![]() |
|
En door met het onderhoud ? - Afdrukversie +- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl) +-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html) +--- Forum: Velomobielen (https://ligfietsers.nl/forum-8.html) +--- Topic: En door met het onderhoud ? (/thread-2942.html) |
En door met het onderhoud ? - Mr wojtas - 14-Dec-2025 De 'losse' vering is gedeeltelijk opgelost. Alle moeren aangedraaid en een spuitje interflon in de cylinder gespoten. Niet perfect maar wel beter Wat ook een stuk beter is zijn de nieuwe Bandjes, 20/1.10 van Schwalbe. 7 bar erin en 2/3 km per uur erbij ?. Nu het volgende puzzelstuk... Hoe laat ik het achterwiel zakken? De ketting eerst van het freewheel halen lukt. Maar dan... Het wiel wil niet zonder geweld zakken maar eigenlijk ook niet erg omhoog. Zijn er bouwtekeningen of een (ex )alleweder bezitter die weer hoe het zit? Mvg Chris RE: En door met het onderhoud ? - Jeroen S - 14-Dec-2025 Chris je hebt een C alleweder, das een heel stukje anders als een Alleweder. Moet het wiel eruit of wil je het achterwiel, incl de achterbrug uit de body laten zakken? Zo te zien op deze tekening zit het veerelement links achter, daarvoor moet je denk ik vanuit het instapgat aan de zijkant van de achterwielkast kijken. https://en.velomobiel.nl/c-alleweder/ Hoe het achterwiel eruit moet, durf ik niks over te zeggen. RE: En door met het onderhoud ? - Gideonaut - 15-Dec-2025 Is dat niet ongeveer hetzelfde als bij de Alleweder? veerpoot achter het stoeltje losdraaien, wiel klapt een stuk naar beneden, dan ketting eraf en dan komt die nog iets verder naar buiten en dan het boutje uit de hub draaien en het wiel eruit wiebelen? Bouwtekeningen zijn er volgens mij niet meer van de Limit/C-alleweder, zelfs in de tijd van de Alu Alleweder waren het kopieën van potlood op papier schetsjes. RE: En door met het onderhoud ? - Jeroen S - 15-Dec-2025 Bij de Alleweders zit de aandrijving altijd rechts. Die hadden soms een eenzijdige as die wat lijkt op die van de oude Quest maar dan ook weer anders. Het is al lang geleden dat ik er zo een had. In 96 ofzo moet dat geweest zijn. Ik weet niet meer precies hoe die achteras los ging. Deze aandrijving lijkt op de tekening links bevestigd, bij het achterwiel. Ook heeft de Limit een soort van tussenas. Wat de Alleweder dan weer niet heeft. Maar dikke kans dat er wel ergens een logische bout of moer zit om mee te beginnen. |