ligfietsers.nl
Gedoe met kabeltjes en batterij opladen - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html)
+--- Forum: Velomobielen (https://ligfietsers.nl/forum-8.html)
+--- Topic: Gedoe met kabeltjes en batterij opladen (/thread-2285.html)



Gedoe met kabeltjes en batterij opladen - bucovaina - 05-Jun-2024

In de Quest die ik nu in afwachting heb, vind ik het persoonlijk een heel gedoe om de batterij voor de verlichting op te laden. Eerst in het donker op zoek naar welk kabeltje je uit moet trekken, dan de batterij los maken. Naar binnen, aan de adapter hangen, gaat niet want er hangt nog een verloopstukje in de Quest. Dan volgende ochtend, batterij vergeten, terug naar binnen. Batterij van de adapter halen, terug naar de Quest, aankoppelen aan de Quest, zoeken in het donker in de VM naar het kabeltje waar de batterij op moet. Niet te vinden. Oh ja, natuurlijk het verloopstukje hangt nog aan de lader binnen in huis, terug uit de Quest terug naar binnen, kabeltje van de adapter halen, terug in de Quest, in het donker op zoek naar de juiste kabeltjes en jawel, we zijn vertrokken ... . Oh neen wacht mijn benen schuren heel de tijd tegen die kabeltjes. Batterij 90° draaien, kabeltjes wat rond de fietscomputer wikkelen en dat is weer beter.

OK beetje drama natuurlijk Smile . Ik weet niet hoe dat met een huidige QV zit, maar wie herkent dit en zijn er geen elegantere oplossingen? Ik zou een main on/off switch wel waarderen en desnoods een kabeltje helemaal tot achterin de VM trekken en door de kuip een waterdicht oplaadcontact achteraan de VM zodat de batterij er niet uit hoeft, gewoon de VM inpluggen en klaar + plus dan die main on/off switch dat je niets vergeet uit te schakelen.

Nog iets anders wat ik aan het bedenken ben, ik heb veel (18V) LXT Maktia batterijen. Ik heb op aliexpress 2 sledes gekocht waar een zo'n batterij in past en waar 2 kabeltjes uit komen (+/-). Het zou wel fijn zijn als ik gewoon 1 van mijn 12 makitabatterijen kan gebruiken als stroomvoorziening. Ik weet niet of de standaard elektronica van een QV ook met 18V overweg kan? Ik heb iig nog wel wat buck convertors liggen mocht een QV enkel op 12V werken.


RE: Gedoe met kabeltjes en batterij opladen - qv-tester - 05-Jun-2024

Bij een QV zit geen verloopkabel, daar is het gewoon de batterij loskoppelen, meepakken en aan de oplader hangen.

Je kan indien de QV dicht genoeg bij een stopcontact staat de batterij er ook binnenin opladen, maar dat wordt niet aangeraden ivm brandveiligheid (de carbon kuip van de QV brandt lekker mee als je batterij in de fik zou vliegen). Er is al een heel topic hierover gewijd.

Ik heb nog een oude, kleinere batterij, die werkt na 140000 km nog steeds goed, al is er wel wat degradatie merkbaar (dikke 10 uur verlichting op dimstand, is ooit 15 uur geweest), al heb ik na 100000 km wel nog een 2de, modernere en grotere batterij (die nu standaard geleverd wordt) bijgekocht voor de zekerheid (meer dan 20u verlichting op dimstand)

Main switch: zit er standaard niet in, al zou dat misschien soms een goed idee zijn. Toch heb ik persoonlijk dat niet gemist. Er zit een kortsluitingsbeveiliging in het BMS (ik heb ooit een schakelaar voor de pinkers gehad die kortsluiting gaf, enig gevolg was nergens stroom beschikbaar)


RE: Gedoe met kabeltjes en batterij opladen - Bacchus - 05-Jun-2024

Waarom niet ineens draadloos laden? Een spoel onder de bodem van de vm en een in een mat op zijn vaste parkeerplaats en je hoeft nooit te stekkeren. Ik zie een uitgebreid verslag graag tegemoet. Wink


RE: Gedoe met kabeltjes en batterij opladen - Hardloper - 05-Jun-2024

Ik haal altijd mijn batterijen uit de VM na een rit. Ik ben een keer de batterij vergeten en ben toen via een klein blokje om terug gereden. Ik heb 2 batterijen en probeer de een tot een bepaald punt leeg te trekken en neem dan de andere. Waarna ik die leeg is, weer oplaad.

Maar waarom hoe ga je die Makita koppelen aan de boord computer? Volgens mij heeft die Makita niet een standaard aansluiting en verder heb je nog dat je veilige naar 12 volt terug moet gaan. Ik dacht dat Veloquest er zelfs een keer met mij privé over had dat standaard de knipperlichten zelfs 6 volt zouden zijn. Daar zit ook al een voltage vermindering tussen. En volgens mij was er op het Duits forum een topic gewijd wegens brandgevaar na spanning verlaging. Veel Duitse VM's werken volgens mij met 14,4 of 7,2 volt. Dus ik zou lekker 12 volt accu nemen en geen 18 volt.


RE: Gedoe met kabeltjes en batterij opladen - bucovaina - 05-Jun-2024

Ik zou de 18V converteren naar 12V en die aansluiten met een stekkertje op de gewone aansluiting. Dan zou ik verder de batterij in/uit klikken zoals je met Makitagereedschap doet.


RE: Gedoe met kabeltjes en batterij opladen - Willeke_IGKT - 05-Jun-2024

Ik heb destijds bij de Quest een tweede accu gekocht, bij de Strada was die er al bij.
Ik heb in principe altijd een volle accu mee en kan bij bijna leeg wisselen in daglicht.

Ook heb ik in de fiets en in de garage zaklantaarns, zodat ik indien nodig bij kan verlichten.


RE: Gedoe met kabeltjes en batterij opladen - Bacchus - 05-Jun-2024

(05-Jun-2024, 12:08 PM)Willeke_IGKT schreef: Ook heb ik in de fiets en in de garage zaklantaarns, zodat ik indien nodig bij kan verlichten.

Dat valt trouwens universeel aan te raden. En dat kan heel compact zijn: mijn dagelijkse favoriet heeft een enkele AA/LR6 en een enkele LED en past naast mijn zakmes in het horlogezakje van een spijkerbroek. (Niet tijdens het ligfietsen, want dan ben je ze allebei kwijt.)


RE: Gedoe met kabeltjes en batterij opladen - Hoekie - 05-Jun-2024

Op het Duitse forum zijn er velen die met 18v Bosch/Makita +converter rond rijden..

Hoofdschakelaar: simpel, gebruik die voor het QV mistachterlicht (constant remlichten) Als je net als ik die toch nooit gaat gebruiken.
En je kan zo weer terug naar originele config.


RE: Gedoe met kabeltjes en batterij opladen - Frutsel - 05-Jun-2024

(05-Jun-2024, 11:15 AM)Bacchus schreef: Waarom niet ineens draadloos laden? Een spoel onder de bodem van de vm en een in een mat op zijn vaste parkeerplaats en je hoeft nooit te stekkeren. Ik zie een uitgebreid verslag graag tegemoet. Wink

Draadloos laden is inefficiënt, plus brandgevaar want de accu zit nog in de brandbare VM (zie een paar berichten hiervoor voor een link naar een topic)


RE: Gedoe met kabeltjes en batterij opladen - quattrovelootje - 05-Jun-2024

(05-Jun-2024, 12:21 PM)Bacchus schreef:
(05-Jun-2024, 12:08 PM)Willeke_IGKT schreef: Ook heb ik in de fiets en in de garage zaklantaarns, zodat ik indien nodig bij kan verlichten.

Dat valt trouwens universeel aan te raden. En dat kan heel compact zijn: mijn dagelijkse favoriet heeft een enkele AA/LR6 en een enkele LED en past naast mijn zakmes in het horlogezakje van een spijkerbroek. (Niet tijdens het ligfietsen, want dan ben je ze allebei kwijt.)

In de fiets heb ik altijd een (oplaadbaar) hoofdledlampje zitten. In noodgevallen altijd licht bij je én beide handen vrij. Ik laad dat ding 1 keer per jaar bij, heb het nog niet leeg weten zijn .... 

https://www.decathlon.be/nl/p/oplaadbare-hoofdlamp-hl100-usb-120-lumen/_/R-p-302568?mc=8505682&c=BLAUW_GRIJS


RE: Gedoe met kabeltjes en batterij opladen - Arend-Jan - 05-Jun-2024

Ik had in mijn Milan een oplaadpoort gemaakt. Lader (in garage, permanent in stopcontact dichtbij fiets) inpluggen en klaar.
Had ook twee accus erin, en een schakelaar waarmee je kon kiezen welke actief was. Ideaal als je in het donker ineens zonder spanning rijdt. Snel de schakelaar om en je licht doet het weer.

Ga dat ook wel weer in de SnoekL knutselen (en in de QVlimo moet ik het ook nog ff doen).


RE: Gedoe met kabeltjes en batterij opladen - Theo Mol - 06-Jun-2024

(05-Jun-2024, 02:01 PM)Arend-Jan schreef: Ik had in mijn Milan een oplaadpoort gemaakt. Lader (in garage, permanent in stopcontact dichtbij fiets) inpluggen en klaar.

Had ook twee accus erin, en een schakelaar waarmee je kon kiezen welke actief was. Ideaal als je in het donker ineens zonder spanning rijdt. Snel de schakelaar om en je licht doet het weer.
Zoiets had ik ook in mijn quest. Makkelijk, met tulpstekkers. In het buisje waaraan de koplampversteller zit had ik het v-stekkertje gemonteerd en aan het ladersnoer het m-stekkertje. Op die manier hoef je nooit te zoeken en het rammelt niet.
Wisselen van accu deed ik door de accu te verwisselen (dûh) en daar zaten ook tulpstekkers aan dus dat ging makkelijk - en zo pasten de accu's ook "los" aan de lader, ook handig.


RE: Gedoe met kabeltjes en batterij opladen - Jeroen S - 07-Jun-2024

Ik heb ook twee accu's en zo'n ledstripje/power meter waar je op kunt drukken, die dan laat zien hoe leeg de batterij is. Desondanks is het toch wel handig om een tweede accu te hebben. Als ie toch ineens leeg is, heb je anders echt een probleem. Moet nog wel stekkertjes wisselen. Dat is even gedoe, zeker in het donker. De boel handig opbergen is aan te raden. Als ik gewisseld heb, neem ik de accu mee naar binnen om te laden.

Zo'n wissel schakelaar staat bij mij ook op de wensenlijst. Maar dan moet ik wel eerst nog een extra stekkertje vinden.


RE: Gedoe met kabeltjes en batterij opladen - Hardloper - 07-Jun-2024

Volgens mij zit hier de juiste wel tussen:
https://www.ruttenelektroshop.nl/producten/connectoren/dc-connectoren-en-dc-pluggen/

Ziet er ook wel betrouwbaar uit, aangezien ze een fysieke winkel lijken te hebben.
Neem aan dat de lokale elektronica winkel in je buurt ook wel aan de juiste stekker moet kunnen komen. Als je de batterij toont.


RE: Gedoe met kabeltjes en batterij opladen - 365cycle - 07-Jun-2024

Velomobiel gebruikte lang 5.5/2.1, maar die gaan mij te makkelijk los. Twee oudere Duitse Milan's hadden HXT 4mm maar dat vind ik een vervelende stekker. Ik heb zelf XT60.


RE: Gedoe met kabeltjes en batterij opladen - Hardloper - 07-Jun-2024

https://www.bitsandparts.nl/Verloopkabeltje-XT60-male-banaanstekker-25cm-p1063612
En dan eventueel met:
https://www.bitsandparts.nl/Voedingsconnector-XT60-female-met-12AWG-kabeltje-p1116699


RE: Gedoe met kabeltjes en batterij opladen - Jeroen S - 07-Jun-2024

@hardloper daar zit ie inderdaad waarschijnlijk wel tussen. probleem wordt dan alleen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Zo'n ronde is het inderdaad, maar welke maat precies? We hebben hier in het dorp geen electronicazaak die dat soort dingen los heeft. En verderop is het ook weer een dorp. Weet wel een leuke winkel in de binnenstad van Arnhem die het gegarandeerd heeft, maar dat is geloof ik officieel voetgangerszone. Cuijk is ook niet zo heel erg ver uit de buurt, dat is met de velomobiel ook nog wel te doen.
Scheelt weer verzendkosten, en dan heeft de rit ook nog nut. Maar ja ik vind het ook allemaal maar gedoe om dat uit te zoeken, dus weet ik niet hoe het werkt.


RE: Gedoe met kabeltjes en batterij opladen - Willeke_IGKT - 07-Jun-2024

Ik had bij mijn tweede accu voor de Quest geen juiste stekker kunnen bestellen dus die los bij een modelboot bouw website besteld, na overleg met een collega die er wel verstand van heeft.
Nu heeft dat bedrijf een minimum bestelling. Dus iets uitgezocht wat ik dacht te kunnen gebruiken. Dat ligt twee jaar later nog ongeopend.