Hoi! Ik kom uit Groningen - Afdrukversie +- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl) +-- Forum: Algemeen (https://ligfietsers.nl/forum-1.html) +--- Forum: Nieuw hier? (https://ligfietsers.nl/forum-2.html) +--- Topic: Hoi! Ik kom uit Groningen (/thread-1963.html) |
Hoi! Ik kom uit Groningen - PieterTrapt - 29-Sep-2023 Na lang 'lurken' op dit leuke forum nu aangemeld. Ik ben Pieter, ik rijd per fixie (mét rem!) naar mijn werk, da's circa 14 km heen en 14 terug. Ik woon in een dorp aan de zuidkant van de stad Groningen, mijn werk is aan de noordkant van die stad. Dus dan fiets ik dwars door de stad, of (deels) buitenom, een beetje door industriegebieden en buitenwijken. Maar gelukkig ook wat stukken door het groen. Ik rij al jaren op een doortrapper: de stilte, het directe contact met de weg en de 'flow' van één constant tempo zijn heerlijk. Maar natuurlijk heeft "één vaste versnelling" ook nadelen, zoals elke fietser weet. Ik ben al lang gefascineerd door ligfietsen, heb ook weleens proef gereden, maar ik twijfel of ze voor mijn traject geschikt zijn. Omdat ik toch veel door de stad fiets, en over drukke fietspaden met veel e-idioten. Daarover vraag ik advies bij Open Tweewielers. Maar als iemand hier advies wil geven: graag! Fietsroute Eelde-Groningen En wat mij betreft is de kloof niet ligfietsers versus bukkers, maar zelf trappen versus hulpmotor. Als berijder van een fixie voel ik geen verwantschap met e-"fietsers", maar wél met andere mensen die zelf fietsen, zoals ligfietsen en racefietsen. RE: Hoi! Ik kom uit Groningen - Hardloper - 29-Sep-2023 Welkom op het forum. Zou ik mogen vragen wat voor fiets je nu precies hebt? Ik ken heel die fixie niet. Is dat een bukker, ligfiets of wat is het? RE: Hoi! Ik kom uit Groningen - melle z - 29-Sep-2023 Ik heb een aantal jaar woon-werkverkeer Stedum-Groningen vv (23km) op een Optima Stinger gedaan, zomers vaak afgewisseld met een fixie. Groningen stad/ ommeland is een uitstekende omgeving voor beide, maar in de stad en op drukke fietspaden zoals langs de Rijksstraatweg/ Hereweg zit ik zelf liever rechtop. Zoals ik in je andere topic al aangaf, van Eelde kun je op een ligfiets mooi naar het Zernike door de Onlanden, kost hooguit 5-10 minuten meer dan door de stad en fietst een stuk lekkerder. RE: Hoi! Ik kom uit Groningen - Lopopodium - 29-Sep-2023 (29-Sep-2023, 05:00 PM)Hardloper schreef: Welkom op het forum. Zou ik mogen vragen wat voor fiets je nu precies hebt? Ik ken heel die fixie niet. Is dat een bukker, ligfiets of wat is het? Ik dacht altijd een fiets zonder rem en verder zo kaal als wat. Maar er zit wel 'gewoon' een rem op. Maar je kan denk ik nog fixier fietsen dan op een gemiddelde fixie, want volgens mij heb je ze ook zonder rem...? Deze tekst biedt wel een goed beeld: https://thefixedgearshop.com/wat-is-een-fixie-bike/ RE: Hoi! Ik kom uit Groningen - melle z - 29-Sep-2023 (29-Sep-2023, 05:09 PM)Lopopodium schreef: want volgens mij heb je ze ook zonder rem...?Dan heb je een freewheel nodig en is het dus geen fixie meer, want voeten stil houden op een fixie = remmen. Dit is de mijne, built not bought en met voor- en achterrem. Ik rij er nu in Dublin mee. En deze gebruikte ik in de tijd dat ik in Stedum woonde. RE: Hoi! Ik kom uit Groningen - Wim -de roetsende - 29-Sep-2023 (29-Sep-2023, 05:00 PM)Hardloper schreef: Welkom op het forum. Zou ik mogen vragen wat voor fiets je nu precies hebt? Ik ken heel die fixie niet. Is dat een bukker, ligfiets of wat is het? Jij bent dus ook echt een Hardloper en geen Fietser. - - Welkom op dit forum. Leesplezier heb je al gehad. Nu nog veel schrijfplezier gewenst. Mijn advies staat in je andere topic. Citaat:En wat mij betreft is de kloof niet ligfietsers versus bukkers, maar zelf trappen versus hulpmotor. Als berijder van een fixie voel ik geen verwantschap met e-"fietsers", maar wél met andere mensen die zelf fietsen, zoals ligfietsen en racefietsen. Hier ben ik het ook echt heel erg mee eens. Het maakt mij niet uit waarop iemand fietst, als hij/zij/die maar fietst. RE: Hoi! Ik kom uit Groningen - Hardloper - 29-Sep-2023 (29-Sep-2023, 05:09 PM)Lopopodium schreef:Recht toe recht aan ofzo als ik het goed begrijp?(29-Sep-2023, 05:00 PM)Hardloper schreef: Welkom op het forum. Zou ik mogen vragen wat voor fiets je nu precies hebt? Ik ken heel die fixie niet. Is dat een bukker, ligfiets of wat is het? (29-Sep-2023, 05:25 PM)Wim -de roetsende schreef: Jij bent dus ook echt een Hardloper en geen Fietser. Ja ik ben een echte gebruiker van de benenwagen. RE: Hoi! Ik kom uit Groningen - PieterTrapt - 29-Sep-2023 (29-Sep-2023, 05:18 PM)melle z schreef:(29-Sep-2023, 05:09 PM)Lopopodium schreef: want volgens mij heb je ze ook zonder rem...?Dan heb je een freewheel nodig en is het dus geen fixie meer, want voeten stil houden op een fixie = remmen. Mooi! (29-Sep-2023, 05:00 PM)Hardloper schreef: Welkom op het forum. Zou ik mogen vragen wat voor fiets je nu precies hebt? Ik ken heel die fixie niet. Is dat een bukker, ligfiets of wat is het? Hoi Hardloper! Het is een bukker. Een fixie ofwel doortrappper is een fiets waar het achtertandwiel "vast" zit. Als het wiel draait, moeten de pedalen ook draaien. En als je naar achteren trapt, dan fiets je naar achteren. Dit in tegenstelling tot een singlespeed, zoals de klassieke stadsfiets, die ook maar één tandwieltje heeft, maar dan met vrijloop. Daarop kun je wél lje benen stilhouden. Op een fixie moet je altijd meetrappen, ook als je door de bocht gaat. Nadeel is dat je de bochten wat ruimer moet nemen. En dat je nooit je benen kunt stilhouden. En natuurlijk (net als bij een singlespeed) dat je maar één versnelling hebt. Maar er zijn ook voordelen: het systeem is simpel, licht, weinig onderhoud en heel efficiënt. Het is ook stil, er ratelt niks. En het gevoel is lekker: je bent zeer direct gekoppeld aan de wielen en de weg. Elke trap geeft je 1-op-1 snelheid naar voren. Moeilijk uit te leggen, maar een fiets met vrijloop voelt "indirecter". Veel stoere jongens halen dan ook meteen de velgremmen van de fiets af. Want op een fixie kun je een beetje afremmen met je benen (tegendruk geven op de pedalen, dan ga je langzamer). En als je stoer bent kun je de fiets opwippen, de benen stilhouden, en dan een slipper maken op de achterband. Je buitenband slijt dan als een gek, maaaar, je remt wél!. Ik ben te oud voor dat soort grappen, dus ik heb de voorrem lekker laten zitten en die gebruik ik heel veel. De achterrem mocht er af, het achterwiel rem ik met m'n benen. Fijn dat er ruimte is voor iets over de bukfiets op dit forum, voor mij persoonlijk is de scheiding ook niet ligfiets versus bukker. Maar eerder "zelf fietsen" versus "voertuigen met hulpmotor". Dus ik zie [ligfietsen, velomobielen, stadsfietsen, racefietsen, MTBs] als één groep "zelf fietsers". Versus de groep [Solex, E-bike, Spartamet, brommer, scooter], de "voertuigen met hulpmotor" En nou weer terug naar liggers! RE: Hoi! Ik kom uit Groningen - Fietsbennie - 30-Sep-2023 Pieter welkom hier. Je zou komende tijd forum maar in de gaten moeten houden, er is een club Noorderligt van Henk en zijn kornuiten. Ik zit te denken die ook eens op te zoeken tzt. Maar nadeel vind ik de treinverbinding Groningen Twente ruk. Misschien maar via Emmen ofzo. RE: Hoi! Ik kom uit Groningen - melle z - 30-Sep-2023 (29-Sep-2023, 05:57 PM)PieterTrapt schreef: Fijn dat er ruimte is voor iets over de bukfiets op dit forum, voor mij persoonlijk is de scheiding ook niet ligfiets versus bukker. Maar eerder "zelf fietsen" versus "voertuigen met hulpmotor".Ik zie het nut van een "scheiding" überhaupt niet, laat iedereen vooral lekker rijden op of in wat hem of haar bekoort (ik heb een stuk of twintig fietsen, een e-bike en drie auto's). RE: Hoi! Ik kom uit Groningen - PieterTrapt - 11-Oct-2023 Dit is 'm geworden. Komende tijd leren fietsen er op, en kijken hoe het mij bevalt voor woon-werk verkeer. RE: Hoi! Ik kom uit Groningen - qv-tester - 11-Oct-2023 Mooi exemplaar! Ik heb enkele keren een korte proefrit met een gewone ligfiets gedaan, toch weer compleet anders dan een trike of velomobiel. Ik heb het uiteindelijk bij enkel de VM gehouden omdat ik ook nog 2 andere klassieke fietsen heb, dat maakt de stal groot genoeg Al heb ik de indruk dat de koersfiets misschien wel weg mag, dit jaar helemaal niet gebruikt. Enkel in tijden dat de QV lang uit ligt durf ik 'm wel eens terug te gebruiken. RE: Hoi! Ik kom uit Groningen - datakneder - 11-Oct-2023 (30-Sep-2023, 08:52 PM)melle z schreef: Ik zie het nut van een "scheiding" überhaupt niet, laat iedereen vooral lekker rijden op of in wat hem of haar bekoort (ik heb een stuk of twintig fietsen, een e-bike en drie auto's). Helemaal mee eens. Als we kunnen afdwalen over muziek, hobbies etc. Dan moet het ook wel mogelijk zijn om zinnig te praten over bijvoorbeeld een racefiets. (11-Oct-2023, 09:30 PM)qv-tester schreef: Enkel in tijden dat de QV lang uit ligt durf ik 'm wel eens terug te gebruiken. Gebeurt dat vaak? Of liever gezegd hoe vaak gebeurd dat? Ik heb nu 10 maanden mijn vm, en ik kan niet meer zonder. Eén, twee dagen zal nog wel lukken, maar langer dan krijg ik afkickverschijnselen. RE: Hoi! Ik kom uit Groningen - 365cycle - 12-Oct-2023 (11-Oct-2023, 09:45 PM)datakneder schreef: Ik heb nu 10 maanden mijn vm, en ik kan niet meer zonder. Eén, twee dagen zal nog wel lukken, maar langer dan krijg ik afkickverschijnselen.Herkenbaar. Daarom staan er hier 2 RE: Hoi! Ik kom uit Groningen - PieterTrapt - 12-Oct-2023 Ik heb nu één dag een ligger staan maar fantaseer nu al over een velomobiel. Als vervanger van de auto, dus droog afstanden tot circa 30 km rijden. En ook veiliger dan een open ligfiets (beter zichtbaar + beschermd door cocon). Wat is de beste manier om te beginnen? Een gebruikte VM kopen vind ik lastig, want ik kan niet de waarde inschatten. En een nieuwe is me te duur. Kun je ze huren? Dank ! RE: Hoi! Ik kom uit Groningen - Wim -de roetsende - 12-Oct-2023 (12-Oct-2023, 08:07 PM)PieterTrapt schreef: Ik heb nu één dag een ligger staan maar fantaseer nu al over een velomobiel. Als vervanger van de auto, dus droog afstanden tot circa 30 km rijden. En ook veiliger dan een open ligfiets (beter zichtbaar + beschermd door cocon). Wat is de beste manier om te beginnen? Een gebruikte VM kopen vind ik lastig, want ik kan niet de waarde inschatten. En een nieuwe is me te duur. Kun je ze huren? Dank ! Fantaseren is prima. Een gebruikte vm kopen is een hele goede oplossing als je een nieuwe te duur vindt. De prijzen die op Marktplaats gevraagd worden vind ik vaak heel redelijk. Je kunt altijd hier de advertentie delen en vragen wat men er hier van vindt. Ik heb wel redelijk een beeld van de prijs van een tweedehands vm. Het blijft ook altijd afhankelijk van hoe graag je er eentje wilt hebben. RE: Hoi! Ik kom uit Groningen - datakneder - 12-Oct-2023 (12-Oct-2023, 07:02 PM)365cycle schreef: Herkenbaar. Daarom staan er hier 2 Ook dat ben ik aan het overwegen. Maar welk model ben ik nog lang niet over uit. Bovendien is er nog een hoop te verbeteren aan mijn huidig fietsje. En elke verbetering levert voor mij ook weer inzichten in wat ik wel en niet wil, en ook hoe graag. Tanksturing gaat er echt niet meer uit. Maar dat wist ik eigenlijk al door de 25 jaar 2-wieler-onderstuurervaring. Ik hoop op de OBT een hoop mensen te spreken over hun eigen fiets en zo te bepalen hoe de fiets het in de praktijk doet. En ook eens de modellen van dichtbij te zien. Door veel in mijn vm te fietsen weet ik ook meer waar ik op moet letten. RE: Hoi! Ik kom uit Groningen - PieterTrapt - 12-Oct-2023 Dank voor je reactie en aanbod om mee te denken, als het zover is. (12-Oct-2023, 08:16 PM)Wim -de roetsende schreef: Je kunt altijd hier de advertentie delen en vragen wat men er hier van vindt. Hamvraag is dus eigenlijk, hoe goed beschermt een velomobiel je tegen de omstandigheden en zit daar verschil in tussen t - datakneder - 12-Oct-2023 (12-Oct-2023, 08:07 PM)PieterTrapt schreef: Ik heb nu één dag een ligger staan maar fantaseer nu al over een velomobiel. Als vervanger van de auto, dus droog afstanden tot circa 30 km rijden. En ook veiliger dan een open ligfiets (beter zichtbaar + beschermd door cocon). Wat is de beste manier om te beginnen? Een gebruikte VM kopen vind ik lastig, want ik kan niet de waarde inschatten. En een nieuwe is me te duur. Kun je ze huren? Dank ! Droog? Dat lukt mij dus nooit. Ik zweet nogal makkelijk en een WAW-model 3 staat ook niet bekend als spatwaterdicht. Beter zichtbaar? Ik denk wel dat het zo is, maar vandaag nog een hele discussie gehad met een automobilist die zei dat ik onzichtbaar was. Toen vroeg ik haar waarom ze was uitgeweken en een claxon gaf. Ik was toch onzichtbaar... En dit overkomt mij regelmatig. De snelste manier om te beginnen is duidelijk krijgen wat je wilt. Dat doe je door heel veel te lezen over ervaringen met vm's. Er is al een hoop te vinden op dit forum en op ligfiets.net. Hierdoor krijg je inzicht in de voor- en nadelen van bepaalde modellen. En vaak ook inzicht in wat voor die rijder belangrijke elementen waren om voor een bepaald model te kiezen. De beste manier is om proef te rijden. Maar dan heb je vaak een beperkt aantal modellen, dus de studie vooraf kan een hoop gereis voorkomen. Ikzelf had wel ervaring met ligfietsen, maar een vm kopen was een gok. Voor mij duidelijk een tweedehands vanwege de lagere investering en omdat ik nog niet zeker wist of ik vm-rijden überhaupt wel leuk zou vinden. Een proefrit is echt wel nog wat anders dan dagelijks gebruik. RE: Hoi! Ik kom uit Groningen - Willeke_IGKT - 12-Oct-2023 Het ligt eraan wat je budget is, voor €4000 tot €7000 zie ik regelmatig tweedehands VM langskomen. Heb je minder, praat dan met de mannen van ICB in Dronten. Mijn voormalige glasvezel Quest wordt nu opgelapt en komt als hij af is weer op de markt, veel goedkoper. Ook mijn huidige Strada komt er vandaan en voor minder dan ik op marktplaats langs zie komen. Indien je geen schade rijdt kun je zo'n fiets later zeker voor hetzelfde of meer verkopen. RE: Hoi! Ik kom uit Groningen - Hardloper - 13-Oct-2023 Deze Quest lijkt voor 2600 euro van eigenaar te worden gewisseld: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-brommers/fietsen-ligfietsen/m2031173834-velomobiel-quest-ligfiets Dus met goed zoeken en wellicht bij ICB/Velomobiel.nl dat ze af en toe ook goedkopere aanbiedingen hebben. |