Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stayeren
#1
Een van de de voordelen van de toename van elektrische fietsen is dat ze je af en toe inhalen. Dat had ik vandaag ook, na een afslag in ten Post haalde mij ineens een elektrische fiets in. Geen speed-pedelec, maar een gewone. Ik zette even aan en kwam weer bij hem. Hij bleek ongeveer 25 km/h te rijden tegen de wind in. Dat kwam mij goed uit. Zo schoot ik lekker op en hoefde toch niet veel werk te verzetten. Ik dacht dat na Ten Boer wij wel weer afscheid van elkaar zouden nemen maar wat bleek, mijn gangmaker ging ook richting Groningen. Dat was mooi. Maar geleidelijk aan begon mijn gangmaker minder gang te maken en zakte zijn snelheid terug naar 21 km a 20 km/h. Hij zou mij toch niet ingehaald hebben om mij een poepje te laten ruiken? En had hij er niet op gerkend dat ik hem aan zou kunnen klampen? Maar hij had toch elektrische ondersteuning? Dat is vals spelen? Maar lekker achter aan stayeren is dat ook.  Enfin, Het was mij net wat te langzaam en ik heb hem maar ingehaald. Ik groette hem en hij begroette mij enigszins besmuikt terug.
Kortom leve de elektrische ondersteuning, ook voor fietsen zonder accu!

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Liet 'ie zich niet inzakken om jou te forceren op kop te komen? Ik vind het altijd vervelend als iemand echt in mijn wiel gaat zitten (of andersom). Proberen uit het wiel te rijden lukt soms, maar meestal ook niet echt. Dan maar even de benen stil om te kijken of ik voorbij word gesneld. Dan gebruik ik de fietser weer als haas door er enige tientallen meters achter te fietsen.

Soms halen racefietsers mij ook in. Lijkt het alsof ze even extra hebben aangezet om mij in te halen. Maar dan later toch een beetje inzakken. Ik blijf altijd goed doortrappen, de kruissnelheid die ik fiets kan ik uren volhouden. Vaak haal ik ze op een gegeven moment wel weer in. Is stiekem ook altijd leuk. Maar goed, er zijn ook racefietsers die een semi-professionele snelheid hebben. Die kan ik niet bijhouden. Zit me altijd wel af te vragen hoe lang ze dat vol zouden houden.

Uitgezonderd die pedelecs haal ik alle reguliere electriche fietsen in, trouwens. Alleen een viaduct op zijn ze even in het voordeel, maar dat voordeel is meteen volledig weg zodra het weer naar beneden gaat.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
De accu was zeker leeg? lol
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Ik moet ook wel zeggen dat ik mij schuldig voelde.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
(09-Oct-2020, 06:47 PM)Lopopodium schreef:  Maar goed, er zijn ook racefietsers die een semi-professionele snelheid hebben. Die kan ik niet bijhouden. Zit me altijd wel af te vragen hoe lang ze dat vol zouden houden.

Kristof allegaert rijd op de racefiets 9200 km op 13 d 6 h 52 m incl slaap. Dit is een randonneurs.
Ik word ook gevolgd door een aantal wielertoeristen die snelheden rijden van rond de 35 km/h over 100-200 km en 28,5 km/h over 414 km.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Ja, daar kan ik niet tegenop. Ik vind dat ik als man van toch al redelijk middelbare leeftijd best trots mag zijn dat ik 200 kilometer lang gemiddeld 25-26 per uur kan fietsen. Kan sneller, als ik alle stoplichten zou overslaan, zoals veel racefietsers...
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Maar rijden die wielertoeristen dan alleen of in een groep? Met andere woorden zijn ze ook aan het stayeren. Het scheelt werkelijk gigantisch.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(09-Oct-2020, 07:29 PM)Roepers schreef: Maar rijden die wielertoeristen dan alleen of in een groep? Met andere woorden zijn ze ook aan het stayeren. Het scheelt werkelijk gigantisch.

Die rijd alleen, het voorbeeld wat ik benoemd heb was van de trans Siberië extreme. De nr 2 kwam 24 uit later aan. Hij rijd dus alleen. 

De anderen die ik volg rijden elke morgen om 5uur langs de Schelde in peleton. Daarna fietsen de meeste ook smiddags of savonds nog alleen.

Het zijn geen profs. Deze mensen hebben ook nog een baan. (Leraar, brandweerman gepensioneerden etc)
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Wat ik mij nu afvraag. Als je gaat stayeren, kost dat de gangmaker extra energie?
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(09-Oct-2020, 08:06 PM)Roepers schreef: Wat ik mij nu afvraag. Als je gaat stayeren, kost dat de gangmaker extra energie?

Nee, zelfs minder energie heb ik weleens gelezen.

Heeft te maken met het feit dat de wind niet achter de gangmaker gaat wervelen, maar langs jou verder naar achteren gaat. Je moet wel echt kort achter elkaar fietsen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#11
(09-Oct-2020, 08:12 PM)Wim -de roetsende schreef: ....je moet wel echt kort achter elkaar fietsen....

Het is met lopen en zwemmen het zelfde. In de kielzog van je voorganger gaat het makkelijker. In mijn jongere jaren deed ik triatlons. Bij zwemtraining achter iemand zwemmend, voelde de snelheid als trager dan je gewend was. Als je je voorganger dan inhaalde, merkte je de extra inspanning die nodig was om de zelfde snelheid aan te houden.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(09-Oct-2020, 08:12 PM)Wim -de roetsende schreef:
(09-Oct-2020, 08:06 PM)Roepers schreef: Wat ik mij nu afvraag. Als je gaat stayeren, kost dat de gangmaker extra energie?

Nee, zelfs minder energie heb ik weleens gelezen.

Heeft te maken met het feit dat de wind niet achter de gangmaker gaat wervelen, maar langs jou verder naar achteren gaat. Je moet wel echt kort achter elkaar fietsen.

Klop helemaal. Beiden hebben voordeel. De voorste rijder ervaart de luchtweerstand door het verschil in druk vóór en achter zijn lijf en fiets. Als de 2e rijder kort achter de 1e rijdt, vult de 2e rijder dat onderdrukgebied deels op. Hoe meer rijders in een waaier, hoe groter het voordeel voor allen.
https://www.fiets.nl/2016/04/11/de-invlo...jeszuigen/

Een ligfietser heeft een kleiner frontaal oppervlak en met een staartpunt of tailbag wordt dat voordeel nog groter. Met een staartpunt verlaag je de drukverschil vóór en achter je.

Een ligfietser achter een gewone fietser heeft meer voordeel, dan een fietser achter een ligfietser. Achter een velomobiel is nauwelijks voordeel te halen. Door de stroomlijn is kort achter een velomobiel weinig of geen onderdruk meer en ook nog een op te lage hoogte voor een fietser.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
De rechtopfietser die met elektrische ondersteuning 25 km per uur tegen de wind in haalt, trekt een enorm zog achter zich. Dat maakt het wel moeilijk om daar niet van te willen profiteren. Maar last van een stayer (anders dan psychologisch) heeft hij dus niet. Maar van een stayerende ligfietser heeft wij wonder profijt dan van een stayerende rechtopfietser? En moet de stayerende rechtopfietser dichter bij hem fietsen dan een stayerende ligfietser?
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Het competitiegevoel herken ik totaal niet. Ik ben niet competitief.

Als ik op de rechtop e-bike rijd, vind ik het ook altijd irritant als er iemand achter me blijft rijden. Als ex-Amsterdammer ga ik er vanuit dat zo iemand kwaad in de zin heeft. Ik rem dan ook altijd af tot hij er genoeg van krijgt. Aan mijn fiets geen polonaise.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Ik glimlach als ik op mijn rechtopfiets een fietser met elek.trapondersteuning vlak achter mij hoor hangen.
En helemaal leuk vind ik speedpedelecs inhalen met mijn raptobike
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(10-Oct-2020, 08:33 AM)Roepers schreef: De rechtopfietser die met elektrische ondersteuning 25 km per uur tegen de wind in haalt, trekt een enorm zog achter zich. Dat maakt het wel moeilijk om daar niet van te willen profiteren. Maar last van een stayer (anders dan psychologisch) heeft hij dus niet. Maar van een stayerende ligfietser heeft wij wonder profijt dan van een stayerende rechtopfietser? En moet de stayerende rechtopfietser dichter bij hem fietsen dan een stayerende ligfietser?

De rechtop fietser heeft altijd wat voordeel als een 2e (lig)fietser er kort achter gaat rijden. Hij of zij heeft iets minder ondersteuning nodig en vergroot hiermee zijn of haar actieradius.

Een stayerende ligfietser kan minder dicht bij een rechtop fietser komen, maar heeft meer profijt van het frontaal oppervlak van de rechtop fietser.
Omgekeerd is het frontaal oppervlak van een ligfietser te beperkt om daarachter als rechtop fietser veel profijt van de hebben. Vooral bij ligfietsen met een kleine zithoek. De romp van de rechtop fietser steekt te ver boven de ligfietser uit. Op een racefiets is het voordeel groter.
Achter een velomobiel moet ook de racefietser het vaak opgeven om te stayeren.

Psychologisch doet het me niets als een fietser als stayer kort achter mijn fiets rijdt. Meestal krijg je een bedankje wanneer ieders weg zich gaan scheiden.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Ik heb een keer met de Roeifiets achter een groepje van 5 wielrenners gereden.
Wel netjes gevraag of ik mocht aanhaken.
Leuke gesprekken gehad en uitgelegd hoe de roeifietsaandrijving werkt.
Ze vonden het een schitterend apparaat en een mooie techniek.
Ik reed zonder het te merken met het grootste gemak 35km/u.
Daar moet ik in mijn eentje op de Roeifiets echt heel flink mijn best voor doen.
Ik bood nog aan om op de kop te rijden, maar ze hadden al snel ingeschat dat zij daar te weinig voordeel van zouden hebben. Ik mocht dus lekker achter/naast hen uit de wind rijden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Alles zal anders voo...Niels van der Wal — 11:19 PM
XL Hotspot in 3d-print
Begrijp me niet ve...Hardloper — 11:10 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik respecteer jullie...Hardloper — 11:07 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ik ben geen Audi r...365cycle — 10:58 PM
XL Hotspot in 3d-print
De oplossing van A...twilwel — 10:44 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ja ik heb ook jare...365cycle — 10:35 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Beginnelingen...  ...365cycle — 10:31 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
.. de roets echt v...365cycle — 10:29 PM
XL Hotspot in 3d-print
Begrijp me niet verk...twilwel — 10:03 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
.. de roets echt ver...ZoefZoef — 09:44 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Vond de video vrij h...blokdoorn — 09:33 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Verstellen van d...blokdoorn — 09:29 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het was een ijsbaan...Hardloper — 08:43 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... hoe mijn oude Qu...Bram Huysmans — 08:33 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ja ik heb ook jare...Hardloper — 08:32 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik heb na lang twijf...Martin van Mourik — 08:00 PM