Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pedaal tik
#1
Mijn probleem:

Ik heb 2 stel spd (mountainbike) pedalen en 1 stel spd-sl (wat we vroeger “Look” noemden) pedalen met de bijbehorende schoenen. De spd pedalen geven een kraak/tik bij elke omwenteling. Ik dacht eerst dat het in het lager zat, daarom een tweede set gekocht die het zelfde probleem geven, hoe los of strak ik de afstelling ook zet. Ook het monteren van nieuwe schoenplaatjes heeft niet geholpen. En het fietsen met mijn oude schoenen lost ook niets op. Wat wel helpt is het rijden met veel kracht op de pedalen. Dan is de tik verdwenen. Maar ronddraaien op souplesse brengt het ritmische tikje direct terug.

Wat helemaal geholpen heeft is het monteren van de spd-sl pedalen en het fietsen met de “raceschoenen” Dan hoor ik alleen de ketting die door de achterderailleur loopt. Deze schoenen lopen alleen zo slecht.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Kan het zijn dat de pedalen niet goed passen in de crank? De draad in de crank versleten? Dan zouden ze een beetje kunnen "kantelen" en zo de tik veroorzaken.
Probeer ze anders eens te monteren met een beetje teflon tape, wie weet helpt dat.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Heel vreemd!
Als de draad in de cranck de oorzaak zou zijn zou je verwachten dat de spd-sl pedalen dezelfde tik zouden laten horen.
Wellicht de schoenplaatjes heel licht invetten? Als ik het me goed herinner zijn de sl plaatjes van kunststof, dat tikt minder snel.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Ik kwam onderstaande reacties tegen oh het forum van de Fietsersbond op een soort gelijke vraag als de mijne:

....Ik kan drie mogelijke oorzaken bedenken:
-Je fiets nogal stampend. Daardoor krijgt het lager elke keer een klap.
-Je zet je voeten op de buitenkant van het pedaal waardoor alleen het buitenste lager belast wordt. (je kunt pedaalverlengers monteren om de pedalen verder naar buiten te brengen).
-Je schrijft dat je regelmatig smeert. Pedalen kun je alleen smeren door ze open te maken en er dan lagervet in te doen. Als je er iets inspuit werkt dat averechts. Je lost dan het vet op....
 
En:

....In aanvulling op @TestKees merk ik op dat meer en meer pedalen (ook click pedalen van Shimano) alleen nog aan de binnenkant (kant van de crank) een kogellager hebben. Het buitenste lager is dan een glijlager. Dus twee metalen oppervlakken met een portie lagervet. Ik kan niet bedenken hoe dit de beschreven slijtage heeft veroorzaakt, maar wou het toch even melden. Een ongewenste ontwikkeling naar mijn mening, overigens....

Ik heb mijn plaatjes wel zover mogelijk naar de binnenzijde van de schoen gemonteerd. Daardoor wordt de kracht op het pedaal wel meer naar de buitenzijde overgebracht.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Volgens mij is het binnenste een glijlager en de buitenste een kogellagertje.
Maar die pedalen blijven heeeeeeeeel lang prima geluidloos draaien in weer (ook pekel) en wind. Maar inderdaad, na aankoop meteen openmaken en helemaal volstoppen met kogellagervet.

Maar een “tik” kan ook ergens anders vandaan komen, stuurpen maar ook de trapas kan de oorzaak zijn.

(maar dat geldt voor alle pedalen, wat mij al heel lang verbaasd is dat lagers van naven en pedalen altijd te strak zijn afgesteld)
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Maar een “tik” kan ook ergens anders vandaan komen, stuurpen maar ook de trapas kan de oorzaak zijn.



Omdat het inderdaad van wat anders kan komen: Komt een stukje van je schoen tegen de crank, of is het het plastic topje van je veter wat tegen de crank aantikt?

Niels, tikkertje, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Trapas (of crank) kan in de loop der tijd toch iets los zijn gekomen. Zeker in een aluminium frame klinkt het dan goed door.
Trapas eruit, schroefdraad schoonmaken, invetten (kogellagervet is al prima) en weer in elkaar draaien.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(21-Aug-2020, 12:36 PM)Niels van der Wal schreef: Omdat het inderdaad van wat anders kan komen: Komt een stukje van je schoen tegen de crank

Dat klinkt bij mij altijd als een vogeltje. Ik hoor dan een hoog geluidje, en dat is precies hetzelfde als een twieteltje die ergens in een boom of struik aan het kwetteren is. Ik moet dan altijd even goed luisteren of het van ergens om mij heen komt of daadwerkelijk vanuit de richting van mijn schoen. Altijd lastig om het verschil te horen. Meestal verplaats ik toch maar even mijn voet, en dan is het geluid meestal wel weer weg.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Ik had bij de Roeifiets ook een keer last van zo'n 'vogeltje'.

Bleek het lager in mijn voorwiel te zijn. Na het vervangen was het geluid weg.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#10
(21-Aug-2020, 12:36 PM)Niels van der Wal schreef: ...omdat het inderdaad van wat anders kan komen...

Ik heb alle in mijn ogen mogelijke oorzaken nagelopen: natrekken van alle bouten in de voortrein van de fiets, het raken van de schoen van onderdelen, het zitten van de tik in de schoen...

Ik constateer dat:
—ik de zelfde tik hoor bij gebruik van verschillende schoenen;
—de tik tijdelijk verdwijnt bij het iets veranderen van de stand van de schoen tov het pedaal (na een tijdje komt de schoen terug omdat deze stand onnatuurlijk is);
—de tik weg is bij continu met kracht fietsen;
—de tik weg is bij een trekkende ipv een duwende beweging.

Op dit moment denk ik, gezien de bijdrage in het forum van de Fietsersbond, dat ik door de binnenwaartse plaatsing van mijn schoenplaatjes de pedalen teveel aan de buitenzijde heb belast, waardoor er een ongelijkmatige slijtage is opgetreden. Om de juistheid van deze veronderstelling te achterhalen, zal ik (weer) nieuwe trappers moeten aanschaffen en daarnaast mijn schoenplaatjes meer in het midden van mijn schoenen moeten plaatsen. Of (voorlopig) blijven fietsen met de spd-sl pedalen en bijbehorende schoenen. Deze schoenen zijn van zeer goede kwaliteit maar lopen zeer ongemakkelijk van de fiets naar de koffie met appeltaart.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Ik heb ook jaren met raceschoenen gereden en had een extra hakje onder de hak bevestigd, daardoor kon ik goed met deze schoenen lopen.

Dat hakje onder de schoen kun je ook door een goede schoenmaker laten doen.


Oh ja, dit helpt uiteraard niet tegen die tik  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#12
Big Grin 
Nee, maar het is wel een goede tip :-D
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Als ik weet dat ik hele stukken moet lopen neem ik altijd een paar sandalen mee
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#14
(21-Aug-2020, 10:56 PM)GertBr schreef: Op dit moment denk ik, gezien de bijdrage in het forum van de Fietsersbond, dat ik door de binnenwaartse plaatsing van mijn schoenplaatjes de pedalen teveel aan de buitenzijde heb belast, waardoor er een ongelijkmatige slijtage is opgetreden. Om de juistheid van deze veronderstelling te achterhalen, zal ik (weer) nieuwe trappers moeten aanschaffen en daarnaast mijn schoenplaatjes meer in het midden van mijn schoenen moeten plaatsen.
Om de Q factor zo klein mogelijk te houden en efficiënter op de pedalen te trappen plaats ik de schoenplaatjes zoveel mogelijk buiten, zonder dat de schoenen de cranks kunnen raken.
De Q factor is afgeleid van het Engelse woord Quack of eendengang of wijdbeens.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Q-waarde_(fiets)

(21-Aug-2020, 10:56 PM)GertBr schreef: Of (voorlopig) blijven fietsen met de spd-sl pedalen en bijbehorende schoenen. Deze schoenen zijn van zeer goede kwaliteit maar lopen zeer ongemakkelijk van de fiets naar de koffie met appeltaart.
Ik loop zelf weinig tijdens lange fietstochten. Koffie en appeltaart lust ik niet. Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Mijn oplossing om te kunnen lopen met fietsschoenen is kiezen voor de MTB-schoenen, die hebben voldoende profiel zodat het plaatje de grond net niet raakt (als grond vlak is), maar een steentje, oneffenheid, oid en je hoort het metaal wel op de grond komen, maar loopt verder prima. En sinds kort ook fietssandalen (merk Shimano) en daar kan je ook redelijk normaal mee lopen met de plaatjes erop.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Uitwijken naar time xc 2 of 4 pedalen. Die zijn niet duur en de bouw kwaliteit is een stuk beter dan de goedkope Shimano SPD pedalen. Daar is de afdichting en kwaliteit. An de lagers wat aan de mindere kant.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Door de plaatjes onder de schoenen zover als mogelijk naar binnen te zetten, is het probleem opgelost. Ik hoor de tik niet meer. De lagers zijn door de scheve druk aan de buitenzijde blijkbaar toch niet helemaal stukgedraaid.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Ik zou persoonlijk toch uitkijken met het verdraaien van je wchoenplaatjes. Je krijgt ook een andere belasting onder je voet.
Dit kan evt een blessure veroorzaken en dat kan onder een voet lang duren voor dat weer genezen is.
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Het is niet echt verdraaien maar verschuiven, van buiten naar binnen. Voeten “staan” nu wat dichter bij elkaar in dezelfde stand.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM
De Waterlandse Liggers
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM
Hase pino verbouwing
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM
KIWA track en trace systeem
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM
KIWA track en trace systeem
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM