ligfietsers.nl
Cassette 9 speed Quest 3x20” #107 - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html)
+--- Forum: Velomobielen (https://ligfietsers.nl/forum-8.html)
+--- Topic: Cassette 9 speed Quest 3x20” #107 (/thread-3407.html)

Cassette 9 speed Quest 3x20” #107 - Richard107 - 24-Apr-2026

Tijdens de opknapbeurt van mijn #107 heb ik de 9speed cassette verwijderd. Dit betreft losse tandwielen en spacers. Na het terugplaatsen blijkt het schakelen niet echt goed te gaan. 
Het grootste tandwiel wordt niet gehaald, en bij de kleinste heb ik een klik over op het schakelmechanisme, met als gevolg dat hij de ketting eraf gooit.

Zou het kunnen dat ik de spacers niet op de juiste manier heb teruggeplaatst. Mocht dat het geval zijn, is er iemand die mij kan uitleggen hoe en wat de juiste volgorde of werkwijze is?

Ik hoor het graag,

Grtz Richard
Quest #107

RE: Cassette 9 speed Quest 3x20” #107 - Jeroen S - 24-Apr-2026

Hallo Richard,

Ik zou de boel er weer afhalen, en ook tussen de tandjes goed schoonmaken. Bij de meeste cassettes kun je niet zo heel veel fout doen, maar bij sommigen hebben de spacers een piepklein puntje op de spacer wat dan weer in een gaatje in het tandwielje moet vallen. Misschien wel minder dan 1mm rond. Er zijn er ook met grote plastic spacers, meer een soort van ster achtig ding, ook die hebben puntjes die weer ergens invallen.

Maar als je dat verkeerd zou hebben gedaan, dan wordt de afstand tussen de tandwieltjes op die plek groter en past de sluitring er ook niet lekker op. Ook zou het juist tussen de uitersten raar schakelen. Alleen de kleinste twee hebben geen spacerring.

Omdat het schakelen verder ook wel lijkt te kloppen in je verhaal vermoed ik dat je misschien iets anders gedaan hebt. Zit de tussenas er nog op dezelfde manier in als eerst? Heb je misschien de schakelkabel eraf gehad? Of zit die misschien niet helemaal lekker in het stelschoefje? Achter en voor bij de shifter checken. Heb je misschien ook de lagers van die tussenas onderhouden en iets met de as en lagers gedaan? Het lijkt uit je verhaal wel of je de hele cassette een plaatsje is opgeschoven t.o.v. de derailleur. Da's best wel veel.

RE: Cassette 9 speed Quest 3x20” #107 - Richard107 - 24-Apr-2026

De hele cassette is als nieuw, al het vuil is er af. Schoner wordt het niet :-).
Dat piepkleine puntje ga ik morgen checken, dank!
Ik heb niks met de lagers gedaan. Misschien dat de kabel geforceerd is.
Ook dat ga ik morgen checken..
Genoeg te doen dus!

RE: Cassette 9 speed Quest 3x20” #107 - Arend-Jan - 24-Apr-2026

Als je het grootste kransje nu niet haalt (en met de oude cassette wel) en bij het kleinste kransje nu een klik over hebt, dan denk ik haast dat de mantel van de schakelkabel misschien niet goed in een huls/shifter gestoken was, maar op het randje gelegeen heeft, en je deze nu juist wel goed erin gestoken hebt. Want dan hou je nu binnekabellengte over, wat precies doet wat je beschrijft.

Als alles verder keurig vast en op zijn plek lijkt te zit, dan is de oplossing voor het probleem simpel: stelschroef (van de kabel) bij shifter of derailleur naar buiten draaien, en eventueel de klemschroef (die de binnenkabel vastklemt bij het derailleur) even lossen, de kabel iets strakker trekken en dan weer vastzetten.