ligfietsers.nl
LEL editie 2024 - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Toeren, tochten en agenda (https://ligfietsers.nl/forum-15.html)
+--- Forum: Toer kalender en evenementen (https://ligfietsers.nl/forum-19.html)
+--- Topic: LEL editie 2024 (/thread-2507.html)

Pagina's: 1 2


LEL editie 2024 - TimSch - 19-Oct-2024

De fiets gepoetst, banden gewisseld en op spanning, stroomlijnkapjes op de voetgaten, tempo gefietst deze week, de aanhanger staat voor de deur. Kortom: alles klaar voor LEL morgen. Behalve dat er nog geen draadje is op ligfietsers.nl  Big Grin

Bij deze dus!  Smile

Het wordt mijn tweede (dus automatisch het doel mezelf te verbeteren  Tongue ). Er zijn bijna 30 aanmeldingen dus het belooft een mooie middag te worden! Ook wel wat forumleden en een toffe afvaardiging van Noorderligt (6 deelnemers en een stuk of 3 vrijwilligers). 

Weer prima: droog, niet te koud. Wel een stevige bries uit het Zuiden dus afzien de terugweg...

Ik heb er zin in!!


RE: LEL editie 2024 - Wim -de roetsende - 19-Oct-2024

30 aanmeldingen nu.

Forumleden die meedoen:
NielsKo is vorige week lid geworden van dit forum en hij doet ook mee.
Pphaan34
Boyd Maduro
Arjen Meurs
Piet K
Tim
Tijanus
Veloquest
Arend-Jan


Ben ik iemand vergeten?


RE: LEL editie 2024 - TimSch - 19-Oct-2024

"Kapitein Bosui" doet ook mee. Met mijn vorige Quest  Smile

En Veloquest is vrijwilliger, fietst niet mee.


RE: LEL editie 2024 - Josligfiets - 19-Oct-2024

Veel plezier allemaal morgen !


RE: LEL editie 2024 - Wim -de roetsende - 20-Oct-2024

(19-Oct-2024, 06:58 PM)Wim -de roetsende schreef: 30 aanmeldingen nu.

Forumleden die meedoen:
NielsKo, Pphaan34, Boyd Maduro, Arjen Meurs, Piet K, Tim, Tijanus, Arend-Jan, Kaptein Bosui

Succes allemaal vandaag.

Er zijn zelfs nog 2 deelnemers bijgekomen. De teller staat nu op 32.


RE: LEL editie 2024 - Hoekie - 20-Oct-2024

Jammer dat het voor mij zo ver weg is. Was graag weer komen kijken.

Inderdaad, Wim, waarvan Hasan aka HT LifeStyle 
https://www.youtube.com/@ht_lifestyle


RE: LEL editie 2024 - Wim -de roetsende - 20-Oct-2024

Nog niets bekend  Huh 

Iedereen is nog bij de verjaardag van Ymte?  Cool Wink


RE: LEL editie 2024 - Bart Verbeek - 20-Oct-2024

(20-Oct-2024, 08:01 PM)Wim -de roetsende schreef: Nog niets bekend  Huh 

Iedereen is nog bij de verjaardag van Ymte?  Cool Wink

De uitslagen


RE: LEL editie 2024 - TimSch - 20-Oct-2024

https://sporthive.com/sessions/9833243#all-results

Uitslagen zijn er hoor.  Big Grin


RE: LEL editie 2024 - Bart Verbeek - 20-Oct-2024

Het eigenaardige is dat ik om 13:15 een knaloranje velomobiel tegenkwam. Maar dat was aan het begin van de Knardijk.


RE: LEL editie 2024 - TimSch - 20-Oct-2024

(20-Oct-2024, 08:11 PM)TimSch schreef: https://sporthive.com/sessions/9833243#all-results

Uitslagen zijn er hoor.  Big Grin

Ik moet zeggen: met onze Oosterburen op P1 (met een recordtijd voor LEL), P2, P4, P5 en P6 kregen we wel een beetje fietsles als Holland fietsland  Shy

Maar goed, heb weer genoten! Minuut van m'n tijd af van vorig jaar. Terugweg met 5bft tegen viel niet mee. Maar daar had je dan ook een gemakkelijke heenweg voor cadeau gekregen   Big Grin


RE: LEL editie 2024 - John70 - 20-Oct-2024

Vorig jaar reed ik met een kale Df XL 48 km/u gemiddeld . Speciaal voor LEL hosen en een dak aangeschaft. Vandaag reed ik 50.5 km/u. gem.
Viel me een beetje tegen. Het waaide hard en ik produceerde 20 watt minder. Met een dakje lijk ik me minder goed te kunnen inspannen. Desalniettemin was het het geslaagde dag. Leuk om weer veel ligfietsers in levende lijve te zien.


RE: LEL editie 2024 - Arend-Jan - 20-Oct-2024

Mijn officiële rijtijd is heel wat langer dan ik op Strava en Garmin heb staan (55:27 en 55:20 respectievelijk; 55,2 km/u gemiddeld), komt doordat ik een minuut of 8 heb stilgestaan bij de groene Snoek die op zn kant lag..  Cry

En over de oosterburen: die reden wel allemaal (?) met fragiel of zeer kostbaar rubber, met afgeplakte koplampen en wielkasten, etc etc. D.F. op Michelin Blue flange radiaalbanden bijvoorbeeld, en veel Pro One TT editions, tubeless.

Mijn fiets stond op gewone straatbandjes en rij ik morgenochtend weer mee naar kantoor.

Heb wel echt respect voor Mathias, die me voorbij kwam alsof ik een gezapig toerritje reed, en het record verpulverde.

Weet niet wat het voor weer was vorig jaar, John70, maar los van de wind was de luchtvochtigheid ook hoog vandaag, en dat maakte dat het warmer aanvoelde dan het was.
Ik trapte ook minder watts dan ik normaal zou kunnen, al was mijn voorbereiding ook bepaald niet optimaal.


RE: LEL editie 2024 - Hoekie - 20-Oct-2024

Niks ernstigs met Hasan hoop ik ?
Was wel benieuwd hoe Hasan het zou doen gezien de snelheid op de video's, maar hij was blijkbaar snel klaar?


RE: LEL editie 2024 - 365cycle - 20-Oct-2024

Hij heeft in onze groep laten weten dat hij echt niets mankeert, nog geen schrammetje.
Wat ik meegekregen heb is dat hij een snelle start had, en een iets te snelle bocht Sad


RE: LEL editie 2024 - Arend-Jan - 20-Oct-2024

Klopt, hij vertrok echt alsof hij een 1km sprint ging doen  Big Grin
Maar gelukkig nul letsel.


RE: LEL editie 2024 - Tijanus - 20-Oct-2024

(20-Oct-2024, 09:32 PM)Arend-Jan schreef: Mijn officiële rijtijd is heel wat langer dan ik op Strava en Garmin heb staan (55:27 en 55:20 respectievelijk), komt doordat ik een minuut of 8 heb stilgestaan bij de groene Snoek die op zn kant lag..  Cry

Hmja, ik heb daar volgens Strava ook een minuutje of zeven stil gestaan, nadat Quifje een poging had gedaan om middels de vluchtheuvel het luchtruim te kiezen. Maar al was de Quif nog zo snel, de zwaartekracht achterhaalde haar wel. Gelukkig (voor mij dan) kwam ik er en stuk beter vanaf dan Hasan met slechts een gescheurde stuurplaat, lekke band en wat krassen op de bodem van Quifje. Daarbij staat hij nu op een goed adres in Dronten en krijg ik over een weekje een nog weer iets betere fiets weer terug.


RE: LEL editie 2024 - LigfietsWilsum - 21-Oct-2024

Maar waarom komt iedereen uit Aarle-Rixtel?


RE: LEL editie 2024 - Veloquest - 21-Oct-2024

https://www.youtube.com/watch?v=cxlEG3PXC2I


RE: LEL editie 2024 - 365cycle - 21-Oct-2024

(21-Oct-2024, 01:51 PM)Veloquest schreef: https://www.youtube.com/watch?v=cxlEG3PXC2I



RE: LEL editie 2024 - Tijanus - 25-Oct-2024

Leuk, die filmpjes (en dank voor de aanmoedigingen Mark, al verstond ik er onderweg in ieder geval weinig van...), en zeker ook de foto's via:

https://ligfiets.net/news/6587

Maar waar op dit plaatje:

Snelle Duitse voertuigen

...zit nou precies dat snelle rubber?


RE: LEL editie 2024 - Hoekie - 25-Oct-2024

(25-Oct-2024, 12:01 AM)Tijanus schreef: ...zit nou precies dat snelle rubber?

Hier kan je het goed zien: blauwe wangen = Blue Flange
Blauwe wangen
Hier te koop, met plaatje, https://shop.ginkgo-veloteile.de/en/Wheel-Accessories/Tires-Tubes/Tires-406-mm/Michelin-Blue-Flange-44-406mm.html
Anderen hebben lichtbruine wangen (Pro One TT) , bepaalde grotere labeling of is het simpelweg niet te zien van een afstandje.


RE: LEL editie 2024 - Wim -de roetsende - 25-Oct-2024

Koopje: voor nog geen €180,- ben je even heel snel.


RE: LEL editie 2024 - Tijanus - 25-Oct-2024

Ach, het ging me eigenlijk vooral om dat koddige aanhangertje met kloeke velomobiel achter die Smart...
Zou die aanhanger (ook) op radiaalbanden staan?


Maargoed, klopt, ome Düsentrieb reed op Blue Flanges, naar het schijnt praktisch even snel als POTT's, die volgens bicycle rolling resistance ongeveer 15% efficiënter rollen dan de GP5000S. Zijn achterband was trouwens nog veel efficiënter, namelijk een Vittoria Corsa Pro Speed, maar die komt als volbloed racefietsband alleen in ETRTO 622. Is daarentegen wel bij elke relevante racefietsboer te krijgen, al is de voorraad vaak beperkt. Kennelijk ondanks de prijs (ook ~90 euro) toch wel erg geliefd onder wielrenners...

Zelf vind ik het nogal een gok op de Houtribdijk, van die snelle bandjes met matige lekbestendigheid. Zoals 'Jack-Lee' op ons Duitse zusterforum al schreef: Geef me een GP5000 in 20 inch, en er is geen enkele reden om nog met POTTs of Blue Flanges te rijden (beide geen radiaalband overigens, die hadden de prozaïsche naam "Michelin 45/75R16", waren gewoon zwart, wogen 600 gram(!) en zijn al een decennium compleet 'unobtanium'. Oh ja, je mocht er van Michelin eigenlijk maar 25 km/u mee rijden (ECO-marathon!), en voor bochtenwerk waren ze ook minder geschikt).

Maargoed, voor wie lekrisico het wel de moeite waard lijkt (ten opzichte van een set GP5000 + CCU), even een 'berekening op een suikerzakje'.
Bicycle rolling resistance test bij 42.5 kg en 29 km/u, laten we even uitgaan van een velomobiel systeemgewicht van ~100 kg en een LEL snelheid van 58 km/u.
Zeg, precies die 42.5 kg op het achterwiel en dan ongeveer 2/3 van dat standaardgewicht op elk voorwiel.

De winst op achterwiel (Corsa pro speed tegen GP5000) is dan 8.4 W - 5.6 W = 2.8 W (bij 42.5 kg / 29 km/u).
Bij 42.5 kg / 58 km/u dus 2.8 W * 1 * 2 = 5.6 W.
De winst per voorwiel (POTT tegen CCU) is dan 15(?) W - 7.5 W = 7.5 W (bij 42.5 kg / 29 km/u).
Bij 28.3 kg / 58 km/u dus 7.5 W * 2/3 * 2 = 10 W.

Voor de drie wielen samen dus 5.6 + 10 +10  = 25.6 W, ofwel grofweg 10% van het vermogen wat de snelle mannen leverden.
Bij de nog iets hoger snelheden misschien 30 W verschil, dus rond 12%. bij die snelheden is luchtweerstand toch wel tamelijk dominant, en kubisch gerelateerd aan snelheid. Dus 12% efficiëntie winst levert ongeveer 12/3 = 4% 'gratis' snelheid op. Netto ongeveer 2 minuten op een evenement als LEL.

Maar dan ging ome Düsentrieb nog steeds gewoon heel erg hard!


RE: LEL editie 2024 - 365cycle - 25-Oct-2024

Daniel op 622?! Ik dacht altijd dat 584 heilig was bij hem.
Wat betreft radiaalbanden: Er is ook een 23-406 radiaalband geweest, volgens mij van Schwalbe.

Overigens denk ik dat er nog een flink gat tussen Michelin blauw en GP5000 in 20" gaat blijven zitten; de Pro One TT Record Edition verliest het ook duidelijk van de Michelin.


RE: LEL editie 2024 - Arend-Jan - 25-Oct-2024

En zeker bij slecht wegdek schijnt een BF echt flink sneller te zijn dan een POTT. Anders zou hij ze ook echt niet monteren hoor Wink

Dat 12% minder rolweerstand (voor POTT, voor BF is het meer) zich vertaalt in 4% meer snelheid durf ik ook wel te betwijfelen; het is meer. Bij de snelheden die we daar rijden (en gezien de staat van het wegdek daar) is luchtweerstand niet dominant, eerder ongeveer de helft. Voor rolweerstand is het verband lineair, dus bij gelijke delen zal het ongeveer %8 opleveren, en waarschijnlijk dus nog wel meer omdat BF sneller is dan POTT.