Nieuw model Trident Trikes Stowaway en upgrade kits - Afdrukversie +- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl) +-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html) +--- Forum: Trikes en Quads (https://ligfietsers.nl/forum-7.html) +--- Topic: Nieuw model Trident Trikes Stowaway en upgrade kits (/thread-539.html) |
Nieuw model Trident Trikes Stowaway en upgrade kits - Frank - 27-Jan-2019 Op verzoek van veel Stowaway trikers komt Trident Trikes met een nieuw model Stowaway. Deze heeft een 24" achterwiel in plaats van een 20". Voor Stowaway's van 4 jaar of jonger komt er ongeveer half maart een upgrade kit beschikbaar om het standaard 20" achterwiel te vervangen door een 24" of een 26". Upgrade kit komt inclusief wiel, spatbord en bagagedrager. Amerikaanse prijs zal ca. $ 339,= zijn. Nederlandse prijs nog niet precies bekend maar zou volgens Jouta rond de 400 euro liggen. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2308785632466600&set=gm.364056087753044&type=3&theater&ifg=1 RE: Nieuw model Trident Trikes Stowaway en upgrade kits - Lopopodium - 27-Jan-2019 Wat zou het voordeel zijn van een grotere achterwiel met kleine voorwielen, ten opzichte van drie kleine wielen? Ik zou ze dan liever alle drie groter zien. Al was het alleen maar om dezelfde bandenmaat te hebben en makkelijk onderling reservebinnenbanden te kunnen uitwisselen. RE: Nieuw model Trident Trikes Stowaway en upgrade kits - PietV* - 27-Jan-2019 (27-Jan-2019, 12:45 PM)Lopopodium schreef: Wat zou het voordeel zijn van een grotere achterwiel met kleine voorwielen, ten opzichte van drie kleine wielen? Een groter achterwiel geeft minder rolweerstand, is comfortabeler zonder achtervering, onderdelen voor de aandrijving zijn standaard en goedkoper, ruimere keuze aan soorten banden. Maar een groter achterwiel dan standaard in een trike monteren geeft in beperkte mate veranderingen. Het frontale oppervlak wordt groter, de zithoek wordt groter, de langshellingshoek of caster wordt kleiner. Mogelijk gaat de trike iets nerveuzer sturen. (27-Jan-2019, 12:45 PM)Lopopodium schreef: Ik zou ze dan liever alle drie groter zien. Al was het alleen maar om dezelfde bandenmaat te hebben en makkelijk onderling reservebinnenbanden te kunnen uitwisselen. Ook twee grotere voorwielen leveren meer luchtweerstand op, sturen minder flitsend, minder ruimte voor stuuruitslag, maken de trike zwaarder, maar rollen beter op zachte en rulle ondergrond. Mogelijk moeten de schijfremmen worden aangepast. Piet. RE: Nieuw model Trident Trikes Stowaway en upgrade kits - Frank - 27-Jan-2019 De "adapter" van Trident zou de geometrie van de trike gelijk houden. Maar dat zal uit de praktijk moeten blijken natuurlijk. Voor velen geeft een groter achterwiel meer een esthetisch voordeel: het oogt sneller Of het ook sneller is, daar zijn de meningen over verdeeld gezien de discussies over dit onderwerp op diverse fora en sites. En het feit dat je achter derailleur hoger zit en dus minder vuil zou vangen is ook voor velen een reden om een achterwiel groter dan 20" te kiezen / willen. Ik moet wel eerlijk dat ik nog nauwelijks last gehad heb van vuil in m'n achter derailleur, alleen een keer toen ik moest uitwijken in een berm met hoog gras. Maar daar had een ook een 28 inch achterwiel niks aan veranderd. RE: Nieuw model Trident Trikes Stowaway en upgrade kits - Wim -de roetsende - 27-Jan-2019 Het is mij tot nu toe al een aantal keren opgevallen dat bij een Trike met een 26" achterwiel er veel flex zit in/op de achterwielophanging. Als je achter zo'n trike fietst, dan zie je gewoon dat achterwiel bewegen in de bochten. Heb ik bij een 20" nog nooit gezien. Mijn vrouw heeft een Catrike Speed en die uitvoering heeft ook een groot achterwiel, maar toch is die 20"..........? RE: Nieuw model Trident Trikes Stowaway en upgrade kits - PietV* - 27-Jan-2019 Op de foto zijn de lichtmetalen adapters goed zichtbaar. Op de foto lijkt een 24 inch wiel in het frame gestoken. De as bevestiging is circa 2 inch naar achter verplaatst en maar 1 inch hoger. Daarmee wordt de zithoogte t.o.v. de trapas hoogte circa 1 inch kleiner. Het ideale verschil tussen zit-/brackethoogte zit tussen de +15 en +25 cm. De totale weerstand verandert dan nauwelijks. Onder de +15 steken de voeten, onderbenen uit onder het bovenlichaam. Boven de +25 de knieen en bovenbenen steeds meer boven het bovenlichaam. De mate van uitsteken boven het bovenlichaam is ook afhankelijk van de zithoek. De wat rustige "comfort" trikes hebben meestal een wat rechte zit en een gering verschil in zit- en brackethoogte. Dan komen de voeten dus meer onder het bovenlichaam uit. Voor een vlotte rijder maakt dat zeker uit. Alle kleine dingen die bijdragen aan het kleiner frontaal oppervlak is mooi meegenomen. |