ligfietsers.nl
Voor de wintermaanden - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Algemeen (https://ligfietsers.nl/forum-1.html)
+--- Forum: Interessante sites en dealers (https://ligfietsers.nl/forum-12.html)
+--- Topic: Voor de wintermaanden (/thread-564.html)



Voor de wintermaanden - GertBr - 09-Mar-2019

Meteorologisch is hij net voorbij, maar als je vooruitdenkt aan een zinvolle training en besteding voor de komende winter:

https://freshgadgets.nl/een-uurtje-op-deze-fiets-geeft-je-huis-genoeg-stroom-voor-24-uur?utm_content=buffer37561&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer


RE: Voor de wintermaanden - ErikvanD - 09-Mar-2019

Dat is nu een mooi concept! Je wordt/blijft fit van en het levert energie Smile


RE: Voor de wintermaanden - Hoekie - 09-Mar-2019

(09-Mar-2019, 03:38 PM)ErikvanD schreef: Dat is nu een mooi concept! Je wordt/blijft fit van en het levert energie Smile

Inderdaad. Ware het niet dat indoor fietsen saai is. Wat voor extra's ik er ook tegenaan gooide (virtuele fietsprogramma's)
Ik heb het welgeteld 2x een half uur volgehouden.


RE: Voor de wintermaanden - Lopopodium - 09-Mar-2019

En een leuke film tegelijkertijd kijken?


RE: Voor de wintermaanden - Niels van der Wal - 09-Mar-2019

Je levert bij een prettig fietstochtje misschien een uur lang 100 watt. De meeste huizen gebruiken meer dan 100 watt per uur als je thuis bent.

En dan wil je noch douchen, doe je de verwarming aan en zet je koffie tussendoor.

Waarschijnlijk bespaar je meer als je een lekker rondje buiten gaat fietsen.

Niels, buitenluchten, van der Wal


RE: Voor de wintermaanden - ErikvanD - 09-Mar-2019

Daar hebben jullie allebei gelijk in! Ik heb ook een rollenbank gehad. Dat was er zo één waar je los op moet fietsen. Dus niet saai in zoverre dat je op moet letten dat je er niet af rijdt. Maar wel saai omdat het binnen is. Ook ik heb hem maar een paar keer gebruikt... fietsen doe je buiten! Kan ook smakelijk lachen om al die "seizoensopeningsritten" die de komende weken worden gereden, is het seizoen dan ooit gesloten geweest?  Confused

En je hebt ook gelijk Niels dat je nooit zoveel kunt opwekken als dat je nodig hebt. Maar het idee om de energie in ieder geval op te slaan en hergebruiken vind ik dan wel weer mooi.

Doet me ook denken aan een "fiets" die ik ooit op internet hen gezien waarbij je trapte om de accu bij/op te laden en waarbij de "fiets" met een motor werd voortbewogen. Dan vraag ik me ook af waar je mee bezig bent...


RE: Voor de wintermaanden - Niels van der Wal - 09-Mar-2019

 



En je hebt ook gelijk Niels dat je nooit zoveel kunt opwekken als dat je nodig hebt.


Het illustreert vooral hoeveel energie we gebruiken.

Morgen vroeg op,
50 km fietsen naar Utrecht,
Vanaf daar 40 km met de trein naar de klimaatmars.

Wat gebruikt de meeste energie?


Niels, relax, van der Wal


RE: Voor de wintermaanden - Roepers - 10-Mar-2019

Het is in ieder geval een mooi alternatief voor een standaard hometrainer. Een hometrainer heeft mij nooit aangesproken. Omdat je puur nutteloze arbeid verricht. Het zou mij al meer aanspreken als je met fietsenergie koffie zou kunnen zetten en dat kan met dit apparaat. Het deed mij ook denken. Overigens vraag ik mij wel af hoe duur dat apparaat zal zijn, hoe betaalbaar dat is voor de armsten en hoe lang je moet fietsen om de energieprijs onder de normale stroomprijs te krijgen.

Overigens deed het mij denken aan het boek Trapperkracht van James MacCullagh, dat ik als tiener uit de bieb leende en toen heel inspirerend vond.  Blijkbaar was ik toen al helemaal weg van fietsen.

Groeten,

Marco


RE: Voor de wintermaanden - Frank - 10-Mar-2019

Inderdaad leuk initiatief, maar zoals in het artikel vermeld waarschijnlijk meer iets voor de minder ontwikkelde landen.
Ben zelf ook nooit iemand voor een home trainer geweest. Verschillende keren geprobeerd, maar indoor fietsen trekt me niet. Ook niet met een installatie die stroom levert, tablet/pc/tv voor me snufferd of boek op het stuur. Wink

Als ik dan toch ga fietsen, dan wil ik ook de elementen voelen zoals wind, regen etc...


RE: Voor de wintermaanden - PietV* - 10-Mar-2019

Het nuttig rendement van een mens ligt tussen de 15 en 25%. Gemiddeld circa 20%. Erg laag dus. Als die persoon een liefhebber is van dierlijke eiwitten, dat is de milieubelasting erg hoog voor de energie die geleverd kan worden. Als je de opgewekte wisselstroom niet direct kunt aanwenden, dan gelijkrichten en opslaan in accu's en daarna weer vrijgeven. Allemaal omzettingen die extra verliezen opleveren. Hetzelfde geldt voor elektrisch ondersteunde fietsen. Ook erg milieubelastend t.o.v. van een efficientere tweewielige ligfiets of velomobiel. Een energiecentrale draait op vol vermogen een rendement van circa 65%. Als de restwarmte wordt aangewend voor stadsverwarming gaat het rendement naar meer dan 80%. En dat 24 uur per dag.