ligfietsers.nl
Souplesse verbeteren - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html)
+--- Forum: Velomobielen (https://ligfietsers.nl/forum-8.html)
+--- Topic: Souplesse verbeteren (/thread-2636.html)



Souplesse verbeteren - datakneder - 21-Feb-2025

Ik zou graag mijn kruissnelheid hoger krijgen. Met behoud van mijn gezondheid. Waarom ik dat zo expliciet noem volgt uit het verdere verhaal.

Nou rijd ik geen wedstrijden, en op allerhande websites staan juist aanwijzingen om je te verbeteren voor wedstrijden. Ik wil dus eigenlijk mijn zone 2 verbeteren. In mijn ogen zijn er twee opties: (1) Meer kracht kunnen leveren of (2) mijn efficiëntie verhogen. Ik wil op het laatste de focus leggen en natuurlijk met training ook het eerste bereiken.

Dus heb ik allerhande sites bekeken en daar valt een aantal zaken op. Veel sites hebben het over souplesse en dat is voor hun hetzelfde als cadans. Hoe hoger de cadans, hoe beter de souplesse. Voor mij is souplesse meer het tegengestelde van stumpen. Ik wil dus dat ik meer 'rond' ga trappen.

Zelf had ik het idee om daarmee te beginnen bij een lage cadans om goed de 'vorm' te kunnen voelen. En ik zie ook sites die dat bevestigen. Maar ook veel die hele andere dingen zeggen. Wat wel mijn ervaring is (langere tijd) dat als je net onder een bepaalde snelheid blijft hangen, je sneller kunt gaan door te focussen op je pedaalslag en dus ook 'ronder' te trappen.

Wat ik doe is tot de 30km/h versnellen op normale cadans (75-95) en dan naar zwaar te schakelen (als er een lang stuk volgt dat prima op 30+ kan). Dan zit ik op 30km/h met cadans 65. Vervolgens moet ik niet onder de 30 komen, want dan schakel ik terug. Dat is een peuleschilletje. Maar als ik dan rustig trap (zone 2) rijd ik soms zonder het te merken naar 37 km/h en een cadans van 80.

Mijn ademhaling is echt veel lager en mijn hartslag waarschijnlijk ook.

Wat ik niet doe is proberen met veel kracht de snelheid te verhogen. Ook zal ik bij hellingen terugschakelen. Ik wil mijn knieën niet aan gort trappen. Het voelt voor mij als de krachtsinspanning die ik vroeger op de rechtopfiets moest leveren als ik met andere mensen fietste. (Alléén ging ik veel harder)

Ik heb er nu twee ritten opzitten (samen +90 km). Het viel me op dat ik bij een heuveltje (2 viaducten hoog) ik met een hogere snelheid omhoog kon. Ik begon uitgerust aan het klimmetje. Ook ligt mijn gemiddelde snelheid hoger dan de kruissnelheid van de afgelopen tijd.

Ik zal voorlopig gewoon doorgaan met waar ik mee bezig ben, eigenwijs als ik ben. Maar toch ben ik benieuwd wat jullie hierover te zeggen hebben.


RE: Souplesse verbeteren - Jeroen S - 22-Feb-2025

Wat ik mis in je verhaal is de ademhaling (conditie). Die zone's zijn juist gebaseerd op de inspanningsniveau's met de bijbehorende hartslag. Je hebt een zone tegen je max, een zone die je eeuwig kan volhouden en volgens mij ook nog wat daartussen.

Wat je doet door zwaar te trappen bij een lage hartslag is je kracht vergroten. Ook is de belasting op de draaiende delen hoog. Je druk immers best hard. Dat goed voor je kracht maar niet zozeer voor je conditie. Je voelt de inspanning waarschijnlijk eerder in je benen als in je longen. Qua hartslag zit je op een zeer lage trainingsintensiteit.

Die conditie zit volgens mij juist aan de andere kant, dus met een lage belasting snel trappen, krijg je met (relatief) weinig krachtsinspanning toch een hoge hartslag. Dat is goed voor de conditie. Je hebt een hoge trainingsintensiteit.

Ik heb ooit eens een half jaar echt heel intensief getraind, met een op maat gemaakt trainingsschema van wisselende intensiteit. Dat werkte verschrikkelijk goed, ik werd er merkbaar sneller van. Maar na een half jaar had ik echt geen lol meer in trainen. Wel zo'n 17.000 km gefietst dat jaar, wat nog altijd verreweg mijn record is.

De methode van langzaam trappen met veel kracht is ook de manier van fietsen van Meindert Valenteyn. Met een 26 inch achterwieltje moet je toch minstens een 65er blaadje hebben voor, zeg maar.