ligfietsers.nl
Rotor Q-rings? - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Algemeen (https://ligfietsers.nl/forum-1.html)
+--- Forum: Beginners (https://ligfietsers.nl/forum-4.html)
+--- Topic: Rotor Q-rings? (/thread-872.html)

Pagina's: 1 2


Rotor Q-rings? - jellebakker83 - 14-Oct-2020

Vraagje:
Zijn Rotor Q-rings zinvol op een ligfiets? En zo ja, ga je dan wat sneller?
Mijn Challenge Chamsin heeft een triple voorblad (30-39-52), maar ik kan overwegen een double erop te zetten. Ik overweeg een midden tandwiel van 42 tanden te monteren (ik heb een 9-speed cassette en ik rij vaak in de 8 of 9, mijn voorderailleur werkt niet waarbij de ketting zelfs een keer is gebroken)

Het monteren wil ik laten doen eventueel bij Tempelman in Dronten (62 km van mijn huis en de dichtstbijzijnde), of weten jullie nog een ligfietsenwinkel in Noord Holland?


(EDIT: Ik postte deze vraag eerst in "Open Tweewielers" Maar deze topic leek mij wat beter geschikt voor deze post)


RE: Rotor Q-rings? - Burley1979 - 14-Oct-2020

Of je sneller gaat is relatief. Ik weet niet hoe snel je nu rijd.
Je moet opletten of je crank geschikt is voor q rings. De positie op een racefiets is anders dan op een ligfiets. Bij de modernere Shimano is er een asymmetrische 4x110 steek waardoor je het blad niet kan draaien.
Bij een oudere 5x130 of 5x110 kan dit wel.

Op een ligfiets geen ervaring maar rijd ermee op een racefiets. Je cadans gaat omhoog en het dode punt ga je sneller overheen. Ik gebruik het om te klimmen. Maar alles is persoonlijk, de één vind het iets de ander niks. 

Ik heb het wel overwogen op mijn raptobike maar ik ga liever voor een andere optie dan ovaal.


RE: Rotor Q-rings? - Lopopodium - 14-Oct-2020

(14-Oct-2020, 08:53 PM)jellebakker83 schreef: Het monteren wil ik laten doen eventueel bij Tempelman in Dronten (62 km van mijn huis en de dichtstbijzijnde), of weten jullie nog een ligfietsenwinkel in Noord Holland?

In Zaandam / Amsterdam zit nog een ligfietswinkel: https://www.ligfiets.net/company/39/ligfietswinkel-amsterdam.html

Weet alleen niet hoe actief hij daar nog is. Maar daar kan je vanzelf achterkomen.


RE: Rotor Q-rings? - PietV* - 15-Oct-2020

Na gewenning levert het meer kracht en vermogen op. Mits het ovale kettingwiel juist gemonteerd kan worden.
http://members.home.nl/vd.kraats/ligfiets/oval.html#Persoonlijke%20ervaringen


RE: Rotor Q-rings? - ErikvanD - 15-Oct-2020

Ik ga het ook eens proberen, ben er wel nieuwsgierig naar. Wil het eerst eens gaan proberen op een van mijn handbikes, vooral op de Quickie voel ik een duidelijk dood punt in mijn trapbeweging. Eens kijken of dat daarmee wat kan verminderen.


RE: Rotor Q-rings? - Wim -de roetsende - 15-Oct-2020

(15-Oct-2020, 01:12 AM)PietV* schreef: Na gewenning levert het meer kracht en vermogen op. Mits het ovale kettingwiel juist gemonteerd kan worden.
http://members.home.nl/vd.kraats/ligfiets/oval.html#Persoonlijke%20ervaringen

Het niet juist monteren van Ovalen is jaren geleden de doodsteek ervan geweest.
Ze werden toen zo verkeerd afgesteld dat je op het punt dat je de minste kracht kunt leveren juist de meeste kracht moest leveren (ketting lag dan op het 'grootste' gedeelte).

Veel wielrenners denken daardoor nog steeds dat het geen nut heeft om ovalen te monteren.

Ik heb ermee in de XS gereden. Ik vond het fijn fietsen, vooral heuvelop. In de DF heb ik ze niet en vreemd genoeg mis ik ze niet. Was ik zelf ook verbaasd over.


RE: Rotor Q-rings? - jellebakker83 - 15-Oct-2020

Dank voor je antwoord. Ik had ook emails gestuurd naar Elan en Tempelman, maar zij reageren niet op email. Mijn Chamsin heeft een 5x130 steek. Ik ben ook van plan een watt power meter erop te zetten (rotor heeft die ook, maar dan moet er ook een nieuwe trapas in). Mijn huidige voorbladen zijn aardig versleten en zijn toch binnenkort aan vervanging toe.
Mijn snelheid op de chamsin is nu rond 25 tot 27 km/h bij windkracht 4 tegen, normaal rond 32 tot 33 km/h en met wind mee boven 35 km/h.


RE: Rotor Q-rings? - Wim -de roetsende - 15-Oct-2020

Peter de Rond (what's in a name  Big Grin ) monteert ovalen in vm-en en ook bij open liggers.

Hij woont echter wel heel erg in het oosten van het land.


Dit is zijn website: https://velomobielservice.nl

Hij heeft ook een blog waar veel verhalen over de ovalen op staan: https://pdrond.blogspot.com



Hier staat mijn ervaring met/verhaal over de ovalen: https://roeifietsen.blogspot.com/2014/12/ovale-kettingbladen-de-eerste-indruk.html


RE: Rotor Q-rings? - jellebakker83 - 15-Oct-2020

(15-Oct-2020, 08:32 PM)Wim -de roetsende schreef: Peter de Rond (what's in a name  Big Grin ) monteert ovalen in vm-en en ook bij open liggers.

Hij woont echter wel heel erg in het oosten van het land.


Dit is zijn website: https://velomobielservice.nl

Hij heeft ook een blog waar veel verhalen over de ovalen op staan: https://pdrond.blogspot.com



Hier staat mijn ervaring met/verhaal over de ovalen: https://roeifietsen.blogspot.com/2014/12/ovale-kettingbladen-de-eerste-indruk.html

Dank je! 
Ik heb nu 170 mm cranks en een 130x5 spider en de voorbladen zijn 30-39-52 (maar ik zit ook te denken aan een 2-speed voorblad) Mijn voorderailleur werkt niet, dan vliegt de ketting eraf.

En wat voor power meter raden jullie mij aan? Ik zat te denken die van Rotor als ik toch q-rings wil gezien de positieve verhalen.

Maar het punt is dat ik ivm covid19 + mijn moeder's zwakke gezondheid niet zomaar met de trein op pad kan. Als ik q-rings wil laten monteren, dan moet ik dit bij Tempelman of ligfietswinkel Zaandam doen. Alleen de website van ligfietswinkel zaandam weigert toegang.


RE: Rotor Q-rings? - Wim -de roetsende - 15-Oct-2020

Gerrit Tempelman kan je beter bellen.

Mailtjes worden vaak niet beantwoord.

Hij is wel erg druk met het elektrisch maken van Trikes vertelde hij een paar maanden geleden toen ik bij hem was.


RE: Rotor Q-rings? - GertBr - 15-Oct-2020

(15-Oct-2020, 09:08 PM)jellebakker83 schreef: ....alleen de website van ligfietswinkel zaandam weigert toegang....

Ik vraag me af wat de status van deze winkel is. Las ergens dat de eigenaar een partner zoekt die de winkel ook een financiële injectie kan en wil geven. De website en de winkelvoorraad is al 2 jaar gelijk....


RE: Rotor Q-rings? - jellebakker83 - 15-Oct-2020

OK dank je, anders bel ik ze morgen. Ik had hun al eens gebeld voor een hoofdsteun van ICE trikes waar ik al 3 weken op aan het wachten ben.


RE: Rotor Q-rings? - Burley1979 - 16-Oct-2020

(15-Oct-2020, 09:08 PM)jellebakker83 schreef: Dank je! 
Ik heb nu 170 mm cranks en een 130x5 spider en de voorbladen zijn 30-39-52 (maar ik zit ook te denken aan een 2-speed voorblad) Mijn voorderailleur werkt niet, dan vliegt de ketting eraf.

En wat voor power meter raden jullie mij aan? Ik zat te denken die van Rotor als ik toch q-rings wil gezien de positieve verhalen.

Als je voorderrailleur eraf vliegt staan de limit schroefjes niet goed. Die kan je gewoon afstellen. Dat is niet heel moeilijk. Op YouTube vind je genoeg beschrijvingen en filmpjes.

Ik lees het vaker hier over een powermeter maar ben benieuwd wat je ermee wil doen of wat je ervan verwacht.

Wil je trainen op vermogen of alleen aflezen hoeveel watt je trapt.
Wat voor powermeter je wil hangt af van vooral jouw budget. Hou er ook rekening mee dat niet alle powermeters overweg kunnen met ovale tandwielen. 
Voor een powermeter van rotor kan je gewoon een passende bsa trapas monteren voor een 30 mm as.
Rotor powermeters gebruiken een losse spider en  kan je de spider ook los halen en kan je die per graad verstellen. 
Als je toch geld wil uitgeven zou dat mijn keuze zijn.  Maar zou dan toch eerst contact opnemen met rotor zelf of een verdeler.

Wat je zou kunnen doen is je crank eraf halen en opsturen naar Peter de rond, dat hij ze monteerd en daarna terug stuurt. 5x130 bladen kan je later ook gewoon halen bij webshops als mantel etc. Al moet je er wel rekening mee houden dan 5x130 er met verloop van tijd uitgaat. Meeste is 5x110 of 4x110.


RE: Rotor Q-rings? - 365cycle - 17-Oct-2020

Let even op met powermeters i.c.m. ovalen. Niet alle powermeters ondersteunen ze, en powermeters die niet goed afgesteld staan of ingeregeld zijn op waar ze aan hangen, gaan rare waarden geven. Ik heb al ooit eens een vrij windstil traject van 4km afgelegd met 62,6 km/h @ 130W. Zó efficient is die DF nou ook weer niet  Big Grin


RE: Rotor Q-rings? - Dirk D - 19-Oct-2020

Ik fiets net weer een kleine 2 maanden met Qrings op de M5 na anderhalf jaar zonder. Via Marktplaats heb ik 2 goede bladen op de kop getikt. In mijn Quest heb ik er ook jaren mee gefietst. Heb ze zelf gemonteerd en wil ze tzt nog wel even laten controleren bij Peter de Rond net als toen. Maar voor mijn gevoel klopt het aardig. Als ik kijk naar de gemiddelde snelheid van mijn ritten zie ik geen grote verschillen, deze ligt met mijn ritjes door met name de polders hier meestal tussen de 33 en 37 kmph.

Ik kan met de Qrings een veel fijnere kadans fietsen. Of het met een normale powermeter te combineren is weet ik niet. Met een power meter in de pedalen als de Garmin Vector kan natuurlijk altijd. Voordeel daarvan is dat je ze ook makkelijk kunt wisselen van fiets....

Groet Dirk


RE: Rotor Q-rings? - jellebakker83 - 19-Oct-2020

Goed dat je mij op de hoogte brengt van de q-rings icm power meter, ikzelf zat inderdaad ook te denken aan de Garmin Vector of de Vavero pedaal power meter. In eerste instantie overweeg ik de enkelvoudige omdat de dubbele aanzienlijk duurder zijn en meer bedoelt is voor profwielrenners. En ik will alleen weten hoeveel watt ik trap en zo kan ik (als het goed is) ook zien hoeveel Kj en Kcal ik verbruik.


RE: Rotor Q-rings? - PietV* - 19-Oct-2020

(19-Oct-2020, 11:57 AM)jellebakker83 schreef: In eerste instantie overweeg ik de enkelvoudige omdat de dubbele aanzienlijk duurder zijn en meer bedoelt is voor profwielrenners. En ik wil alleen weten hoeveel watt ik trap en zo kan ik (als het goed is) ook zien hoeveel Kj en Kcal ik verbruik.


Hoeveel Watt je kunt trappen is een leuk gegeven. Dat is namelijk wat je netto aan trapenergie kunt leveren. Het verbruik is minder interessant. 2/3 van je innamen aan voedsel gaat op aan je basaalstofwisseling. Je dagelijks verbruik in rust. Elke dag wordt tussen 1 en 2% van je spiercellen afgebroken tot aminozuren en gebruik voor nieuwe spiercellen. Delen van je longen worden 2 tot 3 weken oud. Levercellen 5 maanden oud, bloedcellen 4 maanden oud. Dan het verbruik van energie voor ventilatie, bloedsomloop en temperatuurhuishouding enz.

https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/basaalstofwisseling.aspx

Die overgebleven 1/3 energie uit voeding kan aangewend worden voor beweging. Belangrijk blijft hoe je die energie zodanig efficiënt inzet dat je netto resultaat op de trappers het hoogst is. Een optimale hartslag en ademfrequentie geven het hoogste netto resultaat. Hijgen en veel transpireren is verspilde energie, maar leveren wel een hoger verbruik op aan kJ of Kcal. Maar niet op de trappers.


RE: Rotor Q-rings? - Frutsel - 19-Oct-2020

(19-Oct-2020, 01:22 PM)PietV* schreef:
(19-Oct-2020, 11:57 AM)jellebakker83 schreef: In eerste instantie overweeg ik de enkelvoudige omdat de dubbele aanzienlijk duurder zijn en meer bedoelt is voor profwielrenners. En ik wil alleen weten hoeveel watt ik trap en zo kan ik (als het goed is) ook zien hoeveel Kj en Kcal ik verbruik.


Hoeveel Watt je kunt trappen is een leuk gegeven. Dat is namelijk wat je netto aan trapenergie kunt leveren. Het verbruik is minder interessant. 2/3 van je innamen aan voedsel gaat op aan je basaalstofwisseling. Je dagelijks verbruik in rust. Elke dag wordt tussen 1 en 2% van je spiercellen afgebroken tot aminozuren en gebruik voor nieuwe spiercellen. Delen van je longen worden 2 tot 3 weken oud. Levercellen 5 maanden oud, bloedcellen 4 maanden oud. Dan het verbruik van energie voor ventilatie, bloedsomloop en temperatuurhuishouding enz.

https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/basaalstofwisseling.aspx

Die overgebleven 1/3 energie uit voeding kan aangewend worden voor beweging. Belangrijk blijft hoe je die energie zodanig efficiënt inzet dat je netto resultaat op de trappers het hoogst is. Een optimale hartslag en ademfrequentie geven het hoogste netto resultaat. Hijgen en veel transpireren is verspilde energie, maar leveren wel een hoger verbruik op aan kJ of Kcal. Maar niet op de trappers.

Transpireren is een reactie van je lichaam om je temperatuur te regelen. Dat is dus zeker geen verspilde energie. Daarnaast is dat iets wat je niet bewust kunt beheersen, dus heeft het geen zin om daar iets over te zeggen bij je energieverbruik.
Hijgen is niet zo'n probleem (mits het geen hyperventileren wordt), maar je ademhaling reguleren kan ook maar tot op zekere hoogte. Door de extreme vraag naar zuurstiof ga je sneller en/of dieper ademhalen. Hierdoor adem je ook meer koolzuurgas uit, wat uiteindelijk de zuurgraad van je bloed verstoord.

Wanneer je meer getraint raakt, wordt je ademhaling ook rustiger tijdens inspanning.


RE: Rotor Q-rings? - PietV* - 20-Oct-2020

(19-Oct-2020, 11:41 PM)Frutsel schreef: Transpireren is een reactie van je lichaam om je temperatuur te regelen. Dat is dus zeker geen verspilde energie. Daarnaast is dat iets wat je niet bewust kunt beheersen, dus heeft het geen zin om daar iets over te zeggen bij je energieverbruik.
Hijgen is niet zo'n probleem (mits het geen hyperventileren wordt), maar je ademhaling reguleren kan ook maar tot op zekere hoogte. Door de extreme vraag naar zuurstof ga je sneller en/of dieper ademhalen. Hierdoor adem je ook meer koolzuurgas uit, wat uiteindelijk de zuurgraad van je bloed verstoord.

Het is off topic, maar toch.
Ik schreef dat veel transpireren een uiting is van verspilde energie. Dus meer zweten dan voor koeling noodzakelijk is. Dat hangt vaak samen met hijgen. Dus te veel transpireren is te voorkomen.
Hijgen is geen probleem, maar wel verspilde energie. Je ademhaling onder controle houden kan altijd. Tenzij je een stresskip bent. Wink
Dat bij inspanning de vraag naar zuurstof toeneemt betekent niet dat je met gaan hijgen. Je slagaderlijk bloed is vrijwel altijd verzadigd met zuurstof. Hijgen werkt negatief omdat je koolzuurniveau te laag wordt in het aderlijk bloed en de gladde spieren in je darmen, bloedvaten en luchtwegen sterk vernauwen, om de pH waarde op peil te houden. Ook die openstaande bloedvaten onder je huid voor je koeling. Bovendien belemmer je de afgifte van zuurstof aan de meest werkende spieren, een negatief  Bohr-effect, en verspil je nog meer energie aan extra ademhaling en hartslag, wat tot gevolg heeft dat je gaat zweten als een otter.
Dat je dieper gaat ademhalen is een feit, maar sneller dan 12 teugen per minuut is onnodig. Smile


RE: Rotor Q-rings? - jellebakker83 - 26-Jan-2021

Weer ontopic: Ik ga mijn Chamsin binnenkort naar Tempelman brengen omdat de voorderailleur beschadigd is na omwaaien. Omdat de voorderailleur en voorbladen toch vervangen moeten worden zit ik toch te denken om Q-rings te plaatsen. Maar er zijn veel verschillende modellen en uitvoeringen en ik weet niet echt welke ik moet hebben. Qua tandwielverhoudingen denk ik aan een 39-53 bij 2 voorbladen of 30-39-53 bij 3 voorbladen, cranklengte moet 155 of 160 zijn (ik heb vrij korte benen, BB is 75 cm). Het moet een uitvoering zijn waarbij de q-rings gedraaid kunnen worden om het dode punt op de goede plaats te zetten. Ik hoef geen power meter.


RE: Rotor Q-rings? - PietV* - 26-Jan-2021

Ovale kettingbladen zijn in het algemeen gefabriceerd voor racefietsen. Dat heeft te maken met de stand van de hoek van de cranks met het punt waar de ketting op het ovale blad aangrijpt. Niet alle ovale kettingbladen zijn geschikt voor ligfietsen. Onjuist monteren werkt averechts.
Peter de Rond weet daar veel van en heeft veel ervaring met het juist monteren. Hij verkoopt 5 gaats bladen van Rotor.
https://velomobielservice.nl/prijslijst/


RE: Rotor Q-rings? - 365cycle - 26-Jan-2021

Hoe is er eigenlijk een topic over ovale bladen zonder dat Peter Ovaal ehh ik bedoel de Rond aan het meebabbelen is? Big Grin 

Ik kan 'm niet taggen op dit forum, maar ben wel benieuwd of hij een berichtje krijgt als hij gequote wordt in een topic, en dat ga ik  bij deze dus maar even testen >> 

(18-Jan-2021, 06:26 PM)Peter de Rond schreef: Cool



RE: Rotor Q-rings? - Peter de Rond - 26-Jan-2021

Ik ben sinds kort aanwezig op dit forum, sinds eind 2020. Dat verklaart denk ik een hoop, tja mijn bijnaam heb ik te danken aan het monteren van Ovale tandwielbladen van Rotor op ligfietsen, omdat in 2015 ik in aanraking kwam met ovale bladen, en ik zag dat er veel geknutseld werd tijdens het monteren.
Doordat er vele ligfietsers in Lattrop kwamen om dit te monteren, kreeg ik een bijnaam, de Rond, werd Ovaal.
Ik zag als waardering van mijn inzet.
Rotor heeft over 360gr montage gaten voor 5 gats cranks, zowel voor 110 als 130bcd.
Ze zijn gemerkt voor montage op een racefiets, er zijn 3 punten belangrijk waar je langs moet werken die belangrijk om een juiste montage te krijgen, doe je dat niet, koop ze alstublieft niet, gaat het tegen je werken en krijgt het principe de schuld.

Jammer genoeg produceert Rotor de 130bcd uitvoering niet meer, ik heb er nog een paar stel liggen, en dan zijn ze definitief op.
Heb je een compact trapstel, dan is het alleen derailleur wat hoger zetten, heb je een trippel dan moet de derailleur zelf ook aangepast worden anders heb je niet genoeg bereik. Afstelling komt redelijk precies daarom zitten er een oneven aantal montage gaten in het blad, waardoor je met een halve slag draaien van het blad, net even eerder je krachtpunt bereikt, of net even wat later, afhankelijk van de gebruiker, en een vind dit prettig, de ander dat.

Op mijn blogspot kun je verhalen lezen van gebruikers, en ik heb niet een slechte reactie gehad in de jaren. Ook wel tegen mensen gezegd, vertrouw je het niet, ik monteer ze, bevalt het niet, breng je rekening en bladen terug, nooit gebeurt, rekening werd altijd betaald.
Saluut


RE: Rotor Q-rings? - Pmlucas - 26-Jan-2021

(14-Oct-2020, 08:53 PM)jellebakker83 schreef: Vraagje:
Zijn Rotor Q-rings zinvol op een ligfiets? En zo ja, ga je dan wat sneller?
Mijn Challenge Chamsin heeft een triple voorblad (30-39-52), maar ik kan overwegen een double erop te zetten. Ik overweeg een midden tandwiel van 42 tanden te monteren (ik heb een 9-speed cassette en ik rij vaak in de 8 of 9, mijn voorderailleur werkt niet waarbij de ketting zelfs een keer is gebroken)

Het monteren wil ik laten doen eventueel bij Tempelman in Dronten (62 km van mijn huis en de dichtstbijzijnde), of weten jullie nog een ligfietsenwinkel in Noord Holland?


(EDIT: Ik postte deze vraag eerst in "Open Tweewielers" Maar deze topic leek mij wat beter geschikt voor deze post)


Gemiddeld iets sneller als je vaak afremt en accelereert. 
Minder vermoeid en prettiger, met wellicht langer uithoudingsvermogen, maar niet perse met een hoger topsnelheid. 

De direct mount bladen van nieuwe crankstellen van rotor kunnen gelukkig ook 360 graden gedraaid worden, zoals anderen hebben opgemerkt zijn de 110 en 130 bladen niet meer in productie. 
De nieuwe crank + bladsysteem is dus ook wel correct voor de ligfiets te orienteren. 

Ik heb de ligfiets gebruiksaanwijzing geschreven voor Q-Rings (werkte toendetijd bij rotor). Het kan weleens ingewikkeld zijn als je er minder ervaring mee hebt. 


RE: Rotor Q-rings? - Peter de Rond - 26-Jan-2021

Hallo Jelle, ik wil je wel helpen met juiste montage, alleen ben ik niet de dichtsbijzijnde voor je, maar wel met de meeste ervaring.
Ovale bladen geven 4% meer vermogen op het achterwiel, en 9% minder melkzuur in de spieren, al met al kun je dus sneller rijden met dezelfde inspanning, of met dezelfde snelheid minder inspanning, net waar je voor kiest.
Als ik zo lees dat je met voor 42 tands vaak achter in de 8ste of 9de versnelling fiets, raad ik je aan om een trippel te nemen, 53, 42, 30 zodat je meer variatie/mogelijkheden hebt, want met 42 alleen als grootste zit je al aan je top, en kun je niet bijschakelen, als het lekker gaat.
Indien nodig, hoor ik het graag.


RE: Rotor Q-rings? - Pmlucas - 27-Jan-2021

even een bijkomend stukje info... niet om moeilijk te zijn maar de volledig plaatje van de genoemde cijfers te geven.
(ook niet als zeikert - ik heb Q-Rings of Rotor System cranks op elke van mijn fietsen, dus ik ben voor ovale bladen!)

+4% vermogen op kortduring max inspanning anerobisch (korte) sprints. 
Niet 4% op het aerobisch inspanning of vermogen.

-9% verzuring aan het eind van trapsgewijs verhogend inspanning van aerobisch tot anerobisch, in herhaalde intervals. 
Niet op aerobisch (melkzuur komt vooral als de spieren hypoxisch werken, het is de afvalproduct van omzetting van opgeslagen chemisch in energie zonder zuurstof, dwz bij onvoldoende zuurstoftoevoer, dus dit is van minder belang bij aerobisch fietsen).

Wat doorgaans ervaren wordt is minder vemoeieing en een soepeler dus energieefficienter trapslag (minder acceleratie/deceleratie door hoge min koppel en lagere max koppel tijdens het trappen, waardoor conceptueel minder cal energie per km). Ook bij hoge inspanning een langere uithoudingsvermogen (muurtje op of grote brug over). Deze ervaringen kunnen ook evt door een natuurlijker activatiepatroon van de spieren komen, stelden de onderzoekers. Als ik het me goed herinner. 

Afhankelijk van de freewheel die je hebt kan je ook een 11 of 12 speed derailleur en groepset installeren en wel de klene versnellingstrappen houden met overgang naar een 2x ipv 3x crank. Zeker te doen als je nu 3x9 rijdt, mar kan kostbaar worden. Met een MTB 3x of 2x 11s achterderailleur kan je vaak een grotere buitenblad plaatsen en een kliner binnenblad dan met een road derailleur omdat die een grotere max tandwielvariatie aankan. De voorverailleur aarzelt weliswaar iets meer bij het schakelen, maar op een van mijn fietsen heb ik 36 binnen 55 buiten, met een 11-23 cassette en het schakelen gaat prima.  36/11 = 3.27 omwentelingen bij hoogste verzet kleine blad, 55/23 = 2.39 omwentelingen vij kleinst verzet buitenblad    -> dus er is nog ruim veel overlap, bij 16 tanden op 55 heb je pas weer dezlevde verzet.  

Omdat een ligfietsketting zo lang is hebben wij geen last van "crossover". Je kan dus mogelijk met een dubbel wel een groot bereik met weinig overlap behalen - maar bij schakelen van klein naar voorblad is een correctie op de cassette wel nodig (een paar tanden omhoog of omlaag). Nadelig maar daar wen je snel aan.