Ombouw e-bike - Afdrukversie +- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl) +-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html) +--- Forum: Zelfbouwers (https://ligfietsers.nl/forum-9.html) +--- Topic: Ombouw e-bike (/thread-353.html) |
Ombouw e-bike - Tonvo62a - 09-Mar-2018 Heb mijn sinner comfort omgebouwd naar E-bike,en zeg nu niet meteen dat is niet echt fietsen. Dat idee had ik ook altijd ,maar als je naar hart operatie nog maar 30 % pompkracht heb ben je blij met ondersteuning.zelf verbouwd om de kosten te drukken top snelheid 40 km p/u RE: Ombouw e-bike - Roepers - 10-Mar-2018 Hartelijk welkom. Nog een Sinner rijder erbij Knap werk om de comfort zelf te elektrificeren! En met dit soort hartproblemen is elektrische ondersteuning een geweldige uitkomst en bovendien extra knap dat je het zelf gedaan hebt. Ik ben benieuwd naar foto's van je Sinner Comfort. Groet, Marco RE: Ombouw e-bike - Wim -de roetsende - 10-Mar-2018 Welkom op dit forum Tonvo. Als een E-bike de uitkomst is om nog te kunnen fietsen, dan is het een fantastische optie. De E-Sinner Comfort (nieuw model) heeft mij 11 jaar geleden ook weer aan het fietsen gekregen, nadat ik door mijn ziekte niet of nauwelijks meer kon fietsen met de Mango die ik toen had. Ik zie echter steeds meer jonge mensen die 7 of 10 km naar de middelbare school moeten fietsen op zo'n ding zitten. Daar vind ik wel iets van :-( RE: Ombouw e-bike - emgaron - 10-Mar-2018 Om te beginnen: welkom! (09-Mar-2018, 10:10 PM)Tonvo62a schreef: Heb mijn sinner comfort omgebouwd naar E-bike, Knap staaltje werk, zeker in zo'n situatie beslist handig! (09-Mar-2018, 10:10 PM)Tonvo62a schreef: top snelheid 40 km p/uHoe heb je dat bij een zelfbouw met de verzekering geregeld? Alles wat tot boven de 25km/h ondersteunt valt toch onder "Speed Pedelec" (of hoe dat ook heet) en moet een gele kentekenplaat hebben, dacht ik? Cheerio, Thomas RE: Ombouw e-bike - Tonvo62a - 08-Jun-2018 Inmiddels mijn sinner comfort verder aangepast nu voorzien van verende voorvork en meteen voorwiel voorzien van magura velgremmen. Een andere zit schaal geplaatst nu van aluminium,kraakt een stuk minder. Wie weet een goede oplossing voor de achterwielen deze zijn 20 1 3/8 en daar is nog maar een soort band voor te krijgen. RE: Ombouw e-bike - PietV* - 09-Jun-2018 (08-Jun-2018, 04:16 PM)Tonvo62a schreef: Wie weet een goede oplossing voor de achterwielen deze zijn 20 1 3/8 en daar is nog maar een soort band voor te krijgen. Een 20 inch wiel is een ruim begrip. Die heb je in 3 maten. Daarom kun je beter de internationale ETRTO maat gebruiken. Belangrijk is de velgdiameter van een 20 inch wiel. Dat kan zijn 438 mm of 451 mm, maar meestal 406 mm. De ETRTO maat, bijvoorbeeld 37 - 406, zal dan ook zeker op die band staan. Die banden zijn ruim voorradig. RE: Ombouw e-bike - Wim -de roetsende - 09-Jun-2018 Een oudere Sinner Comfort heeft inderdaad zo'n incourante maat wielen. Niet echt handig als je nieuwe banden nodig hebt. Het zijn geen 406 wielen, de etrto maat weet ik nu even niet. RE: Ombouw e-bike - Tonvo62a - 09-Jun-2018 Van een 438 na 406 is wel een heel stuk kleiner zat meer te denken aan 22 of 24 inch RE: Ombouw e-bike - PietV* - 09-Jun-2018 Van een 438 mm naar een 406 mm velg is maar 32 mm verschil. Nu is je wieldiameter met 37 mm banden circa 438 + 74 = 512 mm of 20 inch. Met een wat bredere en stijve 406 mm velg met 50 mm banden kom je aan een wieldiameter van circa 506 mm of 20 inch. Met Big Apples 55 mm zelfs circa 516 mm. Heb je meer comfort en minder rolweerstand dan met die 438 mm velgen. Keuze in overvloed. RE: Ombouw e-bike - Tonvo62a - 10-Jun-2018 Bedankt voor de reacties zal eens kijken voor velgen en dan de assen overspaken RE: Ombouw e-bike - Wim -de roetsende - 10-Jun-2018 (10-Jun-2018, 04:54 PM)Tonvo62a schreef: Bedankt voor de reacties zal eens kijken voor velgen en dan de assen overspaken Past dat met de remmen? Of speelt dat geen rol bij deze fiets? RE: Ombouw e-bike - Tonvo62a - 13-Jun-2018 De houders van mijn magura velg remmen kan ik aan passen dus dat is geen probleem die smalle bandjes nu achter wel zit vaak naast fiets pad met tegenliggers dan is breder en meerprofiel een uitkomst vooral omdat de achterwielen aangedreven worden door de e-bike Motor RE: Ombouw e-bike - Coen__ - 14-Jun-2018 (10-Mar-2018, 01:55 PM)emgaron schreef:(09-Mar-2018, 10:10 PM)Tonvo62a schreef: top snelheid 40 km p/uHoe heb je dat bij een zelfbouw met de verzekering geregeld? Alles wat tot boven de 25km/h ondersteunt valt toch onder "Speed Pedelec" (of hoe dat ook heet) en moet een gele kentekenplaat hebben, dacht ik? Strikt genomen staat er niet dat hij dat ondersteund doet. Maar het laat zich raden hoe het geregeld is Misschien "gehandicaptenvoertuig"? Geen rijbewijs, geen kenteken, 6 km/h op de stoep 30 km/h bibeko op fietspad, 40 km/h bubeko op fietspad en 45 op de rijbaan. "Gemotoriseerde gehandicaptevoertuigen" moeten wel verzekerd zijn, maar waar de grens ligt? Die rolstoelen vallen hier volgens mij ook onder en hebben geen verzekeringsplaatje of kenteken. Hoe dan ook; ik trek geregeld de gewone fiets naar de 40 km/h. Lijkt me uitermate rot als ik dan na een operatie dat alleen nog maar kan doen met helm op op de rijbaan. RE: Ombouw e-bike - PietV* - 14-Jun-2018 Je kunt de Sinner Comfort E als elektrische fiets gebruiken. De elektromotor zal tot circa 26,5 km/h mogen ondersteunen. Als gehandicaptenvoertuigen heb je mogelijkheid de maximale ondersteuning op 45 km/h te begrenzen. Maar dan valt het voertuig altijd onder de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen, met het verplichte verzekeringsplaatje en moeten de wielen zijn beremd door schijf- of trommelremmen. Velgremmen zijn niet toegestaan. Afwijken van de wettelijke regels geeft altijd veel gelazer bij wettelijke aansprakelijkheid bij aanrijdingen of ongevallen. Als snelle Speed-pedelec (45 km/h) moet de Sinner individueel als bromfiets worden gekeurd. Dat is een kostbare zaak. RE: Ombouw e-bike - Tonvo62a - 15-Jun-2018 Wil er wel even bij vermelden over de snelheid dat de 40 km per uur alleen haalbaar is als je flink meetrapt,dan komt het punt dat ik in mijn overbrenging geen mogelijkheid heb om op te schakelen dan trap je in het luchtledige zo te spreken.kruis snelheid zou ik zeggen zo rond de 32 km per uur . Maar over het algemeen pas ik mij aan aan mijn vrouw die heeft een kettwiesel zo rond de ,20 km per/uur RE: Ombouw e-bike - Coen__ - 15-Jun-2018 (15-Jun-2018, 02:50 PM)Tonvo62a schreef: Wil er wel even bij vermelden over de snelheid dat de 40 km per uur alleen haalbaar is als je flink meetrapt,dan komt het punt dat ik in mijn overbrenging geen mogelijkheid heb om op te schakelen dan trap je in het luchtledige zo te spreken.kruis snelheid zou ik zeggen zo rond de 32 km per uur . Alsnog ruim boven de 25 ondersteuning dus, en daarmee in de categorie van de Speed-Pedelec en gele plaatjes, helmplicht, rijbaanplicht, verzekeringsplicht. Cadans limiet verschilt per persoon. Gaat me er niet om dat je je aan de letter van de wet houdt, maar dat je wel weet dat het juridisch niet deugd. Gezien de alom aanwezige snorfietsen die 35 km/h rijden... RE: Ombouw e-bike - Tonvo62a - 15-Jun-2018 Zal juridisch misschien niet deugen deed mijn brommer vroeger ook niet, en ik kan ook begrenzen met een potmeter en ik moet nog een agent tegen komen die er ook maar iets verstand van heeft.genoeg over dit onderwerp. Foto's op https://photos.app.goo.gl/rDcNruav1PhASyAb6 RE: Ombouw e-bike - ErikvanD - 16-Jun-2018 Ziet er netjes uit! Maar welk voorwiel gebruik je nu? Die met dat noppenbandje is wel erg klein... RE: Ombouw e-bike - Tonvo62a - 16-Jun-2018 Gewone 16 inch in plaats van 16 x1 3/8 is met band ca 1 cm kleiner rijd verder prima RE: Ombouw e-bike - PietV* - 16-Jun-2018 (15-Jun-2018, 06:30 PM)Tonvo62a schreef: Zal juridisch misschien niet deugen. Deed mijn brommer vroeger ook niet. Ik kan ook begrenzen met een potmeter en ik moet nog een agent tegen komen die er ook maar iets verstand van heeft. Genoeg over dit onderwerp. Toch zullen forumleden wat meer over dit onderwerp willen weten. Niet alle agenten hebben hebben verstand van techniek van elektrisch ondersteunde fietsen, maar meer dan de helft wel. Het staat uitgebreid omschreven in het Feitenboek voor politie en uiteraard op de website OM, onder Instructie Meting Maximumconstructiesnelheid. https://www.om.nl/organisatie/beleidsregels/overzicht-0/verkeer-vervoer/@101517/instructie-meting-1/ Een opgevoerde elektrisch ondersteunde fiets levert de overtreding K 024 op. Een voertuig dat ingevolge art. 21 lid 1 WVW 1994 dient te zijn goedgekeurd voor toelating tot het verkeer op de weg laten staan of daarmee (laten) rijden terwijl dit voertuig niet is goedgekeurd voor toelating tot het verkeer op de weg. geldt niet voor een voertuig waarvoor een geldig kentekenbewijs is afgegeven K 024 is een strafbaar feit, waarbij het openbaar ministerie het eventuele schikkingsbedrag bepaald of dat de zaak voor de rechter wordt gebracht. Dit is bij een technische controle/-onderzoek. Bij aanrijding met letsel enz. komt mogelijk letsel door schuld enz. erbij. Voor (bijna) elke elektrisch ondersteunde fiets kan de begrenzing worden geprogrammeerd op de km/u nauwkeurig. Een potmeter is geen deugdelijke begrenzer. RE: Ombouw e-bike - Tonvo62a - 16-Jun-2018 Laten we op dit forum van zelf bouwers hebben over bouwen,veranderen van ligfietsen en niet over oninteressante wet en regelgeving laten we daar een apart forum van maken voor die gene die dat interesseert laat mij maar fietsen door de polder waar zowiezio geen agent te bekennen is.en lekker crossen door de bossen dat wil ik er nog over kwijt . RE: Ombouw e-bike - Tonvo62a - 22-Jul-2018 Nu voorzien van 20 inch 406 wielen en nw spatborden. Foto's op https://photos.app.goo.gl/rDcNruav1PhASyAb6 RE: Ombouw e-bike - pietermels1979 - 23-Jul-2018 (16-Jun-2018, 04:59 PM)PietV* schreef:(15-Jun-2018, 06:30 PM)Tonvo62a schreef: Zal juridisch misschien niet deugen. Deed mijn brommer vroeger ook niet. Ik kan ook begrenzen met een potmeter en ik moet nog een agent tegen komen die er ook maar iets verstand van heeft. Genoeg over dit onderwerp. Idd zelfbouw leuk en aardig maar het moet niet gepromoot worden om fietsen te gaan opvoeren. Laatst was er landelijk ook al een artikel over dat mensen hun electrische fiets opvoeren en alle gevolgen ervan. Ik hoop dat ze hier streng op gaan controleren. |