ligfietsers.nl
Verlichte vlaggemast - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html)
+--- Forum: Accessoires & Onderdelen (https://ligfietsers.nl/forum-10.html)
+--- Topic: Verlichte vlaggemast (/thread-546.html)



Verlichte vlaggemast - Frank - 03-Feb-2019

Ik weet dat een vlag op een ligfiets tot verhitte discussies kan leiden, maar zelf heb ik er positieve ervaringen mee. Toch heb ik voor de donkere uurtjes (m'n favoriete fiets momenten) nog wat aanpassingen gemaakt.

Ik was al een tijdje aan het kijken voor een vlaggenmast met verlichting om in het donker nog wat beter op te vallen. Nu zijn fietsvlaggen met (led) verlichting niet zo gemakkelijk te verkrijgen hier dus ging ik op zoek naar andere opties. Zo kwam ik tijdens het googelen wat info tegen op de site van Any one can Bike. Hier wordt uitgelegd hoe je met EL-wire wat extra verlichting kan aanbrengen. Redelijk eenvoudig en je kunt je eigen vlaggenmast gebruiken. Dus op zoek naar EL-wire in rood en blauw (m'n vrouw wilde ook een verlichte mast, maar in de kleur van haar trike), en transparante krimpkous.

De EL-wire vond ik voor een schappelijke prijs bij Joni's winkel, ook in de gewenste kleuren. En de transparante krimpkous bij Elektronica-shop.nl.

[Afbeelding: IMG_20181227_171528-180x300.jpg][Afbeelding: IMG_20181227_171556-180x300.jpg]
Best wel geinig spul dat EL-wire!

Beide vlaggenmasten gewikkeld met dit leuke speeltje en het resultaat valt niet tegen moet ik zeggen:

[Afbeelding: IMG_20181228_043257_1-180x300.jpg][Afbeelding: IMG_20181228_043317-180x300.jpg][Afbeelding: IMG_20181228_064314-298x300.jpg][Afbeelding: IMG_20181228_063727-1024x614.jpg]

Niet zo helder als LED verlichting, maar alle beetjes helpen. En hier in het Zeeuws Vlaamse toch wel een blikvanger denk ik. In ieder geval bij de eerste rit bleek dat auto's flink afstand nemen, zeker bij het inhalen, en ik op kruispunten of bij oversteken veel vaker voorrang krijg. Zeker met de EL-wire in knipperstand. thumb
De toekomst zal leren of dat zo blijft natuurlijk. Huh  

Foto's met gsm gemaakt tijdens rit:

[Afbeelding: 49307595-588333291600196-1519925794330116096-n.jpg][Afbeelding: 49464873-588333328266859-1263847277068288000-n.jpg][Afbeelding: 49033029-588333311600194-4139331021361381376-n.jpg]


RE: Verlichte vlaggemast - Bart Verbeek - 13-Feb-2019

Gaaf idee! Ik zat ook al aan zoiets te denken. Hoe krijg je die spaken zo mooi verlicht?


RE: Verlichte vlaggemast - Frank - 13-Feb-2019

Dayzijn gewoon spaak reflectors.


RE: Verlichte vlaggemast - Roef Veerman - 15-Feb-2019

Nog een witte ertussen, dan heb je rood wit blauw :-D


RE: Verlichte vlaggemast - Frank - 15-Feb-2019

(15-Feb-2019, 10:27 AM)Roef Veerman schreef: Nog een witte ertussen, dan heb je rood wit blauw :-D

Misschien wel een idee voor m'n Streetlegal...
Maar voor de nederlandse vlag moeten ze dan wel horizontaal staan natuurlijk. Tongue


RE: Verlichte vlaggemast - PietV* - 16-Feb-2019

Schiet niet op de boodschapper. Maar "kermisverlichting" op fietsen is bij wet verboden. Artikel 35 lid 6 RVV 1990: Er mogen niet meer lichten worden gevoerd op een fiets, door de bestuurder daarvan of door een achter de bestuurder gezeten passagier dan de in het tweede tot en met vijfde lid genoemde lichten.
Laat je zien en laat je aan de wettelijk verlichting herkend worden.


RE: Verlichte vlaggemast - Frank - 16-Feb-2019

Ik schiet op geen enkele boodschapper. Wink
Maar liever opvallen in het verkeer dan overreden worden in het verkeer.
En zolang ik zelfs agenten zie bellen achter het stuur, heeft bovenstaande regel voor mij nul en generlei waarde.


RE: Verlichte vlaggemast - GertBr - 16-Feb-2019

In het donker langs de weg in de polder rijd ik met 4 achterlichten, 2 op de fiets, 1 achter op mijn helm en een breedtelicht. Ook om door op te vallen gezien te worden. Op het fietspad gaan er 2 uit.


RE: Verlichte vlaggemast - Frank - 16-Feb-2019

Zien en gezien worden is het belangrijkste.
En tot nu toe alleen nog maar complimenten gekregen voor de zichtbaarheid van de politie.


RE: Verlichte vlaggemast - PietV* - 17-Feb-2019

Niet alleen zien en gezien worden is belangrijk, maar ook herkend worden, zonder sterk de aandacht op je te vestiging. Te veel aandacht van de medeweggebruiker leidt tot meer risico. Daar waar je naar kijkt, rij je naar toe en dus op af.
Zichtbaarheid doe je met kleur en (retro)reflectie. Dat werkt 24 uur per dag. Vooral geelgroen. De grootste gevoeligheid van het menselijk oog ligt bij 555 nm (geelgroen) bij daglicht en bij 507 nm (blauwgroen) bij nacht.
Voor zien, gezien worden en herkend worden kun je meerdere lampen naast elkaar plaatsen. Als de lichtdoorlatende gedeelte breder is dan de tussenruimte wordt dat als één licht gezien. Je kunt zelf bepalen hoeveel lampen je erbij aan zet.

Simpel wit of geel licht naar voren en rood licht naar achteren. Maar retroflectie werkt effectiever. Wit aan de voorzijde, rood achter en amberkleurig aan de zijkant.

Rij je onder omstandigheden met veel hagen langs en bochten in de weg, dan biedt een LED toplicht tijdelijk uitkomst. Bij helder weer tot 9 km zichtbaar. Mag niet werkt wel.
http://www.arendbloem.nl/kwo/prod.php?id=2192