ligfietsers.nl
Fransen betogen tegen SUV's en voor meer verkeersveiligheid - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Algemeen (https://ligfietsers.nl/forum-1.html)
+--- Forum: Veiligheid en gezondheid (https://ligfietsers.nl/forum-11.html)
+--- Topic: Fransen betogen tegen SUV's en voor meer verkeersveiligheid (/thread-2512.html)



Fransen betogen tegen SUV's en voor meer verkeersveiligheid - 365cycle - 21-Oct-2024

Fransen betogen tegen SUV's en voor meer verkeersveiligheid



RE: Fransen betogen tegen SUV's en voor meer verkeersveiligheid - Tijanus - 21-Oct-2024

Het werd eens tijd, weg met die sufferds in hun SUVjes.


RE: Fransen betogen tegen SUV's en voor meer verkeersveiligheid - Jeroen S - 22-Oct-2024

Tja, je auto inzetten als moordwapen en dan zeggen dat je per ongeluk de controle bent verloren. Ik hoop dat ie daar een poos over na mag denken.


RE: Fransen betogen tegen SUV's en voor meer verkeersveiligheid - 365cycle - 22-Oct-2024

(9 uren geleden)Jeroen S schreef: Tja, je auto inzetten als moordwapen en dan zeggen dat je per ongeluk de controle bent verloren. Ik hoop dat ie daar een poos over na mag denken.
Dat minimaal. Zo niet, dan is moord dus blijkbaar legaal zolang je maar een motorvoertuig gebruikt.


RE: Fransen betogen tegen SUV's en voor meer verkeersveiligheid - Hardloper - 22-Oct-2024

Toevallige zag ik gisteren op tv dat de Tesla truck rondreed in België. Als goed is wel op het circuit. In hetzelfde item kwam iemand zijn Hummer H2 tonen en dat hij het zo belangrijk vond om dat motor geluid te horen. En een andere een of andere Mercedes terrein wagen. Een van hen had er ook over dat ze nog een Dogde Ramram 1500 ofzo hadden. Maar die was niet zo handig voor de boodschappen. Ik zou het niet rouwige vinden als deze SUV's bij de sloop belanden, duidelijk niet goed voor het milieu. En ik heb er liever geen rond me rijden, ik zou me er toch ook niet veilige bij voelen. Dus de Fransen hebben volledige mijn steun.


RE: Fransen betogen tegen SUV's en voor meer verkeersveiligheid - Willeke_IGKT - 22-Oct-2024

De man was de controle over zijn gedrag verloren, en dat is zeer verontrustend.


RE: Fransen betogen tegen SUV's en voor meer verkeersveiligheid - qv-tester - 22-Oct-2024

(8 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: De man was de controle over zijn gedrag verloren, en dat is zeer verontrustend.

Iedereen die vanaf zijn 16 jaar ontoerekeningsvatbaar is geweest op een bepaald moment of iemand bewust in gevaar bracht in het verkeer (brake check, insturen op, ...) permanent ongeschikt verklaren voor het gebruiken van motorvoertuigen? Autorijden mag gerust terug een privilege worden, maar dan niet gebaseerd op rijkdom, maar op geschiktheid (mentaal en qua rijvaardigheid).

(ik weet dat het een extreem standpunt is, maar een auto is op sommige vlakken een beter wapen dan een pistool aangezien je een aanslag hiermee kan verhullen als "ongeval" als er geen getuigen zijn)


RE: Fransen betogen tegen SUV's en voor meer verkeersveiligheid - 365cycle - 22-Oct-2024

(6 uren geleden)qv-tester schreef: (ik weet dat het een extreem standpunt is)
Vind je dat echt?
Ik vind het namelijk helemaal niet extreem.

Als je soms ook Blik op de Weg achtige programma's ziet, dat er dan volwassen mannen/vrouwen staan te janken dat ze hun rijbewijs nodig hebben om te kunnen voorzien in de dagelijkse behoefte voor hun gezin...

...ik snap het niet. Ik ben echt niet heilig en ik was het nog veel minder. Een aantal jaren geleden had ik een snelle diesel onder m'n billetjes en als ik van Zuid-Holland naar van Klanteren in Zuid-Limburg reed ging het gas er na Eindhoven echt weleens op, na tientallen kilometers file hobbelen. 160 km/h reed ik echt vaak. Verder dan 180 ging de snelheidsmeter echter nooit, want ik wist dat dat direct een invordering zou betekenen (na correctie >50 km/h te snel), en bumperkleven begon ik al helemaal niet aan, want behalve dat het gevaarlijk is (ik heb wél ooit in een kettingbotsing gezeten, nota bene terwijl ik voldoende afstand had - ja dat kan) zijn er zat agenten die je daarvoor op een EMG sturen. Ik nam daarmee nog steeds een heel fors risico, maar in ieder geval geen risico dat me direct een mobiliteitsprobleem zou opleveren.

Dat ik de potentiële gevolgen bij een ongeval niet helemaal in kon schatten vind ik nog te begrijpen; we maken dat allemaal zo weinig mee dat het voor de gemiddelde bestuurder niet bij de risico-inschatting hoort. Juist een reden om een snelheidsbegrenzer verplicht te willen zien. Maar 1+1=2 kan toch iedereen?