![]() |
Einde van de DF(XL) productie - Afdrukversie +- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl) +-- Forum: Algemeen (https://ligfietsers.nl/forum-1.html) +--- Forum: Ligfiets nieuws en media (https://ligfietsers.nl/forum-33.html) +--- Topic: Einde van de DF(XL) productie (/thread-2550.html) Pagina's:
1
2
|
Einde van de DF(XL) productie - Gideonaut - 27-Nov-2024 Ymte van Intercitybike heeft een blogpost gemaakt waarin gemeld word dat de productie van de DF/XL gaat stoppen, "simpelweg omdat hij niet meer besteld wordt". Citaat:Na 10 jaar is de productie van een van de meest succesvolle velomobielen beeindigd. Ik heb nu dus een collectors item! RE: Einde van de DF(XL) productie - Hardloper - 27-Nov-2024 Nou ik denk dat jouw Velayo .... nog een grotere collectors item is. Want hoeveel zijn ervan gemaakt? 25?? RE: Einde van de DF(XL) productie - Jeroen S - 28-Nov-2024 Tja, dat zat er ook wel aan te komen. Ik hoop dat het ICB blijft lukken om de firma draaiend te houden op de Tuna. RE: Einde van de DF(XL) productie - ZoefZoef - 28-Nov-2024 (28-Nov-2024, 08:54 AM)Jeroen S schreef: Tja, dat zat er ook wel aan te komen. Ik hoop dat het ICB blijft lukken om de firma draaiend te houden op de Tuna. Zit even de orderlijst te bekijken. Wat een bizarre drop in verkopen de afgelopen 2 jaar. Wat is daarvan de achterliggende reden? Teveel nieuwe modellen van VMworld? RE: Einde van de DF(XL) productie - Frutsel - 28-Nov-2024 Ik had na mijn ruime proefrit met de Tuna vorig jaar al geconcludeerd dat als je nu een DF (XL) wil kopen, je voor een Tuna moet gaan. Het verbaast me dus niets eerlijk gezegd. RE: Einde van de DF(XL) productie - Gideonaut - 28-Nov-2024 (27-Nov-2024, 10:47 PM)Hardloper schreef: Nou ik denk dat jouw Velayo .... nog een grotere collectors item is. Want hoeveel zijn ervan gemaakt? 25?? Klopt, volgens mij totaal zo'n 44? Het is ooit overgenomen door IDMOOVE maar die hebben recent bevestigd dat ze ermee gestopt zijn. (28-Nov-2024, 09:25 AM)ZoefZoef schreef: Zit even de orderlijst te bekijken. Wat een bizarre drop in verkopen de afgelopen 2 jaar. Komt dat niet overheen met Ben Parke die van Bulk ambassadeur naar volledig US dealer ging? Want zelfs als ambassadeur was hij al heel agressief aan het promoten. Nu is het nog erger :p RE: Einde van de DF(XL) productie - ZoefZoef - 28-Nov-2024 (28-Nov-2024, 10:38 AM)Gideonaut schreef: Komt dat niet overheen met Ben Parke die van Bulk ambassadeur naar volledig US dealer ging? Want zelfs als ambassadeur was hij al heel agressief aan het promoten. Nu is het nog erger :p Ben Parke verkoopt zn velomobielen in de VS. Maar Jan van VMworld en Ben Parke zijn wel lekker bezig met het promoten van onder andere de Bulkjes. Maar dan nog is het raar dat je van >60 per jaar naar een handje vol gaat. RE: Einde van de DF(XL) productie - Roepers - 28-Nov-2024 De ondergang van de de DF heeft mijns inziens te maken met de groepsdruk in de velomobiel-gemeenschap: Dat mechanisme is beschreven in een draadje over e-bikes. Ik citeer het hier maar. (08-Oct-2024, 01:37 PM)PieterTrapt schreef: De snelle opkomst van de e-bike, ondanks de maatschappelijke weerstand, is een praktijkvoorbeeld van wat de Franse antropoloog René Girard ‘mimesis’ noemde: het idee dat menselijke verlangens doorgaans niet spontaan ontstaan, maar als reactie op de verlangens van anderen. Volgens Girard modelleren mensen hun verlangens naar wat ze om zich heen zien. Wil een vriend of vriendin naar Bali, dan wil jij dat ook. Koopt de buurman een nieuwe auto, dan is jouw auto ineens ook aan vervanging toe. Ik zie voortdurend dat velen de snelste velomobiel wil hebben. En dat is in veler ogen niet meer de DF maar de Snoek-L. De verschillen zijn waarschijnlijk miniem maar worden binnen de gemeenschap uitvergroot of misschien alleen maar verondersteld. En dat gaat ten koste van de verscheidenheid en is het alleen maar koekoek één zang. Groet, Marco RE: Einde van de DF(XL) productie - Hoekie - 28-Nov-2024 Zie door dit artikel dat er inmiddels een dakje voor de halo is. https://www.intercitybike.nl/nl/zomerdak-copy.html RE: Einde van de DF(XL) productie - Gideonaut - 28-Nov-2024 DF/XL had de marketing kracht van Fenn en Jan/VMWorld, op de facebook groepen word je doodgegooid met foto's/filmpjes/berichten over VMWorld velo's. Op forums en grote youtube kanalen word je doodgegooid met VMWorld sponsors/velo's met grote stickers/mensen met enthousiaste verhalen over hoe ze grote afstanden hebben gemaakt met "VMWorld velomobiel" Tuna heeft 0, geen plaatje of pagina op VMWorld (want zij produceren de Tuna niet), geen social media, geen youtube (misschien een filmpje hier en daar van standaard go-pro die beeld maakt van een route die iemand fietst met een muziekje) (bleh) En dat terwijl Ymte met hele interessante dingen bezig is (alu veiligheidsdakje en wieldeksels/pants die met boutjes verwijderd kunnen worden, universeel zomerdakje) En dan heb je het feit dat de Tuna 16" wieltjes heeft, dit heeft voor veel speculatie op de fora gezorgd en de vooroordelen zijn ondertussen al gemaakt. Ymte heeft vervolgens al bewezen dat er niets mis is met de 16" wielen maar alleen "people in the know" zijn hier van op de hoogte, de Tuna is voor vele al afgeschreven. (Dat idee heb ik tenminste na wat lezen op de Duitse en US forums) RE: Einde van de DF(XL) productie - 365cycle - 28-Nov-2024 (28-Nov-2024, 02:55 PM)Gideonaut schreef: Tuna heeft 0, geen plaatje of pagina op VMWorld (want zij produceren de Tuna niet),VMWorld produceert de Tuna wel degelijk. (28-Nov-2024, 02:55 PM)Gideonaut schreef: En dan heb je het feit dat de Tuna 16" wieltjes heeft, dit heeft voor veel speculatie op de fora gezorgd en de vooroordelen zijn ondertussen al gemaakt. Ymte heeft vervolgens al bewezen dat er niets mis is met de 16" wielen maar alleen "people in the know" zijn hier van op de hoogte, de Tuna is voor vele al afgeschreven.Dit idd. Duitsers willen vooral de allersnelste fiets hebben. Maar ik heb vertrouwen in de Tuna, en ook wel in de verkoop ervan. Die komt nog wel op stoom. Daarbij is zelfs met vermogens zoals ik tot voor kort trapte de Tuna zeker niet trager dan de Snoek L, Bülk, W9 etcetera, tenzij je heel veel ruimte hebt en het landschap zo plat als een pannenkoek is. RE: Einde van de DF(XL) productie - Hardloper - 28-Nov-2024 Ymte is met nog iets bezig kwa verlichting op de Tuna. Ik geef hem zelf de eer om het te delen. Maar zover ik begrijp zal het verlichting er beter op worden dan in de lucht inlaat. Ik vind het wel mooi om te zien dat ze in Dronten bezig blijven om de Tuna beter te maken. (28-Nov-2024, 10:38 AM)Gideonaut schreef: Klopt, volgens mij totaal zo'n 44? Zie dat dat een grotere collecters item is. (28-Nov-2024, 08:54 AM)Jeroen S schreef: Tja, dat zat er ook wel aan te komen. Ik hoop dat het ICB blijft lukken om de firma draaiend te houden op de Tuna. Nou ik heb er toen der tijd ook een of meerdere Bulks gespot en misschien ook de Alpha in de showroom bij Ymte en Peter. Dus die verkopen ze ook nieuw. En daarvan hebben we geen cijfers he van hoeveel hij er verkoopt. Maar ook het opknappen en rijdend houden van oa Mango's / DF (XL)'s zal een deel van de koek zijn. RE: Einde van de DF(XL) productie - 365cycle - 28-Nov-2024 (28-Nov-2024, 05:21 PM)Hardloper schreef: Ymte is met nog iets bezig kwa verlichting op de Tuna. Ik geef hem zelf de eer om het te delen. Maar zover ik begrijp zal het verlichting er beter op worden dan in de lucht inlaat. Ik vind het wel mooi om te zien dat ze in Dronten bezig blijven om de Tuna beter te maken.De lamp zit nu al niet in de luchtinlaat. RE: Einde van de DF(XL) productie - Hardloper - 28-Nov-2024 De lamp zit nu al niet in de luchtinlaat. [/quote] (28-Nov-2024, 02:48 PM)365cycle schreef: Voor het gemak even je foto erbij gepakt. Dan weten we waar we het over hebben. Ik begreep dat er ideeën waren om de lamp nog hoger te plaatsen. Dan de verlengde van je witte reflectie. RE: Einde van de DF(XL) productie - Arend-Jan - 28-Nov-2024 (28-Nov-2024, 02:31 PM)Roepers schreef: Ik zie voortdurend dat velen de snelste velomobiel wil hebben. En dat is in veler ogen niet meer de DF maar de Snoek-L. De verschillen zijn waarschijnlijk miniem maar worden binnen de gemeenschap uitvergroot of misschien alleen maar verondersteld. Mwoh, dat verschil is op zich best duidelijk hoor, en zeker als het flink waait. Zet je er hosen/pants/wielkappen op, dan wordt het verschil flink kleiner (maar dan heb je het eigenlijk over de Tuna, die inderdaad écht wel rap is). Wat mij er altijd van heeft weerhouden een DFXL te kopen is dat hij gewoon listig is bij zijwind, qua sturen, dan moet je echt opletten want hij is dan gewoon niet koersvast. En de Tuna... ja, een super-fiets, maar ik vind hem gewoon niet zo mooi, sorry. (28-Nov-2024, 03:17 PM)365cycle schreef: Dit idd. Duitsers willen vooral de allersnelste fiets hebben. Maar ik heb vertrouwen in de Tuna, en ook wel in de verkoop ervan. Die komt nog wel op stoom. De Duitsers die veel op hun forum schrijven (en daarmee al dan niet bewust veel geïnteresseerden beïnvloeden/sturen) rijden ook vaak hele lange hoge-snelheids-trajecten. Daarom is de Milan SL daar ook nog steeds zo vreselijk populair, dat ding loopt op lange stukken gewoon als een kogel. Maar ik ben ervan overtuigd dat in de randstad een DF op de meeste trajecten sneller dan een Milan SL. Want een DF is een snel-accelererend gooi-en-smijt-fietsje, en een Milan SL is dat juist niet.. RE: Einde van de DF(XL) productie - 365cycle - 28-Nov-2024 (28-Nov-2024, 09:05 PM)Arend-Jan schreef: En de Tuna... ja, een super-fiets, maar ik vind hem gewoon niet zo mooi, sorry.Zelfs in rood/zwart? Ik vind de mijne namelijk 100x mooier dan die roze van Ymte (sorry Ymte). (28-Nov-2024, 09:05 PM)Arend-Jan schreef: De Duitsers die veel op hun forum schrijven (en daarmee al dan niet bewust veel geïnteresseerden beïnvloeden/sturen) rijden ook vaak hele lange hoge-snelheids-trajecten. Daarom is de Milan SL daar ook nog steeds zo vreselijk populair, dat ding loopt op lange stukken gewoon als een kogel.Jup. Zeker een oude Milan is onpraktisch (geen achtervering, dubbelzijdige achtervork, geen neusluik) en accelereert voor geen meter, maar als ie de ruimte krijgt... dan gaat het hard. RE: Einde van de DF(XL) productie - renevoorburg - 28-Nov-2024 Waarom staat er op de site van Velomobile world onder https://www.velomobileworld.com/velomobiles/ geen Tuna? Stond een jaar terug de DF(XL) daar niet gewoon bij? Ik vind het maar een vreemde markt, die van velomobielen. Er zijn gezien de omvang van de markt erg veel modellen. Afgezien van een model als de Tuna lijken de nieuwe modellen steeds minder praktisch te worden, vooral gericht op snelheid en minder op alledaags gebruik (gestuurd door vooral Duitse velomobiel-influencers?). En er is min of meer (?) maar één fabrikant, die een steeds grotere rol in de markt pakt en nu de markt lijkt te kunnen sturen en zowat de macht heeft om partijen als Velomobiel.nl en Intercitybike te breken. Ik hoop dat die markt weer wat gezonder gaat worden. Minder modellen, en meer fabrikanten lijken me beiden een stap in de goede richting. Ik hoop vooral dat Velomobiel.nl (met de Snoek en QV) en Intercitybike (met de Tuna) de kansen krijgen / kunnen pakken die hun fietsen verdienen. RE: Einde van de DF(XL) productie - Hardloper - 29-Nov-2024 (28-Nov-2024, 09:25 PM)365cycle schreef:(28-Nov-2024, 09:05 PM)Arend-Jan schreef: En de Tuna... ja, een super-fiets, maar ik vind hem gewoon niet zo mooi, sorry.Zelfs in rood/zwart? Ik vind de mijne namelijk 100x mooier dan die roze van Ymte (sorry Ymte). De Snoek vind ik erg mooie vorm gegeven reflectie hebben. Maar de Tuna vind ik eerlijk gezegd ook best wel mooi. Maar de vormen van de standaard reflectie (van de Snoek), daar kan geen andere model tegen op. Maar dat rood en zwart heeft geeft inderdaad wel een mooie look voor de Tuna. Maar het is volgens mij ook eerder hoogglans lak wat jij hebt, Ymte heeft op zijn pink panter eerder zijde glans wat ik zo op de foto zie. Kan men eigenlijk metallic kan spuiten op een glasvezel body? Ik zou eerder een stukje glasvezel willen bij het stuur, dan de motor kap van glasvezel. Die zie ik dan liever in transparant Carbon samen met het dakje. En dat in combinatie met 2 metallic kleuren RE: Einde van de DF(XL) productie - Wim -de roetsende - 29-Nov-2024 (28-Nov-2024, 10:41 PM)renevoorburg schreef: En er is min of meer (?) maar één fabrikant, die een steeds grotere rol in de markt pakt en nu de markt lijkt te kunnen sturen en zowat de macht heeft om partijen als Velomobiel.nl en Intercitybike te breken. Eigenlijk denk ik dat Jan Wijnen zich in zijn eigen voet heeft geschoten. Velomobiel.nl gaat gewoon door. Ze zijn heel positief over de bedrijven die ze nu gevonden hebben en die een paar vm-en bouwen als proef. Ze hebben tot nu toe de meest praktische vm-en gebouwd (Strada en QV) en de snelste (eerst de Quest, toen de XS en nu de Snoek). Jan heeft nu alleen nog de Bülk en de A-serie (die erg weinig verkocht worden). De Bülk is nu hot (in Amerika en Duitsland), maar we hebben ook allemaal kunnen zien wat er met de mateloos populaire DF is gebeurd in 10 jaar tijd. De tijd zal het leren ![]() ![]() RE: Einde van de DF(XL) productie - 365cycle - 29-Nov-2024 (29-Nov-2024, 09:19 AM)Hardloper schreef: Kan men eigenlijk metallic kan spuiten op een glasvezel body? Ik zou eerder een stukje glasvezel willen bij het stuur, dan de motor kap van glasvezel. Die zie ik dan liever in transparant Carbon samen met het dakje. En dat in combinatie met 2 metallic kleurenZeker kan dat. (29-Nov-2024, 09:42 AM)Wim -de roetsende schreef: Eigenlijk denk ik dat Jan Wijnen zich in zijn eigen voet heeft geschoten.Vooral het beperkt aantal dealers is mijns inziens een risico. (29-Nov-2024, 09:42 AM)Wim -de roetsende schreef: Jan heeft nu alleen nog de Bülk en de A-serie (die erg weinig verkocht worden).En de Tuna. RE: Einde van de DF(XL) productie - Wim -de roetsende - 29-Nov-2024 (29-Nov-2024, 10:10 AM)365cycle schreef: En de Tuna. Die kun je niet bij Jan bestellen. De MilanGT was ik wel vergeten. RE: Einde van de DF(XL) productie - Willeke_IGKT - 29-Nov-2024 Als ICB Velomobiel.nl achterna gaat en zijn eigen modellen niet meer in Roemenië laat bouwen wordt het voor Jan inderdaad wat dun, maar als er echt een doorbraak in de VS komt heeft hij ook geen tijd voor andere modellen. RE: Einde van de DF(XL) productie - ZoefZoef - 29-Nov-2024 (29-Nov-2024, 10:54 AM)Willeke_IGKT schreef: Als ICB Velomobiel.nl achterna gaat en zijn eigen modellen niet meer in Roemenië laat bouwen wordt het voor Jan inderdaad wat dun, maar als er echt een doorbraak in de VS komt heeft hij ook geen tijd voor andere modellen. Die paar velomobielen die ICB nu nog in Roemenie laat bouwen zijn slechts een paar kleine hapjes van Jan zn boterham. Maar het zou wel leuk zijn als ICB en Velomobiel een nieuwe werkplaats kunnnen opzetten, waar concurrerend tov VMworld gebouwd kan worden en daarmee een stuk van de markt kunnen (her)veroveren. Goedkoper modelletje ontwikkelen soortgelijk geprijsd als de Bulk4more en gaan met de banaan. RE: Einde van de DF(XL) productie - Hardloper - 29-Nov-2024 (29-Nov-2024, 11:15 AM)ZoefZoef schreef:(29-Nov-2024, 10:54 AM)Willeke_IGKT schreef: Als ICB Velomobiel.nl achterna gaat en zijn eigen modellen niet meer in Roemenië laat bouwen wordt het voor Jan inderdaad wat dun, maar als er echt een doorbraak in de VS komt heeft hij ook geen tijd voor andere modellen. Ja dat zou wel mooi zijn. Maar heel eerlijk. Zat Jan niet beter in Mexico? Als de VS zo'n groot gedeelte van zijn afzetmarkt is. Deze uitspraak is puur op transport gebaseerd. Hij doet wat hij niet laten kan, maar het gaat met deze opmerking puur over dat het transport dan goedkoper is naar mijn idee. Volgens mij zat Bluevelo in Canada en maakte de Quest en Strada's voor de Noord Amerikaanse markt. RE: Einde van de DF(XL) productie - 365cycle - 29-Nov-2024 (29-Nov-2024, 10:40 AM)Wim -de roetsende schreef: Die kun je niet bij Jan bestellen.Klopt idd. Denk dat de Milan echter ook geen vetpot is. Vrij complex om te bouwen, en er wordt door meer personen een boterham van meegegeten. (29-Nov-2024, 10:54 AM)Willeke_IGKT schreef: Als ICB Velomobiel.nl achterna gaat en zijn eigen modellen niet meer in Roemenië laat bouwen wordt het voor Jan inderdaad wat dun, maar als er echt een doorbraak in de VS komt heeft hij ook geen tijd voor andere modellen.Weleens zaken gedaan met Amerikanen? Ik zou voor een stukje risicospreiding zorgen ![]() (29-Nov-2024, 11:25 AM)Hardloper schreef: Maar heel eerlijk. Zat Jan niet beter in Mexico? Als de VS zo'n groot gedeelte van zijn afzetmarkt is. Deze uitspraak is puur op transport gebaseerd. Hij doet wat hij niet laten kan, maar het gaat met deze opmerking puur over dat het transport dan goedkoper is naar mijn idee.Goed punt. Zeker met hoe het er in de VS nu politiek voor staat. RE: Einde van de DF(XL) productie - renevoorburg - 08-Dec-2024 Het valt me op dat velomobile world alleen nog maar fietsen produceert die ze ook zelf promoten. Uitzonderingen daarop de fietsen van Velomobiel.nl, maar we weten dat ze daar mee gaan stoppen, en die van Intercitybike. Anders gezegd, er is één fiets die ze maken maar niet promoten, de Tuna. Als ik rondkijk op de sites van velomobiel-dealers wereldwijd dan kom ik daar bijna alleen nog maar de fietsen van vmworld tegen. Velomobiel.nl meldt dealers die op hun site geen producten van velomobiel.nl (meer?) lijken aan te bieden. Sommige sites die dat nog wel doen lijken vaak zeer verouderd. Een fiets als de Tuna kom je bij de dealers ook zeer zelden tegen, de DF (XL) is vaak nog wel te vinden. Met de veranderingen bij vmworld en het daaraan vast ook enigszins gerelateerde verdwijnen van de DF, ontstaat er denk ik niet alleen een uitdaging op vlak van productie, zoals velomobiel.nl nu mee worstelt, maar voor ook marketing. ICB lijkt er op dat vlak nog wat minder goed voor te staan (op basis van dealernetwerk en aanwezgheid op het web). Misschien moeten de Nederlandse VM bedrijven weer wat meer samenwerken, op vlak van productie, verkoopnetwerk en marketing. René |