Wel of geen Aerostuur/Duits-stuur/Frisse-Oksels-stuur/UDK-stuur? - Afdrukversie +- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl) +-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html) +--- Forum: Open tweewielers (https://ligfietsers.nl/forum-5.html) +--- Topic: Wel of geen Aerostuur/Duits-stuur/Frisse-Oksels-stuur/UDK-stuur? (/thread-2393.html) |
Wel of geen Aerostuur/Duits-stuur/Frisse-Oksels-stuur/UDK-stuur? - Wim -de roetsende - 15-Aug-2024 Prachtig verhaal tegen het UDK-stuur. Ik kwam dit op het Duitse forum tegen, omdat Axel H van Velomobile-SH een CHR heeft en hij heeft er nu een UDK-stuur opgezet. Niko reageerde daar wel grappig op en toen kwam White Speed met deze link. Schitterend. https://speedmachineadventures.blogspot.com/2010/03/endlich-verbot-der-udk-lenker.html Uiteraard met een knipoog lezen. Is in deze tijden altijd handig om erbij te vermelden RE: Wel of geen Aerostuur/Duits-stuur/Frisse-Oksels-stuur/UDK-stuur? - LigZeeuw - 15-Aug-2024 Mijn Duits is bar slecht dus ik heb het stukje niet echt gelezen maar ik begrijp sowieso het nut niet zo van dat type stuur. Ik vind ze ook echt ongelofelijk lelijk. RE: Wel of geen Aerostuur/Duits-stuur/Frisse-Oksels-stuur/UDK-stuur? - Wim -de roetsende - 15-Aug-2024 (15-Aug-2024, 11:24 AM)LigZeeuw schreef: Mijn Duits is bar slecht dus ik heb het stukje niet echt gelezen maar ik begrijp sowieso het nut niet zo van dat type stuur. Ik vind ze ook echt ongelofelijk lelijk. Hieronder de vertaling. Grappig, de schrijver is het voor de volle 100% met je eens. Ligfietser! Wapenbroeders van de horizontale! Deze oproep gaat uit naar jullie allemaal: we moeten ons verenigen om een einde te maken aan wat bijna niet te stoppen is. We moeten samen staan, we moeten ons organiseren, we moeten ingrijpen, agiteren, we moeten ons vormen. We moeten eindelijk een verbod op de UDK-leiders eisen! Het jongste slachtoffer van deze onuitsprekelijke daad zou de reden moeten zijn voor mijn wanhopige hulpkreet, want vandaag is weer een van ons geraakt. Sascha, bij zijn vrienden en leugenachtige metgezellen bekend als White-Speed, is de laatste in een reeks ongelukkige slachtoffers. Ja, slachtoffers – en ik zeg dit heel bewust – en wijs beschuldigend met mijn waarschuwende vingers naar de industrie, omdat deze verschrikkelijke, onmenselijke campagne door hen is gelanceerd. Het fenomeen wordt aerostuur genoemd. Een golf zo onstuitbaar als de algenbloei, zoals de paddenplaag. "Aero" - een suggestief verpakt, vleiend woord dat bedoeld is om de waarheid te verdoezelen. En de waarheid is dat de ligfiets in zijn pure, originele vorm wordt beschadigd. Ja, het zou zelfs de doodsteek kunnen zijn, want het zijn deze zogenaamde aerosturen waardoor wij, de ligfietsgemeenschap die hard strijdt voor meer erkenning, opnieuw het gevaar lopen weg te glippen en het lachertje te worden van de straat. Dit moet stoppen! Mijn gewaardeerde Berlin Speedmachine-collega was niet de eerste. Norbi was hem al voorgegaan. Norbi, het ijzeren varken, dat we allemaal bewonderen vanwege zijn strenge ingeblikte worstdieet waardoor we er allemaal zo oud uitzagen tijdens de beklimmingen, dat Norbi's vertrek van het Tiller-stuur als waarschuwingssignaal had moeten dienen. En daarmee werd de Norbi alleen maar slachtoffer van de ondersturing. Voorbode van een nog grotere catastrofe. Maar we hadden toen wakker moeten worden en ons moeten realiseren: 1. Met UDK ziet de hele fiets er uit als stront. Als estheet kun je alleen maar zeggen dat deze vreemde vorm eruitziet alsof hij uit lijm komt, alsof hij opgeblazen en verwrongen is, alsof hij na een zwaar ongeluk weer in elkaar is gebogen door een reddingsmedicus in plaats van door een tweewielermonteur. Zoiets hoort niet op de fiets, maar hoort thuis in een gynaecologische praktijk. 2. Bij de UDK ziet de chauffeur er gewoon uit als stront. Zelfs als ze het in de Verenigde Staten 'Superman-bars' noemen, kan dit alleen maar als een cynische woordspeling worden opgevat. Omdat je er niet uitziet als Superman met deze karikatuur van het stuur. Nee, dat is geen ‘sturen’. Dat is "je eigen snelheid najagen en eruitzien alsof je de controle volledig kwijt bent." Dan kun je je best doen om er zo cool uit te zien als je wilt. Voor de kat. En last but not least: 3. De UDK schaadt het imago van ligfietsen. We zorgen voor onszelf, doen en doen, kopen mooie kleding, scheren onze baarden en benen, kopen professionele racefietshelmen, carbonpedalen en extreem duur hightechmateriaal en zijn blij dat er – schuchter, maar in ieder geval – meer en meer wielrenners en ja, zelfs automobilisten, er zijn mensen die ons respecteren; We doen er alles aan om het oude, absurde beeld van de organische, bebaarde vrijeschoolleraar in Birkenstock-sandalen en witte tennissokken te weerleggen - en dan vernietigt dit monster het weer. Nee, dat zou niet het geval moeten zijn! - Ik eis. Denk aan Norbi, het ijzeren varken! Het is genoeg! Genoeg slachtoffers! En wat doet de sector? Ik ben een grote vriend van HP Velotechnik - het is niet voor niets dat ik mijn blog naar de Speedmachine uit Hessian vernoem - maar zelfs de jongens uit Hessen hebben dat gedaan - misschien gecontroleerd door een mondiaal schaduwkartel? - schroef dit ding op het vlaggenschip en neem het op in de glossy brochures (moet wel). Het hart van iedere ligfietser MOET bloeden als hij deze snelheidsmachine ziet! De industrie moet mensen hier eigenlijk opleiden. Waar ligt de verantwoordelijkheid voor de consument? HP Velotechnik zou hier een pionier moeten zijn: pioniers van de esthetiek, strijders voor wat waar is. En dat zou om marketingredenen ook een heel goed ‘unique selling point’ kunnen zijn, een label, een logo – een kwaliteitsmerk: “UDK? Niet bij ons!” Laten we eerlijk zijn: wat ziet er hier beter uit: Tiller of Aero? Dus - verbied het UDK-stuur! Het werkte heel goed bij de bijvangst van dolfijnen, lood in drinkwater, CFK-koelkasten en het vervelende fijnstof. Maak verstandige dingen uit het UDK-stuur: "Aero in ploegscharen!" moet het motto zijn. Anders, strijders voor het goede, hebben wij Ridders van de Orde van Tiller nog maar twee dingen te doen: voortdurende argumentatie en een officiële petitie aan de EU. Oké, wie doet mee? De reactie van White Speed vind ik ook weer heel grappig: white_speed zei… Dat kon ik nu gewoon negeren. Linkeroor naar binnen, rechteroor naar buiten. Laat het meditatief door mij heen gaan. Maar nee, DIT gaat absoluut te ver. Helmfetisjisme, fietsen schoonmaken, benen scheren, dat laat ik allemaal los. Maar discriminatie op basis van de keuze van het stuur is waarschijnlijk een doodlopende weg. DAT vereist ernstige gevolgen. Vrede, vrede-vreugde-eierkoek, was dat niet zo bedoeld? Daar is het nu te laat voor. De trein is vertrokken. We leven niet meer in de jaren zestig. Ik aanvaard de oorlogsverklaring. UDK versus Deichslenker Superman versus Tiller Aero versus Biddende Hamster De strijd is begonnen. En dat zijn er nogal wat van ons! En dan zeggen sommigen dat Duitsers niet grappig zijn. Nou deze wel. RE: Wel of geen Aerostuur/Duits-stuur/Frisse-Oksels-stuur/UDK-stuur? - Bacchus - 15-Aug-2024 Geniaal! en "biddende hamster" ftw natuurlijk. RE: Wel of geen Aerostuur/Duits-stuur/Frisse-Oksels-stuur/UDK-stuur? - voodoo - 15-Aug-2024 Ik heb recent mijn Nazca omgebouwd van biddende hamster naar Superman, nu voel ik me een stuk sneller. ;-) (15-Aug-2024, 11:24 AM)LigZeeuw schreef: Mijn Duits is bar slecht dus ik heb het stukje niet echt gelezen maar ik begrijp sowieso het nut niet zo van dat type stuur. Ik vind ze ook echt ongelofelijk lelijk. En dat voor iemand uit een provincie waar de helft van het jaar Duits de voertaal is. RE: Wel of geen Aerostuur/Duits-stuur/Frisse-Oksels-stuur/UDK-stuur? - Wim -de roetsende - 15-Aug-2024 (15-Aug-2024, 01:57 PM)Bacchus schreef: Geniaal! Die vond ik ook hilarisch. Ik heb standaard de google vertaling aan staan voor Duitstalige websites. RE: Wel of geen Aerostuur/Duits-stuur/Frisse-Oksels-stuur/UDK-stuur? - Jeroen S - 15-Aug-2024 Tja ik blijf ze ook erg lelijk vinden. Het is wel wat breder, ik kan me voorstellen dat het misschien iets meer controle geeft in bepaalde situaties. Naast lelijk vind ik ze ook onpraktisch, probeer maar eens te blijven trappen in een scherpe bocht met zo'n stuurtje. Dat gaat niet goed. Ik ga voor het smalle biddende hamster stuurtje. RE: Wel of geen Aerostuur/Duits-stuur/Frisse-Oksels-stuur/UDK-stuur? - Josligfiets - 15-Aug-2024 Ik vind het gewoon lekker, zo’n superman stuur. Je kunt er van alles op kwijt (spiegels, belletjes, navigatie) en je armen worden niet zo samengedrukt als bij een ‘biddend hamster ‘ stuurtje. RE: Wel of geen Aerostuur/Duits-stuur/Frisse-Oksels-stuur/UDK-stuur? - datakneder - 15-Aug-2024 (15-Aug-2024, 09:45 PM)Josligfiets schreef: Ik vind het gewoon lekker, zo’n superman stuur. Je kunt er van alles op kwijt (spiegels, belletjes, navigatie) en je armen worden niet zo samengedrukt als bij een ‘biddend hamster ‘ stuurtje. Ik heb als fervent panzerlenker geen idee wat een supermanstuur is. De biddenden hamster kan ik me prima voorstellen, maar dat supermanstuur snap ik niet. Superman gaat toch met slechts één arm naar voren? RE: Wel of geen Aerostuur/Duits-stuur/Frisse-Oksels-stuur/UDK-stuur? - Wim -de roetsende - 16-Aug-2024 (15-Aug-2024, 10:16 PM)datakneder schreef: Ik heb als fervent panzerlenker Grappig dat in een vm een heel gewoon onderstuur opeens een beetje stoer gaat klinken RE: Wel of geen Aerostuur/Duits-stuur/Frisse-Oksels-stuur/UDK-stuur? - Chepap - 16-Aug-2024 Superman gaat toch met slechts één arm naar voren? [/quote] Het is de bedoeling dat je 1 hand aan het stuur houdt tijdens het rijden. Aan stoplichten kan je Harley-gewijs aan je stuur gaan hangen, dit verhoogt je cool factor extra. Met dit stuur groet je ook gewoon alle passerende HD-rijders. Door dit stuurtype ben je minder snel: door de ontspannen houding, trap je minder hard. Onthoud wel dat bij het opstappen, je benen onder het stuur dienen te zitten om je voeten op de pedalen te krijgen. RE: Wel of geen Aerostuur/Duits-stuur/Frisse-Oksels-stuur/UDK-stuur? - Wim -de roetsende - 16-Aug-2024 (15-Aug-2024, 09:45 PM)Josligfiets schreef: Ik vind het gewoon lekker, zo’n superman stuur. En het staat je goed Ik heb 2x een fiets gehad met zo'n stuur. Een Mistral/Funda en een Seiran. Het is de ideale mix van een onder- en een bovenstuur. Het heeft van allebei veel voordelen, maar weinig nadelen. Op een M5CHR vind ik het echter onzin en geen gezicht. Onzin, omdat die fiets zo ongelooflijk stabiel is dat je geen stuur nodig hebt dat extra stabiliteit zou kunnen bieden. Geen gezicht, omdat ik het er simpelweg niet vind uitzien om op zo'n 'snelheidsmonster' zo'n snelheidsbeperkende factor aan te brengen. De Hamsterhouding is simpelweg meer aerodynamisch. RE: Wel of geen Aerostuur/Duits-stuur/Frisse-Oksels-stuur/UDK-stuur? - Pphaan34 - 16-Aug-2024 Een udk rijd wel lekker. Maar het vangt wat wind. Grootste nadeel is, tov smal bovenstuur, dat je fiets veel meer ruimte inneemt in je schuurtje. RE: Wel of geen Aerostuur/Duits-stuur/Frisse-Oksels-stuur/UDK-stuur? - Martin van Mourik - 16-Aug-2024 Een prettig aspect van zo'n UDK-stuur voor de wat harder zwetende mensen lijkt me dat je wat wind onder je armen en oksels krijgt. En de houdig van je armen en het stuurgevoel lijkt waarschijnlijk het meeste op wat mensen gewend zijn van een doorsnee rechtopfiets. De extra luchtweerstand doordat je je armen zo breed uit hebt staan is iets waar ik me aan zou storen, lijkt me. En zo'n breed stuur lijkt me ook onhandig bij het stallen van de fiets. Het 42 cm brede klapstuur van mijn Challenge Hurricane vind ik eigenlijk al onhandig breed, maar ik aarzel toch om er een stuk af te zagen. Ik heb mijn fiets vaak bij de voordeur staan, in een niet al te breed halletje. RE: Wel of geen Aerostuur/Duits-stuur/Frisse-Oksels-stuur/UDK-stuur? - Bacchus - 16-Aug-2024 (16-Aug-2024, 12:31 PM)Martin van Mourik schreef: Een prettig aspect van zo'n UDK-stuur voor de wat harder zwetende mensen lijkt me dat je wat wind onder je armen en oksels krijgt.Het ellebogen-in-de-zij van het hamsterstuur heeft bepaald dat effect, inderdaad. Op zich kun je af en toe ook wel wat minder aero zitten, met de polsen bovenop je stuur en ellebogen iets naar buiten om weer een beetje luchtstroom en verdamping daaronder te krijgen. Citaat:En zo'n breed stuur lijkt me ook onhandig bij het stallen van de fiets. Herkenbaar, bij het onderstuur van mijn Hurri net zo. (iemand ruilen tegen een nette bovenstuur-Hurri of Stinger ofzo? ) RE: Wel of geen Aerostuur/Duits-stuur/Frisse-Oksels-stuur/UDK-stuur? - Wim -de roetsende - 16-Aug-2024 (16-Aug-2024, 12:31 PM)Martin van Mourik schreef: Het 42 cm brede klapstuur van mijn Challenge Hurricane vind ik eigenlijk al onhandig breed, maar ik aarzel toch om er een stuk af te zagen. Ik zou de zaag erin zetten. Het stuurtje van mijn M5 is op z'n max: 31cm Ik heb er links en rechts van het midden echter Inner Bar Ends opgezet en die zitten 15cm uit elkaar. Is breed genoeg om mee te sturen, ook op lage snelheid. Deze: https://www.cyclingweb.nl/close-the-gap-ergomyrid-xc-m-inner-bar-grips/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw8fu1BhBsEiwAwDrsjIQVAMdg39T8skjqEbJ6qmFgVpIMjicX3idka0jcf1w6ynm_IZsA-BoCtN8QAvD_BwE RE: Wel of geen Aerostuur/Duits-stuur/Frisse-Oksels-stuur/UDK-stuur? - Gideonaut - 16-Aug-2024 Ik ben heel erg tevreden met m'n Performer klapstuur. Mocht er ooit een aero klapstuur uitkomen dan zou ik die best willen proberen maar dat geklungel met stuur draaien om op en af te stappen ben ik klaar mee! Zelfde als die telescoop stuurtjes, wat een ondingen.. RE: Wel of geen Aerostuur/Duits-stuur/Frisse-Oksels-stuur/UDK-stuur? - Wim -de roetsende - 16-Aug-2024 (16-Aug-2024, 02:28 PM)Gideonaut schreef: Ik ben heel erg tevreden met m'n Performer klapstuur. Ik ben ook een fervent voorstander van het klapstuur. Ik heb een keer een hele mooie Fujin SLII laten lopen, omdat er geen klapstuur op zat en het onduidelijk was of die er wel op zou kunnen. Op de SLI die ik later had zat wel een klapstuur. Of het op de SLII nou wel kan weet ik nog steeds niet. Ik heb er in ieder geval nog nooit eentje gezien. Het bijzondere van de CHR is echter dat een klapstuur niet nodig is. Ik kan gewoon op- en afstappen dankzij de hele korte stuurpen van 25cm inclusief stuurbevestiging. Ik hoef mij dus niet tussen het stuur en het stoeltje te vouwen. Ik kan gewoon rechtstandig op- en afstappen. RE: Wel of geen Aerostuur/Duits-stuur/Frisse-Oksels-stuur/UDK-stuur? - ZoefZoef - 16-Aug-2024 Ik heb eens een fujin SL gekocht en binnen een week weer doorverkocht omdat er zo'n aerostuur opzat. Dat was de eerste keer dat ik met zo'n stuur reed en het beviel me niet dus die fiets mocht heel rap weer vertrekken. Jaren later kocht ik een nazca pioneer met eveneens een aerostuur, maar ook een Rohloff naaf. Daar heb ik wel een half jaartje ofzo mee gereden en dat was bij die fiets wel erg relaxed fietsen. Wellicht omdat ie wat beter afgestond? Doe mij maar gewoon een bovenstuur. Klapstuur is wel erg prettig daarbij maar niet noodzakelijk. Maar fraai vind ik die sturen nog steeds niet. RE: Wel of geen Aerostuur/Duits-stuur/Frisse-Oksels-stuur/UDK-stuur? - Niels van der Wal - 16-Aug-2024 Citaat:Ik heb er links en rechts van het midden echter Inner Bar Ends opgezet en die zitten 15cm uit elkaar. Zo'n stuur stuurt ook prettiger; omdat je geen onnatuurlijke draaiing in je polsen hebt en je klemt je oksels niet af (zoals hierboven een keer beschreven), omdat je je ellebogen voor je houdt. Ik gebruik trouwens bar end schifters die haaks op het afgezaagde stuurtje geplaatst zijn. (Ideetje van Hans; van Elan) Werkt prima; je kan schakelen tijdens het sturen. Niels, ossenkop, van der Wal RE: Wel of geen Aerostuur/Duits-stuur/Frisse-Oksels-stuur/UDK-stuur? - Gideonaut - 16-Aug-2024 (16-Aug-2024, 02:55 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik heb een keer een hele mooie Fujin SLII laten lopen, omdat er geen klapstuur op zat en het onduidelijk was of die er wel op zou kunnen. Citaat:STEERING OPTIONS: rigid-small / open cockpit / folding tillerFUJIN SL 2 RE: Wel of geen Aerostuur/Duits-stuur/Frisse-Oksels-stuur/UDK-stuur? - Wim -de roetsende - 16-Aug-2024 (16-Aug-2024, 06:33 PM)Gideonaut schreef:Citaat:STEERING OPTIONS: rigid-small / open cockpit / folding tillerFUJIN SL 2 Toen bestond het bedrijf Challenge al niet meer. Elan reageerde niet en ik moest binnen een dag beslissen. Met het vaste stuur vond ik het niet te doen. Dus niet de gok gewaagd. De fiets was ook niet echt goedkoop. RE: Wel of geen Aerostuur/Duits-stuur/Frisse-Oksels-stuur/UDK-stuur? - PieterTrapt - 13-Sep-2024 Bij Harley Davidsons heb je de zogenaamde "apenhanger". Hier een extreem voorbeeld :-) En bij fixies zie je wel het zogenaamde 'dildo-stuur' RE: Wel of geen Aerostuur/Duits-stuur/Frisse-Oksels-stuur/UDK-stuur? - martinus - 13-Sep-2024 https://www.velomobilforum.de/forum/index.php?threads/sammelthread-zeig-dein-liegerad.47104/page-102#post-1603350 Topicnummer 2.027 FosVelo met aerostuur,fietst zeer ontspannen,heeft er ook mee te maken dat je de FosVelo door zijn bouw soepel in de bochten kunt "gooien",op mijn Dries Baron kan ik me zo 'n stuur niet voorstellen,heeft voor mij alleen nut als het frame en aerostuur als een eenheid samenwerken zoals bij deze zeer goed afgestemde Zwitserse fiets. Op de Dries komen trouwens verticale "hoorntjes" met bar-end schakelaars omdat je dan weer je ellebogen op je borst kunt leggen,dus ieder ontwerp zijn passende stuur. |