![]() |
Mijn nieuw(st)e M-racer, Garfield - Afdrukversie +- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl) +-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html) +--- Forum: Open tweewielers (https://ligfietsers.nl/forum-5.html) +--- Topic: Mijn nieuw(st)e M-racer, Garfield (/thread-2730.html) |
Mijn nieuw(st)e M-racer, Garfield - Bob Hagendijk - 11-May-2025 Ja, na het debacle met mijn vorige M-racer (linkje) en mijn huidige Performer Highracer toch weer een nieuwe M-racer. Maar waarom dan? Omdat ik inmiddels bijna 8.000 km met de Performer heb gefietst, en ik er niet zo'n glimlach van op mijn gezicht krijgt als de M-racer deed. Ik fiets niet voor records, maar vind laagvliegen wel leuk. En waar de M-racer steeds harder wilde, iedere extra trap extra snelheid gaf, geeft de Performer me dat gevoel niet. En mijn ervaring met de vorige M-racer dan? Tsja... Pech denk ik. Ik heb verder niks kunnen vinden over anderen die hetzelfde probleem hadden. Misschien had het frame ooit al een tik gehad, ik weet het niet. M5 is een gerenommeerd bedrijf met volgens mij weinig tot geen kwaliteitsproblemen. Eerlijk gezegd wilde ik eerst een nieuw CHR frame kopen maar het is tegenwoordig lastig om Bram te spreken. Ik weet dat hij in het buitenland zit, maar kreeg het gevoel dat hij het eerder lastig vond dat ik een frame wilde kopen. Een kort mailtje terug dat hij halverwege juni terug is en dan wellicht mogelijkheden heeft. Toen kwam deze voorbij, een laatste oplage van de M-racer met schijfremmen sluiting. Er is maar 40km mee gereden dus zo goed als nieuw. Omdat ik wielen, remmen en versnellingen wil overzetten van mijn Performer heb ik deze overgenomen als frameset. Sinds de Performer geef ik mijn fietsen een naam. Die heette Elmo, want rood. De nieuwe M-racer heet Garfield. Bij de frameset zat een carbon L zitting van M5, zonder gaten dus nooit gemonteerd. Ik twijfel hoe ik die wil/moet monteren. Ik wil de zitting aan de voorkant tegen het frame hebben zodat ik mijn bovenlichaam zoveel mogelijk tussen de wielen heb. Ik ben 105 kg, hoe meer gewicht er boven het achterwiel zit, hoe lichter de voorkant wordt. Hieronder een eerste beeld. Is erg plat, maar gaat vooral over de positie tussen de wielen. De hoek kan ik later bepalen door vulstukjes aan de achterzijde. Mijn probleem is dat waar de voorste steunen de zitting raken daar de uitlopers van de verstevigingsribben zitten. Nou komt er niet veel kracht op, die komt vooral op de steunen recht onder de zitting, maar ik weet niet of het de bedoeling is om door die ribben heen te boren. Heeft iemand fotos van zijn of haar M-racer zitting zonder matje zodat ik kan meekijken waar de bouten zitten? Ik zie op de CHR ook weleens dat er een stuk uit de zitting is gezaagd zodat die verder naar voren kan. Te ver naar voren wil ik ook weer niet, want dan moet de trapbuis verder uitgeschoven worden en komt de trapas dus lager (want loopt naar beneden) en dan wordt het ketting langs de band probleem alleen maar groter. ![]() ![]() ![]() RE: Mijn nieuw(st)e M-racer, Garfield - ZoefZoef - 11-May-2025 De foto's doen het niet. In mn ouderlijk huis heb ik diverse zitjes liggen en volgens mij ook eentje die afkomstig is van een eerdere m-racer. Echter dat is een klein stoeltje, ingezaagd en ik ben niet 100% zeker of die van een m-racer kwam. Kan zijn dat ik dat stoeltje dat ik in gedachten heb, toch verkocht heb. Ik kan me niet herinneren ooit een ligfiets te hebben gehad waar door de ribben heen is geboord. Maar denk niet dat dat kwaad kan eigenlijk, want die ribben zijn ook gewoon redelijk dik. Heb laatst nl. een gaatje in zo'n rib geboord omdat ik een hele poos met water in mn stoeltje heb rondgereden. Dr kwam een halve liter. Mocht je door de ribben boren, zou je een busje kunnen overwegen waar je de bout door leidt die zeer nauw sluit om de bout RE: Mijn nieuw(st)e M-racer, Garfield - Niels van der Wal - 11-May-2025 Beste Bob, Hierbij de foto's van mijn medium-racer, zoals Bram deze in elkaar geschroefd heeft. Zoals je ziet gaat de bevestiging niet door de ribben, maar zit het tussen de ribben. https://postimg.cc/jwB9Xj4q https://postimg.cc/dhbc64Qc Niels, M5, van der Wal RE: Mijn nieuw(st)e M-racer, Garfield - liggende daan - 11-May-2025 Hier ook vergelijkbare bevestigingsgaten in de zitschaal van de m-racer zoals bij Niels. Vraagje; wat doe je met het 'geknakte' frame? Boven de bank hangen, of ? RE: Mijn nieuw(st)e M-racer, Garfield - Bob Hagendijk - 11-May-2025 Bedankt Niels, duidelijker kan niet! Aan die steuntjes zit maar aan 1 kant een "verzinking" waar de kop van de bout in valt dus ik ging er niet vanuit dat de voorste 2 omgedraaid moesten worden. Ik zal nog een foto sturen ter verduidelijking wat ik bedoel. Hoeveel cm zitten de voorste boutjes van de voorkant van de zitting af bij jou? Andere voorbeelden zijn nog welkom! RE: Mijn nieuw(st)e M-racer, Garfield - karimov - 11-May-2025 De bevestigingsnokjes van de zitting kun je ook 180 graden draaien als ik het wel heb, op die manier kan je er nog wat mee spelen. - de berichten kruisten elkaar zo te zien - RE: Mijn nieuw(st)e M-racer, Garfield - Niels van der Wal - 11-May-2025 De voorste boutjes zitten 4,5 cm uit elkaar. De achterste boutjes 7,5 cm De afstand tussen voor en achter is 8,5 cm Het gat in de zitting is ongeveer 5 cm diep De afstand van de onderkant van het gat tot het midden tussen de voorste boutjes is 3,5 cm Achter zit de zitting ook vast met nokjes: https://postimg.cc/ftWdYX61 Op welke afstand dit is heb ik niet gemeten; het matje zit gedeelte vastgeplakt. Niels, 0.5, van der Wal RE: Mijn nieuw(st)e M-racer, Garfield - Bob Hagendijk - 11-May-2025 Bedankt Niels, ik ga er vanavond verder naar kijken. Het ging me vooral om de voorste, de nokjes voor de achterste heb ik ook, moet ik alleen op de gewenste hoogte maken. (, 12:22 AM)ZoefZoef schreef: De foto's doen het niet. Ziet niemand ze? Bij mij zijn ze wel zichtbaar. (, 09:06 AM)liggende daan schreef: Vraagje; wat doe je met het 'geknakte' frame? Boven de bank hangen, of ? Die is met de ijzerboer meegegaan. Ik heb de herbruikbare delen eraf gehaald. Ik was het toen zo zat dat het frame snel de deur uit ging. Ik dacht er later pas aan dat iemand er misschien nog iets mee had gewild/gekund. RE: Mijn nieuw(st)e M-racer, Garfield - liggende daan - 11-May-2025 Ach, t is ijzer en enigzins oud, dus wat dat betreft valt het in de categorie om bij de oud-ijzerboer in te leveren. Hopelijk kun je iig snel van je 'nieuwe' frame genieten! RE: Mijn nieuw(st)e M-racer, Garfield - Jeroen S - 11-May-2025 Bij m'n redelijk recente Lowracer zit het stoeltje met 4 boutjes vast, ook weer op van die kunststof bussen. Volgens mij verkoopt de Praxis die als afstandshouders, spacers in zwart en wit. https://www.praxis.nl/ijzerwaren/technische-bevestigingsmaterialen/ringen-bussen/overige-ringen/afstandschijf-assorti-zwart-wit-24-stuks/5593835?channable=02490e6964003535393338333552&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=SHOP%20%7C%20Catch%20all%20%7C%20BRD&utm_id=9453918149&gad_source=1&gad_campaignid=9453918149&gbraid=0AAAAADm7SDmy_aj5wTYXs1VPdOjwgT7U6&gclid=Cj0KCQjwlYHBBhD9ARIsALRu09pq3JjfUphBAfDmDFlPUQ3_efMNRBToxekI4fDE9LbAF8AG3nO840UaAtZiEALw_wcB De boutjes zijn m6 met verzonken kop die dan weer in een m8 carrosseriering gaan. Je kunt best wat spelen met de positie van de stoel, maar let op dat ie nagenoeg spanningsvrij gemonteerd wordt. Het kan zijn dat je na verschuiven ook ergens een spacertje extra tussen moet stoppen. Bij de Lowracer moet je opletten dat de ribben niet in conflict komen met de kettingrol, die komen nogal dicht bij elkaar. Hoe het bij de Mracer zit weet ik niet zeker maar houd dat ook even in de gaten, als je bezig bent met de positie. |