederland - ZZP en zakelijke fiets of e-bike; de (belasting)voordelen [/quote] Geen idee of je die kan eten. wat zijn het? Niels, ?, van der Wal [/quote] Van de website ZZP-Nederland overgenomen: Citaat:Fiets/e-bike in privé: Citaat:Fiets/e-bike op de zaak zetten Citaat:Afschrijven van zakelijke fiets/e-bike Citaat:De kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) Citaat:Elektrische bakfiets of speed pedelec met Milieu-investeringsaftrek (MIA) Citaat:Zakelijke fietslease Die KIA / VIA / Vamil regeling is wel fijn. Iemand die hier ervaring mee heeft? Zo'n QV is al 10K+ dus dat loont wel! En het lijkt mij dat de overheid niet elektrisch aangedreven voertuigen helemaal mooi vindt en fiscaal stimuleert, toch?? RE: Voorstellen / QV / Zakelijk wwv - 365cycle - 18-Jul-2023 Een velomobiel schrijft in vijf jaar af, zoals de meeste wat prijzigere producten. Tenzij je 'm plat rijdt (zoals ik) zijn ze na het eerste jaar vaak al meer waard dan de waarde op de balans. KIA kan zeker. Verder, heel oneerlijk, maar MIA is niet van toepassing op een velomobiel, tenzij je een motor in je QV laat bouwen en 'm opvoert (fiscaal dan he ) als E-bakfiets (gezien er 26 sixpacks in passen moet dat kunnen als je het mij vraagt ) Verder zijn er soms fiscale fratsen mogelijk waarmee je onder de bijtelling uit kan komen, als je dat wil zou ik even bij je fiscalist langs gaan en vragen naar de mazen in de wet Als laatste belangrijk voor als je over wat langere afstanden naar klanten gaat en welkom wil blijven: Twee setjes sportkleding, schone werkkleding, een washandje en een handdoek zijn fijn, een douche is sneller en fijner. Ik vervoer daarnaast m'n laptop in een lichte, waterdichte sleeve met een paar vochtvreters erin (van die SILICA gel). Gaat alweer 40.000 km ofzo goed. In m'n driewielers staat de laptop rechtop langs het achterwiel, maar ik las iets over CAD dus ik vermoed dat jouw laptop daarvoor te dik en te zwaar is in een QV heb je sowieso niet zo'n mooie smalle ruimte waar ie vast in staat (maar héél véél ruimte). Een riempje monteren om de laptop mee vast te zetten en/of een fleecedeken onderin leggen is dan wel een goed idee, van klapperen en rondstuiteren door de bagageruimte worden ze niet beter. Verder: Tenzij je redenen hebt om HEEL ZEKER te weten dat je een QV wil zou ik de DF, Tuna, Bülk, Strada en Snoek zeker ook een kans geven. Gewoon even een route van 10/15 km uitstippelen en in alle fietsen hetzelfde rondje rijden (voor DF/Tuna/Bülk moet je snel zijn, ze zijn na zaterdag dicht ivm vakantie). In het ergste geval kies je iets anders en ben je goedkoper uit RE: Voorstellen / QV / Zakelijk wwv - Hardloper - 18-Jul-2023 Nou volgens mij is er een tweedehandse DF te koop op Velomobiel.NL. Maar de Tuna / Bülk zul je dan wel weer bij Intercitybike moeten wezen. RE: Voorstellen / QV / Zakelijk wwv - 365cycle - 18-Jul-2023 (18-Jul-2023, 07:31 PM)Hardloper schreef: Nou volgens mij is er een tweedehandse DF te koop op Velomobiel.NL. Maar de Tuna / Bülk zul je dan wel weer bij Intercitybike moeten wezen.Tweedehands is voor een zakelijke aankoop veel minder interessant. Tenzij je 'm privé koopt en op km-vergoeding lange afstanden gaat rijden, dan wel. 19ct per km belastingvrij schiet best op als je 15000 km per jaar rijdt, maar houd er rekening mee dat je dan wel een sluitende administratie moet hebben. Dat is voor mij de reden geweest dat ik áltijd met een fietscomputer rijd; kilometers kunnen doorbelasten. De Hammerhead houdt ook echt de km-stand van m'n fiets vast: Vlaflip staat op 9591,5 km (dat was na afgelopen weekend 10000 geweest als ik gewoon door was gereden ), de DF op 96170,3 km. RE: Voorstellen / QV / Zakelijk wwv - brainsalad - 18-Jul-2023 (18-Jul-2023, 03:18 PM)Fietsbennie schreef: Misschien kun je het via Lease plan doen? Bedankt voor de tip, maar ik bezit een QV liever, dat kan ik er nog effe een gat in boren :-) RE: Voorstellen / QV / Zakelijk wwv - Hardloper - 18-Jul-2023 (18-Jul-2023, 10:08 PM)365cycle schreef:(18-Jul-2023, 07:31 PM)Hardloper schreef: Nou volgens mij is er een tweedehandse DF te koop op Velomobiel.NL. Maar de Tuna / Bülk zul je dan wel weer bij Intercitybike moeten wezen.Tweedehands is voor een zakelijke aankoop veel minder interessant. Je kunt er misschien wel mee proefrijden??? RE: Voorstellen / QV / Zakelijk wwv - Wim -de roetsende - 18-Jul-2023 (18-Jul-2023, 10:34 PM)Hardloper schreef: Je kunt er misschien wel mee proefrijden??? Je gaat toch niet met een verkoper van een vm afspreken enkel en alleen om een proefrit te maken om te checken of dit type vm geschikt voor jou is? Dit vind ik niet netjes. Ik ga alleen proefrijden als ik ook de intentie heb om de fiets te kopen. Dus niet om er alleen maar leuk een rondje mee te gaan rijden, omdat ik dat type fiets wil uitproberen. Ik zou als verkoper niet blij zijn met zulke 'kopers'. RE: Voorstellen / QV / Zakelijk wwv - Tom Fekkes - 19-Jul-2023 (18-Jul-2023, 11:15 PM)Wim -de roetsende schreef:(18-Jul-2023, 10:34 PM)Hardloper schreef: Je kunt er misschien wel mee proefrijden??? Mee eens RE: Voorstellen / QV / Zakelijk wwv - brainsalad - 19-Jul-2023 (18-Jul-2023, 11:15 PM)Wim -de roetsende schreef:(18-Jul-2023, 10:34 PM)Hardloper schreef: Je kunt er misschien wel mee proefrijden??? Je zou een vergoeding kunnen betalen voor uitproberen. Huren zeg maar. Maar alleen rijden om te testen is niet netjes inderdaad. RE: Voorstellen / QV / Zakelijk wwv - datakneder - 19-Jul-2023 (18-Jul-2023, 11:15 PM)Wim -de roetsende schreef:(18-Jul-2023, 10:34 PM)Hardloper schreef: Je kunt er misschien wel mee proefrijden??? Ik heb het wel gedaan. In die tijd was er een Alpha 7 in de buurt te koop. Ik heb wel de verkoper gevraagd of ik hem mocht zien en ik hoefde niet proef te rijden. Ik was vantevoren duidelijk over mijn intenties. Dat was geen probleem. Het niet vermelden aan de verkoper, en zo hem geen keus geven vind ik "onder valse voorwendselen..." RE: Voorstellen / QV / Zakelijk wwv - Hardloper - 19-Jul-2023 In het geval van de topic starter zou ik gewoon aangeven ik ben heel geïnteresseerd in de nieuwe QV. Echter wil ik uitsluiten dat de Df niet een betere keus zou zijn. Maar doen als of je die tweedehandse wilt kopen en dan helemaal geen intentie hebt om bij Velomobiel.NL te kopen. Dat vind ik niet OK. Toen ik de Tuna probeerde, toen was Ymte al lang op de hoogte dat ik heel erg geïnteresseerd was in de QV. RE: Voorstellen / QV / Zakelijk wwv - Willeke_IGKT - 19-Jul-2023 De mannen in Dronten, zowel Velomobiel.nl als Intercity Bikes zijn gewend dat mensen komen proefrijden die bij de ander of zelfs bij geen van beide kopen. Toen ik nog geen VM had heb ik met Ymte gesproken over in een fiets komen zitten om zien of ik ermee uit de voeten zou kunnen en hij zei meteen dat ik ook een proefrit in een paar andere fietsen zou kunnen maken. Dat ik er laatst was om mijn Strada te brengen was er iemand die in de ochtend bij de andere zaak proefgereden had, nu bij hun. Iemand uit Zweden die toevallig in Nederland was voor iets anders en mogelijk rechtstreeks in Roemenië gaat bestellen. RE: Voorstellen / QV / Zakelijk wwv - 365cycle - 19-Jul-2023 (19-Jul-2023, 10:14 AM)Willeke_IGKT schreef: De mannen in Dronten, zowel Velomobiel.nl als Intercity Bikes zijn gewend dat mensen komen proefrijden die bij de ander of zelfs bij geen van beide kopen.Klopt. Ze hebben ook belang bij het promoten van velomobielen in het algemeen. Toen ik bij Ymte ging kijken mocht ik proefrijden, ondanks dat ik vantevoren al aangegeven had een tweedehands Quest te zoeken. Z'n tijdsinvestering heeft geloond, want ik heb zowel ICB als velomobiel.nl al wel wat omzet opgeleverd RE: Voorstellen / QV / Zakelijk wwv - Hardloper - 19-Jul-2023 Op de site van Intercitybike staat ook dood leuk wij zijn op vakantie tussen x en y. Als er iets dringend is met de Velomobiel, ga dan bij onze collega’s van Velomobiel.NL. Zij zijn na ons op vakantie. Het zou me niet verbazen dat ze afspreken wanneer ze beide dicht zijn. Niemand is gebaad bij spanningen tussen beide partijen. Ik hoop gewoon dat beide voldoende levens vruchtbaar blijven om te overleven en meer dan dat. Namelijk ook nog ruimte voor ontwikkeling en verbetering van nieuwe en bestaande modellen. Aangezien de TS geen ervaring heeft zover ik hoor met ligfietsen. Weer ik niet of hij al gelijk heel duidelijk verschil gaat merken tussen de verschillende modellen. Ik had dat niet. Uiteraard merkte ik dat sommige shifters fijner waren als andere. Kwa draai cirkel , etc is nog niet iets wat ik bewust ervaarde als grote verschil. Waarschijnlijk ga ik in praktijk situaties tegen komen dat de ene VM beter doet als de andere. En bij een toekomstige fiets van de zaak zal ik hier wel op letten. Ik las hierboven iets van een constructie van een fiets die je te leen hebt. Geen idee of dat wel werkt met een VM. Omdat ze die niet zo snel weer door schuiven. En het is ook wel iets persoonlijks. Maar dan nog zou ik niet op die manier een fiets van de zaak willen. RE: Voorstellen / QV / Zakelijk wwv - Bacchus - 19-Jul-2023 (19-Jul-2023, 11:17 AM)Hardloper schreef: Niemand is gebaad bij spanningen tussen beide partijen.[ICB en V.NL] Ik hoop gewoon dat beide voldoende levens vruchtbaar blijven om te overleven en meer dan dat. Namelijk ook nog ruimte voor ontwikkeling en verbetering van nieuwe en bestaande modellen.Een beetje gezonde spanning en concurrentie tussen de twee is wel goed. Toen ik laatst langsging om bij ieder eens iets te proberen, hoorde ik toch minstens die gezonde concurrentie in de ondertoon als ik het met een over de ander had. Citaat:Aangezien de TS geen ervaring heeft zover ik hoor met ligfietsen. Weer ik niet of hij al gelijk heel duidelijk verschil gaat merken tussen de verschillende modellen. Ik had dat niet. Uiteraard merkte ik dat sommige shifters fijner waren als andere. Kwa draai cirkel , etc is nog niet iets wat ik bewust ervaarde als grote verschil.Tussen veel op elkaar lijkende velomobielen kan ik me dat wel voorstellen maar zelfs iemand die er nooit een gereden heeft voelt grote verschillen tussen de QV, Snoek L en Tuna die ik toen reed. RE: Voorstellen / QV / Zakelijk wwv - Hardloper - 19-Jul-2023 Beetje gezonde spanning wel. Maar niet als je het ver de ander hebt en je hebt het gevoel wat heb ik nu gedaan. Wat me nu zo te binnen schiet. De manier van besturen, het erin liggen is iets wat allemaal nieuw is en indruk maakt. Wanneer je niet het uiterste gaat opzoeken en niet heel extreem grote proef ritten zullen de verschillen toch minder indruk maken. Maar neemt niet weg dat ik wel merkte dat de Snoek een krapper was dan de Tuna. Maar het zeilen enzo. Dat heb ik niet bewust ervaren. Was misschien ook te veel onder de indruk van de algemene velo ervaringen. RE: Voorstellen / QV / Zakelijk wwv - brainsalad - 21-Jul-2023 Hier nog een uitleg over toepassing van subsidies voor fietsen op de website Kemperfietsen.nl Citaat:Speed Pedelec subsidie 2023 RE: Voorstellen / QV / Zakelijk wwv - Hardloper - 29-Jul-2023 En Hidde al actie ondernomen om je Quatrevelo op de orderlijst te krijgen?? Als ik de wachtlijst ga bewonderen van Velomobiel, dan zie ik 26 juli de laatste bestelling voor de QV. Het gaat nog niet heel snel. Maar deze bestelling kan net een halve maand schelen wanneer jouw QV geleverd gaat worden. Je kunt altijd onder voorbehoud op de lijst zetten. En daarna eventueel nog aanpassingen doen. Volgens mij kun je zelfs zonder verlies van slot een andere Velomobiel kiezen na eventueel proefrijden. Ik wil je niet onder druk zetten, maar het is gewoon jammer als je paar maanden extra moet wachten omdat je treuzelde mee op de lijst te laten zetten en dat andere je net voor waren in die periode |