ligfietsers.nl
Velion / Code naam: VM45 - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Algemeen (https://ligfietsers.nl/forum-1.html)
+--- Forum: Hangplek (https://ligfietsers.nl/forum-13.html)
+--- Topic: Velion / Code naam: VM45 (/thread-1892.html)

Pagina's: 1 2 3


Velion / Code naam: VM45 - Hardloper - 24-Jul-2023


Wat een bakbeest zeg die QV van WAW


RE: VM45 - ZoefZoef - 24-Jul-2023

Vind het maar een lelijk gedrocht ten op zichte van andere velomobielen.


RE: VM45 - Frutsel - 24-Jul-2023

Een SUV onder de velomobielen


RE: VM45 - Wim -de roetsende - 24-Jul-2023

Misschien wel een heel geschikt vervoermiddel voor de iets minder sportieve medemens.


RE: VM45 - Bas_ligfiets - 24-Jul-2023

Maar je kunt er wel heeeeeel veel in kwijt. Hier hoef je niet op een slaapmatje te besparen als je op vakantie gaat.
Het lijkt me wel een heel praktische fiets. Boodschappen hoeven niet meer uit de tas, je kunt de tassen gewoon zo achterin zetten. Achterklep eruit en kinderzitje erin, een soort Donald Duck auto oplossing zullen we maar zeggen.
Over smaak valt te twisten. Ik denk dat ie best lager had gekund.


RE: VM45 - Hardloper - 24-Jul-2023

(24-Jul-2023, 10:32 PM)Bas_ligfiets schreef: Maar je kunt er wel heeeeeel veel in kwijt. Hier hoef je niet op een slaapmatje te besparen als je op vakantie gaat.
Het lijkt me wel een heel praktische fiets. Boodschappen hoeven niet meer uit de tas, je kunt de tassen gewoon zo achterin zetten. Achterklep eruit en kinderzitje erin, een soort Donald Duck auto oplossing zullen we maar zeggen.
Over smaak valt te twisten. Ik denk dat ie best lager had gekund.

Zeg maar rustig speedpedelec, aangezien er ook ondersteuning is tot 45km/u


RE: VM45 - 365cycle - 24-Jul-2023

Ik vind het eigenlijk wel een tof ding, zo nu hij klaar is.
En gezien de regelgeving kunnen ze niet anders dan er een bakbeest van maken.


RE: VM45 - Hoekie - 24-Jul-2023

Inderdaad, wetgeving bepaalt voor een groot deel de vorm. Inderdaad, een stuk beter dan de eerste indrukken.
Met een andere muts zou het zelfs een mooi vervoersmiddel kunnen worden.

Op het Duitse forum valt de VM45 terecht in de categorie Velocar. Niet in de categorie Velomobiel.
Hij moet nog L? gehomologeerd worden voor 45. Als ik het me goed herinner hoef je niet te kunnen trappen, maar wel goed voor de effeciëntie, ergens tussen spedelec en brommobiel in. Zodra de goedkeuring binnen is, gaat wel even duren, weten we welke categorie het geworden is. En of er verschil in categorie tussen landen gaat zijn.


RE: VM45 - Hardloper - 25-Jul-2023

Ergens wel jammer dat er niet 2 koplampen zijn bevestigd. Ik zou hier en daar wat andere design keuzes hebben gemaakt. Ik ben ook zeer benieuwd hoe zwaar hij is.
We hebben straks drie keuzes:
1. De sportieve Quatrevelo Velomobiel.NL
2. De trap ondersteunde de Podbike
3. Katenga VM45

Het wordt erg spannend voor Podbike hoe snel de VM45 komt en wat de prijs is lijkt me. Als de prijs concurrent. Dan heb je mensen met rijbewijs die voor de Katenga gaan, denk ik toch. Ik vrees ervoor dat de Podbike het zwaar kan krijgen


RE: VM45 - JanBurp - 25-Jul-2023

Mooi? Mmm.
Maar dit zijn erg boeiende ontwikkelingen. Er is nog een wereld te ontdekken tussen een normale velomobiel en een kleine electrische auto.


RE: VM45 - Hoekie - 25-Jul-2023

Meer info en afbeeldingen
https://www.katanga.eu/update-vm45-project-2/

Katanga heeft de doelstelling voor homologatie categorie L6e-A.
Dit is een - lichte - quad voor gebruik op de weg/rijbaan.


RE: VM45 - Hardloper - 25-Jul-2023

Er komt een tot 25km/u versie en deze gaat meer dan 12K kosten. Vanochtend te horen gekregen van de man uit het filmpje. Stephan himself. Had hem even gemaild over zijn project.


RE: VM45 - Hardloper - 27-Jul-2023

Nog even gekeken. Er komt een versie zonder ondersteuning volgens de site en die ligt op het prijs niveau van de QV. Echter volgens hun site gaat hij zo’n 72kg wegen
https://www.katanga.eu/update-vm45-project-2/ . Mijn QV gaat geen lichte jongen wegen, ik betwijfel of ik 2x mijn fiets ga wegen. Ik ben tevreden met mijn gewicht. Maar een fiets die zwaarder is als mij, is toch wel zwaar vooruit trappen lijkt me. En dan komt de bagage er nog erbij.


RE: VM45 - Wim -de roetsende - 27-Jul-2023

72kg is zonder de batterij. Dat zegt niets over het gewicht zonder motor, enz.

Maar goed, het is sowieso veel te zwaar. 

Ik vind dat een vm 25kg of minder mag wegen. QV is voor mij te groot en te zwaar.

Ik ben 1.77m en 76kg.


RE: VM45 - 365cycle - 27-Jul-2023

"Veel te zwaar" voor wat jij ermee wil doen Wim. Het ding is nog altijd een stuk lichter dan je auto.


RE: VM45 - Wim -de roetsende - 27-Jul-2023

(27-Jul-2023, 12:41 PM)365cycle schreef: "Veel te zwaar" voor wat jij ermee wil doen Wim. Het ding is nog altijd een stuk lichter dan je auto.

Nee hoor, ik heb geen auto  Tongue  

Als niet ondersteunde vm vind ik deze vm veel te zwaar.


RE: VM45 - ZoefZoef - 27-Jul-2023

72kg, Serieus?

Dat weeg ik ook en ik ben soms al niet vooruit te branden.


RE: VM45 - Hardloper - 27-Jul-2023

(27-Jul-2023, 09:07 PM)ZoefZoef schreef: 72kg, Serieus?

Dat weeg ik ook en ik ben soms al niet vooruit te branden.
[Afbeelding: UPDATE-VM45-project-July-2023-17.png]


RE: VM45 - Bacchus - 28-Jul-2023

Met dit soort specificaties, lijkt het inderdaad meer een kleine auto met trapaandrijving dan een gestroomlijnde fiets.


RE: VM45 - Hardloper - 28-Jul-2023

Ik zou hem andere achterlichten/knipper lichten geven:
https://www.2cheap.nl/markeringslamp-oranje-70mm-pm.html

Aangezien hij ook achteruit kan, achteruit rij lampje en aan de voorkant dubbele koplamp


RE: VM45 - Wim -de roetsende - 28-Jul-2023

Maar wel een prima vm voor mensen die 'de gewone vm' veel te extreem en te sportief vinden.

Is wel echt voor een nieuwe markt bedoeld lijkt mij. 

Of voor vm-rijders die het tempo van de toertochten niet meer bij kunnen houden  Tongue


RE: VM45 - Hardloper - 28-Jul-2023

Ik zie deze VM met ondersteuning (zowel 25 en 45km) wel als de Podbike killer. Dus Wim ik snap je wel


RE: VM45 - Wim -de roetsende - 28-Jul-2023

(28-Jul-2023, 09:53 AM)Hardloper schreef: Ik zie deze VM met ondersteuning (zowel 25 en 45km) wel als de Podbike killer. Dus Wim ik snap je wel

Is de PodBike überhaupt al in productie?

Adri, een blogger uit Noorwegen én QV-rijder, had er ooit twee in bestelling. 

Maar ze werden steeds duurder  Doh 

Op 27/02/22 meldde hij dat ze heeft afbesteld. Hij had ze in 2017 besteld.
Reden: 
Hij was het wachten en alle loze beloften al een tijdje beu.
Toen kwam de prijsverhoging van €4500,- naar €7000,-


Update:
Ik heb even op de website gekeken. Er is nog steeds sprake van een 'pre-order'. 
Dus niet in productie al sinds 2017. Ik ben benieuwd of ze er ooit gaan komen.


RE: VM45 - Hardloper - 28-Jul-2023

Wim ik ken Adri wel. Heb ook gezien dat hij ze heeft afgezegd. Maar dat hij er ook een voor de vrouw wou wist ik niet. En ja ik wist dat het steeds duurder zou woorden dat product. Dus dan komt de VM45 steeds dichter bij die van de Podbike liggen. VM45 gaat zonder veel gedoe geleverd gaan worden verwacht ik en dan heb je veel over stappers hebt.
Wat ik van de Podbike las, hebben ze nu een dure Pioneers editie waarbij de onderdelen van mindere kwaliteit zijn. Die worden eerst aan de Noren en Duitsers versleten. Met dat geld willen ze door grote volumes en een goedkopere locatie de goedkopere onderdelen van meer kwaliteit leveren. Spuitgieten wat ze willen doen zo sterkere onderdelen opleveren dan dure 3D printen. Maar als deze VM45 straks minimaal voor 10 per week gemaakt kunnen worden doordat ze de mallen hebben en de arbeidskrachten. Nou dan heb je zo 500 op een jaar en dan neemt de afzet van de Podbike af. En krijgt men dan nog wel het financiële plaatje goed rond???

Ahja en de prijs verhogingen , gewichtstoename en dus minder actieradius , opschuiving leveringen etc zal leiden tot steeds meer afzeggingen. Ik weet nog goed dat mijn vader de Podbike liet zien wegens bedenkingen voor de QV. Nou later zag hij wel dat het best wel degelijk in elkaar zit. Ben ik blij dat ik voor de QV tekende, nu weet ik dat ik met jullie de oliebollentocht kan doen dit jaar. Met de Podbike over 2 / 3 jaar misschien?? Maar hoe lang doe ik erop om op de locatie te komen??? Want batterij leeg is geen fietsen meer.  Big Grin Dus zelf zou ik zijn overgestapt van de Podbike naar de VM45 in de 25km/u versie


RE: VM45 - ThijsR - 27-Mar-2024

Ik vind dit dus wel erg interessant, maar de hoogte valt me op papier toch nog tegen... Is de WAW zó laag dan?


RE: VM45 - 365cycle - 27-Mar-2024

Ja. Ik vind de hoogte wel meevallen en vind dit een erg leuke fiets. Niet nu voor mezelf, wél als auto-alternatief voor als ik heel vaak heel ver moet, en natuurlijk voor mensen die niet echt sportief willen worden.

Die 72 kg is trouwens fors, maar de hele motorinbouw zit daar wel in. 60-65 kg voor een dusdanig grote én degelijke fiets vind ik niet zo heel raar. Als je een differentieel, versnellingsnaaf en vierwielsturing in een QV bouwt zit je vermoedelijk ook al boven de 40.