ligfietsers.nl
Verschil tussen minerale remvloeistof en dot 3/4 - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html)
+--- Forum: Zelfbouwers (https://ligfietsers.nl/forum-9.html)
+--- Topic: Verschil tussen minerale remvloeistof en dot 3/4 (/thread-2468.html)



Verschil tussen minerale remvloeistof en dot 3/4 - PlantageBohémien - 18-Sep-2024

Op een verkoop site kwam ik een remhendel tegen die er uitziet als  op een motor, alleen kleiner, gemaakt voor E-Bikes, met een kabel om de motor te stopen en een reservoir met een deksel en een kijkglas om de stand van de remolie te bekijken net als bij auto.
In de beschrijving staat, dat alleen Dot 3/4 gebruikt mag worden en bij mijn, shimano rem staat, dat er alleen minerale remolie gebruikt mag worden, hoe brei ik dat aan elkaar ?
Deze remhendel heb ik interesse in omdat ik  deze winter een ligfiets ga bouwen met 4 wielen, dan moet  1 remhandel voldoende opbrengen voor 2 remmen, links en rechts, met die shimano hendels denk ik  dat de opbrengst niet voldoende is.


RE: Verschil tussen minerale remvloeistof en dot 3/4 - Jeroen S - 18-Sep-2024

Volgens mij kun je dat niet aan elkaar breien. Het zijn twee verschillende vloeistoffen, met verschillende chemische samenstelling. Op zich niet zo'n groot probleem. Hydrauliek werkt met allerlei vloeistoffen. Het probleem zit em in de dichtingen van de hydraulische zuigertjes/cylinders. Over het algemeen verdragen die of de ene, of de andere vloeistof.

Gebruik je de verkeerde, dan gaat er iets mis met het dichtingsmateriaal en krijg je een lek, of een zover gezwollen dichting dat ie niet meer beweegt. Beide geen fijne situatie.

Magura heeft een dubbel systeem. De naam wisselt een beetje maar Magura Twin, Magura Big Twin, kan resultaten opleveren. Mogelijk hebben ze inmiddels weer een andere naam.

Als tip zou ik je willen meegeven om uit te zoeken wat de diameter is van de hydraulische cylinder in je huidige remhendel. Bijvoorbeeld 13mm. Een dikkere cylinder verplaatst per mm beweging meer vloeistof, maar mogelijk met een lagere druk.

Ik heb hier niet heel erg veel verstand van! Ik hoop dat er nog wat beter onderlegde mensen reageren.

Ik vermoed wel dat je een dikkere cylinder in de remhendel nodig hebt. Ik weet dat Magura door de jaren met verschillende maten gewerkt heeft. Magura gebruikt ook minerale olie. Maar nogmaals, ik kan er naast zitten. Ik weet er onvoldoende van om te kunnen inschatten wat er gebeurt als je met de maat van de cylinder gaat spelen.

Het lijkt me wel vrij zeker dat je iedere vorm van garantie als gevolg van mixen van onderdelen wel kunt vergeten.

p.s.. voor mechanische systemen zijn er wel dubbele remhendels te vinden, die twee kabeltjes tegelijk doen.


RE: Verschil tussen minerale remvloeistof en dot 3/4 - melle z - 18-Sep-2024

DOT 3, 4 en 5.1 remvloeistof kun je gerust mengen (het verschil is het koopkpunt). DOT 5 is een remvloeistof op siliconebasis en mag niet met voorgaande gemengd worden. Minerale olie (bijvoorbeeld Magura Royal Blood of Citroën LHM) mag ook niet met de voorgaande vloeistoffen gemengd worden. Zoals Jeroen al aangaf, de dichtingen in remsystemen zijn voor een bepaald soort remvloeistof of olie ontworpen, ik zou er niet mee gaan zitten klooien.