hurricane brake studs - Afdrukversie +- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl) +-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html) +--- Forum: Zelfbouwers (https://ligfietsers.nl/forum-9.html) +--- Topic: hurricane brake studs (/thread-2471.html) |
hurricane brake studs - Boyd Maduro - 19-Sep-2024 Enige tijd geleden vertelde ik dat de bout waarmee de rem vast zit aan de brake stud op mijn hurricane volledig vastgeroest zat en na een poging om die los te krijgen afgebroken is. Na vele pogingen op verscheidene wijzen om de bout los te krijgen heb ik mij nu gericht op het loshalen en vervangen van de brake stud zelf. na wat zoeken op internet heb ik nieuwe brake studs gevonden om de oude te vervangen maar kwam ik ook het volgende tegen: er zijn drie manieren hoe ze vast kunnen zitten: - met schroefdraad en dus makkelijk te vervangen - met hardsoldeer dus een stuk lastiger te vervangen - gelast wat nog wat lastiger is om netjes te vervangen. Was duidelijk niet met schroefdraad dus ik heb geprobeerd om het te verhitten om het eventuele hardsoldeer los te krijgen maar er gebeurde nog niet veel. Los slijpen en nieuwe lassen kan maar zal minder makkelijk netjes te krijgen zijn dan soldeer. Weet iemand of ze op de hurri zijn gelast of krijg ik de soldeernaad niet warm genoeg? RE: hurricane brake studs - martinus - 19-Sep-2024 Zilverkleurig hard gesoldeerd rond 600 graden en met messing zit je op 950 graden,aldus het boekje "Framebouw: Doe-Het-Zelf " van Wiel van der Broek,vierde druk januari 2004. RE: hurricane brake studs - Boyd Maduro - 19-Sep-2024 (19-Sep-2024, 02:16 PM)martinus schreef: Zilverkleurig hard gesoldeerd rond 600 graden en met messing zit je op 950 graden,aldus het boekje "Framebouw: Doe-Het-Zelf " van Wiel van der Broek,vierde druk januari 2004. hmja, dan zal het messing zijn (ook op basis van de kleur) en zal ik het inderdaad niet warm genoeg krijgen.. op basis van de kleur zou ik zeggen dat ik het ergens rond de 800-900 graden krijg RE: hurricane brake studs - martinus - 19-Sep-2024 Als je 't wil tig-lassen dan zul je wel alle gesoldeerde delen weg moeten halen.Tenminste dat is met mijn M5 Cmpct frame ook gebeurd en met het frame van de FosVelo hebben we,de lasser en ik,bsloten om 't wel hard te solderen,in dit geval met messing zoals de rest van het frame.Gaat ook alleen maar waar het soldeersel kan vloeien,dus de breuk zelf wordt gelast en de "spalk"(halve nieuwe buis die er overheen word gelegd) word gesoldeerd. Hier wat uitleg: https://www.youtube.com/@paulbrodie en https://www.velofilie.nl RE: hurricane brake studs - _Peter - 02-Oct-2024 De hurri frames zijn van aluminium dus lassen vergt wat kennis en kunde (die ik niet heb) heb je al geprobeerd de bout uit te boren? klein beginnen en groter eindigen. Andere optie is Elan vragen of ze nog een oude achterbrug hebben liggen. of marktplaats afstruinen naar een donor. Nu ken ik dit frame niet maar zit er niet ook een optie op om een schijfrem te monteren? dan heb je denk ik wel ook een nieuw wiel nodig. RE: hurricane brake studs - Jeroen S - 03-Oct-2024 De Frames zijn van Alu maar de voor en achtervork is gewoon staal, de hele vroege Hurri's hadden een stalen frame gleeof ik. Boyd heeft het inmiddels opgelost, maar dat staat in een ander draadje. Als ik me goed herinner, het vandaag ben ik blij... draadje. Voor de magura velgremmen heb je niet perse het hele sokkeltje nodig, daar heeft hij gebruik van gemaakt. RE: hurricane brake studs - Boyd Maduro - 03-Oct-2024 (03-Oct-2024, 08:07 AM)Jeroen S schreef: De Frames zijn van Alu maar de voor en achtervork is gewoon staal, de hele vroege Hurri's hadden een stalen frame gleeof ik. Boyd heeft het inmiddels opgelost, maar dat staat in een ander draadje. Als ik me goed herinner, het vandaag ben ik blij... draadje. Voor de magura velgremmen heb je niet perse het hele sokkeltje nodig, daar heeft hij gebruik van gemaakt. Alles correct |