![]() |
|
Challenge Fujin eerste generatie: risico - Afdrukversie +- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl) +-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html) +--- Forum: Open tweewielers (https://ligfietsers.nl/forum-5.html) +--- Topic: Challenge Fujin eerste generatie: risico (/thread-3848.html) |
Challenge Fujin eerste generatie: risico - EnriceV82 - 24-Jun-2026 Hoi beste ligfietsers, Ik heb contact met de verkoper van een Challenge fujin. Ik heb geen ervaring met ligfietsen, behalve één dag 15 jaar geleden toen ik voor mijn verjaardag een dagje ben gaan rijden op een Fujin wat me toen super bevallen is. Aangezien de prijs best laag is en ik mezelf wel eens een uitspatting wil gunnen leek deze fiets me wel iets. Met wat onderzoek ben ik erachter gekomen dat het een eerste generatie Fujin is en AI waarschuwt dat die haarscheurtje ontwikkelen rond de balhoofdbuis en in de liggende achtervork langs de lasnaad. Ik kan beide uiteraard checken bij aankoop, maar het is voor mij ook wel een behoorlijke reis om bij de verkoper te geraken. Is iemand die wat gevoel heeft voor hoe groot die problemen waren: ontwikkelt elke Fujin van die generatie vroeg of laat dit probleem, of is het iets wat maar een kleine groep trof? Sowieso is die fiets 20 jaar oud en hij ziet eruit alsof de eigenaar er behoorlijk mee gereden heeft, dus als het een veel voorkomend probleem is, ben ik geneigd me terug te trekken. (ik hoop dat dit mag: fotootje van de fiets waarover het gaat: Alle meningen worden gewaardeerd. Ik heb 27/6/2026 met de verkoper afgesproken. Hartelijk dank bij voorbaat! RE: Challenge Fujin eerste generatie: risico - datakneder - 24-Jun-2026 Ik heb hier in de schuur een gescheurd Fujin-frame liggen. Wat mij is verteld is dat dit vooral voorkomt bij geveerde achtervorken. Op jouw foto zie ik een geveerde achtervork. Ik ben niet zuinig met mijn Fujin omgesprongen, maar voor mij is de ervaring (n=1), dat hij uiteindelijk scheurt. RE: Challenge Fujin eerste generatie: risico - Roepers - 24-Jun-2026 Welkom op het forum! Je zegt dat alle meningen welkom zijn. Dus hier komt de mijne. De fiets is minimaal 25 jaar oud en alle garantie is al lang verlopen. Als er 4.000 km per jaar gemiddeld mee gereden is, dan heeft de fiets 100.000 km afgelegd. Er kunnen allerlei gebreken ontstaan. Daarom is de prijs ook zo laag. Deze fiets heeft het kennelijk al heel veel jaren zonder framebreuken goed gedaan, maar in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Tweewielligfietsen worden al heel lang heel weinig meer nieuw verkocht. Dat betekent dat de tweedehandsmarkt nu vooral bestaat uit echt oude fietsen. Het zou goed zijn als mensen overwogen om eens een nieuwe tweewielligfiets te kopen zodat het aanbod door producenten blijft en het mogelijk blijft om tweewielige ligfietsen van goede kwaliteit te blijven rijden. Deze opmerking is niet zozeer bedoeld voor de topicstarter hier, maar het is een stokpaardje van mij. Groet, Marco |