Mijn (lig-)fietsen - Afdrukversie +- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl) +-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html) +--- Forum: Showcase (https://ligfietsers.nl/forum-38.html) +--- Topic: Mijn (lig-)fietsen (/thread-32.html) Pagina's:
1
2
|
Mijn (lig-)fietsen - emgaron - 09-Apr-2017 Nou, dan laat ik toch maar van wal steken hier: Mijn eerste ligfiets, een M5 28/26 met daarnaast de opvolger, een Optima Lynx(x) (toendertijd nog in renovatie) En zo ziet de Lynx vandaag uit - als Orca: (niet gek laten maken - er staat "Dolphin" op het frame, maar Lynx(x), Orca en Dolphin hadden hetzelfde frame en ik heb toen na een schade i.v.m. een ongelukje een van de laatste frames van het oudere type kunnen krijgen) Hier hebben we de Optima Condor in zijn element: op tour! Mijn eerste velomobiel, een FAW (dit was feitelijk de verkoopfoto...): En "laast but not least" mijn huidige VM - Mango #57: Zo, en nu mag iemand anders! RE: Mijn (lig-)fietsen - Frank - 09-Apr-2017 Mooie fietsen Thomas! En de aanblik van een M5 doet m'n zeeuwse hart altijd deugd... Vandaag eens wat foto's van mijn fietsen plaatsen, maar straks eerst een stukkie toeren. Grt, Frank RE: Mijn (lig-)fietsen - Lopopodium - 14-Apr-2017 Mooie fietsen. Dit is mijn drie maanden oude Nazca Gaucho: Ik mocht 'm in januari komen ophalen op de dag dat het net veel sneeuwde en behoorlijk ijzelde. Durfde er die dag slechts twee kilometer mee te fietsen. Ondertussen er al bijna duizend mee gefietst. Stuurbocht is niet origineel. Ik heb het stuur van mijn oude Optima Orca hierop laten plaatsen. Die kleine smalle stuurtjes die met veel fietsen worden meegeleverd vind ik maar niets. RE: Mijn (lig-)fietsen - Wim -de roetsende - 14-Apr-2017 (14-Apr-2017, 12:09 AM)Lopopodium schreef: Mooie fietsen. Mooi met een zwarte voorvork. Jij weet hoe het hoort RE: Mijn (lig-)fietsen - Lopopodium - 15-Apr-2017 Ja, vond ik veel mooier dan een voorvork in dezelfde kleur, zoals standaard wordt geleverd. Haalt het schreeuwerige van de kleuren er wel aardig uit, en accentueert de vorm van het frame zelf door alleen het frame een kleur te geven tussen al het zwart / grijs. En dan heb ik nog redelijk onopvallend saaiig wit, en niet eens appeltjesgroen... RE: Mijn (lig-)fietsen - Wim -de roetsende - 15-Apr-2017 (15-Apr-2017, 12:41 AM)Lopopodium schreef: Ja, vond ik veel mooier dan een voorvork in dezelfde kleur, zoals standaard wordt geleverd. Haalt het schreeuwerige van de kleuren er wel aardig uit, en accentueert de vorm van het frame zelf door alleen het frame een kleur te geven tussen al het zwart / grijs. En dan heb ik nog redelijk onopvallend saaiig wit, en niet eens appeltjesgroen... Dat accentueren van de vorm van het frame is precies wat ik bedoel. Prachtig zo. RE: Mijn (lig-)fietsen - emgaron - 15-Apr-2017 (14-Apr-2017, 12:09 AM)Lopopodium schreef: Dit is mijn drie maanden oude Nazca Gaucho: Ik heb eens op Cycle Vision een Gaucho kunnen rijden, maar dan met 622mm wielen (ik neem aan dat die van jou 559 heeft?). Dat zou nog een van de weinige fietsen kunnen zijn die me van mijn Orca afbrengt. Of alternatief de Challenge Chamsin, die beviel me nog beter. Aan de andere kant is de kans klein dat dat ooit gebeurt - op dit moment zou ik eerder geneigd zijn om de Mango nog een keer tegen een betere velomobiel in te ruilen. Op dit moment ben ik trouwens "beperkt" tot de Condor: de Mango heeft nog steeds een kapotte veerpoot en de Orca heeft zoals ik gisteren ontdekt heb een gescheurde velg. Het valt echt tegen op dit moment. RE: Mijn (lig-)fietsen - Lopopodium - 15-Apr-2017 (15-Apr-2017, 06:30 PM)emgaron schreef: (ik neem aan dat die van jou 559 heeft?) Ja. Op vertrouwde Schwalbe Marathons. (15-Apr-2017, 06:30 PM)emgaron schreef: Of alternatief de Challenge Chamsin, die beviel me nog beter. De Chamsin had ik in overweging genomen toen ik aan het oriënteren was op een nieuwe fiets met tweemaal 26 inch wielen. Maar het feit dat Challenge / Elan op hun eigen website daar feitelijk géén informatie over biedt en ook bij bezoek aan Elan ik niet erg veel wijzer werd, heb ik de Chamsin maar laten varen. De Optima Cougar was op papier een andere kandidaat, maar daar leek men nóg minder geïnteresseerd om een fiets te verkopen. En het feit dat de Chamsin en Cougar geen stalen frames hebben (ik heb niet zo'n goede ervaring met aluminium frames, dat ik daar nog eens veel geld aan zou durven uitgeven), maakte de keuze voor Gaucho zo wel erg simpel. Die had Gaucho waarschijnlijk sowieso wel gewonnen bij meer concurrentie, want ik heb in weken speuren op het internet eigenlijk geen enkel negatief commentaar van iemand kunnen vinden over de Gaucho, die toch al negen jaar in productie is. RE: Mijn (lig-)fietsen - BeruRoniki - 18-Apr-2017 (14-Apr-2017, 12:09 AM)Lopopodium schreef: Mooie fietsen. Ziet er erg bekend uit. Ik heb ook een witte Gaucho. De mijne heeft witte voorvork (dûh) en ditto spatborden. (en witte koplamp) Oh ja, ik heb Mango #59 RE: Mijn (lig-)fietsen - Lopopodium - 18-Apr-2017 Witte spartborden, was dat ook een optie? Ben wel benieuwd naar de foto... RE: Mijn (lig-)fietsen - edberg02 - 18-Apr-2017 Ik heb ook een witte Gaucho, maar geen witte spatborden. Ook geen volledige zwarte spatborden trouwens. In de twee jaar die ik hem nu heb, heb ik hier en daar een aanpassing gedaan, zodat dit nu voor mij de (bijna) ideale toer -en vakantiefiets is geworden. Zo was hij origineel Nog niet veel aanpassingen gedaan voor de eerste fietsvakantie van Zürich via Bregenz naar huis. Een jaar later fietsvakantie van Praag naar huis, oa een sterkere wielset, brede banden, SON voornaaf. En zo is hij nu, met Rohloff naaf, i.c.m twee voorbladen, dus een groot bereik wat verzet betreft. Ik had die brede Almotion banden er om gelegd ivm het slechte wegdek in Tjechië en het oosten van Duitsland, maar omdat ze heel comfortabel en licht rijden, heb ik ze er na de vakantie maar op laten zitten. Groeten, Edwin. RE: Mijn (lig-)fietsen - Wim -de roetsende - 20-Apr-2017 Met die Almotion banden wordt het toch echt wel een nog veel mooiere fiets. Grappig hoeveel effect banden dan toch nog kunnen hebben op het uiterlijk van de fiets. RE: Mijn (lig-)fietsen - Lopopodium - 20-Apr-2017 Meer het effect van géén spatborden (in ieder geval achter, voor lijkt er een stuk afgehaald te zijn?). Dan ziet elke ligfiets er eigenlijk toch automatisch wat gelikter eruit. Zoals ook dit model uit de verzameling van Nazca: RE: Mijn (lig-)fietsen - Wim -de roetsende - 20-Apr-2017 Ik vind Edwin zijn fiets met die enorme trekkerbanden toch indrukwekkender :-) RE: Mijn (lig-)fietsen - edberg02 - 20-Apr-2017 (20-Apr-2017, 09:22 PM)Lopopodium schreef: Meer het effect van géén spatborden (in ieder geval achter, voor lijkt er een stuk afgehaald te zijn?). Dan ziet elke ligfiets er eigenlijk toch automatisch wat gelikter eruit. Het valt inderdaad niet zo op, maar ik heb achter ook een spatbord. Hij is bevestigd aan de achtervering en hij zit tegen de bagagedrager aan. Het voorspatbord heb ik ingekort omdat er niet genoeg ruimte was voor de band én het spatbord. RE: Mijn (lig-)fietsen - Roepers - 21-Apr-2017 Begrijp ik goed dat de fiets hierboven (met opvallend rood crankstel en witte trappers) een showmodel van Nazca is en dus van niemand hier op het forum? Mijn eerste ligfiets was ook zwart/wit. De spatbordjes waren zwart, maar het achterspatbord begaf het behoorlijk snel omdat het blijkbaar in aanraking kwam met het achterwiel. Het was Bowi, die gebouwd werden door Hans Bowier in Rotterdam: Zo zag de fiets in 1998 eruit. In 2003 is de Bowi vervangen door een Sinner Record die nog steeds in mijn bezit is. Echt goede foto's van de fiets heb ik niet genomen de laatste jaren. Dit is nog de beste van december 2015: Ligfietsen op het pad langs het Meedenerdiep in Muntendam by Marco Roepers, on Flickr Sinds 2011 of zo met Streamer en officieel betitelt als slecht-weer-fiets. Marathon plus plus streamer betekent wel rammelderammel. Enfin Sinds 2008 heb ik een Sinner Demon, die net als de Record een 20/26 fiets is. In feite is de Demon een doornontwikkeling van de Record. Je kan nu het stoeltje verzetten zonder de ketting te hoeven verlengen of in te korten. De zitting is ook rechter of platter te zetten en de knik is uit het frame. Die knik was wel mooi maar vormde eveneens een kwetsbaarheid van de Record. Ligfiets Dannemeerweg by Marco Roepers, on Flickr De Sinners hebben mooie elegante aluminium spatbordjes meegespoten in de kleur van de fiets. De Demon is wendbaarder, de Record is geschikter als volle bepakte vankantiefiets om dat hest uur voldoende vrijheid over heeft als er twee paar fietstassen aan de bagagedrager zijn bevestigd. Alle fietsen behoorden in de tijd van aanschaf tot de goedkoopste ligfietsen met achtervering (motorrubber) beschikbaar. Geen voorderailleur , maar wel meer voorbladen, want wat er niet op zit kan ook niet kapot. Bediening van de voorbladen gebeurt met de kettingbuis. RE: Mijn (lig-)fietsen - Lopopodium - 21-Apr-2017 (21-Apr-2017, 08:31 AM)Roepers schreef: Begrijp ik goed dat de fiets hierboven (met opvallend rood crankstel en witte trappers) een showmodel van Nazca is en dus van niemand hier op het forum? Ja. Het plaatje staat op de site van Nazca, bij de Gaucho bovenstuur-pagina. Misschien is die fiets ondertussen al wel verkocht, dat zou goed kunnen. Het is minimaal een jaartje oud, die foto. Deze foto was voor mij mede de reden om een witte Gaucho te bestellen. Van alle standaardkleuren in ligfietsland, is zwart en wit de minst lelijke. Wie kwam ooit op het idee dat appeltjesgroen of paarsblauw een goede standaardkleur zou zijn? En waarom lijkt het of elke ligfietsfabrikant dat idee heeft overgenomen? Zwart vond ik iets te bij een fiets die verder ook helemaal zwart is. Dus dan blijft wit over. Op zich is een eigen kleur uitkiezen ook een idee, maar 70 euro extra (ach, wat is 70 euro op een nieuwprijs van 2400 euro...) voor een kleur waarvan ik eigenlijk niet helemaal precies weet hoe die kleur er op een stalen frame uiteindelijk uit komt te zien, vond ik ook weer een onnodig gokje. (21-Apr-2017, 08:31 AM)Roepers schreef: Geen voorderailleur , maar wel meer voorbladen, want wat er niet op zit kan ook niet kapot. Bediening van de voorbladen gebeurt met de kettingbuis. Hoe moet ik dit voor me zien? RE: Mijn (lig-)fietsen - Wim -de roetsende - 21-Apr-2017 Je duwt gewoon met je hand de kettingbuis opzij, zodat de ketting op het andere voorblad terechtkomt. Echt de meest simpele oplossing i.p.v. een voorderailleur. RE: Mijn (lig-)fietsen - Roepers - 21-Apr-2017 (21-Apr-2017, 12:26 PM)Wim -de roetsende schreef: Je duwt gewoon met je hand de kettingbuis opzij, zodat de ketting op het andere voorblad terechtkomt.Klopt als een bus. RE: Mijn (lig-)fietsen - BeruRoniki - 24-Apr-2017 (18-Apr-2017, 03:32 PM)Lopopodium schreef: Witte spartborden, was dat ook een optie? Nope, achterspatbord ging steeds stuk. Ik heb witte stalen gekocht bij hollandbikeshop.nl Foto's komen eerdaags RE: Mijn (lig-)fietsen - Egbert Vonkeman - 09-May-2017 Kennelijk is het de bedoeling dat foto's van je (lig)fietsen hier geplaatst worden... Dat is dan mijn Fujin, ooit tweedehands maar in nieuwstaat gekocht via een bekende advertentiesite. Nieuwstaat als in toen een jaar oud en weinig bereden. De banden hadden weinig lucht meer en de afstelling was voor mij aan de korte kant, maar na 't oppompen van die banden, de aanpassing van frame en ketting en vervanging van de ligstoel pasten wij prima bij elkaar. De fiets kocht ik met derailleurversnellingen, later heb ik 'm laten ombouwen op een Rohloff Speedhub naaf. Waar dat blauwe randje voor is dat onder de Ventisit uitpuilt laat ik nog wel een keer zien. En dit is de Concept Trike, van hetzelfde merk Challenge als de tweewieler, vorig jaar (ook tweedehands) gekocht in een bekende shop in Dronten. Deze "tadpole" is daar ook van aandrijving gewisseld. Sinds gisteren steekt er een door mijn vrouw zelfgemaakte vlag bovenuit, zij het minder hoog dan het originele vlaggetje. Het materiaal is afkomstig van een veiligheidshesje dat in een auto verplicht kan zijn. Tweedehands gekocht in een kringloop. O ja en die spatbordstangen maak ik binnenkort korter. Er zaten stangen op die wat kort waren, de huidige zijn bedoeld voor 28" en dus voor een 26" wiel aan de lange kant. RE: Mijn (lig-)fietsen - ErikvanD - 11-May-2017 Dan maar gelijk even als eerste post een plaatje van mijn fiets: Sinds kort in het bezit van een gebruikte Shockproof 451. Net voorzien van nieuwe bandjes, remmen, derailleur en een Ventisit matje. En de laatste week de eerste woon-werk kilometers ermee gemaakt . Moet nog wel wennen aan het wat nerveuze stuurgedrag (wordt al minder) en het gestuiter op slechte klinkerwegen (gewoon omrijden dus ) Al met al een lekker sportief fietsje. Daarnaast bezig met het opbouwen van een andere fiets op basis van een M5 City Cruiser frame. RE: Mijn (lig-)fietsen - Lopopodium - 11-May-2017 (11-May-2017, 12:51 PM)ErikvanD schreef: Moet nog wel wennen aan het wat nerveuze stuurgedrag (wordt al minder) en het gestuiter op slechte klinkerwegen (gewoon omrijden dus ) Of de banden niet zo hard opgepompt hebben, dat zal ook wel helpen. Ik zit even te kijken, maar hoe is deze fiets op (been)lengte te maken? Ik zie volgens mij geen buis die in- of uitgeschoven kan worden. RE: Mijn (lig-)fietsen - ErikvanD - 11-May-2017 Hij is gewoon conventioneel op lengte te zetten met de neusbuis. De foto hieronder laat dat wel zien: De banden staan inderdaad erg hard, zoals ik dat gewoon ben op mijn racefiets. Maar ik zal er eens wat lucht uitlaten en kijken wat dat doet. En de weg waar ik gisteren bijna vanaf stuiterde is zo slecht, die is op iedere fiets een crime (en op de motor ook trouwens). RE: Mijn (lig-)fietsen - Frank - 11-May-2017 (11-May-2017, 12:51 PM)ErikvanD schreef: Dan maar gelijk even als eerste post een plaatje van mijn fiets: Mooie ligger Erik! Ik heb al veel positieve reacties gelezen her en der over de ventisit matjes. Ik zit er aan te denken om eentje aan te schaffen voor m'n trike. RE: Mijn (lig-)fietsen - gideon - 14-May-2017 In 2008 begonnen met een Challenge Mistral, maar nadat ik in 2009 (CycleVision Tilburg) een Raptobike had geprobeerd......wist ik dat het sneller moest. In 2011 een Lowracer- en in 2014 een Midracer gehaald bij de bouwer. Met de witte (mijn favoriet) inmiddels 32.000 km gereden |