[split] Ik denk dat een racekap bij snelheden.. - Afdrukversie +- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl) +-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html) +--- Forum: Velomobielen (https://ligfietsers.nl/forum-8.html) +--- Topic: [split] Ik denk dat een racekap bij snelheden.. (/thread-2275.html) |
[split] Ik denk dat een racekap bij snelheden.. - Bacchus - 29-May-2024 Ik denk dat een racekap bij snelheden onder 30 km/u niets en onder 35 km/u niet veel uitmaakt. Ik zou lekker zonder rijden. RE: manhole cover omhoog zetten voor toch wat verluchting - ZoefZoef - 29-May-2024 (29-May-2024, 03:20 PM)Bacchus schreef: Ik denk dat een racekap bij snelheden onder 30 km/u niets en onder 35 km/u niet veel uitmaakt. Ik zou lekker zonder rijden. Je zit droog in de regen. Het enige voordeel dat ik zie. RE: manhole cover omhoog zetten voor toch wat verluchting - datakneder - 29-May-2024 (29-May-2024, 04:58 PM)ZoefZoef schreef: Je zit droog in de regen. Het enige voordeel dat ik zie. Het is een persoonlijk argument, maar ik voel me er prettiger bij. Misschien ben ik wel claustrofiel. RE: manhole cover omhoog zetten voor toch wat verluchting - 365cycle - 29-May-2024 (29-May-2024, 03:06 PM)bucovaina schreef: Jazeker, dat geeft zeker meer ventilatie! Nu zag ik deze laatst. https://www.youtube.com/watch?v=4cnw-fTEpKs . Het maakt blijkbaar wel een groot verschil in efficientie. Dus alles wat me sneller maakt is welkom, zeker nu in het begin . (29-May-2024, 03:20 PM)Bacchus schreef: Ik denk dat een racekap bij snelheden onder 30 km/u niets en onder 35 km/u niet veel uitmaakt. Ik zou lekker zonder rijden.Wat Bacchus hier zegt klopt; bij lage snelheden is een racekap voor je snelheid vooral extra massa, tenzij je stevige wind tegen hebt. Komt erop neer dat je rolweerstand berekend moet worden met de daadwerkelijke rijsnelheid, maar je luchtweerstand met de rijsnelheid + windsnelheid. Ik heb de theorie hierachter voor de Milan GT (in vergelijking met de SL) ooit uitgebreid uitgerekend: Waarschijnlijk liggen er onder jouw Quest robuustere banden dan waarmee gemeten is voor de waarden van die Milan. Met een Quest zonder kap is je luchtweerstand vermoedelijk minder dan 20W, en ik denk dat je 75 a 80W in totaal kwijt bent. Laten we even aannemen dat de racekap 2W scheelt; dat verschil voel je echt niet. Zelf ben ik zonder toerkap op alles behalve overzichtelijke stukken zelfs sneller, want ik heb het gevoel dat ik mét minder overzicht heb en ik kan m'n gewicht minder makkelijk verplaatsen in de fiets, dus ik durf niet zo hard over kruispunten etcetera. (29-May-2024, 03:06 PM)bucovaina schreef: Natuurlijk moet het wel werkbaar blijven. Met 25° en dan racekap erop, lijkt me niet zo'n goed idee25 graden waarschijnlijk niet. Met 35 graden in de bakkende zon is het wel weer lekker dat je uit de zon zit. (29-May-2024, 04:58 PM)ZoefZoef schreef: Je zit droog in de regen. Het enige voordeel dat ik zie.Da's wel weer erg kort door de bocht... zoals mensen wel vaker zijn wanneer ze weinig ervaring hebben met een onderwerp, en er wel wat over willen zeggen Droog zitten met een kap erop is voor mij bijvoorbeeld niet helemaal aan de orde, want ik zweet me suf (da's dan wel weer lekker warm ). Maar zo'n kap biedt zeker nog wel meer voordelen:
Last but not least: Qua ventilatie met toerkap is de QV echt de beste fiets die je kan hebben. RE: manhole cover omhoog zetten voor toch wat verluchting - ZoefZoef - 29-May-2024 (29-May-2024, 06:23 PM)365cycle schreef:(29-May-2024, 03:06 PM)bucovaina schreef: Jazeker, dat geeft zeker meer ventilatie! Nu zag ik deze laatst. https://www.youtube.com/watch?v=4cnw-fTEpKs . Het maakt blijkbaar wel een groot verschil in efficientie. Dus alles wat me sneller maakt is welkom, zeker nu in het begin .(29-May-2024, 03:20 PM)Bacchus schreef: Ik denk dat een racekap bij snelheden onder 30 km/u niets en onder 35 km/u niet veel uitmaakt. Ik zou lekker zonder rijden.Wat Bacchus hier zegt klopt; bij lage snelheden is een racekap voor je snelheid vooral extra massa, tenzij je stevige wind tegen hebt. Het is idd wat kort door de bocht en ik heb idd weinig ervaring ermee. Ik had voor mn quest een deelbare Wim Schermer toeekap gekocht. Heb m geloof ik 2 of 3x gebruikt en het enige of eigenlijk het grootste voordeel vond ik dat ik tijdens de regen dus heerlijk droog zat eronder En in de winter zal het ook wel lekker zijn.. maar met een muts met flappen op de kop vond ik het veelal de moeite niet waard om die kap erop te zetten eigenlijk. Wel als het daarbij zou gaan regenen, want ijskoude regendruppels op je voorhoofd daar wordt je niet blij van. Citaat:Droog zitten met een kap erop is voor mij bijvoorbeeld niet helemaal aan de orde, want ik zweet me suf (da's dan wel weer lekker warm ). Natuurlijk zijn er meer voordelen te bedenken. Deels is dat persoonlijk en ook de manier van gebruik van de kap/velomobiel maakt een verschil. Ik denk dat voor mij open rijden gewoon de voorkeur heeft. Open, of met de schuimkap dus. Onveilig heb ik me nooit gevoeld, zonder kap. Mijn ervaring geldt voor de quest overigens. |