ligfietsers.nl
Ervaringen met de Bülk4More en de Bülk Urban. - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html)
+--- Forum: Velomobielen (https://ligfietsers.nl/forum-8.html)
+--- Topic: Ervaringen met de Bülk4More en de Bülk Urban. (/thread-2497.html)



Ervaringen met de Bülk4More en de Bülk Urban. - Willeke_IGKT - 09-Oct-2024

De eerste B4Ms in Nederland worden nu in gebruik genomen en de eerste ervaringen hebben het internet bereikt.
Dus hier een draadje om het bij elkaar te houden.

(Vergeefse hoop op dit forum maar dit geeft het tenminste een kans.)


RE: Ervaringen met de Bülk4More en de Bülk Urban. - Willeke_IGKT - 19-Oct-2024

Bijna twee weken nadat de Bülk4More in Dronten aangekomen was heb ik een proefrit mogen maken.

Als Strada rijder ben ik gewend aan open wielkasten. Ook de buiten maten lijken ongeveer gelijk aan de Strada.

Heel anders is het stoeltje, deze ligt vrij los in de fiets, vooraan net ingehaakt in een houder, achter opgehangen met bandjes. Het zal deels wennen zijn maar ik had wat moeite met gaan zitten zonder het stoeltje onbedoeld te verplaatsen.

De afstand tot de trapas was niet helemaal goed ingesteld dus heeft Ymte hem even bijgesteld terwijl ik nog met een voet ingeklikt zat. Het grote luik voor gaf hem ruim de nodige ruimte.

Het regende dus is de schuimkap geplaatst. Ik zat met mijn schouders hoog tegen de rand en kon net over de rand van de schuimkap kijken, net als ik in de Strada heb. De harde kap heeft, in deze proefrijfiets, hoge bulten die voor mij niet nodig zijn. Mijn knieën komen niet boven de rand van de fiets uit. De bulten waren nadrukkelijk aanwezig in mijn beeld maar niet vervelend bij gewoon rijden.

Ik heb het idee dat ik minder extra fiets om mij heen heb zwerven dan ik in de Quest had, in de Strada zit er meer ruimte om de schouders, laag in de fiets viel het minder op, waarschijnlijk wel een beetje minder extra ruimte voor een tas. Omdat de fiets smaller is zal er minder bagage in passen maar dat heb ik niet uitgeprobeerd.
Naar voren toe lijkt de fiets juist iets ruimer, de wielkasten zijn iets minder vlak waardoor er meer ruimte is voor de benen, bij mij de knieën maar voor de gemiddelde mens waarschijnlijk de dijen.

Deze fiets heeft een extra tandwiel voorin, om het verstellen van de trapas makkelijk te maken. Ik weet niet hoeveel extra geluid dat maakt maar de fiets is niet stil. Ketting geluid, ratelen als de voeten stilhouden bij een rijdende fiets en wat rammeltjes van de dingen die ik mee had. En niets wat ik normaal in mijn fiets heb wat geluid dempt.

Het rijden ging soepel, 1 x 11 versnellingen. Ik wil alleen een groter kettingwiel en een de wijdere spreiding voor de cassette. Ik zat aan de bovenkant van de mogelijkheid maar had zwaarder kunnen trappen. En met mijn beenlengte denk ik dat de 155mm cranks wat te lang zijn, dus ook daarmee wil ik omlaag. Dat is geen negatieve voor de fiets, dat is de combinatie de fiets en mij.

Ik heb mijn route vastgelegd met een telefoon en een (nog nieuw voor mij) sport horloge.
Beide gaven ongeveer dezelfde afstand en gemiddelde snelheid en die waren gelijk aan wat ik in de Strada rij. Wel verwacht ik dat ik iets sneller zou gaan op bekend terrein en als ik minder voorzichtig ben (het was tenslotte niet mijn fiets) maar geen enorme verschillen.

Meteen na terugkomst in Dronten heb ik mijn eigen fiets besteld.


RE: Ervaringen met de Bülk4More en de Bülk Urban. - Josligfiets - 19-Oct-2024

Ik ben wel benieuwd: wat is de reden om van de Strada over te stappen op een Bülk4more?


RE: Ervaringen met de Bülk4More en de Bülk Urban. - Willeke_IGKT - 19-Oct-2024

(19-Oct-2024, 08:43 PM)Josligfiets schreef: Ik ben wel benieuwd: wat is de reden om van de Strada over te stappen op een Bülk4more?

De Strada voelt wat te groot, ik rammel erin op schouderhoogte. De mijne is niet ontzettend oud maar de eerste eigenaar heeft er wel veel mee gereden en dat betekent nu regelmatig onverwachte problemen. Tot nu toe niets duurs maar weer een tikje als je met een net gerepareerde fiets onderweg naar huis bent is niet leuk.

Extra punten die ik later bedacht: kortere cranks vanaf nieuw ingebouwd, de 1 x 11 versnellingen, waarschijnlijk efficiënter in energie gebruik van rijder (wat ik niet heb kunnen meten) en een nieuwe onbeschadigde lak/folie laag (de Strada kwam voor gekrast.) De hotspot (licht hoger op de fiets) vanaf het begin 'ingebouwd' maar ook de mogelijkheid om laag voor en achter extra licht te voeren.

Bovendien weet ik na ruim drie jaar VM rijden wat ik wil en dat ik het wil blijven doen.


RE: Ervaringen met de Bülk4More en de Bülk Urban. - Hardloper - 20-Oct-2024

Ik had al paar dagen iets van, hoe zal het met Willeke en de B4M zijn.
Goed dus.

Zijn er ook punten waarop je eigenlijk de Strada liever had gehouden?
Dus dat de Strada hierin beter is.

Hoe zit het eigenlijk met de richtingaanwijzers? Heb je een remlicht, claxon en/of bel?
Hoe bedien je de verlichting?

Merk je iets van dat het geen Carbon is, maar van glasvezel?


RE: Ervaringen met de Bülk4More en de Bülk Urban. - Willeke_IGKT - 20-Oct-2024

Het proefrij model heeft geen richtingaanwijzers, die komen bij mij in de hotspot. Die hotspot gaat een kabeltje naar beneden krijgen en bediening binnen, ik denk op een dashboard links, kan ik mee leven. Voor licht kan via een kabeltje binnendoor naar dat zelfde dashboard. Het voor en achterlicht in de hotspot worden in principe met schakelaars op de hotspot bediend, geen probleem voor mij.

Volgens de velomobiel.ro B4M pagina zit er standaard een licht in met remlicht functie.
Bel is makkelijk te plaatsen, toeter kan ICB plaatsen.

Ik ben voorheen van glasvezel naar carbon gegaan en merkte daar behalve gewicht weinig van. Nu ga ik van een ouder model carbon naar een nieuwer model glasvezel, ik heb geen verschil gemerkt, maar ik had nu een lege fiets en normaal heb ik best wat erin liggen.

Precieze vergelijkingen mogen gedaan worden door mensen die met meetinstrumenten fietsen.

Ik denk dat de Strada een goede fiets is maar iets te hoog/groot voor mij. Ik zit tenminste 15 cm boven de bodem, in de B4M ongeveer 5 cm. Dat gaat verschil maken in bocht snelheid wanneer ik mijn vertrouwen in de fiets opgebouwd heb.

Het enige voordeel wat ik zie voor de Strada is bergruimte. Ik doe boodschappen met de fiets en zit nu al regelmatig aardig vol. Dus dat wordt wennen aan hoe vol het winkelwagentje mag worden.


RE: Ervaringen met de Bülk4More en de Bülk Urban. - 365cycle - 20-Oct-2024

Je bent vrij kort: misschien kan je helemaal voorin, voor het kettingwiel, nog wat ruimte gebruiken voor een bagagenet/bagagebakje. Een beetje zoals Arend-Jan in z'n QV heeft.


RE: Ervaringen met de Bülk4More en de Bülk Urban. - Willeke_IGKT - 20-Oct-2024

(20-Oct-2024, 12:24 PM)365cycle schreef: Je bent vrij kort: misschien kan je helemaal voorin, voor het kettingwiel, nog wat ruimte gebruiken voor een bagagenet/bagagebakje. Een beetje zoals Arend-Jan in z'n QV heeft.

Met het grote luik voorop was dat al mijn plan. En de bakken voor de wielkasten ook, nu heb ik daar dingen die zelden nodig zijn omdat ze zo lastig bereikbaar zijn. Maar reserve banden kunnen ook achterin de staart.


RE: Ervaringen met de Bülk4More en de Bülk Urban. - Jeroen S - 20-Oct-2024

Dan kun je veel boodschappen kwijt, maar sommige grote dingen zijn gewoon lastig. Grote pakken waspoeder, grote pakken Cruesli. De reserve buitenband heb ik wel in de staart van de Milan, maar binnenbandjes houd ik gewoon in een tasje naast de stoel. Daar zijn ze makkelijker terug te vinden.

Moet je lang wachten op de Bülk?


RE: Ervaringen met de Bülk4More en de Bülk Urban. - Hardloper - 20-Oct-2024

(20-Oct-2024, 12:19 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik ben voorheen van glasvezel naar carbon gegaan en merkte daar behalve gewicht weinig van. Nu ga ik van een ouder model carbon naar een nieuwer model glasvezel, ik heb geen verschil gemerkt, maar ik had nu een lege fiets en normaal heb ik best wat erin liggen.

Precieze vergelijkingen mogen gedaan worden door mensen die met meetinstrumenten fietsen.

Van lopen weet ik dat de ene dag de andere dag niet is. Ik heb schoenen waar ik gisteren echt wel merkte dat ze lekker snel lopen. Maar ook met een paar (eigenlijk versleten +600 a 800 km op de zolen) heb ik op een andere dag zo'n 12km/u gelopen. En met de schoenen waar ik gisteren op liep, heb ik ook weleens gehad dat het niet lekker ging. Dus wat zeggen de getallen in de praktijk. De voordelen van net wat beter erin liggen in jouw geval, betekend dat je net wat efficiënter weet te trappen. Als ik echt wil weten hoe efficiënt een B4M zou zijn, dan ga ik of wel proefrijden waarbij ik mijn vermogen meters ga monteren en doe de Polar H10 om. Of ik ga 365cycle / Arend Jan etc vragen om het uit te zoeken. Maar nee, dat hoef ik niet te weten. Uit interesse naar u toe ben ik benieuwd naar al die praktijk ervaringen.


RE: Ervaringen met de Bülk4More en de Bülk Urban. - Willeke_IGKT - 20-Oct-2024

(20-Oct-2024, 12:55 PM)Jeroen S schreef: Moet je lang wachten op de Bülk?

Nog onbekend maar uitgaande van recente leveringen wordt het op minstens 4 maanden geschat. Ymte gaat met Jan contact opnemen en daarna krijg ik een schatting gebaseerd op het orderboek.

Gelukkig hoef ik zelden grote verpakkingen aan te schaffen, het is bij mij meestal een verzameling van kleinere dingen in tasjes en netjes, dichtgeknoopt zodat de dingen bij elkaar blijven.


RE: Ervaringen met de Bülk4More en de Bülk Urban. - twilwel - 22-Oct-2024

(19-Oct-2024, 07:30 PM)Willeke_IGKT schreef: Als Strada rijder ben ik gewend aan open wielkasten. Ook de buiten maten lijken ongeveer gelijk aan de Strada.

Heel anders is het stoeltje, deze ligt vrij los in de fiets, vooraan net ingehaakt in een houder, achter opgehangen met bandjes. Het zal deels wennen zijn maar ik had wat moeite met gaan zitten zonder het stoeltje onbedoeld te verplaatsen.

De B4M is smaller, maar vooral lager dan de Strada (minder frontaal oppervlak. Dit kan door de diepe zit en de meer liggende houding waarbij je gewicht meer verdeeld is over de rug en minder zwaar op het achterwerk rust. De Strada heeft beslist meer bagageruimte (boodschappenruimte) maar door de forse breedte bij de schouders in de B4M is er wel plek voor onhandiger, harde voorwerpen. Naast de achterwielkast wordt de ruimte snel kleiner door de naar binnen gekromde staart.

Meerdere lange mensen (waartoe ik ook gerekend kan worden) hebben gemerkt dat de riempjes in de schouders snijden. Ik heb een custom 3d geprinte ondersteuning bestelt voor mijn B4M. Voor toekomstige B4M is dit niet van toepassing want de stoelondersteuning wordt aangepast, vergelijkbaar met de BulkMK1.
 De riempjes worden ook toegepast in Quattrevelo en Snoek, maar daar zitten de riempjes, bovenaan, verder uit elkaar en meer naar achteren bevestigt en blijven vrij van de schouders. Het grootste verschil is het vaste draaipunt. Bij de B4M is de onderste steun juist niet vast vanwege de snelverstelling in meerdere posities. Als de riempjes verder naar achteren bevestigd zouden zijn zoals bij Quattrevelo, dan trekt dat de B4M stoel omhoog uit die snelverstelling! Kortom, een niet zo handig ontwerp voor de B4M en daarom zal de volgende lichting van de vertrouwde Bulk stoelsteun voorzien worden.

Wat mij als BulkMK1 rijder vooral opviel aan de B4M is de ruime bodemvrijheid en de zeer korte draaicirkel. Perfect voor stad en Anton-paadjes (smal, kronkelend, niet altijd verhard). De stabiliteit doet beslist niet onder voor die van de BulkMK1. Je zit weliswaar wat hoger, maar de wielen staan vanwege de open wielkasten verder uit elkaar. Een wieltje lichten is onwaarschijnlijk, zelfs als je geen ervaring hebt. Dat verleent meteen een hoop vertrouwen en rijdt ontspannen.
De stijfheid van het alu voorframe is zeer hoog net als de alu achterbrug/vork (die verdacht veel lijkt op die van de Snoek). De krachtoverbrenging naar het achterwiel is dus prima.
Last but not least: ik had gekozen voor de comfortabele vering en dat is het ook: heerlijk comfortabel, maar zonder sponzigheid of schommelende gang. Als toch die riempjes maar niet in mijn schouders hadden gedrukt had ik er al heel wat meer kilometers gemaakt.

Ik moest nauwkeurig kijken welk deel van de B4M nu gespoten is en welke gefolieerd. Het bleek dat de witte bovenkant gespoten is en de blauwe onderkant (meerdere kleuren beschikbaar) is gewrapt. Het is eigenlijk alleen te zien bij een 2cm overlap boven het hoogste deel van de wielkast. Netjes gewrapt! De bovenkant is ook in mijn ervaring duidelijk een lastiger vorm om te folieren en volgens mij vrijwel onmogelijk zonder overlappingen op zichtbare plekken. Dat is wel te camoufleren met al dan niet reflecterende tape, maar daar heeft Roemenië vooralsnog niet voor gekozen.

Voor wie het nog niet begrepen had, Noorderlingen kunnen B4M proefrijden in Rolde (Drenthe) bij Twilwiel ;-) Lange mensen moeten nog een weekje geduld hebben tot ik de 3D steun heb gemonteerd.


RE: Ervaringen met de Bülk4More en de Bülk Urban. - Willeke_IGKT - 22-Oct-2024

@twilwel, ik denk dat er iets fout gegaan is.

En nu hersteld is.