ligfietsers.nl
Doorfietsroutes - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Algemeen (https://ligfietsers.nl/forum-1.html)
+--- Forum: Hangplek (https://ligfietsers.nl/forum-13.html)
+--- Topic: Doorfietsroutes (/thread-2793.html)



Doorfietsroutes - Martin van Mourik - 30-Jun-2025

Vandaag bericht dat in de provincie Utrecht de doorfietsroute F28 officieel geopend is.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3913936/gratis-koffie-ijs-en-een-fietsreparatie-vanwege-nieuwe-fietsroute-tussen-amersfoort-en-utrecht

Ik heb de route van de F28 eens bekeken. Een voordeel van deze route is dat de klim van ongeveer 30 hoogtemeters naar de Stichtse Rotonde die je krijgt als je langs de N237 rijdt vermeden wordt. Daarvoor in de plaats krijg je dan een stuk van maar liefst 7,5 kilometer door de bebouwde kom van Den Dolder, Bilthoven en De Bilt met lekker veel kruispunten en afslagen. Plus nog extra stoplichten op de Biltse Rading bij de afrit en oprit van de A27, waar je meestal voor rood stil komt te staan, is mijn ervaring. Ik denk dat ik dan toch liever langs de N237 fiets.

Ik kom wel vaker in Utrecht en Amersfoort, maar ik ga bijna nooit van Amersfoort naar Utrecht of andersom.

Er is ook een doorfietsroute F225 van Veenendaal naar Utrecht, via Doorn, het dorp waar ik woonachtig ben.
https://www.provincie-utrecht.nl/onderwerpen/mobiliteit/fiets/doorfietsroutes/doorfietsroute-f225-utrecht-science-park-veenendaal-0

Bij deze route hebben ze het helemaal bont gemaakt, door deze dwars door Driebergen heen te plannen. Met een stuk of tien kruispunten met stoplichten en flinke stukken verrot hobbeltegelfietspad is de Hoofdstraat / N225 door Driebergen heen een verschrikking. Ik heb deze route heel vlot leren vermijden toen ik in Doorn was gaan wonen. De Arnhemse Bovenweg is niet ideaal, maar stukken beter als je langs Driebergen richting Utrecht wilt. Daarna gaat doorfietsroute F225 ook nog door Odijk en door Bunnik heen. Met name Bunnik vind ik altijd vervelend om doorheen te rijden, beter kun je over de Parallelweg langs de A12 gaan. Odijk is redelijk goed te doen als je via de Singel gaat, een soort rondweg in het dorp. Je moet wel altijd alert zijn op honduitlaters daar, met name in het donker.

Tsja, ik ben wel iemand die graag doorfietst, maar ik behoor blijkbaar niet tot de doelgroep van dit soort projecten. Ik vermoed dat deze zogenaamde doorfietsroutes veel door dorpskernen en stadskernen heen gepland worden omdat ze daarmee in de ogen van de ontwerpers een groter publiek dienen. Maar als je echt wilt doorfietsen dan vermijd je de bebouwde kom zo veel mogelijk.

Dat brengt me bij een bron van ergernis over fietsinfrastructuur. Terwijl er voor gemotoriseerd verkeer vaak een hoofdweg of rondweg is waarmee je langs steden en dorpen kunt of er omheen, is dit voor fietsverkeer vaak onmogelijk. Vaak doordat de doorgaande weg of rondweg die mooi om de bebouwde kom heen loopt een stuk heeft dat exclusief voor gemotoriseerd verkeer is, zonder fietspad ernaast. De mogelijkheid om langs hoofdwegen door te fietsen zonder steden en dorpen in te moeten is er vaak niet.


RE: Doorfietsroutes - 365cycle - 30-Jun-2025

Ik snap echt niet dat ze dit doorfietsroutes noemen. Stoor me er mateloos aan.

Ben er nog altijd van overtuigd dat als ik langs de provinciale weg had kunnen rijden met de Bülk ik er nooit schade mee had gereden.


RE: Doorfietsroutes - De tovenaar - 30-Jun-2025

Ik heb het traject Amersfoort en Utrecht al vele jaren gefietst. Er is sinds het een doorfietsroute is heel wat verbeterd. Ook de stukken bebouwde kom zijn aangepakt en heb je vaak als fietser voorrang. Ik vind het qua omgeving veel fijner doorfietsen dan langs de N237 waar je continu parallel aan een vaak drukke weg fietst en vaak moet stoppen voor stoplichten. Het is wel iets korter en als je de stoplichten mee hebt ook sneller, maar leuker, nou nee.


RE: Doorfietsroutes - Frutsel - 30-Jun-2025

(8 uren geleden)De tovenaar schreef: Ik heb het traject Amersfoort en Utrecht al vele jaren gefietst. Er is sinds het een doorfietsroute is heel wat verbeterd. Ook de stukken bebouwde kom zijn aangepakt en heb je vaak als fietser voorrang. Ik vind het qua omgeving veel fijner doorfietsen dan langs de N237 waar je continu parallel aan een vaak drukke weg fietst en vaak moet stoppen voor stoplichten. Het is wel iets korter en als je de stoplichten mee hebt ook sneller, maar leuker, nou nee.

Een doorfietsroute hoeft niet leuk te zijn, maar wel snel(ler) Tongue


RE: Doorfietsroutes - Niels van der Wal - 30-Jun-2025

(8 uren geleden)Martin van Mourik schreef: Tsja, ik ben wel iemand die graag doorfietst, maar ik behoor blijkbaar niet tot de doelgroep van dit soort projecten. Ik vermoed dat deze zogenaamde doorfietsroutes veel door dorpskernen en stadskernen heen gepland worden omdat ze daarmee in de ogen van de ontwerpers een groter publiek dienen. Maar als je echt wilt doorfietsen dan vermijd je de bebouwde kom zo veel mogelijk.

Dat brengt me bij een bron van ergernis over fietsinfrastructuur. Terwijl er voor gemotoriseerd verkeer vaak een hoofdweg of rondweg is waarmee je langs steden en dorpen kunt of er omheen, is dit voor fietsverkeer vaak onmogelijk. Vaak doordat de doorgaande weg of rondweg die mooi om de bebouwde kom heen loopt een stuk heeft dat exclusief voor gemotoriseerd verkeer is, zonder fietspad ernaast. De mogelijkheid om langs hoofdwegen door te fietsen zonder steden en dorpen in te moeten is er vaak niet.

Dat 'doorfietsroutes' vaak door de binnenstad lopen is de invloed van de lokale middenstand op de lokale politiek.
Alle fietsers zijn potentiële klanten, ook de fietsers op doorfietsroutes zien vast interessante dingen en/of stoppen voor koffie.
De lokale middenstand zal vast invloed hebben op de financiering van de route. Als de route niet door de stad loopt, dan geen financiering.

(Ik heb lang in Utrecht gewoond. Het winkelcentrum Hoogh Catharijne is zeer populair voor winkeliers, omdat er veel treinreizigers doorheen moeten. )

Niels, doorfietser, van der Wal


RE: Doorfietsroutes - 365cycle - 30-Jun-2025

(8 uren geleden)Frutsel schreef: Een doorfietsroute hoeft niet leuk te zijn, maar wel snel(ler) Tongue
En veiliger. Voorrang hebben op een kruispunt betekent niet dat je dat ook krijgt, het moet dus ook goed overzichtelijk zijn.

(8 uren geleden)Niels van der Wal schreef: Dat 'doorfietsroutes' vaak door de binnenstad lopen is de invloed van de lokale middenstand op de lokale politiek.
Klopt zeker, maar snelle doorfietsers zoals ik frustreren het plezier hooguit.
Een route buitenom, die eventueel saai is, maar wel vlot, is gewoon noodzaak. De dagelijkse echte doorfietser is dan van de binnendoorroute af, wat het veiliger en plezieriger maakt. De toerist gaat die saaie route toch niet pakken.


RE: Doorfietsroutes - Niels van der Wal - 30-Jun-2025

(8 uren geleden)Niels van der Wal schreef: Dat 'doorfietsroutes' vaak door de binnenstad lopen is de invloed van de lokale middenstand op de lokale politiek.
Klopt zeker, maar snelle doorfietsers zoals ik frustreren het plezier hooguit.
Een route buitenom, die eventueel saai is, maar wel vlot, is gewoon noodzaak. De dagelijkse echte doorfietser is dan van de binnendoorroute af, wat het veiliger en plezieriger maakt. De toerist gaat die saaie route toch niet pakken.
[/quote]

Mee eens, maar een route buitenom wordt niet gefinancierd, dus is hij er niet.
15 jaar terug kwam ik er achter dat de ANWB fietsbordjes je standaard door het centrum van een dorp of stad leiden, dit is conform de voorschriften. Als doorfietser wil je nooit in het centrum zijn, je hebt er veel kruisingen en stoplichten, maar als je de weg niet goed kent, dan moet je. Ik vermoed dat dit nog steeds het voorschrift is

Niels, autodidact, van der Wal


RE: Doorfietsroutes - Bart Verbeek - 01-Jul-2025

(8 uren geleden)Niels van der Wal schreef: Dat 'doorfietsroutes' vaak door de binnenstad lopen is de invloed van de lokale middenstand op de lokale politiek.

Waar fiets je door? Door de stad. Je moet het niet moeilijker maken dan het is.