ligfietsers.nl
Lang op een wielerpiste toertjes draaien. - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html)
+--- Forum: Velomobielen (https://ligfietsers.nl/forum-8.html)
+--- Topic: Lang op een wielerpiste toertjes draaien. (/thread-2420.html)



Lang op een wielerpiste toertjes draaien. - bucovaina - 27-Aug-2024

Ik ga hoogstwaarschijnlijk donderdagavond eerst naar een receptie van het werk, daarna rijd ik verder naar de Wielerpiste van Hulshout. Doel is om eens - naar mijn normen weliswaar - veel kilometers af te leggen. Dat naargelang hoe mijn benen zijn (tegen dan heb ik al "snellere" 60km's erop zitten in het verkeer) en naargelang hoe het me bevalt op zo'n piste rijden. Voor hetzelfde geld heb ik het daar na zo'n halfuur al helemaal gehad. Mijn doel is dus om relatief rustig zoveel mogelijk kilometers af te leggen en dat 2-3u of zo volhouden.
  • wat doe je met je bandendruk op een wielerpiste? Gewoon op max zetten omdat (naar verwachting) het wegdek er als een biljartlaken bij ligt? Ik heb CCU's. Ik vermoed dat de maximale druk van de CCU 6,5bar is. Of maakt het eigenlijk bijna niks uit zo lang die maar ergens in de normale range zit?
  • Hoeveel liter water per uur neem je zoal mee? Ik dacht dat het zo'n 24° ging worden. Ik heb een Camelbak van 1,5L en een drinkenbus van 700ml. Ik vermoed dat ik daar wel even mee toe ga komen. Misschien dat ik indien nodig toch nog een 1,5L fles water mee neem. Zeg nooit nooit, maar ik denk niet dat ik tot 23h rondjes ga blijven draaien Big Grin .
  • En wat neem je qua voeding mee? Gewone boterhammen en blijven eten?
  • Wat zouden jullie doen, racekap erop of gewone kap erop? Ik ga waarschijnlijk toch geen 45km/h rijden tenzij het met normale wattages voor mij wel haalbaar is, al denk ik dat dat ik eerder tussen de 35km/h~40km/h ga uitkomen. Anders ga ik het niet lang genoeg volhouden.



RE: Lang op een wielerpiste toertjes draaien. - Hardloper - 27-Aug-2024

  • Kun je ter plekke drinkwater bijvullen? Persoonlijk vind ik stilstaande water na een bepaalde periode niet meer te drinken. En als het warm wordt, dan is dit al sneller het geval. Misschien is het ook een idee voor nutriënten aan te vullen: zout / magnesium etc.
  • Verder over je boterhammen, witte boterhammen zijn meer suikerbommen en minder vezels. Dus voor prestaties te leveren heb je misschien meer aan koolhydraten, dan aan vezels die juist je richting een andere kleine ruimte duwen.  Big Grin Maar hoe het eten plannen en rijden. Dat laat ik aan andere over.



RE: Lang op een wielerpiste toertjes draaien. - Frutsel - 27-Aug-2024

CCU's (32-406) mogen tot 7 bar, maar ik vind ze lekkerder rijden bij 6bar.
Voor 2 uur rijden kan ik met zo'n 700ml toe, mits het niet te warm is, anders het dubbele
Mijn woon/werk route is ongeveer 2 uur rijden (1:45 - 2:15, al naar gelang het seizoen). Daar hoef ik niet onderweg te eten.
Naderhand wel Smile
Ik eet meestal havermoutkoeken ('Oatmeal cookies' van de AH, (engels is blijkbaar hip)). Daar zitten zowel snelle als langzame koolhydraten in, en dat bevalt me goed.
Weggespoeld met een halve liter water met electrolyten (want zouten bijvullen mag wel na een twee uur zweten)

Als je rustig wilt toeren is een racekap niet nodig. Maar goed, ik gebruik zelden wat anders dan een schuimdeksel, dus ik ben wat bevooroordeeld


RE: Lang op een wielerpiste toertjes draaien. - bucovaina - 27-Aug-2024

(27-Aug-2024, 11:09 AM)Frutsel schreef: CCU's (32-406) mogen tot 7 bar, maar ik vind ze lekkerder rijden bij 6bar.
...


Rijd je soms ook slecht wegdek met 6 bar? Ik weet niet exact hoeveel er nu op staat maar ik dacht iets van een 3-4 bar. Rijdt best comfortabel nu, ook over slecht wegdek.


RE: Lang op een wielerpiste toertjes draaien. - Frutsel - 27-Aug-2024

(27-Aug-2024, 12:50 PM)bucovaina schreef:
(27-Aug-2024, 11:09 AM)Frutsel schreef: CCU's (32-406) mogen tot 7 bar, maar ik vind ze lekkerder rijden bij 6bar.
...


Rijd je soms ook slecht wegdek met 6 bar? Ik weet niet exact hoeveel er nu op staat maar ik dacht iets van een 3-4 bar. Rijdt best comfortabel nu, ook over slecht wegdek.

Er zit volgens mij nog wel een verschil tussen 'slecht wegdek' in NL en BE... Ik heb een paar stukken met klinkers/stoeptegels, maar het gros is redelijk tot goed asfalt.
Met 3-4 bar zou ik veel te bang zijn voor snake bites (is me al 2x gebeurd met 4-5 bar (Ik was lui met oppompen)). Nu weeg ik rond de 100kg, plus laptop + kleding + things, dus zit er een aardig gewicht in de VM als ik van/naar mijn werk rijd


RE: Lang op een wielerpiste toertjes draaien. - Wim -de roetsende - 27-Aug-2024

(27-Aug-2024, 12:50 PM)bucovaina schreef:
(27-Aug-2024, 11:09 AM)Frutsel schreef: CCU's (32-406) mogen tot 7 bar, maar ik vind ze lekkerder rijden bij 6bar.
...


Rijd je soms ook slecht wegdek met 6 bar? Ik weet niet exact hoeveel er nu op staat maar ik dacht iets van een 3-4 bar. Rijdt best comfortabel nu, ook over slecht wegdek.

Ik heb ze op 7 Bar staan.

Op 5 gaat de snelheid bij mij merkbaar naar beneden.

Op 3 voelt als een lekke band.


RE: Lang op een wielerpiste toertjes draaien. - bucovaina - 27-Aug-2024

Hmm, misschien moet ik morgen dan maar eens kijken of ik de bandenspanning toch wat hoger moet zetten.


RE: Lang op een wielerpiste toertjes draaien. - Jeroen S - 27-Aug-2024

Ik heb een heel klein beetje ervaring op kleine baantjes. Keulen, Alkmaar Sloten. Volgens mij allemaal redelijk korte banen, (ca 250 meter) iets korter als de ongeveer 380 meter van het baantje waar jij wil gaan rijden.
Die korte banen hebben allemaal een erg extreme hellingshoek in de bochten, ca 45 graden. Rijd je daar langzamer als 30 km/h val je vanzelf naar beneden. Op de foto's oogt op die baan in Hulshout een stukje minder extreem.

Baantubes worden echt extreem opgepompt, maar dat is dan voor een houten binnenbaan. Denk aan 15 bar ofzo. Ik zou even een rondje rijden. Zes bar is voor mij ook wel het minimum, daaronder loopt het snel moeizamer. Omdat het waarschijnlijk redelijk mooi vlak asfalt is kan 7 bar ook wel.

Hulshorst ziet eruit als asfalt. Waarschijnlijk mooi asfalt. Alkmaar had toen bijvoorbeeld een nogal hobbelende betonbaan. Niet fijn. De laatste keer in Sloten op de binnenbaan was het nogal koud, ik was niet warm gereden en werd er knap duizelig van. Mijn vrouw was wat verbaasd dat ik die baan eng vond. Tot ze even boven in de bocht naar beneden was gaan kijken.

Met de Velomobiel op de baan kan wel, maar verwacht er geen wonderen van, omdat de G krachten ook nogal meegaan spelen. Denk ook aan de etiquette, binnendoor inhalen is niet netjes. Remmen op de baan is ook niet netjes, uitrollen en dan naar beneden, naar het midden, weg. Als je duizelig wordt een rondje de andere kant op, ook niet doen. Mochten de bochten toch meer hellen als de foto's laten zien wees daar dan voorzichtig mee. Als ze weinig hellen, bouw je snelheid dan voorzichtig op, want ergens is er een punt dat je er mogelijk uit vliegt. Mogelijk ergens bij 55-60 km/h al.


RE: Lang op een wielerpiste toertjes draaien. - Arend-Jan - 28-Aug-2024

Inderdaad: 7 bar erin doen. Het meeste is wel al gezegd. Qua eten en drinken is het ook persoonlijk en afhankelijk van wat je gewend bent en hoe getraind je bent. Zo heb ik gisteren na mn werkdag nog 110km gereden, zonder eten of drinken.. Dat is natuurlijk ook weer niet goed, maar je ziet soms ook mensen die voor een half uurtje fietsen al helemaal los gaan met speciale shakes en gelletjes en dat slaat natuurlijk ook nergens op.

Wil je echt weten hoeveel je had moeten drinken, weeg je dan vooraf en achteraf.

Nog een ding over etiquette op een wielerbaan: zorg dat je fiets enigszins schoon is; dus niet met een kilo zand in de wielkasten de baan op (die er daar dan uit valt).


RE: Lang op een wielerpiste toertjes draaien. - bucovaina - 28-Aug-2024

Ja goeie tip! Ik maak'm bij aankomst aan de wielerbaan proper!

En valt er nog meer te zeggen over etiquette op een wielerbaan? Echt nog nooit op geweest. Misschien stom maar euh, ga je linksom op een wielerbaan? Stel dat ik daar aan kom en niemand is daar, wedden dat ik de "foute kant" op ga? Smile Of is er geen foute kant? Als er niemand is, kiest de eerste?

Rijd je hoger of lager naar gelang je snelheid of zo? Niet zwalpen, ... .

(en linksom-rechtsom doet me hieraan denken Wink )




RE: Lang op een wielerpiste toertjes draaien. - Arend-Jan - 28-Aug-2024

Haha ja die is goud, van Finkers. Maar net als bij (de meeste Tongue) schaatsbanen ga je linksom Smile

Normaal rij je laag je rondjes. Inhalen wordt buitenom gedaan. De enige normale reden om hoog te rijden is vlak voor de start van een snelle ronde, dan kan je het hoogteverschil gebruiken voor een beetje extra snelheid


RE: Lang op een wielerpiste toertjes draaien. - Hardloper - 28-Aug-2024

Nou ik heb ooit rechtsom geschaatst en dat viel nog niet zo mee


RE: Lang op een wielerpiste toertjes draaien. - Lopopodium - 28-Aug-2024

(28-Aug-2024, 07:09 AM)Arend-Jan schreef: Wil je echt weten hoeveel je had moeten drinken, weeg je dan vooraf en achteraf.

Ik begrijp je idee. Maar in de praktijk is dat niet zo bruikbaar als je vele uren fietst. Ik neem meestal drieeneenhalf liter water mee. Na een tocht van 150 kilometer bij neutraal zomerweer is dat meestal wel op. Maar ik heb altijd aan het eind van de tocht een redelijk sterk dorstgevoel. Maar daar is niet tegenop te drinken (tenzij je misschien eens een uur rustig zittend in de schaduw met water gaat herstellen).

Er was eens een tocht van 217 kilometer waarbij ik 6,75 liter hard gedronken. En toen moest ik de laatste 15 kilometer met een erg dorstgevoel zonder verder water bij me nog door naar huis. Daar is niet tegenop te drinken! Meer dan zes liter water drinken is ècht heel veel. En eigenlijk is vier liter bij een tocht al heel veel om door je gestel te pompen.


RE: Lang op een wielerpiste toertjes draaien. - 365cycle - 28-Aug-2024

(28-Aug-2024, 10:30 AM)Lopopodium schreef: Er was eens een tocht van 217 kilometer waarbij ik 6,75 liter hard gedronken. En toen moest ik de laatste 15 kilometer met een erg dorstgevoel zonder verder water bij me nog door naar huis. Daar is niet tegenop te drinken! Meer dan zes liter water drinken is ècht heel veel. En eigenlijk is vier liter bij een tocht al heel veel om door je gestel te pompen.
Net eens even m'n laatste lange rit (via Sneek naar Dronten) opgezocht in Garmin Connect; 270,6 km @ 200W.
Het was vrij warm die dag. Estimated sweat loss: 6158 ml.
Ruim zes liter.

Ik vul die liters liever aan, dan dat ik m'n vochtpercentage in laat zakken omdat ik het teveel drinken vind.

Daarnaast: Ja, dit was met een velomobiel, en het lijkt dan alsof je veel meer zweet. Ik denk echter dat dat meevalt: ik had het tijdens deze rit niet noemenswaardig warmer dan ik op een open fiets gehad zou hebben bij dat vermogen (want dan had ik veel langzamer gereden). Ook op een open fiets verlies je een paar PET-flessen zweet, alleen verdampt het dan aan de lucht ipv dat het op in de velomobiel neerslaat en druppelt.


RE: Lang op een wielerpiste toertjes draaien. - Arend-Jan - 28-Aug-2024

(28-Aug-2024, 10:30 AM)Lopopodium schreef:
(28-Aug-2024, 07:09 AM)Arend-Jan schreef: Wil je echt weten hoeveel je had moeten drinken, weeg je dan vooraf en achteraf.

Ik begrijp je idee. Maar in de praktijk is dat niet zo bruikbaar als je vele uren fietst. Ik neem meestal drieeneenhalf liter water mee. Na een tocht van 150 kilometer bij neutraal zomerweer is dat meestal wel op. Maar ik heb altijd aan het eind van de tocht een redelijk sterk dorstgevoel. Maar daar is niet tegenop te drinken (tenzij je misschien eens een uur rustig zittend in de schaduw met water gaat herstellen).

Er was eens een tocht van 217 kilometer waarbij ik 6,75 liter hard gedronken. En toen moest ik de laatste 15 kilometer met een erg dorstgevoel zonder verder water bij me nog door naar huis. Daar is niet tegenop te drinken! Meer dan zes liter water drinken is ècht heel veel. En eigenlijk is vier liter bij een tocht al heel veel om door je gestel te pompen.

Geloof me maar dat ik ook best wat ervaring heb met echt lange afstanden Wink

Maar je hebt gelijk: het is bepaald niet makkelijk om voldoende te drinken. Mij lukt het ook vaker niet dan wel... Maar de meeste mensen onderschatten hoeveel ze onderweg kwijtraken en daarvoor is het nuttig om je te wegen, dan is het direct heel zichtbaar.

Daarnaast loop je ook nog het risico teveel mineralen kwijt te raken (door zoveel te zweten) dus bij lange tochten kan je beter niet alleen maar water drinken. Een klein beetje suiker toevoegen (of iso/hypertone sportdrank juist verdunnen!) versnelt de vochtopname in je maag.

Te weinig drinken is extra belastend voor je hart (omdat je bloed eenvoudigweg indikt!) en werkt kramp in de hand.


RE: Lang op een wielerpiste toertjes draaien. - bucovaina - 28-Aug-2024

OK. Als alles morgen mee zit, ga ik in alle rust (als in: benen sparen) eerst naar het werk rijden, receptie voor collega die vertrekt. Daarna rijd ik door naar de wielerpiste. De route is niet mijn normale woon-werkroute (dan ga ik mezelf toch weer afjakkeren op de rijbaan) maar via fietsknooppunten. Tegen dat ik bij de wielerpiste ben aangekomen, heb ik zonder foutrijden zo'n 70km in de benen. De wielerpiste is een 10km van huis. Dus het plan is om genoeg water en boterhammen + nog wat repen en/of eitjes of zo mee te nemen en we zien wel wat het geeft Smile . Vind ik het leuk en willen de benen echt goed mee, kan het zijn dat ik daar tot middernacht toertjes blijf draaien (ik zeg maar wat). Vind ik het niet leuk, tja dan ga ik rap thuis zijn. Stiekem hoop ik wel dat ik dik over de 100km ga eindigen, maar we zien wel.

Ik denk dat het grote voordeel is dat ik vanaf die 70km altijd op 10km van huis ben. Gaat het me toch echt niet meer af, is het niet onoverkomelijk om toch nog thuis te geraken.

Oh ja en ook nog voor alle zekerheid eens nagevraagd bij de wielerpiste ivm etiquette/regels. Ik kom daar al aan in een velomobiel dus sowieso de "vreemde eend in de bijt", dus ik ga zo al hard genoeg opvallen Big Grin . Maar buiten tegen de klok rijden en gezond verstand gebruiken, geen specifieke regels!


RE: Lang op een wielerpiste toertjes draaien. - bucovaina - 30-Aug-2024

Dus gisteren 7u en 47m gevelomobield. Waarvan zo'n 120km op de wielerpiste. Bij aankomst voelde het totaal niet comfortabel. Je gaat omhoog en omlaag. Dus ik moest elke toer minstens 2x schakelen. Maar het vervelendste was dat ik niet snel genoeg kon rijden om de helling van de wielerpiste te compenseren. Ik hing altijd aan de binnenkant tegen de velomobiel. Verre van comfortabel dus. Dan maar beslist om op het vlakke stuk aan de binnenkant van de wielerpiste te rijden. Erg smal maar wel vlak. Veel comfortabeler in een velomobiel. Het wegdek vond ik anders wel slecht. Helemaal naar Belgische normen. Jammer.

Maar, ik heb dus gisteren wel in totaal 200km bij elkaar gereden. De komende dagen ga ik gebruiken om te recupereren want de benen knieën en achillespezen weten er wel van Big Grin


RE: Lang op een wielerpiste toertjes draaien. - Wim -de roetsende - 30-Aug-2024

(28-Aug-2024, 10:12 AM)Hardloper schreef: Nou ik heb ooit rechtsom geschaatst en dat viel nog niet zo mee

En.......toen ook je vrouw/man/X ontmoet?   Big Grin Wink


RE: Lang op een wielerpiste toertjes draaien. - Hardloper - 30-Aug-2024

(30-Aug-2024, 10:06 AM)Wim -de roetsende schreef: En.......toen ook je vrouw/man/X ontmoet?   Big Grin Wink

Ik heb wel een vriendschap gehad met een vrouw tijdens schaatsen. Maar iedereen reed de andere kant op die dag. Maar nee, jammer genoeg niet de VROUW gevonden met wie ik de rest van mijn leven wil slijten.

Maar nu weer on topic. Hoe heeft de TS het gedaan met de boterhammen / vocht etc. En hoe beviel het hem dit? Wat zou hij anders doen de volgende keer.


RE: Lang op een wielerpiste toertjes draaien. - bucovaina - 30-Aug-2024

Helaas, de Finkers-tip heeft weinig tot niets opgeleverd. En ergens maar goed ook, want moeder de vrouw was thuis aan het babysitten op de kinderen (ofte kinder volgens Herman Finkers Wink )

@Hardloper:
Ik had 8 boterhammen mee, een berg energierepen en 3l zelfgemaakte "sportdrank" Gewoon wat zout en suiker erin (ergens opgezocht hoeveel) en wat citroensap. Volgende keer zou ik er wel wat thee in laten trekken en dan suiker/zout/citroensap erbij of zo. Echt lekker was het niet, maar als je aan't rijden bent, is dat toch maar wat je bij hebt en maakt dat wat mij betreft. Ik weet dat ik adt nodig heb om het te halen, dus drink je dat Big Grin . Ik had ook nog een camelbak met 1,5l water mee.

Ik moet straks eens kijken hoeveel ik net gedronken heb maar het meeste buiten de camelbak was wel op. Kwestie van voeding/drank had ik niet meteen een schema oid. Ik heb me gewoon voorgehouden om vaak iets te eten en af te wisselen zodat ik altijd een "vol" gevoel had. Ik vermoed dat ik per boterham 2 energierepen heb gegeten. En (erg) vaak tussendoor kleine teugen drinken.

Nog een bedenking die ik me nu maak: ooit wil ik eens naar een vriend van me gaan met de vm. Dat is een dikke 200km. Maar ik ben er echt nog niet hoor. Ik zie mezelf vandaag echt niet nog eens 200km bovenop gooien om naar huis te rijden  Blush . Eerst nu een paar dagen recupereren.


RE: Lang op een wielerpiste toertjes draaien. - Wim -de roetsende - 30-Aug-2024

(30-Aug-2024, 09:48 AM)bucovaina schreef: Maar, ik heb dus gisteren wel in totaal 200km bij elkaar gereden. De komende dagen ga ik gebruiken om te recupereren want de benen knieën en achillespezen weten er wel van Big Grin

Die achillespezen zou ik toch maar even goed in de gaten houden. 
De doorbloeding daarvan is niet zo goed en een blessure is nog niet zomaar over. Het is geen gewone spierpijn.

Staat het crankstel niet net een fractie te ver weg? Dat zou namelijk de oorzaak kunnen zijn. Of je strekt je hak net wat ver naar voren tijdens het fietsen en ook dan moet je het crankstel iets dichterbij zetten.


RE: Lang op een wielerpiste toertjes draaien. - bucovaina - 30-Aug-2024

Naar mijn gevoel zit ik een tikkeltje te dicht op het crankstel. Maar ik kan me vergissen met mijn beperkte ervaring.

Ik vermoed dat de pijn die ik ervaar komt omdat de "plotse load" van gisteren wat van het goede teveel was. Normaal zit ik max een dikke 2u/dag in de velomobiel als ik naar het werk moet. Nu plots 8u. Ook al tegen relatief gezapig tempo. Ook mijn conditie is ook niet zo goed. Nu op zich valt het wel mee hoor. Ik voel gewoon de achillespezen. Niet echt pijn of zo.

Volgende week een weekje center parcs. Daar gaan wel wel fietsen, maar erg beperkt dus een weekje rust gaat goed doen.


RE: Lang op een wielerpiste toertjes draaien. - Wim -de roetsende - 30-Aug-2024

(30-Aug-2024, 11:33 AM)bucovaina schreef: Naar mijn gevoel zit ik een tikkeltje te dicht op het crankstel. Maar ik kan me vergissen met mijn beperkte ervaring.

Ik voel gewoon de achillespezen. Niet echt pijn of zo.

Als je net te dichtbij zit, dan zou het dus kunnen zijn dat je met net iets te veel uitgedrukte hakken* fietst en dat kan dus ook klachten aan de achillespezen tot gevolg hebben.

*Dit is het tegenovergestelde van fietsen met opgetrokken hakken.


Alleen 'voelen' is logisch na plotseling 200km fietsen.