ligfietsers.nl
Vandaag ben ik niet blij omdat..... - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Algemeen (https://ligfietsers.nl/forum-1.html)
+--- Forum: Hangplek (https://ligfietsers.nl/forum-13.html)
+--- Topic: Vandaag ben ik niet blij omdat..... (/thread-734.html)



RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - Wim -de roetsende - 15-Nov-2023

(15-Nov-2023, 02:45 AM)365cycle schreef: Hier blij... Omdat ik pas vlak bij huis besloot weer eens voluit op te trekken. De ketting vloog door de fiets heen, maar nu heb ik dus maar 2km hoeven lopen Big Grin

Iets met de zwakste schakel  Big Grin


RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - Martin van Mourik - 16-Nov-2023

Mijn achtervelg is versleten. Nadat ik met bandenlichters een begin had gemaakt om de buitenband van mijn achtervelg af te halen zat er opeens een barst in de velg.

[Afbeelding: IMG-20231116-153626-barst-velg-800x600.jpg]


RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - TvWijk - 16-Nov-2023

Werd er op deze velg geremd?


RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - 365cycle - 16-Nov-2023

Grrr...

...ik moet een nieuwe cassette hebben voor de Bülk. Of de ketting of de cassette als eerste opgegeven heeft weet ik niet, maar beide zijn stuk.
Nu stoorde ik me sowieso al aan de Rotor 11-39, want naast dat ze idioot duur zijn is de vertanding: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-28-33-39

Die 39 is heerlijk met een 60T tandwiel vooraan; ik kan prima klimmen, vlot wegrijden vanuit stilstand en op 60-11 kan ik (in de zomer) comfortabel hele forse snelheden rijden. Op zich mag het kettingblad iets kleiner (een 57T zou eigenlijk ideaal zijn, als deze versleten is zal er dus wel een 56T komen), maar goed.
Nu rijd ik behoorlijk vaak zo rond de 44 km/h; voor een ontspannen ritje is de cadans dan nét te hoog op 60-17, maar behoorlijk te laag op 60-15.
Komt die zoektocht naar een cassette met een eerste tandwiel ergens in de 30 en een 11-12-13-14-15-16-17.

Als er iemand is die een partij kent die niet al te slap en licht uitgevoerde cassettes weet voor Shimano HG die zelf samen te stellen zijn én waar een 16T voor leverbaar is....  Heart


RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - Hardloper - 16-Nov-2023

(16-Nov-2023, 10:36 PM)365cycle schreef: Grrr...

...ik moet een nieuwe cassette hebben voor de Bülk. Of de ketting of de cassette als eerste opgegeven heeft weet ik niet, maar beide zijn stuk.
Nu stoorde ik me sowieso al aan de Rotor 11-39, want naast dat ze idioot duur zijn is de vertanding: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-28-33-39

Die 39 is heerlijk met een 60T tandwiel vooraan; ik kan prima klimmen, vlot wegrijden vanuit stilstand en op 60-11 kan ik (in de zomer) comfortabel hele forse snelheden rijden. Op zich mag het kettingblad iets kleiner (een 57T zou eigenlijk ideaal zijn, als deze versleten is zal er dus wel een 56T komen), maar goed.
Nu rijd ik behoorlijk vaak zo rond de 44 km/h; voor een ontspannen ritje is de cadans dan nét te hoog op 60-17, maar behoorlijk te laag op 60-15.
Komt die zoektocht naar een cassette met een eerste tandwiel ergens in de 30 en een 11-12-13-14-15-16-17.

Als er iemand is die een partij kent die niet al te slap en licht uitgevoerde cassettes weet voor Shimano HG die zelf samen te stellen zijn én waar een 16T voor leverbaar is....  Heart

https://www.mantel.com/shimano-hg500-cassette
[/url]11/25: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25
Waarbij je een 16 blad tussen plaatst en eentje in de 30 echter? Zodat je weer 12 speed hebt? Of gaat dat niet zo? 
Bodytype: Shimano Race HG 9-12 speed / SRAM MTB 9/10 speed

Ergens las ik dat je die cassette uit elkaar kan halen en opnieuw samenstellen.

[url=https://www.fiets.nl/reviews/fietsonderdelen/getest-wolftooth-slimme-cassette-tuning-voor-de-mtb/]Getest: Wolftooth, slimme cassette tuning voor de mtb | Fiets.nl - Race en MTB website

Zag dat die Wolftooth ook voor Shimano HG wat heeft.


RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - Tegelfanaat - 16-Nov-2023

alternatieve 12sp cassettes topic op het fietsforum.

Ik heb ook de Rotor 11-39 en vind 'm zo beroerd nog niet (afgezien van de prijs...), ben met name gecharmeerd van de oplopende vertanding vanaf 19. Maar ik zou graag een 12-39 zien met dan idd een 16t ipv de 11t.

Op de rechtop (randonneur) fiets heb ik een 11sp 14-34 Frankenstein cassette opgebouwd uit een Shimano junior cassette en wat losse tandwielen van Miche. Schakelt niet zo lekker als een standaard cassette waar de tandwielen allemaal op elkaar zijn afgesteld qua uitlijning.

On topic: niet blij want ik zie net dat één van de CCU voorbanden een hap uit de zijkant heeft waar de biba al een beetje doorheen puilt.


RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - 365cycle - 16-Nov-2023

Ik zou willen dat het zo logisch werkt Hardloper. Echter kunnen veel moderne cassettes niet meer uit elkaar, en ook zijn 12-speed cassettes even dik als 11-speed cassettes. Je raadt vast wel wat er dunner geworden is... Wink

De tip van Tegelfanaat is echter  Heart
Komt in de buurt!! Big Grin


RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - datakneder - 24-Nov-2023

Ik moet dit even van me af schrijven. Het gaat niet over ligfietsen, maar het zit me hoog. Ook wil ik dat niemand hierop reageert met een bericht, omdat het vast aanleiding geeft de verkiezingen van afgelopen week erbij te halen en daar gaat het niet om.

Ik ging net in de WAW boodschappen doen bij de plaatselijke kruidenier. Ik kwam aanrijden en er lag een persoon naast de ingang op de grond. Ze leek te slapen. Iedereen liep gewoon door. Ik zag dat de telefoon voor haar gezicht op de grond lag, gewoon voor het oprapen. Even nagedacht en toen geprobeerd contact te krijgen. Na, wat ik best ruw schudden vond, werd ze nog niet wakker. Ik bleek mijn telefoon niet bij te hebben en ben naar de eerste kassa gelopen om te vragen of ze 112 wilden bellen. Direct liep er een vrouw met me mee naar buiten die een nieuwe dimensie gaf aan iemand wakker schudden. Veel harder dan ik het deed en warempel kwam ze bij.

Het was een 28 jarig meisje (wat ik gothic zou noemen en mijn kinderen emo) die duizelig was geworden en op de grond terecht was gekomen en even buiten bewustzijn is geweest. De ambulance heeft haar meegenomen en ik hoop dat het goed met haar komt.

We hebben op dit forum regelmatig discussies over hoe we met onze medeweggebruikers (medemensen) omgaan. Het zit mij echt heel hoog dat de mensen in dit geval gewoon doorliepen de supermarkt in en uit zonder zich om haar te bekommeren.

Ik moest dit even kwijt en in plaats van te reageren hoop ik dat iedereen die dit leest even bij zichzelf nadenkt over hoe we met elkaar wensen om te gaan en de onverschilligheid ten aanzien van onze medemens.


RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - Hardloper - 24-Nov-2023

[Afbeelding: OIP.-SQeO9e8uK7g3QLniWtsEgHaFc?rs=1&pid=ImgDetMain]


RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - ZoefZoef - 25-Nov-2023

..omdat ik me behoorlijk klote voel Sad Denk dat ik een griepje heb opgelopen. Koude rillingen in bed, beetje hoofdpijn als ik loop.

Waardeloos, normaal ben ik echt nooit ziek en nu voel ik me al een dag behoorlijk belabberd Sad


RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - Frutsel - 25-Nov-2023

(25-Nov-2023, 07:39 AM)ZoefZoef schreef: ..omdat ik me behoorlijk klote voel Sad Denk dat ik een griepje heb opgelopen. Koude rillingen in bed, beetje hoofdpijn als ik loop.

Waardeloos, normaal ben ik echt nooit ziek en nu voel ik me al een dag behoorlijk belabberd Sad

Griep, verkoudheid, Corona, het kan allemaal momenteel.

Gewoon een week uitzieken, en niet forceren


RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - Lopopodium - 25-Nov-2023

(25-Nov-2023, 07:39 AM)ZoefZoef schreef: ..omdat ik me behoorlijk klote voel Sad Denk dat ik een griepje heb opgelopen. Koude rillingen in bed, beetje hoofdpijn als ik loop.

Misschien is het wel Covid-23, die zich momenteel waarschijnlijk vanuit noord-China aan het verspreiden is over de wereld...?


RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - ZoefZoef - 25-Nov-2023

Geen idee. Ben vannacht 2x nog even onder de douche gegaan. Nu net wakker en kennelijk goed geslapen afgelopen paar uur.Voel me nu redelijk oke gelukkig. Geen rillingen meer in ieder geval dus dat is positief.


RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - Fietsbennie - 25-Nov-2023

Beterschap Frutsel


RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - melle z - 25-Nov-2023

(25-Nov-2023, 01:57 PM)Lopopodium schreef: Misschien is het wel Covid-23, die zich momenteel waarschijnlijk vanuit noord-China aan het verspreiden is over de wereld...?
Hoe kom je aan die kennis?


RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - Lopopodium - 25-Nov-2023

Er schijnt 'iets' te heersen in noord-China wat betreft een besmettelijke ademhalingsaandoening die momenteel vooral kinderen treft. In bepaalde media komen al wat artikeltjes op (https://edition.cnn.com/2023/11/24/china/china-beijing-hospitals-surge-illnesses-children-intl-hnk/index.html of https://www.theguardian.com/world/2023/nov/23/china-respiratory-illness-spike-children-who), maar dat is het vooralsnog. Maar Covid-19 begon ook pas in december 2019 bij ons het nieuws langzaam te domineren. China is niet zo scheutig met de WHO netjes van informatie te voorzien, dus er is nog veel onduidelijk.


RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - Bob Hagendijk - 25-Nov-2023

(25-Nov-2023, 08:41 PM)Lopopodium schreef: Er schijnt 'iets' te heersen in noord-China wat betreft een besmettelijke ademhalingsaandoening die momenteel vooral kinderen treft. In bepaalde media komen al wat artikeltjes op (https://edition.cnn.com/2023/11/24/china/china-beijing-hospitals-surge-illnesses-children-intl-hnk/index.html of https://www.theguardian.com/world/2023/nov/23/china-respiratory-illness-spike-children-who), maar dat is het vooralsnog. Maar Covid-19 begon ook pas in december 2019 bij ons het nieuws langzaam te domineren. China is niet zo scheutig met de WHO netjes van informatie te voorzien, dus er is nog veel onduidelijk.
Dit was ergens afgelopen dagen ook gewoon bij de NOS te lezen...


RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - melle z - 25-Nov-2023

Ik lees in het stukje van The Guardian "It is just a relatively large seasonal surge, perhaps partly due to chance and partly because there’s a bit of ‘immunity debt’ from the lesser winter surges in the last three years”, wat iets heel anders is dan "Covid-23, die zich momenteel waarschijnlijk vanuit noord-China aan het verspreiden is over de wereld".


RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - Hardloper - 26-Nov-2023

Na mijn fietstochtje van de week. Ik probeer te drinken uit mijn vrij volle bidon en knijp iets te hard en heel de bidon spat uit elkaar en de inhoudt lag op de grond.


RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - Wim -de roetsende - 30-Nov-2023

Ik ben niet blij, omdat ik nu al anderhalve week iedere avond/nacht koorts heb gehad.

Afgelopen nacht voor het eerst niet meer.

's Ochtends heb ik geen koorts meer en overdag gaat het verder prima. Ik ben dus wel gewoon naar school geweest. Als ik niet ga, dan worden de kinderen namelijk verdeeld over de andere groepen of ze moeten naar huis. 

#lerarentekorten


Mijn fietssnelheid liep de afgelopen weken al terug van 35 naar 32 (CCU zie ook het bandendraadje), toen kwam de koorts en werd het 25 en vanavond kwam ik nog maar nauwelijks boven de 20km/u uit.

Volgens mij ben ik wel een beetje gesloopt door de koorts. Nu uitrusten tot maandagochtend.


RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - Tom Fekkes - 01-Dec-2023

Beste Wim,
Als je afgenomen snelheid het ergste is, komt dat met de tijd wel weer goed. Ik heb trouwens hetzelfde met koorts in ochtend.


RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - LigfietsWilsum - 01-Dec-2023

Beterschap gewenst Wim!


RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - 365cycle - 01-Dec-2023

Beterschap Wim!


RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - Lopopodium - 02-Dec-2023

(25-Sep-2023, 08:41 PM)Lopopodium schreef: Mijn baal is dat ik vermoed dat ik weer een framebreuk heb. Rond het balhoofd heb ik een horizontaal smal zigzaglijntje gezien van ongeveer 1 centimeter lang.

Het goede nieuws voor nu is dat het geen framebreuk is. Wel is de belasting van het frame op dat punt tot zijn tolerantiegrens, waardoor de lak door de frictie wel wat gebarsten is. Bij ACE heeft men de lak met een vijl weggescheurd om te kijken hoe het metaal eronder er uit ziet. En de las zelf lijkt in orde. Nu mis ik rond het balhoofd wel wat lak, maar dat is later handmatig nog te corrigeren met hopelijk niet al te zichtbaar verschil (ik heb een witte fiets).


RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - Bob Hagendijk - 04-Dec-2023

...ik vandaag voor de 3e keer dit jaar met pech langs de kant kwam te staan.

De eerste keer was in mei met deM-racer, toen was een bout van het crankstel dolgedraaid wat niet zomaar te repareren was dus linkertraparm kwam los. Gelukkig relatief dicht bij het werk/fietsenmaker (3km). Ca een week niet kunnen fietsen.

De tweede keer was ook et de M-racer, waarbij de ketting vastsloeg en het hele frame verboog. Gelukkig dichtbij huis, ca 2 km lopen. 4 weken zonder fiets tot ik een andere kocht.

Vandaag de laatste keer. Ik had al een draadje gepost (https://www.ligfietsers.nl/thread-1989.html) maar ik dacht dat het opgelost was. Niet dus... Ca 4 km van mijn werk verdraait mijn stuur bij wegrijden. Geprobeerd om de klemring aan te draaien, dolgedraaid. Niet te fietsen met een zwabberend stuur want hij zat helemaal los.

Dat ik moet lopen vind ik vervelend, maar is nog te doen. Ik ben er wel steeds bang voor dat zoiets mij overkomt als ik 50km van huis ben. En het doet de reputatie van de ligfiets ook niet veel goeds bij mijn collega's. Op de een of andere manier heb ik een gave waardoor ik fietsen koop met verborgen gebreken, die onderweg tevoorschijn komen en niet zomaar op te lossen zijn.


RE: Vandaag ben ik niet blij omdat..... - 365cycle - 04-Dec-2023

(04-Dec-2023, 04:11 PM)Bob Hagendijk schreef: ...ik vandaag voor de 3e keer dit jaar met pech langs de kant kwam te staan.

[...]

Vandaag de laatste keer.
Zeg dat nou niet, je moet nog bijna een maand Big Grin 

(04-Dec-2023, 04:11 PM)Bob Hagendijk schreef: Dat ik moet lopen vind ik vervelend, maar is nog te doen. Ik ben er wel steeds bang voor dat zoiets mij overkomt als ik 50km van huis ben. En het doet de reputatie van de ligfiets ook niet veel goeds bij mijn collega's. Op de een of andere manier heb ik een gave waardoor ik fietsen koop met verborgen gebreken, die onderweg tevoorschijn komen en niet zomaar op te lossen zijn.

Auto's gaan ook weleens stuk. Zeker met een tweedehandse auto die je van een particulier koopt weet je niet precies wat je in huis haalt. Zelf ben ik al ooit naar huis gereden met een auto die toen ik beter ging kijken toch echt een forse klus nodig had.
Ik zou het daar gewoon mee vergelijken. En ook voor de fiets heb je natuurlijk pechhulp.