ligfietsers.nl
Motorhelm vizier van racekap verblindt door koplampen van wagens - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html)
+--- Forum: Velomobielen (https://ligfietsers.nl/forum-8.html)
+--- Topic: Motorhelm vizier van racekap verblindt door koplampen van wagens (/thread-2449.html)



Motorhelm vizier van racekap verblindt door koplampen van wagens - bucovaina - 04-Sep-2024

Nu het 's morgens weer donker wordt, ik word vaak verblind door koplampen van tegenliggers. Het ergste is als het motorvizier "bedruppeld" is van de regen. Schijnt daar een koplamp van een wagen op, ben ik to-taal verblind door alle druppels die oplichten. Buiten een ruitenwisser, wat is daar een goede oplossing voor?


RE: Motorhelm vizier van racekap verblindt door koplampen van wagens - Pphaan34 - 04-Sep-2024

Vizier op een kier, een nachtbril en de andere kant opkijken.

Als brildrager met 25km fietspad aan de verblinde kant van de weg ben ik hier handiger in geworden.


RE: Motorhelm vizier van racekap verblindt door koplampen van wagens - Wim -de roetsende - 04-Sep-2024

Vooral langs de autolampen kijken.

Vreemd genoeg kijken mensen vaak toch naar datgene waar ze last van hebben.


RE: Motorhelm vizier van racekap verblindt door koplampen van wagens - 365cycle - 04-Sep-2024

Ruitenwisser is sowieso een strak plan. Helpt echt een hoop.
Verder, als het één of een paar auto's zijn, en het is een stuk weg dat je goed kent; kijk naar de belijning (als die er is), niet naar de lampen die je dwars zitten.
Dan zorg je zoals hierboven beschreven dat je geen (of minder) vlekken ziet, je ogen stellen minder bij (want de plek van de belijning is vaak vrij donker) en je rijdt niet van de weg af.


RE: Motorhelm vizier van racekap verblindt door koplampen van wagens - LigfietsWilsum - 05-Sep-2024

Een oog dicht doen, dan raakt dat oog tenminste niet nachtblindheid, als de auto voorbij is doe je hem weer open en zie je met dat oog dan veel meer.


RE: Motorhelm vizier van racekap verblindt door koplampen van wagens - Jeroen S - 05-Sep-2024

Ik heb 8 van de 10 km naar het werk een fietspad links van de weg. Ik ken het probleem ook. Voor mij is de oplossing het deksel zonder dichte kap/voorruit. Daarmee is het al een stuk minder. Dat er sinds een tijdje witte reflecterende lijnen langs het fietspad zitten, scheelt ook al heel veel. Die blijf je zien.

Mogelijk scheelt een beetje extra verlichting aan de andere kant ook wel wat, dan heb je daar iets meer licht.


RE: Motorhelm vizier van racekap verblindt door koplampen van wagens - Wim -de roetsende - 05-Sep-2024

(05-Sep-2024, 08:03 AM)Jeroen S schreef: Mogelijk scheelt een beetje extra verlichting aan de andere kant ook wel wat, dan heb je daar iets meer licht.

Daarom heb ik bij beide spiegels goede extra verlichting.

Links en rechts, zodat automobilisten zien hoe breed ik ben.

Links om te kunnen seinen als er niet gedimd wordt. Dit maak ik sinds die extra verlichting bij de spiegels bijna nooit meer mee.

Rechts om in de berm/op de rand van het asfalt te schijnen, zodat ik ook als ik van voren verblind word toch aan de rechterkant nog iets kan zien.


RE: Motorhelm vizier van racekap verblindt door koplampen van wagens - bucovaina - 09-Sep-2024

Ik heb toevallig deze ochtend een kleine "hack" ontdekt. Omdat er een dikke week geleden een (grotere) vriend even in had test gereden, had ik 2 schuimrubber strips voor de stoel uit gehaald. Ik was dat totaal vergeten en deze ochtend toen ik naar het werk reed, zat ik dus een pak lager. Eerst snapte ik het niet waarom maar even later viel mijn "euro" dan wel.

Het leuke is dat ik in die lagere positie juist nog over de racekap kan zien en het vizier een 2-tal mm open kan zetten. Dan spat er haast niets water meer binnen van de regen en heb ik een veel beter zicht op de weg, ook met tegenliggers!

Bijkomstig leuk is dat ik de spiegels dan uit beeld kan krijgen. Als dan iemand VLAK achter me komt hangen in het donker, ben ik daardoor ook niet meer verblind!

win-win dus.

Maar de standaard positie blijft toch het meest veilige als het niet regent Smile


RE: Motorhelm vizier van racekap verblindt door koplampen van wagens - 365cycle - 09-Sep-2024

(09-Sep-2024, 09:01 PM)bucovaina schreef: Bijkomstig leuk is dat ik de spiegels dan uit beeld kan krijgen. Als dan iemand VLAK achter me komt hangen in het donker, ben ik daardoor ook niet meer verblind!
Tip: Koop een Garmin Radar. Die dingen zijn duidelijk en fel van een afstandje en verschrikkelijk irritant als je te dichtbij rijdt.