ligfietsers.nl
Weekendje Dordrecht - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Toeren, tochten en agenda (https://ligfietsers.nl/forum-15.html)
+--- Forum: Fietsreizen (https://ligfietsers.nl/forum-63.html)
+--- Topic: Weekendje Dordrecht (/thread-2778.html)

Weekendje Dordrecht - Willeke_IGKT - 08-Jun-2025

Vandaag ben ik blij omdat ik met veel plezier een weekendje Dordrecht en Archeon heb gedaan.
Vrijdag vrijwel droog over, ik was al in Kinderdijk voor het echt ging regenen. 
Om fietspaden langs snelwegen te vermijden ben ik via Lijnden gegaan, langs de Ringvaart van de Haarlemmermeer, dus vlak bij de wielerbaan in Sloten langs. Kort daarna onder een nieuwe brug bij Schiphol door en de Ringvaart over. Een paar kleine weggetjes en toen een pad door een natuurgebied, het Schinkelbos en daarna als dijkje met water aan beide zijden. Vast een leuk pad voor een stevige twee wieler maar met een VM was de begroeiing in het midden niet handig. 
Daarna kwam ik in een woonwijk waar de navigatie mij over een bruggetje stuurde met hekjes die te dicht bijeen stonden om er in de fiets tussendoor te kunnen. Eigenlijk kon ik de fiets er net tussen krijgen en toen kwamen er andere mensen aan. Deze waren heel behulpzaam en vriendelijk en hielpen mij om de B4M er doorheen te krijgen.

Dat was eigenlijk het laatste lastige stukje, daarna was het doorfietsen.
In Woerden kwam ik heel dicht langs een wielerbaan, ik kon zelfs op het asfalt van de baan kijken.

Op dit soort tochten probeer ik stadsbebouwing te vermijden, de navigatie stuurt mij graag door steden geen, het liefst met eerste rechts, tweede links, links aanhouden en dan rechtsaf... Vragen om fout rijden. Wat ik dus ook een paar keer gedaan heb.

Maar na Woerden was het weer open land tot aan Krimpen aan de Lek, waar ik de pont naar Kinderdijk nam.

[Afbeelding: IMG-20250606-162644-732.jpg]

Ook in de regen zijn de molens een mooi gezicht.

Ik had een vrienden op de fiets adres in Papendrecht gereserveerd en om 17:00 uur afgesproken, ik kwam 16:58 aan rijden. 107 km. Het schuurtje was net te klein voor de B4M dus die is buiten in de voortuin blijven staan, uit zicht maar in het weer. 
Heel vriendelijk ontvangen. Na een kopje thee en een beschuitje verse aardbeien naar mijn kamer gegaan en de rest van mijn lunch voor het avondeten gebruikt.

De volgende ochtend na een gezellig en uitgebreid ontbijt de fiets weer ingericht, spullen achterin en het stoeltje weer op zijn plek. En het kleine deel van de schuimkap in een van de vakken voor de wielkasten. Past precies.

5 km naar het binnenvaart museum in Dordrecht, waar mijn knoop bijeenkomst elke maand gehouden wordt. Onderweg even bij een supermarkt gestopt en uitgebreid gekletst met een andere klant over de fiets.
De knopers hadden er geen interesse in...maar iemand bood mij wel een roeifiets T-shirt aan, wat ik mogelijk een volgende keer krijg.

Om twee uur weer gaan fietsen, regen in de eerste 5 minuten daarna droog, weer via Papendrecht en het veer bij Kinderdijk naar Krimpen aan de Lek, daar de andere richting uit.

Ik kwam door Krimpen aan den IJssel, Capelle aan den IJssel en nog wat meer stadsbebouwing uit bij de Rotte dijk, dus midden in het gebied van de Rotte Rijders, niet een van hen gezien, helaas. 

Wel een veld vol drukte vanwege een Trekkertrek (spelling?) gezien maar gelukkig gingen de luidsprekers pas op vol toen ik ruim voorbij was.

Weer een vrienden op de fiets adres, dit keer om 19:00 afgesproken zodat mijn gastvrouw de kans had om op verjaardagsvisite te gaan. In het dorp gegeten en bij het adres gekletst alvorens vroeg te gaan slapen. Weer met de fiets buiten in de voortuin. Het was een totaal van 50 km vandaag.

Na een heerlijk ontbijt gekeken hoe nat de fiets deze keer was en weer viel het mee. Maar met de natte schuimkap en nog wat regen de ingekorte kap weer op de fiets gelaten, de rest weer voor het voorwiel. Een half uur bracht mij bij Archeon, waar ik tot twee uur rondgelopen heb, daarna weer gaan fietsen.

Ik heb na Alphen aan de Rijn weer gekozen voor landweggetjes en op het moment dat ik moest kiezen of ik werkelijk westelijk langs Haarlem wilde toch maar oostelijk langs de Haarlemmermeer gegaan, grotendeels langs de Ringvaart maar een klein stukje over het Schiphol gebied.
Ik kwam weer bij die nieuwe Schiphol brug en weer terug op de weg langs de trekvaart. Er stond een bord langs het water dat schepen hoger dan 11 meter contact moesten opnemen met welke dienst het dan ook was. Aanvliegt route Schiphol.
Ik had wel een aantal vliegtuigen laag over zien komen maar het pas toen er een recht over mijn hoofd kwam dat ik begreep hoe laag die zat. De landingsbaan was een klein stukje lager en niet veel meter verderop. Oorverdovend. 

Het vervolg van de route was kalm daarmee vergeleken, bij Halfweg van de Ringvaart vandaan en richting Noordzee kanaal. Even een stop voor wat warms bij pont Buitenhuizen. Daarna door naar pont Velsen en daar kwam ik gelijk met de pont aan.

67 km vandaag.
Vanmiddag nog wel wat regen gehad maar hoe langer hoe droger. En zoals een langsrijdende racefietser zei, En een hoed. Ja, met een ingekorte schuimkap en een hoed blijft je ook met redelijk harde regen droog. Met heel harde regen komt daar een regenjack bij.