Vragen over een velomobiel - Afdrukversie +- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl) +-- Forum: Algemeen (https://ligfietsers.nl/forum-1.html) +--- Forum: Beginners (https://ligfietsers.nl/forum-4.html) +--- Topic: Vragen over een velomobiel (/thread-432.html) |
Vragen over een velomobiel - Plensnart - 12-Sep-2018 Beste mensen, Even voorstellen: Mijn naam is Lennart, 23 jaar oud en ik kom uit twente. Ik heb de afgelopen jaren regelmatig 15 km enkel gefietst oo een 'normale' fiets. Door een wijziging in mijn situatie moet ik nu 26 km enkel gaan fietsen(of mef de trein, maar daar heb ik een hekel aan) Dus ik heb mij verdiept in velomobielen. Ook omdat ik dan bij slecht weer droog over kan komen. Mijn oog is nu gevallen op een 26"inch quest, maar ik sta open voor andere opties. Omschrijving van mijn uiterlijk (=enigszins belanhrijk voor mijn vragen hieronder) Lengte: 1,78m Gewicht: 105kg Brede schouders Schoenmaat 45. Pas ik überhaupt in een velomobiel vroeg ik mij af? Is het verstandig om vanaf een normale fiets naar een velomobiel te gaan, of is het beter om eerst ervaring op te doen met ligfietsen. Hoe bevallen elektrisch ondersteunde velomobielen? Heeft iemand nog tips voor een mooie (2e handse) velomobiel. Welke velomobiel raden jullie mij aan als je kijkt naar mijn postuur? Vinden velonauten het vervelend om beginners in hun velomobiel te laten? Ik hoor graag van jullie, Mvg, Lennart RE: Vragen over een velomobiel - Niels van der Wal - 12-Sep-2018 Dag Lennart, Ik zou bijna zeggen: welkom bij de club :-) Omdat ik al sinds de jaren 80 op een ligfiets rijd en sinds 12 jaar in diverse velomobielen, zal ik tussen je regels door wat ervaringskennis tiepen: (12-Sep-2018, 03:06 AM)Plensnart schreef: Beste mensen, RE: Vragen over een velomobiel - Johan. - 12-Sep-2018 Dag Lennart, Welkom hier. Denk dat Niels het meeste wel al belicht heeft. Toch nog een kleine aanvulling van mij. Je schrijft dat je denkt met een vm droog over te komen. Ik denk dat je met een gewone (lig)fiets vaker droog overkomt dan in een vm. Tenminste mij kun je na iedere rit in de DF uitwringen, ongeacht het weer. Evengoed geef ik de voorkeur aan een vm als het weer slechter is. Ook al word je zelf nat van het zweet, doordat je lichaam beschermt is tegen de wind, heb ik er niet of nauwelijks last van. Ik rijd bijv rustig als het buiten vriest in een korte broek en met korte mouwen. Moet wel zeggen dat dit vooral voor de DF geldt die van onderen dicht is, voorheen met de Quest had ik het sneller koud vanwege de open voetengaten. Niels schrijft dat een vm 3 wielig is en dus stabiel is. Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Stilstaand is dat zeker het geval, maar in snel genomen bochten, heeft een driewieler de neiging te gaan kantelen. Het ene model heeft daar meer last van dan het andere (een Quest kantelt bijv sneller dan een Strada of DF). Ook heeft het zwaartepunt invloed. Een kleine rijder zit hoger in dezelfde vm dan een grote wat een hoger zwaartepunt geeft wat weer zorgt dat de fiets eerder wil kantelen. Voor een 2e hands vm zou ik vooral de advertenties op ligfiets.net in de gaten houden. Als laatste nog een tip: ga een keer een dagje proefrijden in Dronten bij Velomobiel.nl en Intercitybike, dan weet je al een heel stuk meer of vm-rijden wat voor je is en in welk model je je het prettigst voelt. Succes met je zoektocht. RE: Vragen over een velomobiel - Hoekie - 12-Sep-2018 (12-Sep-2018, 03:06 AM)Plensnart schreef: 2. Hoe bevallen elektrisch ondersteunde velomobielen? Hoi Lennart, Ik ben 4 maanden geleden begonnen. Ander postuur maar had veel dezelfde vragen. 1. Als prijs boven aan de prio lijst staat kom je al snel bij een Quest of een Mango (of een Allweder) uit. Die modellen zijn het langst op de markt zijn en daardoor duidelijk de goedkoopste. Een lijst van je prio's in volgorde van belangrijkheid zou veel helpen om je gerichte antwoorden te geven.. De tip hierboven om eens proef te rijden is een hele goede. In Dronten (bij Velomobiel enz) of Sinner in 'Groningen' of als je in het zuiden woont bij Fietser.be of Emvelomobiel.be bijvoorbeeld Om toch maar wat feedback te geven: ik ben 4 maanden geleden met een velomobiel begonnen. Vele maanden veel gelezen voordat ik de knoop doorhakte. Met een onbeperkt budget maar wel "waar voor mijn geld" kwam ik op een recente 2de hands Strada uit. Mocht de Strada niet bevallen dan zou ik niet veel verlies lijden bij weer verkopen. Door de vele nieuwe modellen is meer keuze gekomen. Een Strada is een meer allround velomobiel vergeleken met de meer racy velomobielen zoals bijvoorbeeld een Quest of DF. Kiezen voor meer allround of meer racy velomobiel is een duidelijke keuze die je zou moeten maken. Kan je maken door proef te rijden en/of veel ervaringen van anderen te lezen. En dat bevalt na die 4 maanden nog steeds erg goed. Ben zeer blij met die keuze. Al lonkt een Quattrovelo of DF ook al een beetje 2. Om mijn Strada multi inzetbaar te maken heb ik torsie gestuurde e-assist (Tongsheng) in laten inbouwen door Fietser.be. Op de trapas met freewheel. Reken daarvoor (als je het laat doen) op zo'n 1500 euro. Kan in iedere velomobiel maar hoe beter de wegligging des te beter. Torsie gestuurd is op basis van pedaaldruk met behoud van het 'fiets gevoel'. Dus niet op trapsnelheid gebaseerd. Da's meer ebiken. Het mooie is ook dat als de motor uit staat (of je laat de accu simpelweg thuis) je net zo kan fietsen als zonder motor. Bij toer/groepsritten rij ik zonder en merk ik niks van een nadeel. Multi inzetbaar: a. Bij kortere afstanden word ik niet vermoeid en kom zo goed als onbezweet aan. Als je wil kan je dus die 25 km 99% droog aankomen. Noch van het zweet noch van de regen. b. En wil je zweten dan kan dat ook. Dat ik in die 4 maanden ~8 kg ben afgevallen, spreekt wat mij betreft boekdelen. Door de vorm van een velomobiel gaat de al kleine accu heel lang mee. Al een keer meer dan 100km gefietst en de acculading was nog 80%. c. Nadelen van gewicht van een velomobiel bij optrekken en druk verkeer is weg. Als enige nadeel zie ik wat geluid bij tragere snelheden en dat torsie assist niet echt goedkoop is natuurlijk. Per saldo is de combo velomobiel + torsie assist geniaal. Iets wat me altijd zal bij blijven is de eerste keer de (korte) straat uit en mijn Strada tikte 40 aan. Serieus superman gevoel momentje. Als ook lekker toeren zonder motor aan puur op eigen kracht. Het kan allemaal anno 2018. RE: Vragen over een velomobiel - Plensnart - 13-Sep-2018 Bedankt voor jullie reacties zover! Ik ga een dezer dagen ee aantal velomobielen testen, ik houd jullie op de hoogte. RE: Vragen over een velomobiel - Plensnart - 13-Sep-2018 Ik ben vanmiddag even bij velomobiel geweest en heb daar een quest mogen rijden. Ik ben verkocht! Heb een rondje van 28km gereden en het was helemaal top. Nu even kijken of mijn werkgever een beetje wil sponsoren voor een reclameobject. RE: Vragen over een velomobiel - Johan. - 13-Sep-2018 Goed te horen RE: Vragen over een velomobiel - Wim -de roetsende - 13-Sep-2018 Geweldig, gewoon lekker gaan beginnen met het vm-rijden. RE: Vragen over een velomobiel - ZoefZoef - 13-Sep-2018 (13-Sep-2018, 06:17 PM)Plensnart schreef: Ik ben vanmiddag even bij velomobiel geweest en heb daar een quest mogen rijden. Ik ben verkocht! Heb een rondje van 28km gereden en het was helemaal top. Nu even kijken of mijn werkgever een beetje wil sponsoren voor een reclameobject. Of vragen of ie 'm zakelijk wilt aanschaffen, zodat jij 'm kan rijden. Kan ie de BTW aftrekken, reclame erop, zakelijk afschrijven en na afloop gunstig aan jou doorverkopen voor een hele mooie prijs. Tegenprestatie: een fitte, gemotiveerde werknemer Moeten alleen niet al je collega's erin willen rijden.. |