![]() |
Remtest Velomobiel vs SUV - Afdrukversie +- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl) +-- Forum: Algemeen (https://ligfietsers.nl/forum-1.html) +--- Forum: Veiligheid en gezondheid (https://ligfietsers.nl/forum-11.html) +--- Topic: Remtest Velomobiel vs SUV (/thread-2766.html) |
Remtest Velomobiel vs SUV - Hoekie - 30-May-2025 Zijn systeemgewicht (DF + berijder) 135 kg. 26.000 km oude remmen. Ah ja, voor wie het nog niet wist: ondertiteling kan je op auto translate NL zetten. RE: Remtest Velomobiel vs SUV - Wim -de roetsende - 30-May-2025 (30-May-2025, 02:32 PM)Hoekie schreef: Zijn systeemgewicht (DF + berijder) 135 kg. 26.000 km oude remmen. Ik had deze uitslag toch niet verwacht. RE: Remtest Velomobiel vs SUV - Hardloper - 30-May-2025 (30-May-2025, 04:36 PM)Wim -de roetsende schreef:(30-May-2025, 02:32 PM)Hoekie schreef: Zijn systeemgewicht (DF + berijder) 135 kg. 26.000 km oude remmen. Wat had je dan verwacht? RE: Remtest Velomobiel vs SUV - 365cycle - 30-May-2025 Ben eigenlijk wel benieuwd naar hun rem techniek. Zowel met een velomobiel als met een auto is maximaal remmen niet heel eenvoudig. In de auto wordt het vaak echt onderschat. In de velomobiel... Zou ik eigenlijk nog altijd wel ABS willen hebben. De trommels hebben power zat. RE: Remtest Velomobiel vs SUV - Hardloper - 30-May-2025 (30-May-2025, 07:00 PM)365cycle schreef: Ben eigenlijk wel benieuwd naar hun rem techniek. Op wat voor manier zou je dit dan verwezenlijken? RE: Remtest Velomobiel vs SUV - Wim -de roetsende - 30-May-2025 (30-May-2025, 06:45 PM)Hardloper schreef: Wat had je dan verwacht? 135kg vs ruim 2000kg Ik had toch wel verwacht dat de vm een kortere remweg zou hebben. RE: Remtest Velomobiel vs SUV - Bob Hagendijk - 30-May-2025 Smalle ronde bandjes vs grote brede banden. In dit geval doet grip denk ik meer dan het gewicht. 365cycle, in dagelijks verkeer is er vrijwel niemand die in een onverwachte situatie optimaal kan remmen. Vol de rem indrukken werkt dan waarschijnlijk beter dan precies de juiste remdruk vinden bij de omstandigheden van dat moment. Op het circuit, met voorspelbare omstandigheden, kan dit goed anders zijn. Tijdens een slipcursus is mij ooit verteld dat de remweg bij vol blokkeren of ABS hetzelfde is, maar het grote voordeel van ABS is uiteraard dat je nog van richting kan veranderen. RE: Remtest Velomobiel vs SUV - 365cycle - 31-May-2025 Dat laatste is echt onzin. Met ABS is je remweg veel korter. Is zowel tot in den treure getest als natuurkundig prima te onderbouwen. Mbt optimaal remmen: in de auto? Met ABS en een goede zitpositie kan dat zeker wel. In de velomobiel lukt het me zeker niet. Betere demping en ABS zou helpen. (30-May-2025, 07:27 PM)Hardloper schreef: Op wat voor manier zou je dit dan verwezenlijken?Wel wat ideeën over maar niet van belang voor dit topic en ook nog niet geschikt om te delen. RE: Remtest Velomobiel vs SUV - melle z - 31-May-2025 (31-May-2025, 10:09 AM)365cycle schreef: Met ABS is je remweg veel korter.Is dat niet mede afhankelijk van de hoeveelheid grip die de ondergrond biedt? (31-May-2025, 10:09 AM)365cycle schreef: Wel wat ideeën over maar niet van belang voor dit topic en ook nog niet geschikt om te delen.Tease! ABS bestaat als principe al bijna honderd jaar en het is effectief uitontwikkeld voor motorvoertuigen, maar waarom is het nooit succesvol op fietsen toegepast? Magura en Bosch hebben een ABS systeem voor ebikes, ik heb geen idee in hoeverre dat een marketing gimmick is. RE: Remtest Velomobiel vs SUV - Jeroen S - 31-May-2025 Die schijn echt wel te werken. Het werkt ook electronisch op de remmen in combinatie met sensoren die meten of de wielen nog draaien etc. Op het Duitse Forum was er een draadje over, ergens, of het kwam in een ander draadje naar voren. RE: Remtest Velomobiel vs SUV - 365cycle - 31-May-2025 (31-May-2025, 02:26 PM)melle z schreef:Nope. Met een paar % slip (ik meen iets van 5%) heb je de meeste wrijving en zet je dus de meeste kinetische energie om (in hitte) via de banden. Of je ondergrond veel of weinig grip biedt maakt dan niet uit, tenzij er zoveel grip is dat je achterwiel omhoog gaat en je effectief op de bodem van de fiets gaat schuiven.(31-May-2025, 10:09 AM)365cycle schreef: Met ABS is je remweg veel korter.Is dat niet mede afhankelijk van de hoeveelheid grip die de ondergrond biedt? (31-May-2025, 02:26 PM)melle z schreef: Tease!Hahaha nee hoor. Het is gewoon nog alles behalve "af", echt nog in brainstormfase. Daarnaast heb ik er belang bij om te wachten op wat andere zaken die Arend-Jan aan het ontwerpen is. (31-May-2025, 02:26 PM)melle z schreef: ABS bestaat als principe al bijna honderd jaar en het is effectief uitontwikkeld voor motorvoertuigen, maar waarom is het nooit succesvol op fietsen toegepast? Magura en Bosch hebben een ABS systeem voor ebikes, ik heb geen idee in hoeverre dat een marketing gimmick is.Voor de fiets is het in principe ook uitontwikkeld, zowel standalone als leverbaar op fietsen. Het werkt ook nog eens onwijs goed, is even wennen maar op een Strömer ST5 ABS durfde ik na een paar pogingen de voorrem echt voluit in te knijpen, zoals bij een auto met ABS maximaal trappen ook gewoon de kortste remweg oplevert. Dan remt ook de Strömer gewoon knalhard af, zonder slippen. Er zijn alleen twee uitdagingen:
(31-May-2025, 02:36 PM)Jeroen S schreef: Die schijn echt wel te werken. Het werkt ook electronisch op de remmen in combinatie met sensoren die meten of de wielen nog draaien etc. Op het Duitse Forum was er een draadje over, ergens, of het kwam in een ander draadje naar voren.Daarvoor heb je snelheidssensoren nodig, en dan niet één die één keer per omwenteling langs komt, maar een zogenaamde "ABS-ring": ![]() We willen er drie, op ieder wiel één. Wat je hiermee doet is er simpelweg licht doorheen schijnen, en dat aan de andere kant opvangen. Je kan dan tellen hoe lang er tussen de flitsen zit, en daarmee ingrijpen zodra er verschil in snelheid is tussen de voorwielen en het achterwiel. Een Arduino Nano is meer dan krachtig genoeg om dit continu te berekenen, en heeft met 3 sensoren en BT aan een stroomverbruik van 0,35W. Dat is ruim minder dan de achterlichten, dus daar kan ik mee leven ![]() PS: De BT wilde ik eigenlijk niet gebruiken, maar vervangen voor iets waarmee ik ANT+ kan praten naar m'n Garmin. Zo kan ik dan continu een snelheid doorsturen die wel écht nauwkeurig is. PS (ja nog één): De snelheid van de wielen opvangen en vergelijken is sowieso grappig. Je kan daarmee namelijk ook zien in welke richting er gestuurd wordt, en ongeveer onder welke hoek ![]() RE: Remtest Velomobiel vs SUV - Hardloper - 31-May-2025 (31-May-2025, 05:40 PM)365cycle schreef: PS: De BT wilde ik eigenlijk niet gebruiken, maar vervangen voor iets waarmee ik ANT+ kan praten naar m'n Garmin. Zo kan ik dan continu een snelheid doorsturen die wel écht nauwkeurig is. Heb je hier wat aan: GitHub - cujomalainey/antplus-arduino: An Implementation of the ANT+ Network on top of ant-arduino RE: Remtest Velomobiel vs SUV - 365cycle - 01-Jun-2025 Kende 'm nog niet, mogelijk wel. thanks! RE: Remtest Velomobiel vs SUV - Arend-Jan - 01-Jun-2025 Heb de video niet bekeken, maar dat de SUV eerder stilstaat verbaast mij niets. Een van de dingen die je leert bij motorrijlessen is dat je nooit kort achter vrachtwagens moet rijden, want die dingen hebben de kortste remweg van alles op de weg (ondanks/dankzij(?) hun gewicht). RE: Remtest Velomobiel vs SUV - Wim -de roetsende - 01-Jun-2025 (01-Jun-2025, 08:34 AM)Arend-Jan schreef: Een van de dingen die je leert bij motorrijlessen is dat je nooit kort achter vrachtwagens moet rijden, want die dingen hebben de kortste remweg van alles op de weg (ondanks/dankzij(?) hun gewicht). Ik heb juist geleerd dat de veiligste plek achter een vrachtwagen op ongeveer een halve meter afstand is ![]() ![]() ![]() Als die gaat remmen, dan komt de botsing niet zo hard aan ![]() Ik zou dit niet met een motor doen. RE: Remtest Velomobiel vs SUV - Arend-Jan - 01-Jun-2025 Haha ja ok, dan rem je gewoon geleidelijk samen met hem af, dat is ook een manier ![]() RE: Remtest Velomobiel vs SUV - 365cycle - 01-Jun-2025 Wel slim van Wim. Dan is de remweg van de velomobiel ook korter dan die van de SUV ![]() RE: Remtest Velomobiel vs SUV - Wim -de roetsende - 01-Jun-2025 (01-Jun-2025, 02:01 PM)365cycle schreef: Wel slim van Wim. Dan is de remweg van de velomobiel ook korter dan die van de SUV Ik kreeg deze tip een tijdje geleden van Ymte. En het ging over een auto. |